بررسی اکسپریا ایکس سونی

یک‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۸
مطالعه 20 دقیقه
اکسپریا ایکس گوشی میان‌ رده در کلاس پرچمداران است که قرار است نه‌تنها جای سایر سری‌های مختلف مانند Z و M را بگیرد بلکه با پرچمداران بازار رقابت کند. همراه زومیت باشید تا به بررسی این گوشی فلزی با طراحی آشنا بپردازیم.
تبلیغات

سونی تمرکز خود را روی سری ایکس قرار داده تا با بهترین کیفیت گوشی‌های هوشمند خود را وارد بازار کند. سونی در گوشی‌های این سری توجه ویژه‌ای به بخش دوربین داشته و تغییراتی را نیز به‌صورت بنیادی اعمال کرده است.

سونی با ارائه‌ی سری ایکس خود نه‌تنها بر پرچمداران سری Z پایان بخشید بلکه گوشی‌های میان‌رده سری‌های C و M را نیز کنار گذاشت و حالا تمام گوشی‌های ارزان و گران‌قیمت سونی در سری ایکس قرار گرفته‌اند.

تا اینجای کار گوشی پایین رده در محصولات سری ایکس وجود ندارد و سونی یک گوشی میان‌رده با نام اکسپریا ایکس ای (Xperia XA) و دو گوشی پرچم‌دار با نام اکسپریا ایکس (Xperia X) و ایکس پرفورمنس (Xperia X Performance) و اخیرا نیز یک فبلت ۶ اینچی میان‌رده با نام اکسپریا ایکس ای اولترا (Xperia XA Ultra) رونمایی کرد. این بدین معنی است که سری ایکس قرار است میزبان تمام مخاطبان موبایل‌های سونی باشد.

Xperia X / اکسپریا ایکس

دو گوشی اکسپریا ایکس و اکسپریا ایکس پرفورمنس از هر نظر یکسان هستند و تنها تفاوت آن‌ها در پردازنده و قدرت پردازشی است. اکسپریا ایکس از پردازنده Snapdragon 650 بهره می‌برد و نسخه‌ی پرفورمنس به Snapdragon 820 مجهز شده است. اسنپدراگون ۶۵۰ به اندازه‌ی کافی سریع و توانمند است که نیاز اکثر کاربران را مرتفع کند و قاعدتا قیمت مناسب‌تری نسبت به نسخه‌ی مجهز به اسنپدرگون ۸۲۰ دارد.

طراحی

زبان طراحی آمنی بالانس سونی در اکسپریا ایکس نیز مورد استفاده قرار گرفته، با این تفاوت که تغییرات جزئی مختلفی در آن اعمال شده است تا نه‌تنها ارگونومی گوشی بهتر از قبل شود بلکه طراحی آن بی‌نقص‌تر و مرتب‌تر از همیشه شود.  

سونی روی یکپارچه‌سازی پشت و جلو دستگاه کار کرده‌ و هم‌زمان تلاش کرده‌ تا کاربر در زمان استفاده از این گوشی‌ها راحت باشد. در اکسپریا ایکس شاهد یکسان‌سازی رنگ قسمت جلو و پشت دستگاه هستیم. این گوشی که در رنگ‌های متنوع از جمله مسی، طلایی لیمویی، سفید و خاکستری عرضه می‌شود، علاوه بر پشت دستگاه اطراف صفحه‌نمایش و همچنین رنگ فریم فلزی دور گوشی نیز یکسان شده است. سونی همچنین سعی کرده است تا بخش‌بندی‌های گوشی در قسمت جلو و پشت را کمتر کند و به این ترتیب طراحی محصول، یکپارچه‌تر و مرتب‌تر شده است.

Xperia X / اکسپریا ایکس

در اکسپریا ایکس فریم دور دستگاه و پوشش پشت آن فلزی است. پوشش فلزی از استحکام و کیفیت خوبی برخوردار است. سونی برای آنکه نوار مربوط به آنتن‌ها طراحی یکنواخت پشت دستگاه را بهم نزنند، پوشش فلزی را رنگ زده است. این عامل باعث می‌شود وقتی پشت دستگاه را لمس می‌کنید به سختی متوجه فلزی یا پلاستیکی بودن آن شوید. موضوعی که دقیقا در ال‌جی جی 5 نیز شاهد آن بودیم. حذف بخش بندی‌ها و یکنواخت سازی طراحی گوشی تأثیر محسوسی در جلوه‌ی ظاهری اکسپریا ایکس داشته است و حالا از نظر طراحی نمی‌توان ایرادی به این گوشی وارد کرد.

اکسپریا ایکس ارگونومی بسیار خوبی دارد و عالی در دست جای می‌گیرد

سونی در اکسپریا ایکس در مقایسه با اکسپریا زد ۵ سایز صفحه‌نمایش را از ۵.۲ اینچ به ۵ اینچ و ظرفیت باتری را از ۲۹۰۰ به ۲۶۲۰ میلی‌آمپر ساعت کاهش داده است تا ضخامت گوشی همچنان ۷.۳ میلی‌متر باقی بماند. با وجود اینکه وزن گوشی تنها یک گرم کاهش یافته، اما باریک و کوچک شدن آن، بهبود ارگونومی را به‌همراه داشته است . اکسپریا ایکس عالی در دست جای می‌گیرد و استفاده از آن با یک دست بدون مشکل میسر است.

ازآنجاکه محافظ شیشه‌ای روی نمایشگر از نوع 2.5D است در لبه‌ها شاهد انحنای نرمی هستیم که اتصال بین بدنه و نمایشگر را زیباتر کرده و هنگام لمس لبه‌های نمایشگر نیز حس خوبی به انگشت‌های دست منتقل می‌شود. سونی مشخص نکرده است که این محافظِ ضد خش، ساخت چه کمپانی است.

Xperia X / اکسپریا ایکس

تغییر دیگر در گوشی‌های سری ایکس مربوط به تغییر طراحی دور لنز دوربین است. سونی برای آنکه دوربین ۲۳ مگاپیکسلی این گوشی بهتر جلوه کند، یک فریم فلزی دور آن قرار داده است که این فریم نیز با بدنه‌ی دستگاه از نظر رنگ و طراحی هم‌خوانی دارد و ظاهر این بخش را نیز بهبود داده است.

اکسپریا ایکس دو سیم‌کارت نانو می خورد و اگر مایل به افزایش حجم حافظه‌ی ذخیره‌سازی دستگاه باشید می‌توانید به‌جای سیم‌کارت دوم حافظه‌ی میکرو اس‌دی قرار دهید و حافظه‌ی دستگاه را تا ۲۰۰ گیگابایت افزایش دهید. یکی از موارد آزاردهنده‌‌ی اکسپریا ایکس مربوط به ریستارت شدن گوشی بلافاصله پس از بازکردن درگاه مشترک سیم‌کارت، میکرو اس‌دی است. حتی اگر سیم‌کارت داخل این درگاه نباشد بلافاصله پس از خارج کردن آن و بدون هیچ پرسشی، گوشی ریست می‌شود و اهمیتی ندارد اپلیکیشن خاصی باز باشد یا مشغول انجام کار خاصی باشید.

سونی در حرکتی نو‌آورانه، که البته از سری زد ۵ نیز شاهد آن بودیم، دکمه‌ی پاور در لبه‌ی کناری گوشی را با حسگر اثر انگشت یکپارچه کرده است تا به هنگام فشار دادن آن با انگشت شست، قفل گوشی به سرعت باز شود. دقت و سرعت عملکرد این حسگر عالی است و در اکثر مواقع با فشردن دکمه‌ی پاور حسگر نیز عمل کرده و قفل گوشی باز می‌شوند. تنظیم اولیه حسگر نیر بسیار سریع است و با ۷ یا ۸ بار قرار دادن انگشت روی آن می‌توانید آن را آماده به کار کنید.

Xperia X / اکسپریا ایکس
Xperia X / اکسپریا ایکس
Xperia X / اکسپریا ایکس

متاسفانه اکسپریا ایکس برخلاف نسل قبل ضد آب نیست اما خوشبختانه دیگر درپوش‌های پلاستیکی روی درگاه‌ها وجود ندارند.

دکمه‌های حجم صدا بین دکمه‌ی شاتر و دکمه‌ی پاور قرار گرفته‌اند. تمام دکمه‌ها از کیفیت بسیار خوبی بهره می‌برند و رنگ آن‌ها نیز کاملا با فریم فلزی یکسان است. ارتفاع این دکمه‌ها نیز خوب در نظر گرفته شده است. اما محل قرارگیری دکمه‌های کم و زیاد کردن حجم صدا غیر معمول است و اگر از گوشی‌های رایج بازار به اکسپریا ایکس مهاجرت کنید کمی طول می‌کشد تا به آن عادت کنید و به دلیل نزدیک بودن آن‌ها به بخش پایینی دستگاه، فشار دادن آن‌ها زمانی‌که با یک دست از گوشی استفاده می‌کنید، مشکل است.

از بسته‌بندی محصول تا سخت‌افزار و نرم‌افزار همگی، زبان طراحی یکسان دارند

در سری ایکس شاهد تغییر طراحی جعبه گوشی نیز هستیم. طراحی جدید، جمع و جورتر شده است و گوشی در قسمت بالای جعبه و لوازم همراه آن در زیر آن قرار گرفته‌اند درست شبیه طراحی جعبه آیفون و بسیاری دیگر از گوشی‌های هوشمند بازار که نه‌تنها باعث می‌شود سلامت گوشی بهتر از جعبه‌های قبلی سونی حفظ شود بلکه، فضای کمتری اشغال می‌کند. سونی دور جعبه‌ی گوشی، طرحی را چاپ کرده است که براساس رنگ هر گوشی متفاوت است و علاوه بر آن المان‌هایی از رابط کاربری نیز در آن درج شده است.

Xperia X / اکسپریا ایکس

سونی در اکسپریا ایکس تلاش کرده است تا طراحی دستگاه را یکپارچه‌تر و تمیزتر کند و این موضوع را در نرم‌افزار، سخت‌افزار و حتی بسته‌بندی در نظر گرفته است. از زمانی‌که جعبه‌ی یکی از محصولات سری ایکس را در دست می‌گیرید تا وقتی جعبه را باز می‌کنید و شروع به استفاده از گوشی می‌کنید و حتی وقتی گوشی را روشن کرده و شروع به حرکت در رابط کاربری می‌کنید، با یک طراحی یکسان و همگن رو‌به‌رو می‌شوید. این موردی است که رسیدن به آن آسان نیست و تأثیر بسزایی در تجربه‌ی کاربری دارد.

اکسپریا ایکس از نظر ارگونومی و طراحی ظاهری بهترین گوشی سونی تا به امروز است و کمتر ایرادی می‌توان به آن وارد کرد.

اسپیکر

شاید یکی از بهترین ویژگی اکسپریا ایکس را بتوان اسپیکرهای آن دانست. این اسپیکرها در بهترین جای ممکن یعنی در جلوی گوشی قرار دارند. اسپیکرهای دوگانه مورد استفاده در این گوشی با اینکه کیفیت فوق‌العاده‌ای ندارند اما محل قرارگیری آن‌ها باعث شده تا تجربه‌ی خوبی را به کاربر بدهند. بسیاری از گوشی‌های هوشمند کنونی در بخش فریم زیری گوشی خود به یک اسپیکر تک‌گانه مجهز شده‌اند اما تصمیم سونی برای قرار دادن دو اسپیکر در جلوی گوشی، یک تصمیم عالی است.

Xperia X / اکسپریا ایکس

بااین‌حال کیفیت و حجم صدای این اسپیکرها اندکی ضعیف‌تر از اچ‌تی‌سی ۱۰ یا نکسوس ۶ پی قابل است اما کاربر را راضی نگه خواهد داشت. البته متاسفانه کیفیت هدفون‌های موجود در جعبه‌ی گوشی چندان خوب نیست و قطعا باید به فکر خرید هدفون بهتر و جدیدی برای بهبود تجربه‌ی صوتی باشید. سونی هدست‌های متنوع و فوق‌العاده باکیفیتی را به‌صورت مستقل به فروش می‌رساند که از نظر طراحی و رنگ‌بندی با سری ایکس این شرکت هم‌خوانی دارند.

صفحه‌نمایش

اکسپریا ایکس به یک نمایشگر ۵ اینچی از نوع IPS LCD و با رزولوشن 1080p یا ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل مجهز شده است. این تراکم پیکسلی برای نمایشگر ۵ اینچی کافی به‌نظر می‌رسد. در این نمایشگر نوشته‌ها کاملا خوانا و تصاویر واضح دیده می‌شوند.

این نمایشگر از فناوری‌های اختصاصی سونی شامل، براویا، Triluminosو X-Reality پشتیبانی می‌کند تا تصاویر عمق رنگ مشکی بالاتر و کنتراست بهتری داشته باشند. پنل مورد استفاده در این گوشی از فناوری کوانتوم دات نیز بهره می‌برد تا رنگ‌ها در آن زنده و البته کمی اشباع شده و نزدیک به AMOLED ها به‌نظر برسند. با این وجود سونی تلاش کرده است تا رنگ‌ها همچنان دقیق و طبیعی به‌نظر برسند و در این راه نیز موفق بوده است. اکسپریا ایکس شاید از نظر تراکم پیکسلی به خوبی گوشی‌های مجهز به نمایشگر QHD نباشد اما تصاویر را با کیفیت مطلوبی نمایش داده و درعین‌حال استفاده از پیکسل‌های کمتر همیشه به‌معنی مصرف انرژی کمتر و طول عمر باتری بالاتر است. اکسپریا ایکس در مقایسه با اکسپریا زد ۵ کنتراست بالاتری داشته و سفید و مشکی را نیز بهتر نمایش می‌دهد.

Xperia X / اکسپریا ایکس

به کارگیری تکنولوژی نمایش رنگ‌های واقعی Triluminos که در تلویزیون‌های سری براویا سونی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، سبب می‌شود تا طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها در اکسپریا ایکس به نمایش در آید و نتیجه‌ی آن تصاویر زنده و درخشان است.

سونی همچنین از موتور اختصاصی پردازش تصویرِ خود با نام X-Reality در اکسپریا ایکس استفاده کرده است. این موتور پردازش تصویر، برای آنالیز و بهبود تصاویر به کار می‌رود که وظیفه‌ی بهینه‌سازی و همسان‌سازی کنتراست و شفافیت را درکنار کاهش میزان نویز برعهده دارد. همچنین این تکنولوژی قابلیتی به‌نام سوپر رزولوشن را دراختیار دارد که می‌تواند هر پیکسل تصویر را در هر اندازهای بهینه‌سازی کند و جزئیات تصاویر را بیش‌ازپیش به نمایش بگذارد. کاربر می‌تواند به میل خود فناوری X-Reality  را فعال یا غیرفعال کند. 

همچنین روشنایی حداکثری این صفحه‌نمایش نیز بسیار بالا است و به‌راحتی می‌توانید حتی در زیر نور خورشید نیز با این گوشی کار کنید.

نرم‌افزار 

رابط کاربری سونی در طی سال‌های گذشته تغییرات زیادی به خود دیده و حالا با رابط کاربری اندروید خالص، تفاوت‌های بسیار کمی دارد. منوی تنظیمات، نوار اعلانات و بسیاری از بخش‌های دیگر رابط کاربری مانند اندروید خالص هستند که باعث شده رابط کاربری سونی جذاب‌تر از قبل شود. طراحی آیکون‌ها نیز از لبه‌های تیز گذشته فاصله گرفته و شکل دایره‌ای دارد که این طراحی با رابط کاربری سونی هماهنگی بیشتری یافته است.

Xperia X / اکسپریا ایکس

هوم اسکرین گوشی نسبت به گذشته تغییر زیادی نکرده و مانند گذشته شاهد ویژگی مشابه جستجوی اسپاتلایت هستیم. کافی است صفحه‌نمایش را به سمت پایین لمس کنید تا نوار جست‌وجو درکنار اپلیکیشن‌های پراستفاده پیش‌روی شما قرار بگیرند. همچنین فهرستی از اپلیکیشن‌های پیشنهادی نیز در این بخش وجود دارد تا در صورت نیاز به‌صورت مستقیم آن‌ها را از  پلی‌استور نصب کنید.

با اینکه رابط کاربری سونی تفاوت زیادی با اندروید خالص ندارد اما ویژگی‌های جذابی به آن اضافه شده تا از امکانات اندروید بیشترین استفاده صورت گرفته باشد. گزینه‌های مثل دوبار لمس صفحه‌نمایش برای روشن کردن صفحه‌نمایش گوشی، حالت استفاده با دستکش و برخی موارد دیگر نیز حاضر هستند تا بتوانید هرچه بیشتر از ویژگی‌ها گوشی خود بهره ببرید.

اسکرین شات اکسپریا ایکس

تغییر دیگر در بخش اپلیکیشن‌های در حال اجرا است. با فشار دادن دکمه‌ی مربعی Recent Apps دیگر شاهد حضور میان‌بر اپلیکیشن‌ها با نام Smart apps نیستیم و البته اپلیکیشن‌های شناور نیز از این بخش حذف شده‌اند.

همچنین ویژگی با نام Smart Cleaner، رفتار اپلیکیشن‌ها را زیر نظر گرفته و اگر از اپلیکیشنی به مدت طولانی استفاده نکنید، اقدام به پاک کردن کش آن‌ها می‌کند. بااین‌حال می‌توانید حالت خودکار این ویژگی را غیرفعال کنید و هر از چند گاهی به‌صورت دستی اقدام به پاک کردن کش اپلیکیشن‌های کم استفاده‌ی خود بکنید.

اسکرین شات اکسپریا ایکس

بخش کاربردی دیگر این گوشی امکان بک‌آپ گیری از داده‌ها، اپلیکیشن‌ها، پیامک‌ها و سایر اطلاعات است. با استفاده از این بخش می‌توانید این داده‌ها را روی حساب کاربری سونی خود ذخیره کنید یا حتی روی حافظه میکرو اس‌دی یا حافظه‌ی اکسترنال، بک‌آپ مدنظر را ذخیره کرده و در صورت نیاز از آن بهره ببرید. حتی می‌توانید زمان‌هایی که می‌خواهید بک‌آپ‌ها تهیه شوند را نیز تعیین کنید. برای مثال تعیین کنید که در صورت اتصال به شبکه‌ وایفای یا شارژ گوشی، به‌صورت خودکار فرایند گرفتن بک‌آپ صورت بگیرد.

بدون شک تغییرات در بخش‌های مختلف رابط کاربری باعث شده تا ظاهر و عملکرد آن به اندروید خالص نزدیک و نزدیک‌تر شود که این مورد یک نکته‌ی مثبت بزرگ به شمار می‌رود. در گذشته شاید این رابط کاربری برای بسیاری ظاهر جذابی نداشت اما اکنون شاید می‌توان گفت ظاهر رابط کاربری، روان بودن و البته امکانات آن از ویژگی‌های مثبت گوشی اکسپریا ایکس به حساب می‌آیند.

دوربین

در پرچمداران سری زد، عموما تمرکز روی دوربین اصلی گوشی بود و اکثر آن‌ها به دوربین سلفی ۵ مگاپیکسل مجهز شده بودند. اما در اکسپریا ایکس سونی نیز روی دوربین جلو تمرکز کرده است و یک حسگر ۱۳ مگاپیکسلی دراختیار علاقمندان عکس‌های سلفی قرار گرفته است. این حسگرِ 1/3 اینچی از خانواده‌ی Exmor RS است و با لنز ۲۲ میلی‌متر و دیافراگم F/2.0 جفت شده است. سونی تمرکز ویژه‌ای روی عکاسی در نور کم حتی برای دوربین جلو داشته است. حداکثر حساسیت ISO برای دوربین جلو ۶۴۰۰ است و این دوربین قادر به ضبط ویدئو در رزولوشن 1080p است. دوربین پشتی نیز از ۲۱.۵ به ۲۳ مگاپیکسل ارتقا یافته است، اما مهم‌ترین تغییر در این دوربین مربوط به استفاده از نسل جدید حسگرهای Exmor R سونی است. این حسگرِ 1/2.3  اینچی با یک لنز ۲۴ میلی‌متر از خانواده‌ی G Lens سونی جفت شده است و دیافراگم آن F/2.0 دارد. دوربین پشتی یک فلاش LED دارد و هچنان لرزش گیر اپتیکال ندارد.

Xperia X / اکسپریا ایکس

سونی در حسگر جدید Exmor R ساختار اصلی حسگر را تغییر داده است. هر حسگر از چهار بخش اصلی، لنز داخلی، فیلترهای رنگی، سیم‌کشی فلزی تشکیل می‌شود. سونی با تغییرات ساختاری در حسگرهای جدید خود موفق شده است تا مکان این المان‌ها را جابه‌جا کند و نور به شکل بهینه‌تری جذب حسگر شود. این ترکیب جدید باعث کاهش کراس‌تاک و بهبود تشخیص رنگ‌ها می‌شود.

سونی در سری ایکس خود از حسگر بزرگ 1/2.3  اینچی بهره برده است که ابعاد بسیار بزرگی برای گوشی‌های موبایل به حساب می‌آید و همین عامل خود باعث بهبود عملکرد دوربین مخصوصا در شرایط نوری نامناسب دارد.

سونی در اکسپریا ایکس از یک حسگر ۱۳ مگاپیکلسی از خانواده‌ی Exmor RS به‌همراه لنز شش بخشی با F/2.0 در جلوی گوشی بهره برده است. استفاده از حسگر بزرگ از نوع یک سوم که تقریبا ۲.۶ برابر بزرگ‌تر از حسگر نسل قبل در این گوشی‌ها است باعث شده تا کاربر بتواند عکس‌های سلفی بسیار خوبی با گوشی‌ اکسپریا ایکس بگیرد. 

مهم‌ترین مشکل دوربین سلفی در گوشی‌های موبایل، عملکرد ضعیف در نور کم است. سونی برای حل این مشکل از فناوری جالبی استفاده کرده است که به موجب آن نویز تصویر تا یک چهارم در مقایسه با دوربین جلوی رقبا کاهش می‌یابد. بدین منظور، سونی چند عکس سلفی پشت سر هم از کاربر می‌گیرد که درنتیجه‌ ترکیب آن‌ها، یک تصویر واضح و با نویز بسیار کم ثبت می‌شود. این فرایند در پس‌زمینه انجام شده و کاربر متوجه‌ی آن نمی‌شود. 

Xperia X / اکسپریا ایکس

یکی از مواردی که سونی روی آن کار کرده، افزایش سرعت اجرای اپلیکیشن دوربین و همچنین سرعت فوکوس و سرعت شاتر در اکسپریا ایکس است. سونی در دوربین‌های جدید خود فوکوس خودکار از نوع تشخیص فاز را به کار گرفته است. فرایند فوکوس روی سوژه از چند مرحله‌ای در روش‌های سنتی به یک مرحله کاهش یافته تا سرعت فوکوس به عدد فوق‌العاده‌ی ۰.۰۳ ثانیه برساند.

سونی از فوکوس هیبریدی پیشگویانه (Predictive Hybrid AF) در دوربین اکسپریا ایکس بهره برده است. این نوع از فوکوس خودکار باعث می‌شود تا حتی سوژه‌های متحرک نیز همیشه در فوکوس باشند و کاربر بتواند تصاویر واضحی را از سوژه‌‌های در حال حرکت بگیرد. این قابلیت ترکیبی از سخت‌افزار و نرم‌افزار است.

سونی جدیدترین ماژول‌های دوربین خود را در اکسپریا ایکس بکار گرفته است

اقدام جالب و موثری که سونی در دوربین اکسپریا ایکس انجام داده است، افزایش سرعت عکس‌برداری پشت سر هم است. سونی موفق شده است تا پردازش بعد از تصویر برداری را به پس‌زمینه منتقل کند و به این ترتیب بعد از گرفتن هر عکس‌، سیستم منتظر پردازش تصویر نمی‌ماند و بلافاصله‌ آماده‌ی عکاسی بعدی است. همچنین دوربین نسل جدید گوشی‌های هوشمند سونی بدون درنگ از حالت آماده‌باش یا خاموش به حالت عکاسی منتقل می‌شوند و حتی وقتی گوشی در حالت خواب (Sleep) است با فشار دادن و نگاه داشتن دکمه‌ی فیزیکی شاتر، بدون روشن شدن صفحه‌نمایش، عکس گرفته می‌شود. به این ترتیب هیچ‌ سوژه‌ای را از دست نخواهید داد. البته مدت زمان ثبت عکس در این حالت در حدود ۲ تا ۳ ثانیه است که کمی بیش ار حد مطلوب است.

کیفیت عکاسی

گستره‌ی دینامیکی دوربین و عملکرد آن در نور کم به‌شدت بهبود یافته است

اکسپریا ایکس بهترین دوربین بین تمام گوشی‌های سونی را دارد. این گوشی عکس‌های بسیار خوبی در اکثر شرایط می‌گیرد. رزولوشن ۲۳ مگاپیکسلی این گوشی باعث می‌شود تا به‌راحتی بتوانید تصاویر گرفته شده را در سایزهای مختلف چاپ کنید و در آلبوم یادگاری خود قرار دهید. هرچند تصاویر گرفته شده با دوربین گستره‌ی دینامیکی بسیار خوبی دارند و حتی در محیط‌های کم نور نیز عکس‌های خوبی گرفته می‌شود، اما همچنان تصاویر کمی نویز دارند. خوشبختانه سونی موفق شده است تا در شرایط مختلف به خوبی وایت‌بالانس و تشخیص صحیح رنگ‌ها را انجام دهد و به این ترتیب در اکثر اوقات شاهد ثبت صحیح رنگ‌ها در تصاویر هستیم.

فوکوس گوشی روی سوژه‌های دور یا نزدیک با سرعت قابل قبولی انجام می‌شود و از این بابت می‌توان همواره سوژه مدنظر را در فوکوس قرار داد. دوربین سلفی نیز کیفیت راضی کننده‌ای دارد و در محیط‌های پر نور عکس‌های بسیار خوبی می‌گیرد. در محیط‌های کم نور یا با نور مصنوعی داخلی هم هرچند تصاویر نویز قابل ملاحظه‌ای دارند اما تصاویر روشن‌ و واضح‌ هستند.

در اکسپریا ایکس قادر به ضبط ویدئو 4K نیستید

اکسپریا ایکس قادر به ضبط ویدئو در رزولوشن 4K نیست. این گوشی در رزولوشن 1080p با نرخ ۳۰ یا ۶۰ فریم در ثانیه فیلم‌برداری می‌کند. فیلم‌برداری 4K برای بسیاری از کاربران چندان کاربردی نیست، اما درحال‌حاضر حتی برخی از  گوشی‌های میان‌رده نیز از آن پشتیبانی می‌کنند.

از نظر کیفیت فیلم‌برداری اکسپریا ایکس در سطح قابل قبولی قرار دارد؛ مخصوصا اگر نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه را انتخاب کنید، تصاویر روان و بدون بهم‌ریختگی را شاهد خواهید بود. در حالت ۶۰ فریم در ثانیه و رزولوشن 1080p، هر ثانیه ویدئو ۳.۷ مگابایت و در حالت ۳۰ فریم، هر ثانیه ویدئو، ۲.۲۵ مگابایت فضا اشغال می‌کند.

گالری تصاویر

نمونه عکس اکسپریا ایکس
نمونه عکس اکسپریا ایکس
نمونه عکس اکسپریا ایکس
نمونه عکس اکسپریا ایکس
نمونه عکس اکسپریا ایکس
نمونه عکس اکسپریا ایکس
نمونه عکس اکسپریا ایکس
نمونه عکس اکسپریا ایکس
نمونه عکس اکسپریا ایکس
نمونه عکس اکسپریا ایکس
نمونه عکس اکسپریا ایکس
نمونه عکس اکسپریا ایکس
نمونه عکس اکسپریا ایکس
نمونه عکس اکسپریا ایکس
نمونه عکس اکسپریا ایکس
نمونه عکس اکسپریا ایکس

بازده و عملکرد

اکسپریا ایکس به‌عنوان یک گوشی میان‌رده از خانواده‌ی خود، مجهز به پردازنده‌ی اسنپدراگون ۶۵۰ شده است که یک پردازنده‌ی میان‌رده با استانداردهای حاضر به شمار می‌رود. البته این پردازنده ازلحاظ عملکرد می‌تواند شانه‌ به شانه‌ی پردازنده‌هایی مانند اسنپدراگون ۸۰۰ نیز بازده داشته باشد. این پردازنده درکنار سه گیگابایت رم نیز قرار گرفته است تا به یک گوشی میان‌رده‌ی قدرتمند تبدیل شود. در ادامه می‌توانید نتایج تست‌های بنچمارک انجام گرفته روی این گوشی را مشاهده کنید:

تلفن / تبلت

AnTutu 6

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

Browser / Metal

CF Bench v1.3

BaseMark

OS II / Sunspider

Xperia X

72658

130.25

301.28

28659

19858

3589

2235

46589

1214

Huawei P9

95369

360.35

491.23

31589

19026

5401

2956

48963

1901

Galaxy S7

131058

409.56

643.65

35698

26013

4968

3105

66423

1801

Galaxy S7 edge

127589

406.49

624.25

34859

24046

4789

3058

65489

1798

Huawei Mate 8

90547

350.66

480.24

310256  

 18837

5501

2835

  43598

1958

1045.36

LG V10

55014

128.589

283.524

25695

18423

3489

2189

44598

1152

1021.4

Huawei Nexus 6P

78123

85.37

254.783

29823

26644

4653

2421

 41882

1923

1061.3

Xperia Z5 Premium

 59954

245.127

480.532

22187 

22420

 2951

1286

 46757

1540

Nexus 5X

53605

80.687

241.228

19207

14438

3561

1140

31987

1230

1230

.

2ms

Xperia Z5

61206

240.900

431.373

22477

22589

3834

1386

 58865

1508

665.3ms

+Galaxy S6 Edge

82147

499.008

727.011

34064

24361

1754

1009

61538

1771

769.0ms

Galaxy Note 5

82958

610.448

778.421

36014

21404

5469

2545

54810

1820

569.0ms

LG G4

57846

349.306

537.155

26333

19494

3884

2180

64188

1722

768.7ms

همان‌طور که مشاهده می‌کنید اکسپریا ایکس باتوجه‌به استانداردهای کنونی یک گوشی میان‌رده است اما کافی است پرچمداران امسال را از این لیست حذف کنید تا متوجه شوید که اکسپریا ایکس عملکردی در حد پرچمداران سال قبل دارد. نتایج بنچمارک را استفاده روزمره و تجربه‌ای که داشتیم نیز تأیید می‌کنند. در انجام کارهای روزمره و حرکت بین بخش‌های مختلف رابط کاربری کوچک‌ترین افت در عملکدری وجود ندارد. در اجرای بازی‌ها هر چند سنگین نیز شاید در برخی موارد شاهد افت فریم‌ باشیم، اما این افت در فریم تأثیری در تجربه‌ی بازی نداشته و به آن لطمه‌ای نمی‌زند.

Xperia X / اکسپریا ایکس

پردازنده‌ی اسنپدراگون ۶۵۰ درکنار ۳ گیگابایت رم یک ترکیب ایدئال و کم مصرف برای غالب کاربران است و آن‌ها را راضی نگه خواهد داشت. چه به‌دنبال تماشای ویدئو باشید و چه به انجام بازی‌های حتی سنگین بپردازید اکسپریا ایکس شما را راضی نگه خواهد داشت.

باتری

سونی همواره توجه ویژه‌ای به باتری گوشی‌های هوشمند خود داشته و برای اکسپریا ایکس نیز یک باتری ۲۶۲۰ میلی‌آمپر ساعتی در نظر گرفته است. این باتری غیرقابل تعویض است و خود سونی وعده‌ی شارژدهی دو روزه را برای آن داده است.

Xperia X / اکسپریا ایکس

طبق روال همیشه روشنایی صفحه‌نمایش این گوشی را روی ۵۰ درصد قرار داده، ارتباطات بی‌سیم را قطع کرده و ویدئویی با رزولوشن HD را تا رسیدن شارژ باتری از ۱۰۰ به صفر پخش کردیم. باتری اکسپریا ایکس توانست در این تست قبل از اتمام کامل شارژ ۹ ساعت و ۱۵ دقیقه دوام بیاورد که این مدت زمانی متوسط است. به‌علاوه اکسپریا ایکس می‌تواند تا ۹ ساعت و ۲۰ دقیقه وبگردی را نیز برای کاربران تضمین کند.

Create bar charts

البته این معیارها به‌عنوان بنچمارک هستند و تجربه‌ی روزانه عملکرد بهتری را نشان می‌دهد. برای بسیاری مهم است که بدانند علاوه بر اینکه در طی شبانه روز باتری گوشی پاسخگو بوده یا خیر، چند ساعت صفحه‌نمایش آن در این مدت روشن بوده و در این مدت چه استفاده‌هایی از گوشی شده است. بهترین معیار برای سنجش زمان روشن بودن صفحه‌نمایش بخش Screen On Time در تظیمات باتری است. دقت کنید که این مقدار به‌معنای مدت زمان شارژدهی باتری نیست بلکه نشان می‌دهد که در مدت رسیدن شارژ باتری از صد به صفر چند ساعت صفحه‌نمایش روشن بوده است.

برای داشتن دید بهتر نسبت به این تجربه، مدت زمان Screen On Time را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. البته این زمان بستگی زیادی به استفاده کاربر از گوشی دارد اما با شرح نوع استفاده‌ی خود از آن سعی خواهیم کرد علاوه بر ایجاد یک استاندارد برای مقایسه در تجریه‌ی واقعی، دید بهتری را نسبت به باتری گوشی‌های هوشمند مورد بررسی به شما بدهیم. 

مدت زمان SOT در اکسپریا ایکس در تجربه‌ی کاری ما با این گوشی در حدود ۴ ساعت به‌صورت منظم بود. در مدت این ۴ ساعت در حدود ۱.۵ ساعت به تماشای ویدئو نشسته‌ایم، در حدود ۲ ساعت به وبگردی و کار در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان پرداخته‌‌ایم و نیم ساعت باقی مانده نیز مربوط به انجام بازی می‌شود. این استفاده یک استفاده‌ی نیمه‌سنگین به حساب می‌آید و که در این مورد نیز اکسپریا ایکس توانست به‌راحتی یک روز را شارژدهی کند که برای غالب کاربران نیز این مقدار کافی خواهد بود. 

جمع‌بندی

اکسپریا ایکس یک گوشی تمام فلزی است که باتوجه‌به پردازنده‌ی خود در زمره‌ی گوشی‌های میان‌رده جا می‌گیرد. هر چند درحال‌حاضر قیمت این دستگاه در ایران مشخص نشده اما قیمت جهانی آن کمی بیشتر از میان‌رده‌های بازار است که ممکن است برای این گوشی یک نکته منفی به شمار رود چرا که در تمامی بخش‌ها تقریبا بدون نقص عمل می‌کند اما نباید فراموش کرد که همیشه قیمت عاملی تأثیر گذار است.

Xperia X / اکسپریا ایکس

طراحی زیبا، بدنه‌ی خوش ساخت، دوربین بسیار خوب، شارژدهی مناسب باتری، کیفیت ساخت قابل قبول، نرم‌افزار ساده با ظاهری زیبا همگی باعث می‌شوند، اکسپریا ایکس یک گوشی بسیار خوب به شمار رود، گوشی بسیار خوب که شاید بهترین گوشی سونی تا به امروز باشد. اکسپریا ایکس قرار است تابستان امسال روانه‌ی بازار شود و تا آن زمان قیمت دقیق آن مشخص نیست.

نکات مثبت

  • دوربین با عملکرد بسیار خوب
  • صفحه‌نمایش باکیفیت و روشنایی بالا
  • ارگونومی مناسب گوشی نسبت به سری زد
  • محل قرارگیری اسپیکرها و وجود اسپیکر دوگانه

نکات منفی

  • ضد آب و گرد و غبار نبودن گوشی برخلاف گذشته
  • عدم امکان فیلم‌برداری 4K
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات