ویندوز 8 پس از 100 روز، شروعی خوب اما راه درازی در پیش

چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۰:۴۷
مطالعه 5 دقیقه
حدود سه ماه از مراسم رونمایی ویندوز 8 گذشته و حالا زمان بررسی نتایج کار است. مایکروسافت در این 100 روز تلاش و هزینه‌ی زیادی صرف تبلیغات و بازاریابی برای فروش آخرین نسخه‌ی ویندوز کرده است، حال باید از مدیر بخش اقتصادی ویندوز بپرسیم که در این مدت اوضاع چطور بوده است. در ادامه مطلب با ما باشید تا طبق آمار و ارقام در مورد ویندوز 8 و نظر مقامات ارشد مایکروسافت قضاوت کنیم.
تبلیغات

تاکنون مایکروسافت 60 میلیون گواهی ویندوز برای آخرین نسخه‌ی آن فروخته است. رقم خوبی است و نشان می‌دهد که ویندوز 8 هم در حد ویندوز 7 فروش داشته است. اما یک نکته‌ی مهم، هزینه‌ی ارتقا از نسخه‌های پیشین به ویندوز 8 بسیار پایین است و شاید همین موضوع باعث شده که استقبال عموم کاربران از ویندوز 8 خوب به نظر برسد. مشخص نشده که مایکروسافت چند گواهی کاملاً جدید ویندوز به شرکا و سازمان‌های تجاری فروخته است با این وجود تمی ریلر، مدیر اقتصادی بخش ویندوز می‌گوید:

ویندوز 8، شروع خوبی داشته است.

همان‌طور که می‌دانید آمار جهانی فروش پی‌سی‌ها وضعیت خوبی را نشان نداده است. لذا این سؤال مطرح می‌شود که آیا ویندوز 8 در بهبود بازار پی‌سی‌ها مؤثر واقع می‌شود یا برعکس، ویندوز 8 هم مثل ویندوز ویستا نتیجه‌ای جز شکست و بحران برای سازنده‌اش نخواهد داشت.

تمی ریلر ضمن تأیید این مسئله که وضع بازار در تعطیلات سال نو خوب نبوده است، به این نکته اشاره کرد که برخی محصولات به خوبی عرضه شدند ولی برخی محصولات که مشتریان بیشتری داشتند، خیر. او می‌گوید:

کاربران بیشتر طالب محصولات لمسی بودند و لذا ما نتوانستیم نیاز بازار را تأمین کنیم.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مایکروسافت و سازندگان پی‌سی باید برای تأمین نیاز مشتریان تلاش بیشتری کنند و مخصوصاً به وسایل لمسی بهای بیشتری بدهند.

یکی از مسائلی که مایکروسافت در تعطیلات اخیر متوجه آن شده اهمیت حضور خرده‌فروش‌هاست. تصور اینکه اهمیت خرده‌فروش‌ها قبل از عرضه‌ی ویندوز 8 به درستی مشخص نبود، مشکل است اما به هر حال ریلر می‌گوید چند محصول موفق ویندوز 8 بودند که مشتریان برای تعطیلات سال نو در نظر داشتند. به خاطر استقبال مشتریان از این محصولات است که مایکروسافت تصمیم گرفته توزیع تبلت سرفیس RT را در هفته‌های آتی به اروپا گسترش دهد. فعلاً در مورد طرحی برای فروش بین‌المللی چیزی گفته نشده است.

آیدان مارکوس یکی از مدیران ارشد بخش ویندوز می‌گوید برخی محصولات محبوب مثل تبلت ترکیبی یوگای 13، محصولی از لنوو فروش خوبی داشتند. مارکوس در مورد یوگا 13 می‌گوید: "از آن محصولاتی است که وقتی فروشنده به فروش می‌گذارد، مشکل می‌تواند موجودی را حفظ کند." یکی دیگر از گزینه‌های محبوب مشتریان ایسر اسپایر S7 است که مارکوس می‌گوید چند بار توسط فروشندگان سفارش داده شده است. توجه کنید که هر دو محصول ذکر شده لمسی هستند.

در ادامه ریلر با هوشیاری تمام می‌گوید: در تبلت‌ها بین ویندوز RT و ویندوز 8 تعادلی وجود دارد. با وجود تعادلی که ریلر از آن صحبت کرده، سامسونگ از فروش تبلت‌های ویندوز RT در آمریکا صرف‌نظر کرده است و اچ‌پی اعلام کرده که فعلاً برای فروش تبلت‌های مبتنی بر ARM برنامه‌ای ندارد. به نظر می‌رسد که سرفیس RT یک ابزار کند و موقتی است. در مورد انصراف سامسونگ از فروش تبلت‌های ویندوز RT در آمریکا نیز سؤال شده اما وی از بحث در مورد جزئیات این موضوع اجتناب کرده است. او می‌گوید: "در مورد تصمیم سامسونگ موضوع این است که سامسونگ به این می‌اندیشد که انرژی خودش را روی کدام بازار متمرکز کند." از طرف دیگر تقریباً تمام سازندگان می‌خواهند در سال جاری حداقل یک محصول مبتنی بر تراشه‌های کلاور تریل اینتل روانه‌ی بازار کنند، لذا مشخص است که سازندگان تراشه‌‌های کم‌مصرف اینتل را به‌عنوان راهی برای عرضه‌ی تبلت‌ها و هیبرید‌ها قلمداد می‌کنند.

مایکروسافت در مورد تصمیمی که در خصوص حذف دکمه و منوی استارت از ویندوز گرفته اینگونه توضیح می‌دهد که بررسی‌های آماری نشان می‌دهد استفاده از منوی استارت به مرور زمان کاهش یافته است و لذا نیازی به آن نیست. ریلر می‌گوید:

کاربران در عرض 24 ساعت جایگاه جدید دستاپ را پیدا می‌کنند و کارهایشان را انجام می‌دهند.

مایکروسافت مدعی است که 90 درصد کاربران در اولین روز استفاده از ویندوز 8، مهم‌ترین نکات آن را یاد می‌گیرند. مارکوس هم از اینکه کاربران استفاده از واسط کاربری جدید را یاد می‌گیرند خوشحال است. مارکوس در رابطه با آموزش محدودی که در مورد نحوه‌ی کار با ویندوز 8 ارایه شده می‌گوید:

اگر به کاربران نکات اصلی را یاد بدهید، باقی موارد را خودشان کشف می‌کنند.

در واقع این یک روش یادگیری است ولی به نظر می‌رسد در مورد همه کاربران مصداق ندارد. حتی بسیاری از کاربران هستند که از نبود منوی استارت ناراضی‌اند.

مایکروسافت می‌گوید تعداد کاشی‌های صفحه‌ی استارت ویندوز 8 بعد از دو هفته دوبرابر می‌شود. بنابر گزارش مایکروسافت 45 بیلیون کاشی متحرک تا اوایل ژانویه آپدیت شده است و لذا این تخمین مایکروسافت منطقی به نظر می‌رسد.

بنابراین ویندوز 8 با شروعی خوب به کار خود ادامه می‌دهد، درست است شروعی شگفت‌انگیز نداشته اما به هر حال شروع آن خوب است.

حال برنامه‌ی مایکروسافت برای آینده چیست؟ مایکروسافت فعلاً در مورد ویندوز آبی بحث نمی‌کند، نسخه‌ی بعدی ویندوز که شاید کار آن از امسال شروع شود. هدف از ارائه‌ی ویندوز آبی بهینه کردن واسط کاربری جدید و همچنین برنامه‌ی ارتقای سالانه‌ی ویندوزهاست. درحالی‌که تبلت کوچک اپل، آیپد مینی با فروشی خوب مواجه است، سوالاتی که پیرامون تبلت‌های 7 و 8 اینچی ویندوز 8 مطرح شده‌اند فعلاً پاسخ مشخصی ندارند. آیا ویندوز 8 در همه نوع صفحه‌نمایش، از وسایل کوچکی با صفحه‌نمایش 7 و 8 اینچی گرفته تا مانیتورهای بزرگ عملکرد رضایت‌بخشی خواهد داشت؟ این سؤال را ریلر اینگونه پاسخ می‌دهد: «انعطاف و قابلیت حمل ویندوز 8 است که شانس حضوری موفق در بازار نامعلوم آینده را به ما می‌دهد.» با توجه به رشد کروم‌بوک‌ها و علاقه‌ی کاربران به تبلت‌ها، مایکروسافت باید مشکلاتی مثل کمبود فضای ذخیره‌سازی را در تبلت سرفیس پرو و محصولات بعدی‌اش جدی بگیرد و اشتباهی مرتکب نشود تا درنتیجه فروشی خوب داشته باشد.

نظر شما در مورد واسط کاربری جدید ویندوز 8 چیست؟ عملکرد و نحوه‌ی کاربرد ویندوز 8 را چه طور ارزیابی می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات