نتایج مسابقه انتخاب مردمی لومیکس سال ۲۰۱۸ برای عکاسی از حیات وحش
بهعنوان بخشی از مسابقهی انتخاب مردمی لومیکس (Lumix)، موزهی تاریخ طبیعی فهرستی ۲۵ عددی از بهترین عکسها را که بیشتر از ۴۵ هزار رای توسط عکسان حرفهای و آماتور در سراسر دنیا بهدست آوردهاند، به نمایش گذاشته است.
مسابقهی انتخاب مردمی لومیکس (The LUMIX People's Choice Award) از روز دوشنبه پنجم فوریه ۲۰۱۹ (۱۶ بهمن ۱۳۹۷) آغاز شد. نمایشگاهی از عکسهای شرکتکننده در این مسابقه در موزهی تاریخ معاصر به تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۱۹ (۹ تیر ۱۳۹۸) برگزار خواهد شد. قیمت بلیط ورودی برای کودکان ۸ پوند، برای بزرگسالان ۱۳.۵ پوند و برای خانوادهها بین ۲۸ تا ۳۸ پوند خواهد بود.
در این مقاله با شاتر همراه باشید تا این فهرست ۲۵ عددی را همراهبا توضیحاتی در مورد هر عکس با هم مرور کنیم.
Above
عکاس: آنا هنلی (Anna Henly) انگلستان
این عکس از داخل هلیکوپتر گرفته شده است. این درخت تنها، در زمینی رهاشده در حاشیهی جنگلی استوایی در کاوای (Kauai) هاوایی قرار دارد. خطوط شخمزدهی زمین با زیبایی طبیعیِ شاخههای وحشی و سرکش یک درخت درهم تنیده شده است.
دوربین کانن EOS 5D Mark II + لنز ای اف ۲۰۰-۷۰ میلیمتری F2.8 L IS USM بهکاررفته در ۱۳۰ میلیمتری؛ ۱/۲۵۰۰ ثانیه در گشودگی دیافراگم ۲.۸؛ ایزو ۴۰۰.
Ice and Water
عکاس: آودون لی دال (Audun Lie Dahl)، نروژ
رودخانهی یخی براسولبرین (Bråsvellbreen) از یکی از کوههای یخی که در مجمعالجزایر اسوالبارد (Svalbard) در نروژ سرچشمه میگیرد و به سمت جنوب جاری میشود. در محل پیوستن این رود به دریا، دیوارهی یخی چنان بلند است که تنها آبشارها را میتوان دید، درنتیجه، آودون از یک پهباد برای خلق چنین چشمانداز خارقالعادهای استفاده کرده است.
دوربین DJI Phantom 4 Pro + لنز ۲۴ میلیمتری؛ ۱/۱۲۰ ثانیه در گشودگی دیافراگم ۶.۳؛ ایزو ۱۰۰. پانوراما از سه عکس.
Family Portrait
عکاس: کانر استفانیسون (Conner Stefanison)، کانادا
جغدی خاکستری به همراه جوجههایش در بالای درخت صنوبری در کاملوپس (Kamloops) کانادا نشستهاند. آنها در تمام طول مدتی که کانر در بالای درختی ۵۰ فوتی (۱۵ متری) در طول فصل آشیانهسازی پنهان شده بود، تنها دو بار به او نگاه کردند.
دوربین کانن 1D Mark IV+ لنز کانن ۵۰۰ میلیمتری با F4 IS؛ ۱/۲۰۰ ثانیه در F7.1؛ ایزو ۱۲۵۰؛ مونوپاد مانفروتو (Manfroto)
Curious Encounter
عکاس: کریستونبال سرانو (Cristonbal Serrano)، اسپانیا
مواجههی نزدیک با یک حیوان در پهنای سرزمینهای وحشی قطب جنوب پدیدهای کاملا اتفاقی بهشمار میآید. ازاینرو، کریستونبال از دیدار ناخودآگاه خود با یک فوک بیرون جزیرهی کوورویل (Cuvervile) در قطب جنوب به وجد آمده بود. این موجودات کنجکاو از گونههای حفاظتشده هستند و تنها درحضور چند گونهی معدود از شکارچیان زندگی میکنند.
دوربین کانن EOS 5D Mark IV + لنز کانن ۱۵-۸ میلیمتری EF F4L Fisheye USM؛ ۱/۲۵۰ ثانیه در F8؛ ایزو ۱۶۰؛ غلاف و فلاش Seacam.
Bond Of Brothers
عکاس: دیوید لوید (David Lloyd)، نیوزلند/بریتانیا
این دو شیر بالغ که احتمالا برادر هستند، پس از ملاقات با یکدیگر و پیش از آرامگرفتن، به مدت ۳۰ ثانیه صورت خود را به هم مالیدند. بیشتر مردم هرگز شاهد چنین صحنهای نخواهند بود و دیوید مفتخر به تجربه و ثبت چنین لحظهای شد.
دوربین نیکون D800E+ لنز ۴۰۰ میلیمتری با F2.8؛ ۱/۵۰۰ ثانیه در F4.8؛ ایزو ۵۰۰.
Clam Close-up
عکاس: دیوید باریو (David Barrio)، اسپانیا
این عکس ماکرو از یک صدف رنگینکمانی در دریای سرخ جنوبی واقع در مارسا علم (Marsa Alam) در مصر گرفته شده است. خانهی این صدفها در میان مرجانها است، جایی که در آن آشیانه میسازند و رشد میکنند. مدتی طول کشید تا دیوید به صدف نزدیک شود، او میترسید صدف حرکاتش را حس کرده باشد و بسته شود.
دوربین نیکون D7100- لنز ۱۰۵ میلیمتری + لنز Saga با دیوپتر ۱۰؛ ۱/۱۸۰ ثانیه در F27؛ ایزو ۲۰۰؛ غلاف ایزوتا (Isotta)؛ ۲ عدد استروب.
Painted Waterfall
عکاس: ادواردو بلانکو (Eduardo Blanco)، مندیزابال (Mendizabal)، اسپانیا
زمانیکه خورشید از حفرهای در صخره به پای آبشار لافورادادا (La Foradada) در کاتالونیای اسپانیا بتابد، حوض زیبایی از نور ایجاد میکند. گویی پرتوهای نور روی آبشار نقاشی کرده و تصویری اینچنین جادویی خلق شده است.
دوربین کانن 5D Mark III + لنز ۱۰۵-۲۴ میلیمتری با F4؛ ۳۰ ثانیه در F9؛ فیلتر خاکستری خنثی؛ سه پایه.
Ambush
فدریکو ورونسی (Federico Veronesi)، کنیا
در صبحی گرم در چشمههای چیتاکی (Chitake)، واقع در پارک ملی مانا پول (Mana Pool) که در زیمبابوه قرار دارد، فدریکو شیر مادهی پیری را تماشا میکرد که از ساحل رودخانه به سمت پایین میآمد. او در کمین بود تا به هر حیوانی که نزدیک بستر رود میشود، حمله کند.
دوربین نیکون D810+ لنز ۴۰۰ میلیمتری با F2.8؛ ۱/۱۰۰۰ ثانیه در (F5 (-1e/v؛ ایزو ۱۴۰.
Teenager
عکاس: فرانکو بانفی (Franco Banfi)، سوییس
فرانکو قصد داشت به داخل دومینیکا (Dominica) در دریای کارائیب شیرجه بزند که این وال نر را درکنار وال ماده دید. متاسفانه بچهی وال ماده مدام مزاحم میشد و وال نر چابک، پیوسته از بچهی وال ماده دوری میکرد.
دوربین کانن 1DX Mark II + لنز ۱۵-۸ میلیمتری با F4؛ ۱/۱۰۰ ثانیه در F16؛ غلاف Seacam.
Resting mountain Gorilla
عکاس: دیوید لوید (David Lloyd)
بچه گوریل به مادرش چسبیده بود که چشمان کنجاوش به دیوید افتاد. او در حال پیادهروی در بویندی جنوبی (South Bwindi) اوگاندا بود که این خانواده را دید و بهدنبال آنها به راه افتاد و نهایتا وقتی که آنها در محوطهی کوچکی توقف کرده و شروع به استراحت و تیمار کردن یکدیگر کردند، این تصویر را ثبت کرد.
Fox Meets Fox
عکاس: متیو ماران (Matthew Maran)، بریتانیا
متیو بیش از یک سال از روباهها در نزدیکی منزلش در شمال لندن عکاسی کرده بود و همیشه رویای ثبت چنین هنر خیابانی (street art) را داشت. پس از ساعتهای بیشمار و تلاشهای ناموفق، مزد پشتکارش را گرفت.
دوربین کانن EOS 5D Mark III + لنز ۲۰۰-۷۰ میلیمتری با F2.8 IS II USM؛ ۱/۵۰۰ ثانیه در F4؛ ایزو ۸۰۰.
Shy
عکاس: پدرو کاریلو (Pedro Carrillo)، اسپانیا
نقوش محسورکنندهی این شقایق نعمان با زیبایی با یک دلقک ماهی کلارکی (Clarkii) در هم آمیخته شده است. این منظره در تنگهی لمبه (Lembeh)، سولاویس (Sulawesi)، اندونزی واقع شده است. از این شقایق بهعنوان مهد کودک یاد میشود، به این خاطر که اغلب اوقات بهعنوان خانهای موقتی برای دلقکماهیهای نوجوان مورد استفاده قرار میگیرد تا زمانیکه میزبان مناسبتری برای دوران بزرگسالی بیابند.
دوربین نیکون D4 + لنز ۷۰-۱۸۰ میلیمتری Nikkor با F4.5 – 5.6 D ED AF Micro در ۷۸ میلیمتری؛ ۱/۲۵۰ ثانیه در F16؛ ایزو ۱۰۰؛ غلاف Seacam؛ دو عدد فلاش Seacam Seaflash 150TTL.
The Extraction
عکاس: کونستانتین شاتنوف (Konstantin Shatenev)، روسیه
هر زمستان صدها عقاب دریایی از روسیه به سمت سواحل نسبتا بدون یخ شمال شرقی هوکایدو (Hpkkaido) در ژاپن کوچ میکنند. آنها در آبهای منجمد شکار کرده و قایقهای ماهیگیری را برای یافتن جانوران دورانداختهشده تعقیب میکنند. کونستانتین عکس خود را از درون یک قایق و زمانیکه عقابها ماهی مردهای از روی یخ چنگ زد، ثبت کرد.
دوربین کانن 1DX+ لنز EF300 با F4 IS USM؛ ۱/۱۲۵۰ ثانیه در F13؛ ایزو ۸۰۰.
Otherworldly
عکاس: فرانکو بانفی (Franco Banfi)، سوییس
گروهی از سفرهماهیها که بیرون ساحل ایسلا اسپیریتو سانتو (Isla Espiritu Santo) در باجا کالیفرنیا (Baja California)، مکزیک در زیر نور ماه در حال تغذیه کردن از پلانکتونها هستند. فرانکو از چراغهای زیر قایق خود استفاده کرده و با یکی نوردهی طولانی (long exposure)، این عکس خارقالعاده را ثبت کرده است.
دوربین کانن 5DS + لنز ۱۵-۸ میلیمتری با ۱/۴ ثانیه در F11. ایزو 160: غلاف ایزوتا (Isotta): دو عدد استروب.
The Orphaned Beaver
عکاس: سوزی ازترهاس (Suzi Eszterhas)، آمریکا
یک سگ آبی شمال آمریکا که یتیم شده، در دستان یک مراقب و سرپرست در مرکز مراقبت حیوانات Sarvey Wildlife در ارلینگتون (Arlington) واشنگتن. خوشبختانه او با یک سگ آبی ماده جفت شد که نقش مادر را نیز برای او ایفا کرد و سپس با هم به طبیعت بازگشتند.
دوربین کانن 1DX + لنز ۷۰-۲۴ میلیمتری با گشودگی دیافراگم ۲.۸: ۱/۲۰۰ ثانیه در F3.5: ایزو ۱۶۰۰.
Red, Silver and Black
عکاس: تین مان لی (Tin Man Lee)، آمریکا
تین خیلی خوششانس بود که لانهی روباهی را در ایالت واشنگتن آمریکای شمالی پیدا کرد که خانهی سه روباره به رنگهای قرمز، مشکی و نقرهای بود. پس از روزها انتظار برای یک صحنه و شرایط خوب، سرانجام او با چنین صحنهی احساسی و تاثیرگذاری، پاداش خود را گرفت.
دوربین کانن 1DX Mark II + لنز ۶۰۰ میلیمتری با F4: مبدل تله ۱.۴ برابر؛ ۱/۱۶۰۰ ثانیه با F11؛ ایزو ۲۰۰۰.
Sound Asleep
عکاس: تونی وو (Toni Wu)، آمریکا
این نهنگ کوهاندار بالغ تعادل خود را در وسط آب حفظ کرده و به نظر میرسد که خوابیده است. عکس در واوا وو (Vava " u) واقع در جمهوری تونگا (Tonga) گرفته شده است. جریان حبابها که در بالای سر این حیوان قابل رویت است، از دو حفرهی بالای سر نهنگ میآیند و حاکی از وضعیت در حال استراحت حیوان است.
دوربین کانن 5D Mark III + لنز ۱۵ میلیمتری با F2.8 Fisheye؛ ۱/۲۰۰ ثانیه در F10؛ غلاف Zillion؛ پورت گنبدی Pro-One.
Three Kings
عکاس: ویم کن دن هیور (Wim Can Den Heever)، آفریقای جنوبی
در همان زمان که خورشید در حال طلوع کردن بود، ویم خود را به این شاهپنگوئنها رساند. آنها وسط عملیات جفتگیری غافلگیر شده بودند. دو نر همواره دور پنگوئن ماده میچرخیدند و از پاهای خود برای دور کردن رقیب استفاده میکردند.
دوربین نیکون D810 + لنز ۲۴-۷۰ میلیمتری با F2.8 در ۴۰ میلیمتری؛ ۱/۲۵۰ ثانیه در F11؛ فلاش نیکون SB910.
All That Remains
عکاس: فبل جونز (Phil Jones)، انگلستان
یک گاو ماهی نر یک هفته قبل از سفر فیل به جزیرهی لیون (Lion) در جزایر فالکلند (Falkland) خود را تا ساحل کشانده بود. بهرغم اندازهی بزرگش، ماسههای روان تمام لاشهی او را پوشانده بود و کرکسها و لاشخورهایی مانند کاراکارای خطدار (striated Caracara) شروع به پرسهزدن اطراف آن کرده بودند.
دوربین کانن 1Dx Mark I+ لنز کانن با F2.8 Fisheye؛ ۱/۱۲۵۰ ثانیه در F16؛ ایزو ۱۶۰۰؛ گوریلاپاد Joby؛ شاتر کنترل از راه دور Hanhel.
Gliding
عکاس: کریستین ویزل (Christian Vizl)، مکزیک
کریستین با موقعیت دید تمامعیار و نور خورشید فوقالعادهای که میتابید، این پرتره را از یک کوسهی پرستار در حال شنا کردن گرفت. معمولا این کوسهها در کف دریا در حال استراحت هستند، به همین خاطر دیدنشان در حال شنا کردن خیلی نادر است. موقعیت این عکس حاشیهی خلیج بیمینی (Bimini) در باهاماس است.
دوربین کانن 5D Mark II + لنز ۳۵-۱۶ میلیمتری با F2.8؛ ۱/۲۰۰ ثانیه در F9؛ ایزو ۲۰۰؛ غلاف آکواتیکا (Aquatica).
A Polar Bear's Struggle
عکاس: جاستین هافمن (Justin Hofman)، آمریکا
تمام بدن جاستین از انتظار برای دیدن این خرس قطبی گرسنه که بهآرامی در حال کشوقوس دادن به بدن خود بود، درد گرفته بود. با نازک شدن و جابجایی یخها، خرس قادر به یافتن غذا نیست. عکس در کمپ شکارچیان در منطقهی قطبی کانادا گرفته شده است.
دوربین سونی a7R II + لنز سونی ۴۰۰-۱۰۰ میلیمتری با EF F4.5 – 5.6 GM OSS؛ ۱/۲۰۰ ثانیه در F10؛ ایزو ۸۰۰.
Unique Bill
عکاس: راب بلانکن (Rob Blanken)، هلند
ابلق نوکخنجری، نوکی ظریف و منحصربهفرد دارد که مانند داس تاب میخورد و آب شور کمعمق را وارسی میکند. این پرترهی خارقالعاده از یک مخفیگاه در منطقهی شمالی فریسلند (Friesland) در هلند گرفته شده است.
دوربین نیکون D500 + لنز نیکور ۵۰۰-۲۰۰ میلیمتری با F1:5.6 E ED AF-S در ۲۵۰ میلیمتری؛ ۱/۲۰۰ ثانیه در F6؛ ایزو ۸۰۰.
One Toy, Three Dogs
عکاس: بنس میت (Bence Mate)، مجارستان
درحالیکه سگهای وحشی آفریقایی قاتلانی بیرحم هستند، تولههای آنها بهشدت بامزه بوده و تمام روز در حال بازی کردن هستند. این عکس را بنس در امکوزه (Mkuze) آفریقای جنوبی از این برادران گرفته است. هر چهارتای این تولهها در تلاش برای بازی با پای یک ایمپالا (نوعی آهو) بودند و در حال کشیدن و جابجایی آن به سه جهت مختلف بودند.
دوربین کانن EOS-1DX Mark II + لنز ۴۰۰-۲۰۰میلیمتری (معادل لنزی ۳۵ میلیمتری: ۱۹۷.۲-۳۹۴.۳ میلیمتر)؛ ۱/۱۸۰۰ ثانیه در F4.0؛ ایزو ۴۰۰۰.
Under The Snow
عکاس: آودرن مورل (Audrey Morel)ُ فرانسه
این سنجاب بدون هیچ ترسی از کولاک برف، به دیدن آودرن آمده است. آودرن مشغول عکاسی از پرندگان در روستای کوچک جورا (Jura) در لس فورگس (Les Fourgs) واقع در فرانسه بود. او درحالیکه تحت تاثیر مقاومت و تلاش سنجاب قرار گرفته بود، این جانور را سوژهی عکاسی خود کرد.
دوربین نیکون D7200 + لنزی ۳۰۰ میلیمتری نیکون با F4؛ ۱/۱۶۰۰ ثانیه در F4؛ ایزو ۵۰۰.
A Bat's Wake
عکاس: آنتونیو لیوا سانچز (Antonio Leiva Sanchez)، اسپانیا
پس ماهها تحقیق میدانی در یک کلونی خفاشهای گوش بزرگ در ساکس (Sucs) لیدا (Lleida) واقع در اسپانیا، آنتونیو موفق به گرفتن این عکس از خفاشی در حال پرواز شد. او از تکنیک عکاسی با سرعت بالا همراه فلاشی ترکیبشده با نور متوالی، برای روشن کردن فضا استفاده کرده است.
دوربین کانن 7D Mark II + لنز تامرون ۱۸-۲۷۰ میلیمتری با F3.5-6.3؛ ۱/۱۳ ثانیه در F10؛ ایزو ۲۰۰؛ دیوارهی مادون قرمز؛ فلاش متز 58 AF-1؛ کابل فلاش E-TTL.
نظر شما در رابطه با این مجموعه عکس چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
نظرات