مایکروسافت مشخصات فنی ایکس باکس سری ایکس را اعلام کرد

دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۵
مطالعه 4 دقیقه
مایکروسافت مشخصات فنی ایکس‌باکس سری ایکس را به‌صورت رسمی منتشر کرد.
تبلیغات

مایکروسافت چندی پیش رسما اعلام کرد ایکس‌باکس سری ایکس ، کنسول بازی نسل نهمی این شرکت، توان پردازشی معادل ۱۲ ترافلاپس خواهد داشت؛ ویژگی‌ای که تحسین برخی بازی‌سازان را برانگیخت و هیجان کاربران را هم در پی داشت. در همین زمینه، امروز ردموندی‌ها رسما مشخصات فنی کامل کنسول ایکس باکس سری ایکس را رونمایی کردند که درادامه نگاهی به آن‌ها خواهیم انداخت.

  • پردازنده مرکزی (CPU): پردازنده‌ی شخصی‌سازی‌شده معماری Zen 2 شرکت AMD با هشت هسته و فرکانس حداکثر 3.8 GHz
  • پردازنده‌ی گرافیکی (GPU): پردازنده‌ی گرافیکی شخصی‌سازی‌شده‌ی معماری RDNA 2 شرکت AMD با قدرت ۱۲ ترافلاپس و ۵۲ واحد محاسباتی (CU) با فرکانس ۱/۸ گیگاهرتز
  • اندازه‌ی تراشه: ۳۶۰/۴۵ میلی‌مترمربع
  • فرایند ساخت: هفت‌نانومتری بهبود‌یافته
  • حافظه: ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6
  • پهنای حافظه: ۱۰ گیگابایت با پهنای ۵۶۰ GB/s و ۱۰ گیگابایت با پهنای ۳۳۶ GB/s
  • فضای ذخیره‌سازی داخلی: یک‌ترایابت SSD از نوع NVME شخصی‌سازی‌شده
  • فضای ذخیره‌سازی خارجی ارتقاپذیر: اکسپشن کارت یک‌ترابایتی 
  • پشتیباتی از هارد اکسترنال با رابط USB 3.2
  • درایو نوری: درایو بلوری 4K UHD

همچنین، مایکروسافت اعلام کرده هدفش ارائه‌ی تجربه کامل 4K و ۶۰ فریم از بازی‌ها روی ایکس‌باکس سری ایکس است که البته نرخ فریم برخی بازی‌ها حتی به ۱۲۰ هم می‌رسد. به‌علاوه، یکی از مشخصات فنی جالب کنسول مایکروسافت، امکان استفاده از اکسپنشن کارت‌های مخصوص برای ارتقای فضای ذخیره‌سازی کنسول است که ازطریق درگاه مخصوص، به کنسول وصل می‌شود. درادامه می‌توانید تصویر آن را مشاهده کنید:

ایکس باکس سری ایکس

شاید در وهله‌ی اول برای برخی کاربران درباره‌ی رزولوشن و نرخ فریم هدف نسل جدید ایکس‌باکس این سؤال مهمی ایجاد شده باشد: در‌حالی‌که ایکس‌باکس وان ایکس توانایی اجرای بازی‌های در رزولوشن 4K و نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه را داشت؛ چرا قوی‌ترین ایکس‌باکس تاریخ برای همان رزولوشن و تنها نرخ فریم ۲ برابری هدف‌گذاری شده است؟ پاسخ به این پرسش را می‌توان در چند زمینه عنوان کرد. اجرای تمامی بازی‌های با رزولوشن 4K به‌صورت Native در ایکس‌باکس وان ایکس امری دشوار بود و به بهینه‌سازی‌های زیادی نیاز داشت؛ اما ایکس‌باکس سری ایکس با توان پردازشی بسیار قدرتمندش امکان اجرای تمام بازی‌های با جزئیات زیاد در رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم‌ را به‌راحتی میسر می‌کند.

جنبه‌ی دیگر ماجرا استفاده از فناوری رهگیری پرتو است که خود به منابع سخت‌افزاری بسیار نیاز دارد. اگر جزئیات این فناوری و تأثیر آن بر بازی‌ها و عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی را دنبال کرده باشید، قطعا می‌دانید تنها پردازنده‌های سری ۲۰۸۰ انویدیا می‌توانند بازی‌ها را در رزولوشن 4K درکنار فعال‌سازی رهگیری پرتو اجرا کنند. فعال‌کردن این قابلیت به افزایش درخورتوجه بار پردازشی روی GPU منجر می‌شود. این موضوع در حدی است که افت عملکرد RTX 2060 آن را به‌گفته‌ی بسیاری از کارشناسان به محصولی نه‌چندان مناسب برای تجربه‌ی رهگیری پرتو در بازی‌های تبدیل کرد. ازاین‌رو، بخشی از توان پردازشی بسیار زیاد ایکس‌باکس سری ایکس به پردازش پرتوهای نور در بازی‌ها اختصاص خواهد داشت که تجربه‌ی بصری را به‌طور چشمگیری می‌تواند افزایش دهد.

نکته‌ی جالب درباره‌ی مشخصات فنی ایکس‌باکس سری ایکس، نسل آتی کنسول‌های بازی، تجهیز آن‌ها به توانمندترین قطعات دنیای سخت‌افزار‌های کامپیوتری است. در‌حالی‌که در نسل پیشین از پردازنده‌های از‌رده‌خارج (در همان زمان) و ضعیف و البته ارزان جگوار استفاده شده بود، در نسل آتی قطعاتی به‌کار رفته که هنوز به‌صورت رسمی در بازار عرضه نشده است. به‌عنوان مثال، می‌توان به پردازنده‌ی گرافیکی RDNA 2 با ۵۲ واحد محاسباتی هیولایی است که کاربران در زمان عرضه به توانایی بی‌نظیر آن پی خواهند برد. برای مقایسه بد نیست بدانید کارت گرافیک رادئون RX 5700XT با معماری RDNA 1 و ۴۰ واحد محاسبانی، به‌صورت میانگین تنها ۱۰ درصد ضعیف‌تر از RTX 2080 است. حال با مهاجرت به RDNA 2 که به‌گفته‌ی AMD درکنار بهینه‌سازی‌های گسترده فقط ۵۰ درصد به‌ازای هر وات از نسل پیشین خود توانمندتر است و افزایش ۱۲ عددی واحدهای محاسباتی، به پردازنده‌ای خواهیم رسید که با حساب سرانگشتی در بازی‌ها می‌تواند حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصد بیشتر از RTX 2080 فریم‌دهی کند. اگر AMD این محصول را به‌عنوان کارت گرافیک جداگانه‌ای عرضه کند، حداقل برچسب قیمتی ۶۰۰ دلاری خواهند داشت.

استفاده از این GPU توانمند درکنار پردازنده‌های عالی نسل دوم Zen و حافظه‌ی بسیار سریع NVMe که خود قیمت بسیار گرانی دارد، نسل بعدی کنسول‌های خانگی را به محصولاتی فوق‌العاده توانمند و درعین‌حال، بسیار مقرون‌به‌صرفه (باتوجه‌به صحیح‌بودن قیمت حدودی ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلاری) تبدیل می‌کند تا دیگر نه‌تنها در بحث قیمت، بلکه در بحث توان پردازشی نیز دربرابر کامپیوترهای گیمینگ حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشند.

برای اطلاع از جدیدترین اخبار و ویدئو‌های منتشرشده‌ی مایکروسافت درباره‌ی کنسول نسل بعدی آن، می‌توانید به صفحه‌ی ایکس‌باکس سری ایکس در زومجی مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات