عجیب اما واقعی؛ این نسخه از ویندوز روی حافظه ۴ گیگابایتی کارت گرافیک اجرا می‌شود!

دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
نسخه سفارشی کم حجم ویندوز ۱۱ (Tiny11)
نسخه سبک‌ غیررسمی ویندوز ۱۱ موسوم‌به Tiny11، می‌تواند به‌طور کامل روی VRAM یک پردازنده گرافیکی اجرا شود.
تبلیغات

ویندوز ۱۱ قابلیت‌های بسیار زیادی ارائه می‌دهد اما اکثر کاربران احتمالاً از همه‌ی ویژگی‌ها و عملکردهای این سیستم‌عامل استفاده نمی‌کنند. برخی از امکانات ویندوز ۱۱ فقط باعث سنگین‌تر شدن آن شده‌اند و به‌همین‌دلیل Tiny11 سعی دارد با حذف ویژگی‌های اضافه، نسخه‌ای سبک‌تر از جدیدترین سیستم‌عامل دسکتاپ مایکروسافت را ارائه دهد تا بتوان آن را بدون نگرانی درمورد پیش‌نیازهای فنی روی کامپیوترهای ضعیف‌تر نیز نصب کرد.

حجم پایین Tiny11 باعث شده است بسیاری از کاربران، این سیستم‌عامل را روی سخت‌افزارهای مختلف اجرا کنند. چند ماه قبل کاربری با نام مستعار NTDEV موفق شد سیستم‌عامل مذکور را روی کامپیوتری با رم ۳۸۴ مگابایت اجرا کند و کاربر دیگری آن را روی سیستمی با رم ۲۰۰ مگابایت اجرا کرد.

اجرای tiny11 روی کامپیوتر مجهز به گرافیکی با ۴ گیگابایت VRAM

البته اجرای سیستم‌عامل Tiny11 روی کامپیوترهایی که سخت‌افزار بسیار ضعیفی دارند باعث می‌شود نتوانید از قابلیت‌هایی مثل چندوظیفگی به‌خوبی استفاده کنید. به‌هرحال، امکان اجرای این سیستم‌عامل روی رایانه‌های ضعیف باعث شد NTDEV این‌ بار از VRAM پردازنده‌ی گرافیکی برای پروژه‌ی جدیدش استفاده کند.

NTDEV با استفاده از پروژه‌ی GpuRamDrive موفق شد کل سیستم‌عامل Tiny11 را روی VRAM پردازنده‌ی گرافیکی ذخیره و اجرا کند. گرافیک مورد استفاده در نسخه‌ی نمایشی این پروژه، نسخه‌ی لپ‌تاپی انویدیا Geforce RTX 3050 بود که ۴ گیگابایت VRAM دارد. این اقدام بسیار چشمگیر است زیرا سیستم‌عامل بدون هیچ مشکلی اجرا شد.

WccfTech می‌نویسد، استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی رده‌بالا به بهبود عملکرد اجرای سیستم‌عامل Tiny11 روی VRAM کمک می‌کند. بسیاری از گرافیک‌های مدرن با ۱۰ گیگابایت VRAM عرضه می‌شود اما اجرای بازی روی VRAM کمتر از ۲۰ گیگابایت کمی دشوار خواهد بود.

از آنجا که VRAM پردازنده‌های گرافیکی سرعت بیشتری نسبت‌ به رم یا حافظه‌ی ذخیره‌سازی کامپیوتر دارد، بنابراین Tiny11 در این شرایط روان‌تر و سریع‌تر کار می‌کند. سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات روی این حافظه با سیستم‌عامل مورداشاره به‌ترتیب ۱۹۶۰ مگابایت‌برثانیه و ۲۴۹۷ مگابایت‌برثانیه بود. این نوع پروژه‌ها نشان می‌دهند Tiny11 می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای نسخه‌ی استاندارد ویندوز ۱۱ روی دستگاه‌های قدیمی‌تر باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات