Tiny11، نسخه سبک ویندوز ۱۱، روی کامپیوتر تک‌برد رزبری پای اجرا شد

جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
تسکبار ویندوز ۱۱ - مایکروسافت سرفیس پرو ۷
کاربران توانسته‌اند Tiny11، نسخه‌ی سبک ویندوز ۱۱ را روی کامپیوتر تک‌برد رزبری پای با پردازنده‌ی ۱٫۵ گیگاهرتزی ARM اجرا کنند.
تبلیغات

سیستم‌عامل Tiny11 که نسخه‌ی ویژه‌ای از ویندوز ۱۱ برای سیستم‌های ضعیف است، در روزهای اخیر هیاهوی زیادی بین طرفداران صنعت سخت‌افزار به پا کرده است. در ابتدا Tiny11 روی سیستمی با دو گیگابایت رم و هشت گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی اجرا شد، اما زمان زیادی نگذشته بود که کاربران توانستند این سیستم‌عامل را روی کامپیوتری با ۲۰۰ مگابایت رم اجرا کنند.

آمار پردازنده و رم سیستم عامل Tiny11 روی رزبری پای ۴

بر اساس گزارش تامز هاردور، نسخه‌ی جدید Tiny11 برای کامپیوترهای مبتنی‌بر معماری ۶۴ بیتی آرم در دسترس قرار گرفته است. این نسخه را می‌توان روی کامپیوترهای تک‌برد مثل رزبری پای هم اجرا کرد. تامز هاردور در همین راستا سیستم‌عامل موردبحث را روی کامپیوتر رزبری پای ۴ با تنها دو گیگابایت رم و پردازنده‌ی ۱٫۵ گیگاهرتزی نصب کرد.

تامز هاردور می‌گوید فایل ایزو Tiny11 برای آرم، چهار گیگابایت حجم دارد. در حالت عادی فایل‌های ایزو را باید از طریق ابزارهایی مثل Rufus به یک درایو USB منتقل کرد، اما برای استفاده از نسخه‌ی ایزو Tiny11 باید سراغ ابزار Windows on Raspberry بروید و ایمیج را روی فلش USB 3 یا کارت حافظه‌ی میکرو SD نصب کنید. تامز هاردور می‌گوید تمامی مراحل نصب مثل نسخه‌ی عادی ویندوز ۱۱ است، با این‌حال تفاوت که صفحه‌ی لاگین در حساب مایکروسافت وجود ندارد.

لوگو رزبری پای در نسخه سبک ویندوز ۱۱ Tiny11

عملکرد ویندوز ۱۱ روی کامپیوتر تک‌برد رزبری پای ۴ از طریق کارت حافظه‌ی میکرو SD، تعریف چندانی ندارد. بدین ترتیب بهترین راهکار برای دست‌یابی به عملکرد مناسب، استفاده از درایو USB 3 است. تامز هاردور می‌گوید در رزبری پای ۴ منوها به خوبی باز شدند و استفاده از اپلیکیشن‌ها و قسمت System Tray امکان‌پذیر بود، با این‌حال وب‌گردی از طریق مرورگر اج چنگی به دل نمی‌زد.

تسک منیجر سیستم عامل Tiny11 روی رزبری پای ۴

Tiny11 نتوانست تراشه‌ی وای‌فای رزبری ۴ را شناسایی کند، اما موفق به شناسایی اترنت شد. Tiny11 توانست از طریق بلوتوث با گوشی ارتباط برقرار کند، اما امکان ارسال و دریافت فایل وجود نداشت.

مایکروسافت استور در سیستم عامل Tiny11 روی رزبری پای ۴
پایتون در سیستم عامل Tiny11 روی رزبری پای ۴

Tiny11 به‌صورت پیش‌فرض با مایکروسافت استور (فروشگاه آنلاین ویندوز) و مایکروسافت اج منتشر می‌شود. به همین دلیل می‌توان از طریق این سیستم‌عامل سراغ نصب اپلیکیشن‌های جدید و وب‌گردی رفت. تامز هاردور می‌گوید این سیستم‌عامل ۱٫۲ گیگابایت از رم دو گیگابایتی رزبری پای را درگیر کرد.

نسخه‌ی آرم Tiny11 از طریق اینترنت آرشیو قابل‌دسترس است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات