دوستی جو کیانی و بایدن، اپل را نگران کرده است

جمعه ۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
دکمه کراون اپل واچ اولترا ۲
اپل همچنان در تلاش است که حکم لغو ممنوعیت فروش اپل واچ را تمدید کند.
تبلیغات

انتظار می‌رفت که با شروع سال جدید، جو بایدن از کاترین تای، نماینده‌ی تجاری آمریکا، بخواهد با وتوی حکم کمیسیون تجارت بین‌الملل ایالات متحده (ITC)، ممنوعیت فروش آنلاین و حضوری اپل واچ سری ۹ و اپل واچ اولترا ۲ را بردارد؛ با این‌حال در نهایت وتوی ریاست‌جمهوری اتفاق نیفتاد.

اگر در دو هفته‌ی اخیر پیگیر خبرها نبودید، یکی از عجیب‌ترین پرونده‌های اپل را از دست داده‌اید. کمیسیون تجارت بین‌الملل ایالات متحده (ITC) در حکمی اعلام کرد سیستم اکسیژن‌سنج خون در دو ساعت مورد بحث، پتنت‌های شرکت مسیمو را نقض کرده است و واردات و فروش اپل واچ سری ۹ و اپل واچ اولترا ۲ باید ممنوع شود.

اپل در واکنش به این حکم، ساعت‌‌های هوشمند خود را از کانال فروش حذف کرد ولی بعد پرونده را به دادگاه استیناف برد و دادگاه نیز اعلام کرد تا زمانی که بررسی مدل‌های بازطراحی‌شده‌ی اپل واچ به پایان برسد موقتا حکم ITC را لغو می‌کند.

دادگاه به اپل تا ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) مهلت داد و در عوض اپل نیز منتظر پاسخی برای درخواست خود مبنی‌بر تعلیق کردن طولانی مدت‌تر این حکم است.

در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی)، اداره‌ی گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده اعلام خواهد کرد که آیا تغییرات ایجاد شده در مدل‌های بازطراحی‌شده‌ی اپل واچ برای لغو ممنوعیت‌ها کافی است یا نه.

وب‌سایت نیویورک پست در گزارشی اختصاصی از روابط بین جو کیانی (مدیرعامل ایرانی مسیمو) و رئیس‌جمهور آمریکا پرده برداشته است. این وب‌سایت از کمک مالی کیانی به حزب دموکرات آمریکا و مؤسسه‌ی بایدن خبر می‌دهد.

ظاهرا کیانی مبلغ ۸ میلیون دلار را با اهداف خاصی اهدا کرده است. یکی از این اهداف شامل کمک مالی به صندوق بایدن با اهدای مبلغ ۱,۰۸۰,۰۰۰ دلار می‌شود.

بایدن قبلا جو کیانی را به عنوان «یکی از صمیمی‌ترین دوستان خود» خطاب کرده بود و در سال ۲۰۲۱ (سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰) او را به عضویت شورای مشاوران رئیس جمهور در حوزه‌ی علم و فناوری منسوب کرد. این شورا وظیفه‌‌ی ارائه‌ی توصیه‌هایی درباره‌ی سیاست‌های علمی، فناوری و نوآوری به رئیس جمهور و کاخ سفید را دارد.

سخنگوی مسیمو به نیویورک پست می‌گوید کیانی هرگز با رئیس‌جمهور یا کاترین تای لابی نکرده و در عوض تیم کوک مدیر عامل اپل را به لابی متهم کرده است. در ادامه‌ی بیانیه‌ی مسیمو می‌خوانیم: «این پرونده هرگز برای پول نبود و شرکت مسیمو همیشه اپل را به خاطر نقض پتنت‌های خود مسئول می‌داند و از مهم‌ترین انگیزه‌های این شرکت بازگرداندن یکپارچگی به بازار است.»

اپل اکنون فروش اپل واچ ۹ و اپل واچ اولترا ۲ را در اپل استور آمریکا از سر گرفته است. این مدل‌ها در فروشگاه‌های اپل که به صورت حضوری در ایالات متحده فعالیت می‌کنند نیز تاکنون در انبار نگهداری می‌شدند، اما قرار است تا روز شنبه به همه‌ی فروشگاه‌ها بازگردانده شوند.

اگر اپل موفق شود که توقف این حکم ممنوعیت را حفظ کند، ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها تا جمع‌آوری دوباره‌ی این دستگاه‌ها طول بکشد.

آنچه پس از ژانویه اتفاق می‌افتد به نظر دادگاه و اداره‌ی گمرک آمریکا و موجودی این مدل‌های اپل‌ واچ در فروشگاه‌های متفرقه مانند تارگت، والمارت و بست ‌بای بستگی دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات