هوش مصنوعی در پزشکی: تشخیص بیماری‌های عفونی، یک هفته قبل از شروع علائم

جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
ساعت گارمین روی دست چپ مرد نظامی ارتشی
وزارت دفاع ایالات متحده دستگاهی پوشیدنی تولید کرده است که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بیماری‌ها را یک هفته زودتر تشخیص می‌دهد.
تبلیغات

وزارت دفاع ایالات متحده مدعی تولید دستگاهی پوشیدنی شده است که می‌تواند بیماری‌ها را ۶ روز پیش از شروع آن‌ها شناسایی کند. واحد نوآوری دفاعی آمریکا در همکاری با بخش خصوصی سراغ توسعه‌ی الگوریتمی بر پایه‌ی هوش مصنوعی رفته است که در دوران همه‌گیری ویروس کرونا توانست با موفقیت بالا افراد مبتلا به این بیماری را تشخیص دهد.

جف اشنایدر، مدیر پروژه‌ی ارزیابی سریع مواجهه با تهدید (RATE)، در بیانیه‌ای می‌گوید آمریکا قصد دارد از دستگاه پوشیدنی‌اش برای شناسایی سایر بیماری‌های عفونی در افرادی که مشغول خدمت هستند استفاده کند.

بر اساس گزارش نشریه‌ی Study Finds، وزارت دفاع ایالات متحده در قالب پروژه‌ی RATE قصد دارد از دستگاه‌های پوشیدنی تجاری برای نظارت غیرتهاجمی (بدون نیاز به تزریق) روی سلامت پرسنل نظامی استفاده کند. به‌لطف دستگاه‌های پوشیدنی می‌توان پیش از همه‌گیر شدن بیماری‌های عفونی، جلوی آن‌ها را گرفت.

RATE که ۱۰ میلیون دلار بودجه‌ی اضافی در اختیار دارد، در حال توسعه‌ی پروژه‌هایی است که موفق‌ترین نمونه‌ی آن‌ها در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ اتفاق افتاد؛ زمانی که ثابت شد دستگاه‌های پوشیدنی می‌توانند کروناویروس و سایر عفونت‌ها را دو تا سه روز پیش از تست تشخیصی، پیش‌بینی کنند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده، RATE را به‌عنوان یک دستگاه سلامت عمومی دسته‌بندی کرده است.

در حال حاضر فناوری مورداستفاده‌ی وزارت دفاع آمریکا از داده‌های بیومتریک دستگاه‌های پوشیدنی نظیر ساعت‌های گارمین و حلقه‌های Oura استفاده می‌کند؛ با این‌حال هدف نهایی، استفاده از داده‌های بیومتریک تمامی دستگاه‌های پوشیدنی هوشمند است.

پروژه‌ی RATE وزارت دفاع آمریکا از یک الگوریتم هوش مصنوعی قدرتمند و پیش‌نگرانه استفاده می‌کند که با بهره‌گیری از داده‌های بیمارستانی تعلیم داده شده است. در برخی از نمونه‌ها این الگوریتم توانست ابتلای افراد به کرونا را ۶ روز پیش از تست تشخیصی، پیش‌بینی کند. در بین این نمونه‌ها، مواردی که علائم بیماری را نداشتند نیز دیده می‌شوند.

مسئولان پروژه‌ی RATE قصد دارند با بودجه‌ی اضافی، فناوری موردبحث را روی ۴٬۵۰۰ کاربر جدید که همگی پرسنل نظامی آمریکا هستند آزمایش کنند. در بین این افراد، گروهبانان یکم فرماندهیِ نبرد هوایی ایالات متحده دیده می‌شود.

شرکت فیلیپس که در حوزه‌ی فناوری فعالیت می‌کند، در فرآیند توسعه‌ی الگوریتم نقش داشته است. این شرکت تلاش‌هایش را در سطح جهان افزایش داده تا تجاری‌سازی الگوریتم را تسریع کند.

یکی از مدیران فیلیپس می‌گوید روش کار بدین صورت است که داده‌های ثبت‌شده توسط دستگا‌ه‌های پوشیدنی روی مجموعه‌داده‌های بالینی که در سرورهای ابری وجود دارند اجرا می‌شوند. در نتیجه‌ی این کار، امتیاز سلامتی RATE تولید می‌شود. این امتیاز نشان‌دهنده‌ی شروع ابتلا است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات