پیکسل واچ گوگل در مقابل رقبا؛ کدام ساعت هوشمند پیروز میدان می‌شود؟

جمعه ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
مطالعه 8 دقیقه
پیکسل واچ گوگل در حالی معرفی شد که ساعت‌های هوشمند مطرحی مانند اپل واچ سری ۸، گلکسی واچ سری ۵ و شیائومی واچ S1 در بازار وجود دارند و رقبای این محصول محسوب می‌شوند.
تبلیغات

گوگل در رویداد پاییزه ۲۰۲۲ خود سری جدیدی از محصولات پیکسل را معرفی کرد که در میان آن‌ها، پیکسل واچ جالب‌ترین نقش را بر عهده دارد، چراکه این ساعت هوشمند اولین حضور گوگل در این بازار بوده که در پی سال‌ها تلاش برای توسعه‌ سرانجام به مرحله‌ی رونمایی رسیده است. در این مقاله قصد داریم پیکسل واچ گوگل را با رقبای مطرح این دستگاه مقایسه کنیم و ببینیم که گوگل با اولین حضورش در این بازار، به لحاظ طراحی، نمایشگر، سخت‌افزار، نرم‌افزار، عمر باتری و قیمت چه جایگاهی در میان آن‌ها کسب خواهد کرد.

طراحی و نمایشگر

ساعت هوشمند گوگل مانند برخی دیگر از ساعت‌های موجود در بازار از طراحی اختصاصی این شرکت بهره گرفته و از تقلید محصولات رقبا مانند اپل واچ یا گلکسی واچ سامسونگ خودداری کرده است. پیکسل واچ طراحی مینیمالی و سبکی داشته و بدنه‌ی گنبدی شکل و محدب و حاشیه‌های آن، طراحی ساعت‌های شیک کلاسیک را برای کاربر تداعی می‌کند.

پیکسل واچ

در واقع طراحی پیکسل واچ باعث می‌شود تا این ساعت روی مچ به‌راحتی قرار گیرد و به آستین گیر نکند. این ساعت به نمایشگر ۱٫۴ اینچی AMOLED با تراکم ۳۲۰ پیکسلی در هر اینچ (رزولوشن ۴۵۰ در ۴۵۰ پیکسل) مجهز است و در کنار بهره‌مندی از قابلیت نمایشگر همیشه روشن، تا هزار نیت روشنایی نیز برای کاربر فراهم می‌کند.

گوگل پیکسل واچ را در سه رنگ مشکی، نقره‌ای و طلایی معرفی و برای محافظت نمایشگر آن از Corning Gorilla Glass 5 استفاده کرده است که این ساعت هوشمند را تا عمق ۵۰ متری دربرابر آب محافظت می‌کند.

اپل واچ سری ۸ مانند ساعت هوشمند گوگل از قابلیت نمایشگر همیشه‌روشن رتینا بهره می‌برد و روشنایی ۱۰۰۰ نیتی دارد. صفحه‌نمایش این رقیب پیکسل واچ، ۱٫۹ اینچی (۴۸۴ در ۳۹۶ پیکسل) بوده و کریستال ضخیمی که روی آن قرار داده شده باعث می‌شود دربرابر ترک خوردگی مقاومت نشان دهد. جدیدترین ساعت هوشمند اپل، برخلاف سه ساعت دیگر که هر سه دایره‌ای شکل هستند، ظاهری مربع مربع شکل دارد.

سامسونگ در سری گلکسی واچ ۵، از قاب لمسی ظریفی استفاده کرده است و آن را در دو نسخه‌ی ۴۰ و ۴۴ میلی‌متری به بازار معرفی کرد. گلکسی واچ ۵ به نمایشگر کریستال یاقوت کبود (sapphire crystal) مجهز است و پنل پشتی خمیده‌‌ای دارد.

درباره‌ی سومین رقیب پیکسل واچ، شیائومی واچ S1 نیز در بخش طراحی و نمایشگر می‌توان گفت که آخرین ساعت هوشمند شیائومی به نمایشگر ۱٫۴۳ اینچی AMOLED با وضوح ۴۶۶ در ۴۶۶ پیکسل و تراکم پیکسلی ۳۲۶ پیکسل‌ در هر اینچ مجهز است و از محافظی از جنس با یاقوت کبود برای نمایشگر آن استفاده شده است. قاب این ساعت از استیل ضدزنگ بوده و بند‌های آن نیز چرمی است. شیائومی واچ S1 نیز مانند پیکسل واچ طراحی کلاسیکی دارد.

نرم‌افزار و سخت‌افزار

گوگل از هشت سال پیش برای توسعه‌ی رابط کاربری ساعت هوشمند خود، یعنی WearOS تلاش می‌کند؛ پس می‌توان گفت که پیکسل واچ تجربه‌ی نرم‌افزاری جذابی را دراختیار کاربر می‌گذارد و از گستره‌ی وسیعی از اپلیکیشن‌ها و خدمات گوگل مانند گوگل والت، گوگل مپ، دستیار گوگل و گوگل هوم پشتیبانی می‌کند.علاوه بر این، به‌لطف تصاحب شرکت Fitbit در سال ۲۰۱۹ توسط گوگل، پیکسل واچ از قابلیت‌های متنوعی برای حفظ سلامتی و تناسب اندام برخوردار است؛ با خرید هر پیکسل واچ، گوگل حساب ۶ ماهه پریمیوم فیت بیت و حساب ۳ ماهه‌ی پریمیوم یوتیوب را نیز برای کاربر فعال می‌کند.

اولین ساعت هوشمند گوگل به تراشه ۱۰ نانومتری اگزینوس 9110 مجهز است که چندین سال از توسعه‌ی آن می‌گذرد و پردازنده‌ای دو هسته‌ای Cortex-A53 با فرکانس ۱٫۱۵ گیگاهرتز دارد؛ پردازنده‌ی گرافیکی موجود در تراشه‌ی اگزینوس 9110 نیز Mali-T720 است. اگزینوس 9110 از ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی و ۱٫۵ گیگابایت رم بهره می‌برد و قابلیت‌هایی مانند شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، ضربان قلب، فشارسنج، قطب نما، SpO2 را برای اولین ساعت هوشمند گوگل به ارمغان می‌‌‌آورد.

پیکسل واچ همچنین به قابلیت «جفت‌سازی سریع» مجهز است که امکان اتصال سریع پیکسل واچ به گوشی‌ پیکسل و ایربادز‌های این شرکت را فراهم می‌کند و اپلیکیشن‌ «دستگاهم را پیدا کن» که روی گوشی نصب می‌شود نیز به کاربر کمک می‌کند تا گوشی پیکسل یا ساعت هوشمند گمشده‌ی خود را راحت‌تر پیدا کند. در کنار همه‌ی این‌ها، پیکسل واچ این قابلیت را دارد تا دستگاه‌های هوشمند موجود در خانه مانند ترموستات هوشمند یا لامپ هوشمند را هم کنترل کند.

درمقابل در اپل واچ سری ۸ از تراشه S8 اپل استفاده شد، این پردازنده همان مشخصات S6 و S7 را دارد و عملکرد آن در مقایسه با نسل قبلی بهبودی آنچنانی را برای این ساعت به همراه نداشت، بااین‌حال از تراشه‌های دو ساعت گلکسی واچ ۵ و شیائومی S1 قدرتمندتر بوده و جزو نقاط قوت این ساعت به‌حساب می‌‌آید. پردازنده این محصول با ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی و رم یک گیگابایتی همراه است و رابط کاربری آن نیز به‌روزرسانی watchOS 9 را دریافت می‌کند.

بررسی فرایند تخمک گذاری با اپل واچ سری ۸

اپل واچ ۸

اپل واچ سری ۸ به دو حسگر تشخیص دما مجهز است که یکی زیر دستگاه و دیگری زیر نمایشگر قرار دارد. این حسگر روی سلامت زنان تمرکز داشته و تغییرات دما را تا ۰٫۱ درجه‌ی سانتی‌گراد و هر پنج ثانیه یک بار ردیابی می‌کند. اپل این ساعت هوشمند را به قابلیت تشخیص تصادف (Crash Detection) هم مجهز کرده است که در صورت بروز تصادفی شدید، به سرعت آن را تشخیص داده و موقعیت مکانی کاربر را به مخاطبان اضطراری اطلاع می‌دهد.

گلکسی واچ ۵ از پردازنده‌ی Exynos W920 با ۱٫۵ گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد. این محصول ‌نسخه بهبود‌یافته‌ای از حسگر BioActive دارد که ECG، بررسی ضربان قلب و آنالیز ترکیب بدن را امکان‌پذیر می‌کند. ساعت هوشمند سامسونگ از سیستم‌عامل WearOS 3.0 با پوسته‌ی اختصاصی One UI Watch 4.5 بهره می‌برد که رابط تایپ بهتر و پشتیبانی از دو سیم‌کارت را دراختیار صاحبان این ساعت قرار می‌دهد. آن‌ها همچنین می‌توانند از قابلیت ناوبری صوتی گوگل مپس و از دستیار گوگل روی ساعت‌های خود استفاده کنند.

گلکسی Watch 5 سامسونگ

گلکسی واچ ۵

از سایر ویژگی‌های گلکسی واچ ۵ می‌توان به سنسور BioActive سامسونگ (ضربان قلب اپتیکال + تحلیل الکتریکی قلب + تحلیل آمپدانس بیوالکتریک)، حسگر دما، شتاب‌سنج، فشارسنج، سنسور ژیروسکوپ، سنسور ژئومغناطیس و سنسور نور اشاره کرد. حسگر دما در این ساعت می‌تواند داده‌های بیشتری را دراختیار فرایند ردیابی خواب قرار دهد و توسعه‌دهندگان برای ارائه‌ی قابلیت‌های جدید سلامت و تندرستی کمک کند. از دیگر مواردی که توسط خانواده گلکسی واچ ۵ ارائه می‌شود می‌توان به GPS داخلی، LTE اختیاری، بلوتوث ۵٫۲ و وای‌فای اشاره کرد. درضمن این ساعت دارای استاندارد 5ATM و IP68 ضد گردوغبار و آب است.

سومین رقیب پیکسل واچ، واچ S1 شیائومی نیز با ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی عرضه می‌شود و از ۱۱۷ حالت ورزشی با موقعیت‌یابی GNSS برای ردیابی فعالیت در فضای باز و ۲۴ ساعته پشتیبانی می‌کند. شیائومی در واچ S1 از سیستم‌عاملی اختصاصی خود استفاده کرده و از اپلیکیشن‌های شخص ثالثی مانند NetEase Cloud Music و Baidu Map پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این‌ها، ساعت هوشمند شیائومی از قابلیت‌هایی مانند ردیابی خواب، ضربان قلب و نظارت بر اکسیژن خون نیز پشتیبانی می‌کند و می‌تواند تا عمق ۵۰ متری زیر آب دوام آورد.

باتری

پیکسل واچ گوگل به باتری غیرقابل تعویض لیتیوم یونی ۳۰۰ میلی‌آمپر‌ساعتی مجهز است که با هر بار شارژ تا ۲۴ ساعت دوام آورده و از فناوری شارژ بی‌سیم Qi نیز بهره می‌برد.

اپل در اپل واچ سری ۸ از باتری غیرقابل تعویض لیتیوم یونی با ظرفیت ۳۰۹ میلی‌آمپرساعتی کرده است که با فعال بودن حالت کم‌مصرف، می‌تواند عمر باتری را از ۱۸ به ۳۶ ساعت برساند. از سوی دیگر، نسخه‌ی ۴۰ و ۴۴ میلی‌متری گلکسی واچ ۵ هم به ترتیب باتری‌هایی با ظرفیت ۲۸۴ و ۴۱۰ میلی‌آمپرساعتی دارند که تنها در ۳۰ دقیقه ۴۵ درصد شارژ می‌شوند.

شیائومی واچ اس ۱ پرو با بند چرمی از نمای کنار

شیائومی واچ S1

انرژی مورد نیاز شیائومی واچ S1 را باتری ۴۷۰ میلی‌آمپرساعتی تأمین می‌کند که با یک بار شارژ تا ۱۲ روز استفاده‌ی مداوم و تا ۲۴ روز در حالت آماده‌به‌کار پاسخ‌گو است؛ یک‌ بار شارژ کامل این دستگاه تنها ۲٫۵ ساعت زمان می‌برد.

قیمت

قیمت پیکسل واچ گوگل برای مدلی که تنها وای‌فای دارد، ۳۴۹ دلار و مدلی که علاوه بر وای‌فای به سیم‌کارت تعبیه شده (eSIM) نیز مجهز است، ۳۹۹ دلار اعلام شده است؛ اولین ساعت هوشمند گوگل در سه رنگ مشکی، نقره‌ای و طلایی به فروش می‌رسد.

اپل واچ سری ۸ در دو روکش آلومینیوم و فولاد ضدزنگ و با چهار رنگ اصلی نیمه‌شب، نور ستاره، سیلور و قرمز عرضه می‌شود که مدل GPS و سلولار اپل واچ سری ۸ به ترتیب ۳۹۹ و ۴۹۹ دلار قیمت دارد.

قیمت واچ ۵ سامسونگ از ۲۷۹٫۹۹ دلار شروع می‌شود و کاربران برای خرید نسخه‌های LTE باید ۵۰ دلار بیشتر هزینه کنند. این محصول در رنگ‌های گرافیتی، یاقوتی کبود و نقره‌ای‌، برای نسخه بزرگ ۴۴ میلی‌متری و رنگ‌های گرافیتی، طلایی و نقره‌ای برای نسخه کوچک ۴۰ میلی‌متری به فروش می‌رسد.

واچ S1 شیائومی نیز برچسب قیمت ۱۷۳ دلاری دارد و نسخه‌ی چرمی آن نیز ۱۸ دلار گران‌تر است؛ این ساعت هوشمند شرکت چینی در دو رنگ مشکی و نقره‌ای برای خرید دردسترس قرار دارد.

در ادامه می‌توانید فهرست مشخصات هر چهار محصول را در کنار یکدیگر مشاهده کنید:

مقایسه 4 محصول
اپل واچ سری 8 استیل مدل 41 میلی‌متری / Apple Watch Series 8 41mm Stainless Steel طلاییاپل واچ سری 8 استیل مدل 41 میلی‌مترینمای نیمرخ راست ساعت هوشمند گوگل پیکسل واچپیکسل واچ گوگلنمای نیمرخ ساعت سامسونگ گلکسی واچ 5سامسونگ گلکسی واچ 5 نسخه 40 میلی‌متریواچ S1 شیائومی / Xiaomi Watch S1 نقره ای بند قهوه ایواچ S1 شیائومی
معرفی7 سپتامبر 20226 اکتبر 202210 آگوست 202228 دسامبر 2021
نام دیگر- Apple Watch A2773 - Apple Watch A2772 - Apple Watch A2857---
وضعیتموجود، عرضه شده در 16 سپتامبر 2022موجود، عرضه شده در 13 اکتبر 2022 در دو نسخه Bluetooth/WiFi و Bluetooth/WiFi + LTEموجود، عرضه شده در 26 آگوست 2022موجود، عرضه شده در 31 دسامبر 2021
ابعاد41 در 35 در 10.7 میلی‌متر12.3 × 41 × 41 میلی‌متر39.3 در 40.4 در 9.8 میلی‌متر46.5 در 46.5 در 11 میلی‌متر
وزن42.3 گرم36 گرم28.7 گرم-
سیم‌کارتeSIMeSIMeSIMخیر
سایر مشخصات بدنه- جلو از جنس سافایر - پشت از جنس سرامیک و سافایر - فریم از جنس فولاد ضدزنگ - مقاومت در برابر فشار آب تا عمق 50 متر - گواهی IP6X برای مقاومت دربرابر گردوغبار- فریم استیل - گواهی IP68 و مقاوم در برابر نفوذ آب تا فشار 5 اتمسفر (عمق 50 متری) - گواهی الکتروکاردیوگرام- بدنه‌ی آلومینیومی با بند اسپورت - گواهی IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گردوغبار - مقاوم در برابر نفوذ آب تا فشار 5 اتمسفر - گواهی نظامی MIL-STD-810H- بدنه‌ی دایره‌ای - جلوی شیشه‌ای، فریم فولادی، پشت پلاستیکی - بند پلاستیکی یا چرمی - مقاوم در برابر نفود آب تا فشار 5 اتمسفر (عمق 50 متر)
نوعRetina LTPO OLEDAMOLEDSuper AMOLEDAMOLED
سایز1.9 اینچ1.2 اینچ1.2 اینچ1.43 اینچ
رزولوشن352 در 430 پیکسل (~326 پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)450 در 450 پیکسل (~320 پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)396 در 396 پیکسل466 در 466 پیکسل (~326 پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)
محافظشیشه‌ی سافایرکورنینگ گوریلا گلس 5کریستال سافایرشیشه Sapphire
سایر مشخصات نمایشگر- نمایشگر همیشه روشن (Always on Display) - روشنایی 1000 نیت- روشنایی 1000 نیت - نمایشگر همیشه روشن (Always on Display)- نمایشگر تمام رنگی - پشتیبانی از Always Onنرخ نوسازی تصویر 60 هرتز
سیستم‌عاملWatchOS 9 قابل ارتقاء به نسخه WatchOS 10سیستم‌عامل Android Wear OS- سیستم‌عامل Android Wear OS - One UI Watch 4.5سیستم‌عامل اختصاصی سازگار با اندروید و iOS
تراشهApple S8Exynos 9110 (10 نانومتری)Exynos W920 (پنج نانومتری)-
پردازنده مرکزیدو هسته‌ای2 هسته‌ای (2 هسته 1.15 گیگاهرتز Cortex-A53)، پردازنده‌ی کمکی Cortex M332 هسته‌ای (1.18 گیگاهرتز Cortex-A55)-
پردازنده گرافیکیPowerVRMali-T720Mali-G68-
حافظه داخلی32 گیگابایت از نوع eMMC 5.1 با 1 گیگابایت رم32 گیگابایت با 2 گیگابایت رم16 گیگابایت با 1.5 گیگابایت رم-
اسپیکربلهبلهبله-
باتریباتری غیرقابل تعویض لیتیوم یونی با ظرفیت 282 میلی‌آمپر ساعتباتری غیرقابل تعویض لیتیوم یونی با ظرفیت 294 میلی‌آمپر ساعتباتری غیر قابل تعویض لیتیوم یونی با ظرفیت 284 میلی‌آمپر ساعتباتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 470 میلی‌آمپر ساعت
استندبای- تا 18 ساعت (استفاده‌ی عادی) - تا 36 ساعت (حالت ذخیره باتری)--- تا 12 روز (استفاده‌ی عادی) - تا 24 روز (استفاده‌ی حداقلی)
حسگرهاحسگر اپتیکال ضربان قلب با قابلیت محاسبه سطح اکسیژن خون (SpO2)، الکتروکاردیوگرام، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، فشارسنج هوا، ارتفاع‌سنج، قطب‌نما، حسگر دمای بدنحسگر اپتیکال ضربان قلب با قابلیت محاسبه سطح اکسیژن خون (SpO2)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، قطب‌نماسنسور BioActive سامسونگ (ضربان قلب اپتیکال، تحلیل الکتریکی قلب، تحلیل آمپدانس بیوالکتریک)، حسگر دما، شتاب‌سنج، فشارسنج، سنسور ژیروسکوپ، سنسور ژئومغناطیس، حسگر نورحسگر اپتیکال ضربان قلب با قابلیت محاسبه سطح اکسیژن خون (SpO2)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، قطب‌نما، فشارسنج
پیام‌رسانی- اعلام اعلان‌های دریافتی - نمایش پیام‌های متنی- اعلام اعلان‌های دریافتی - نمایش پیام‌های متنی- اعلام اعلان‌های دریافتی - نمایش پیام‌های متنی-
سایر مشخصات و قابلیت‌هاپشتیبانی از حالت‌های ورزشی مختلف، پایش ضربان قلب، اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون، نمایش الکتروکاردیوگرام قلب، محاسبه مسافت طی‌شده، محاسبه میزان کالری مصرف شده، گام‌شمار، پایش وضعیت خواب، پایش سلامت بانوان، قابلیت تشخیص تصادف، قابلیت تشخیص سقوط از ارتفاع، قابلیت شخصی‌سازی واچ فیس، نمایش وضعیت آب و هوا، نمایش اعلان‌های گوشی و تقویم، نمایش روز و ساعت، تایمر، هشدار بیدارباش، قابلیت Emergency SOS، پشتیبانی از فرامین صوتی Siri، پشتیبانی از Ultra Wideband، سه ماه اشتراک فیتنس پلاسپشتیبانی از حالت‌های ورزشی مختلف، پایش ضربان قلب، پایش سطح اکسیژن خون، قابلیت شخصی‌سازی واچ فیس، نمایش اعلان‌های گوشی و تقویم، تایمر، هشدار بیدارباش، سازگار با شارژ بی‌سیم Qiپشتیبانی از حالت‌های ورزشی مختلف، پایش ضربان قلب، قابلیت شخصی‌سازی واچ فیس، نمایش اعلان‌های گوشی و تقویم، تایمر، هشدار بیدارباش، سازگار با شارژ بی‌سیم 10 واتپشتیبانی از 117 حالت ورزشی مختلف، پایش ضربان قلب، اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون، پایش وضعیت خواب، قابلیت شخصی‌سازی واچ فیس، نمایش اعلان‌های گوشی و تقویم، تایمر، هشدار بیدارباش
فناوریGSM / HSPA / LTEGSM / HSPA / LTE (فقط برای نسخه LTE)عرضه شده در دو نسخه Bluetooth و LTEفاقد ارتباطات سلولار
شبکه بی‌سیمWi-Fi 802.11 b/g/n، دو باندهWiFi 4 (802.11 b/g/n)بله، Wi-Fi 802.11 a/b/g/nWi-Fi 802.11 b/g/n
بلوتوثنسخه 5.3 با پشتیبانی از A2DP، LEنسخه 5.0 با پشتیبانی از A2DP و LE5.2, A2DP, LE5.2، A2DP، LE
GPSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS/QZSSبله، با A-GPS، GLONASS، GALILEO، BDSبله، دوبانده، A-GPS, GLONASS, BDS, GALILEO, QZSSبله، دو بانده. GLONASS، GALILEO، BDS، QZSS
NFCبلهبلهبلهبله
USBخیر، شارژ از طریق شارژ بی‌سیمخیر، شارژ با شارژر مغناطیسی اختصاصیخیر، شارژ بی‌سیم مبتنی بر WPCخیر، شارژ با شارژر مغناطیسی اختصاصی
رنگ‌هازغال سنگی، طلایی، نقره‌ایمشکی مات، رز گلد، نقره‌ای تیره، نقره‌ای روشنگرافیتی، صورتی، نقره‌ایمشکی، نقره‌ای
محدوده قیمت- حدود 400 دلار (مدل GPS) - حدود 500 دلار (مدل سلولار)حدود 380 یورو- 279 دلار برای نسخه Bluetooth - 329 دلار برای نسخه LTEحدود 150 یورو
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات