اپل واچ‌های آینده می‌توانند فاقد دیجیتال کراون باشند

شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
جدیدترین پتنت اپل به‌ تفصیل سیستم و مکانیسمی را شرح می‌دهد که می‌تواند جایگزین دیجیتال کراون در نسل بعدی ساعت‌های هوشمند این شرکت باشد.
تبلیغات

اپل واچ در طول سال‌ها تغییرات کمی در زبان طراحی داشته است و هفت نسل از ساعت‌های هوشمند اپل اشتراک بسیاری در زمینه‌ی طراحی دارند. این ساعت‌ها از یک نمایشگر کوچک مربعی‌شکل از نوع ارگانیک ال‌ای‌دی (OLED) بهره می‌گیرند و بندهای قابل تعویض و درگاه شارژ اختصاصی آن‌ها نیز در هر نسل پابرجا بوده است. یکی دیگر از جنبه‌های کلیدی اپل واچ، دکمه‌ای فیزیکی موسوم به دیجیتال کراون است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به لمس نمایشگر همیشه با رابط کاربری watchOS تعامل داشته باشند.

دکمه‌ی مذکور مبتنی بر فلز مایع رسانا است که باعث می‌شود بدون نیاز به سیم‌کشی پیچیده‌، برای اجرای فرامین بچرخد. دیجیتال کراون به‌عنوان دکمه‌ی هوم‌اسکرین و چرخ پیمایشی برای ناوبری عمل می‌کند و با فشار طولانی آن، دستیار هوشمند سیری (Siri) فراخوانده می‌شود و با دو بار فشار دادن آن، اپل واچ به آخرین برنامه بازمی‌گردد.

به‌طور کلی، این دکمه یک کنترل آنالوگ سنتی و در عین حال مدرن برای دستورالعمل‌های کاربر در اپل واچ محسوب می‌شود و تقریباً می‌توان گفت عملکرد بی‌نقص و تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد؛ بنابراین کمی بعید است که که اپل به ترکیب برنده‌ی خود دست بزند. با این‌ حال، جدیدترین پتنت کوپرتینویی‌ها حاکی از آن است که این شرکت در حال کار روی قابلیت‌هایی برای جایگزینی با دیجیتال کراون است.

اختراع ثبت‌شده‌ی اپل در اداره‌ی ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده با عنوان «ساعت با حسگر نوری برای ورودی کاربر» نشان می‌دهد چگونه دیجیتال کراون را می‌توان با حسگرهای اپتیکالی جایگزین کرد که قادر به شناسایی حرکات کاربر هستند و البته می‌توان تعداد قطعات مکانیکی اپل واچ را کاهش داد.

در مستندات پرونده‌ی ثبت اختراع آمده است که حسگرهای اپتیکال، حرکاتی را که کاربران به‌منظور کنترل سیستم انجام می‌دهند، تشخیص می‌دهند. اپل استدلال می‌کند که حذف دیجیتال کراون نه‌تنها اپل واچ را بادوام‌تر می‌کند، بلکه فضایی را نیز آزاد خواهد کرد که می‌توان از آن برای تعبیه‌ی اجزای دیگر همچون حسگرهای جدید یا حتی باتری بزرگ‌تر استفاده کرد.

جالب است بدانید که یک صفحه‌ی رسانا در قسمت صاف دیجیتال کراون وجود دارد. این سیستم در اپل واچ سری ۴ به بعد به‌عنوان بخشی از مدار از مچ تا انگشت، در حین نوار قلب عمل می‌کند و کاربر با استفاده از آن می‌تواند اندازه‌گیری را با استفاده از برنامه ECG که از قبل روی دستگاه نصب شده است، انجام بدهد. اپل در پتنت یادشده خاطرنشان می‌کند که حسگرهای اپتیکال جدید نیز می‌توانند برای اندازه‌گیری ضربان قلب، ضربان تنفس، سطح اکسیژن خون، فشار خون و... استفاده شوند.

به‌طور کلی، شایعات حاکی از آن است که اپل واچ ۲۰۲۲ دارای ویژگی‌های سلامتی جدیدی از جمله نظارت‌ بر فشار خون خواهد بود و این امکان وجود دارد که نسل بعدی ساعت‌های هوشمند اپل فاقد این دکمه‌ی مکانیکی یادشده باشد؛ البته کاملاً محتمل است که اپل هرگز مکانیسم جایگزینی برای دیجیتال کراون ارائه ندهد یا به‌کارگیری آن را به زمان دیگری موکول کند.

اپل هر هفته اختراعات بی‌شماری ثبت می‌کند. ثبت اختراع نشان‌دهنده‌ی موضوعات دلخواه واحد تحقیق‌ و ‌توسعه‌ی شرکت‌ها محسوب می‌شود؛ اما تضمین‌کننده‌ی ارائه‌ی آن در محصول یا خدمات آینده به‌حساب نمی‌آید. طبیعتاً این امر درباره‌ی بسیاری از پتنت‌های مرتبط با عینک واقعیت افزوده نیز صدق می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات