ساعت پیکسل واچ احتمالا با تراشه اگزینوس و نسل بعدی گوگل اسیستنت عرضه خواهد شد

چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
براساس گزارشی جدید، ساعت هوشمند پیکسل واچ احتمالاً از تراشه‌ی اگزینوس سامسونگ بهره خواهد برد و نسل بعدی گوگل اسیستنت را به دنیای Wear OS خواهد آورد.
تبلیغات

پیش از بررسی ویژگی‌ها و قابلیت‌های بالقوه‌ی ساعت هوشمند گوگل که قرار است با سیستم‌عامل Wear OS روانه‌ی بازار شود، این سؤال مطرح می‌شود که گوگل چگونه ساعت هوشمند خود را به یک برند تبدیل خواهد کرد. فیت‌بیت مدتی بعد از خریداری‌شدنش توسط گوگل برنامه‌های خود را برای ساخت یک دستگاه مجهز به Wear OS مطرح کرد، اما به‌نظر می‌رسد ساعت هوشمند گوگل محصولی مجزا از ساعت هوشمند فیت‌بیت خواهد بود.

به گزارش 9to5Google، درحالیکه هنوز تا نهایی شدن نام تجاری و بازاریابی ساعت هوشمند گوگل فاصله‌ی زیادی باقی مانده، جزئیاتی دردسترس قرار گرفته‌ است که نشان می‌دهد گوگل تمایل دارد ساعت هوشمند جدیدی تحت برند پیکسل به بازار عرضه کند.

گوگل از دو سال بعد از آغاز کار برند پیکسل، یک برچسب ویژگی اندروید با عنوان PIXEL_EXPERIENCE در گوشی‌های هوشمند خود قرار داده است. با بررسی این برچسب در برخی از برنامه‌های گوگل می‌توان از زمان ارائه‌ی برخی ویژگی‌های انحصاری دستگاه‌های سری پیکسل مطلع شد.

گوگل با معرفی مدل‌های جدیدتر گوشی‌های سری پیکسل، به ایجاد ویژگی‌های انحصاری بیشتر روی سری محصولات خود ادامه داد. این روند باعث شده است تا برچسب‌های ویژگی سالانه مثل PIXEL_EXPERIENCE_2021 برای گوشی‌های پرچم‌دار سری پیکسل ۶ و همچنین برچسب‌هایی مثل PIXEL_EXPERIENCE_2020_MIDYEAR برای گوشی پیکسل 5a ایجاد شود.

در به‌روزرسانی اخیر یکی از اپلیکیشن‌های گوگل، به برچسب PIXEL_EXPERIENCE_WATCH اشاره شده است که نشان می‌دهد ساعت هوشمند این شرکت به‌احتمال زیاد با نام پیکسل معرفی خواهد شد. باتوجه به برچسب مورد اشاره، ساعت هوشمند پیکسل از قابلیت‌هایی بهره خواهد برد که ابتدا به‌طور انحصاری فقط در این محصول دردسترس خواهد بود و بنابراین سایر دستگاه‌های مجهز به Wear OS از آن‌ها بی‌بهره خواهند بود.

نسل بعدی دستیار هوشمند اسیستنت گوگل در Wear OS

از زمان معرفی پیکسل ۴، گوشی‌های سری پیکسل گوگل قابلیتی را ارائه کردند که از آن به‌عنوان «دستیار نسل بعدی» یاد می‌شود. یکی از ویژگی‌های خاص دستیار هوشمند جدید این است که گفتار کاربر را به‌طور مستقیم در خود دستگاه پردازش می‌کند و بدین منظور نیازی به ارتباط به سرورهای گوگل نخواهد داشت؛ درنتیجه سرعت عملکرد سیستم تبدیل گفتار به متن افزایش می‌یابد.

مهم‌ترین مزیت دستیار نسل بعدی، توانایی انجام کارهایی مثل فیلتر کردن گالری در گوگل فوتوز آن هم فقط با استفاده صدای کاربر است. علاوه‌براین، دستیار نسل بعدی می‌تواند وظایف خاصی مثل تغییر تنظیمات روی گوشی‌ هوشمند شما را به‌طور کاملاً آفلاین انجام دهد.

تیم 9to5Google هنگام جستجو در برنامه‌های مختلف گوگل، ارجاعاتی به نام «روهان» پیدا کرد؛ نامی که قبلا توسط وب‌سایت بیزنس اینسایدر و فرانت‌پیج تک نیز گزارش شده بود. براساس این اطلاعات، روهان اسم رمز ساعت هوشمند گوگل است. بدین ترتیب می‌توان روهان را به نسل بعدی دستگاه‌های مجهز به Wear OS ارتباط داد که از دستیار هوشمند جدید گوگل بهره می‌برند. با توجه به اینکه نسل بعدی اسیستنت هنوز در انحصار محصولات سری پیکسل قرار دارد، احتمالاً روهان درواقع یک ساعت هوشمند خواهد بود.

گوگل اسیستنت پیکسل واچ

شبیه‌ساز Wear OS 3 نکات بسیار زیادی درمورد پیکسل واچ را در بطن خود دارد و نشانه‌هایی از طراحی احتمالی نسل بعدی دستیار صوتی گوگل در این شبیه‌ساز دیده شده است.

مهم‌ترین جنبه‌ی شبیه‌ساز Wear OS 3، بهره گرفتن از سبک طراحی چهار رنگ است که در بخش پایین صفحه‌نمایش دیده می‌شود. از زمان معرفی پیکسل ۴، این نماد در واقع ظاهر نسل بعدی اسیستنت در گوشی‌های گوگل بود، بنابراین منطقی به‌نظر می‌رسد که نهایتا شاهد استفاده از طراحی یادشده در ساعت‌های هوشمند باشیم.

طرح Wear OS 3 نشان‌ می‌دهد که ساعت گوگل از دو دکمه بهره خواهد برد؛ موردی که در رندرهای پیکسل واچ دیده نمی‌شود؛ اما این ویژگی با طراحی ساعت هوشمند عمومی که در انیمیشن‌های نمایشی اطلاعیه‌ی رسمی Wear OS 3 دیده می‌شود، مطابقت دارد.

در هرحال واضح است که گوگل قصد دارد دستیار هوشمند خود را بیش از پیش با Wear OS ادغام کند. اگرچه ممکن است مجموعه‌ی کامل ویژگی‌های دستیار نسل بعدی برای ساعت‌ها به اندازه‌ی گوشی‌ها مفید نباشد، اما افزایش سرعت در تشخیص گفتار می‌تواند به یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این ابزار تبدیل شود؛ زیرا سرعت اجرای فرامین و به‌خصوص سیستم تشخیص گفتار در نسخه‌ی Wear OS اسیستنت خیلی کند بود.

گوگل احتمالاً از تراشه‌ی اگزینوس در ساعت پیکسل واچ بهره خواهد گرفت

دستیار نسل بعدی گوگل برای اینکه بتواند عملکردی در سطح دستیار ارائه شده روی گوشی‌های سری پیکسل ارائه کند، باید توان پردازشی بالایی داشته باشد. بدین ترتیب پیکسل واچ مسلما به یک تراشه‌ی سطح‌بالا نیاز خواهد داشت.

وب‌سایت 9to5Google، در حین بررسی ارجاعات نام روهان در کدهای مختلف اپلیکیشن‌های مرتبط با Wear OS به شواهدی دست یافت که نشان می‌دهد ساعت هوشمند پیکسل واچ احتمالاً از تراشه‌ی اگزینوس سامسونگ بهره خواهد برد؛ البته هنوز نمی‌دانیم این تراشه‌ با نمونه‌ی به‌کاررفته در ساعت هوشمند گلکسی واچ ۴ (اگزینوس ۹۲۰) یکسان است یا خیر.

بهره‌گیری پیکسل واچ از تراشه‌ی اگزینوس فعلا تأیید نشده است، اما استفاده از تراشه‌ی اگزینوس در ساعت هوشمند پیکسل چندان هم غیرمنطقی نیست. سامسونگ و گوگل در توسعه و انتشار Wear OS 3 همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند و حتی گلکسی واچ ۴ برای اولین‌بار با نسخه‌ی جدید Wear OS مبتنی بر اندروید ۱۱ معرفی شد.

درحال‌حاضر ارتباط بسیار خوبی بین پیشرفت‌های اعمال‌شده در Wear OS 3 و تراشه‌ی اگزینوس سامسونگ وجود دارد که این ویژگی می‌تواند به‌عنوان یک نکته‌ی مثبت برای تولید ساعت هوشمند اندرویدی گوگل محسوب شود.

تراشه‌ی اختصاصی گوگل موسوم به تنسور که در دو گوشی پرچم‌دار جدید پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو استفاده می‌شود، به‌دست سامسونگ تولید می‌شود و شباهت‌های ساختاری متعددی با تراشه‌های اگزینوس دارد؛ بنابراین امکان دارد که گوگل با استفاده از چارچوب کلی یکی از تراشه‌های اگزینوس، تغییرات دلخواه خود را روی سخت‌افزار اعمال کرده و سپس از آن به‌عنوان تراشه‌ی اختصاصی خود در ساعت هوشمند پیکسل واچ استفاده کند، از سوی دیگر، شاید گوگل به‌طور مستقیم از تراشه‌ی اگزینوس سامسونگ به‌عنوان قلب تپنده‌ی ساعت هوشمند خود بهره ببرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات