ایجاد دعوی جدید علیه اپل؛ اتهام نقض ایمنی درصورت تورم باتری اپل واچ

شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود دادخواست دسته‌جمعی جدیدی که علیه اپل تنظیم شده است، بیان می‌کند تمامی نسل‌های ساعت هوشمند اپل درصورت متورم‌شدن باتری دچار نقض ایمنی هستند که ممکن است به خرابی قطعات و حتی جراحت کاربر منجر شود.
تبلیغات

به‌گفته‌ی شاکیان این دعوی، اپل ساعت هوشمندش را به‌گونه‌ای ساخته است که باتری اکسید کبالت لیتیومی با صفحه‌ی ساعت تماس پیدا می‌کند و متورم‌شدن باتری سبب بالا‌آمدن نمایشگر می‌شود. درواقع، این دعوی حقوقی ادعا می‌کند که اپل واچ ظاهراً فاقد هرگونه راه‌حل ایمنی برای جلوگیری یا کاهش خطر جدا یا شکسته شدن یا تَرَک خوردن صفحه‌نمایش ساعت ناشی از فضای ناکافی اختصاص داده‌شده در دستگاه برای باتری اکسید کبالت لیتیوم مستطیلی‌شکل است.

این دادخواست ادعا می‌کند که کمبود فضا درصورت متورم‌شدن ناگهانی باتری، می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. چنین سناریویی فشار رو به بالا روی صفحه‌نمایش وارد می‌کند و باعث جدا‌شدن آن از اپل واچ یا شکستگی یا تَرَک‌خوردن شود. در این وضعیت، لبه‌ی تیز نمایشگر ممکن است به جراحت دست کاربر منجر شود. به‌عبارت‌دیگر، نقص یادشده مربوط به این نیست که باتری‌های لیتوم‌یونی می‌توانند متورم شوند؛ زیرا متورم‌شدن یکی از مشکلات طبیعی باتری‌های لیتیوم‌یونی با گذشت زمان محسوب می‌شود؛ بلکه دعوی قضایی مذکور به‌دلیل این واقعیت مطرح شده است که فضای کافی در داخل دستگاه یا مکانیسم خاصی برای محافظت دربرابر بادکردن باتری‌ها وجود ندارد.

در این شکایت، آمده است که نمایشگر جدا یا شکسته شده یا تَرَک‌خورده زیانی مادی و خطرناک است که باعث می‌شود بسیاری از خریداران دچار جراحت یا ساییدگی یا صدمات دیگر شوند. این دادخواست وضعیتی را توصیف می‌کند که در آن، مردی به نام کریس اسمیت اپل واچ سری ۳ داشته است که سه سال پس از خرید اولیه‌ی آن، جدا‌شدن صفحه‌نمایش به‌دلیل متورم‌شدن باتری را شاهد بوده است.

از قرار معلوم، نمایشگر اپل واچ این فرد هنگام بازی گلف جدا و لبه‌ی تیز آن سبب آسیب‌دیدن و پاره‌شدن یکی از رگ‌های دستش شده است. شکایت تصاویری از بریدگی عمیق در بازوی اسمیت به‌همراه توضیحاتی درباره‌ی حوادث دیگری را شامل می‌شود که در آن نمایشگر اپل واچ به جراحت منجر نشده است.

تمام ساعت‌های هوشمند اپل به‌جز سری ۷، در این شکایت گنجانده شده است و نشان می‌دهد که اپل می‌دانست اپل واچ‌ هایش قبل از آغاز فروش معیوب بوده و این شرکت در افشای این نقص کوتاهی کرده است؛ نقصی که ممکن است به آسیب‌رساندن به کاربر منجر شود.

شاکیان این پرونده به‌دنبال خسارات قانونی و کیفری و تبعی و نیز هزینه‌های تعویض اپل واچ خود هستند. همچنین، این شکایت از اپل خواسته است که ماهیت معیوب ساعت را اطلاع‌رسانی و هزینه‌های وکلا را نیز پرداخت کند.

جالب است بدانید این نخستین‌بار نیست که اپل به‌‌دلیل باتری‌های متورم ساعت‌های هوشمندش با شکایت مواجه می‌شود. برای مثال، در سال ۲۰۱۹ شکایتی دسته‌جمعی اپل را به شیوه‌های تجاری متقلبانه و نقض ضمانت متهم کرد و تقریباً استدلال‌های مشابهی با شکایت جدید عنوان می‌کرد. بااین‌حال، قاضی پرونده چنین ادعایی را رد کرد و حکم داد که نقص اپل واچ ناشی از معیوب‌بودن باتری یا طراحی قطعات داخلی نیست و درنهایت، شکایت مختومه اعلام شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات