شریک تجاری اپل به ساخت تجهیزات و حسگرهای غیر تهاجمی نزدیک می‌شود

پنج‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
راکلی فوتونیکس، تأمین‌کننده‌ی سخت‌افزار ساعت هوشمند اپل، از همکاری با دو تولیدکننده تجهیزات پزشکی خبر داده است که می‌تواند منجر به پیشرفت در تشخیص بیومارکرهای غیر تهاجمی شود.
تبلیغات

در سالیان اخیر دستگاههای پوشیدنی و بهخصوص ساعتهای هوشمند به محصولاتی سلامتیمحور تبدیل شدهاند که میتوانند حتی در برخی موارد جان کاربران را نجات بدهند. این موضوع شرکتهای تولیدکننده حسگر و تجهیزات پزشکی را بر آن میدارد که همواره در حال پیشرفت باشند و شاهد بهکارگیری تجهیزاتی کارآمدتر، کوچکتر و بسیار دقیق در گجتهایی به شکلهای گوناگون باشیم. در این میان، راکلی فوتونیکس یکی از شرکتهای نام‌آشنای این حوزه و اصلیترین شریک تجاری اپل در ساخت و توسعه سیستمهای مورد نیاز ساعت هوشمند محسوب میشود. این شرکت از شراکت چندساله با دو سازنده تجهیزات و دستگاههای پزشکی خبر داده است که این امکان را فراهم می‌کند تا راکلی فناوریهای سنجش نشانگرهای غیر تهاجمی نسل بعدی را در طیف وسیعی از اشکال ارزیابی و ترکیب کند.

گفته میشود این فناوری در دستگاههایی استفاده خواهد شد که دادههای مبتنی بر فوتونیک را از نقاط مختلف بدن با هدف نظارت بر شرایط سلامتی و ارائه تشخیص زودهنگام بیماری جمعآوری میکنند. از قرار معلوم، آزمایشهای اولیه به بهکارگیری فناوری جدید در مراکز پزشکی مانند بیمارستانها و کلینیکها محدود خواهد بود؛ اما راکلی انتظار دارد این همکاری بتوانند به توسعه حسگرهای بیومارکر (نشانگرهای زیستی) بیدرنگ و غیر تهاجمی در دستگاههای قابل حمل و مصرفی نظیر ساعتهوشمند منجر شود. دکتر اندرو ریکمن، مدیرعامل و بنیانگذار راکلی، میگوید:

ترکیب فناوری سنجش انقلابی ما با دانش و تجربه عمیق شرکایمان در توسعه تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی می‌تواند درهایی را باز کند که ما هنوز به آن فکر نکرده‌ایم. معتقدیم که گسترش این فناوری در دستگاه‌های مختلف برای مصرف‌کنندگان، ما را یک قدم به دیدگاه خود در مورد بینش بهتر مردم در مورد سلامتی و رفاه نزدیک می‌کند. 

به گفته‌ی راکلی، تولیدکنندگان تجهیزات سلامتی‌محور (Medtech) و شرکای این همکاری، بیش از ۲۰۰ سال سابقه در صنعت و بیش از ۴۰ میلیارد دلار درآمد در بازار تجهیزات پزشکی دارند؛ البته نام آن‌ها هنوز در هاله‌ای از ابهام است و مشخص نیست منظور چه شرکت‌هایی هستند.

اطلاعات بهدستآمده از این پروژه میتواند در پلتفرم جدید راکلی به نام «کلینیک روی مچ دست» ادغام شود؛ پلتفرمی که دستگاههای پوشیدنی را قادر میسازد چندین نشانگر بیولوژیکی همچون سنجش دمای بدن، فشار خون، هیدراتاسیون و سطح الکل خون، اسید لاکتیک و روند گلوکز را کنترل کنند.

این سیستم که در ماه جولای معرفی شد، با استفاده از راه حلی مبتنی بر یک تراشهی کوچک بههمراه حسگرهای اپتیکال که نظارت مستمر و غیر تهاجمی روی نشانگرهای بیولوژیکی مختلف را فراهم میکنند، سعی دارد بسیاری از چالشهای مرتبط با نظارت بهداشتی دستگاههای پوشیدنی را برطرف و از نیاز به حسگرهای تهاجمی جلوگیری کند.

در حال حاضر بسیاری از پوشیدنیها از LED-های سبز برای نظارت بر ضربان قلب استفاده میکنند؛ اما سنسور راکلی از اسپکتروفتومترهای مادون قرمز بهره میگیرد که میتواند طیف وسیعتری از نشانگرهای بیولوژیکی را شناسایی و کنترل کند تا عملکرد دستگاههای پوشیدنی را به طرز چشمگیری افزایش بدهد. این سنسور برای تجزیهوتحلیل خون، مایعات مخاطی و لایههای درم برای ترکیبات خاص و پدیدههای فیزیکی، پرتوهایی از لیزر را برای کاوش غیر تهاجمی در زیر پوست ایجاد میکند.

گفته میشود اپل در حال توسعه فناوری مانیتورینگ گلوکز غیر تهاجمی است که از آن بهعنوان «جام مقدس» پزشکی مدرن یاد میشود. در اوایل سال جاری مشخص شد که اپل بزرگترین مشتری راکلی فوتونیکس محسوب میشود. در پروندههای این شرکت آمده است که طی دو سال گذشته بیشترین درآمد این شرکت از اپل حاصل شده است و از قرار معلوم، توافقنامه تولید و توسعه مداومی با اپل دارد که طبق آن، انتظار میرود درآمدش طی سالیان متمادی تضمین شود.

با توجه به آنچه‌ گفته شد، بسیار محتمل است که فناوری حسگرهای بیولوژیکی این شرکت دیر یا زود در اپل واچ مورد استفاده قرار بگیرد و قابلیت‌های جدیدی برای ساعت‌ هوشمند غول دنیای فناوری به ارمغان بیاورد. راکلی پیش از این گفته بود حسگر یادشده می‌تواند سال آینده میلادی در ساعت‌های هوشمند و سایر لوازم الکترونیکی تعبیه شود که تقریبا با عرضه مدل‌های اپل واچ سری ۸ هم‌زمان است.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل واچ به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات