سامسونگ اولین پچ پوستی OLED را برای ردیابی تناسب اندام به‌ نمایش گذاشت

سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
سامسونگ نوعی پنل OLED انعطاف‌پذیر مجهز به حسگر طراحی کرده است که مانند مچ‌بند تناسب اندام عمل می‌کند و ضربان قلب کاربر را اندازه می‌گیرد.
تبلیغات

تصور کنید که به‌ جای ساعت‌ بزرگ و حجیم برای ردیابی تناسب اندام، بتوانید تنها یک پچ OLED نازک روی مچ دست خود ببندید. به‌تازگی سامسونگ موفقیت بزرگ خود را در فناوری صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر (پچ پوستی الکترونیکی کششی) اعلام کرده است.

به نقل از Androidauthority، محققان مؤسسه فناوری پیشرفته سامسونگ (SAIT)، صفحه‌نمایش OLED قابل انعطافی تولید کردند که می‌تواند به مچ دست متصل شود و اطلاعات ردیابی تناسب اندام را به کاربران ارائه بدهد. دستگاه مذکور با استفاده از حسگر PPG، ضربان قلب را اندازه‌گیری می‌کند.

محققان SAIT دستگاه را با وصل کردن آن به مچ خود در نزدیکی سرخرگ زند زبرین آزمایش کردند. انجام این کار باعث شد که تأیید کنند حرکت مچ دست، عملکرد نمایشگر را مختل نمی‌کند.

در طول آزمایش، نمایشگر OLED تا ۳۰ درصد در برابر کشش پوست مقاوم بود. افزون‌ بر این، این آزمایش ثابت کرد که حسگر و نمایشگر OLED می‌توانند حتی پس از ۱۰۰۰ بار کشش پایدار بمانند.

طرز کار صفحه‌نمایش پوستی OLED سامسونگ

تیم SAIT از ترکیب پلیمری با کشش بالا و الاستومر اصلاح‌شده استفاده کرده است و از فرایندهای تولید نیمه‌هادی موجود برای استفاده از آن در لایه‌های نمایشگر کششی OLED و حسگرِ جریان خون نوری بهره برده‌ است. سامسونگ ادعا می‌کند که تکنولوژی مذکور برای اولین‌ بار در صنعت پوشیدنی‌‌ها  توسعه یافته است.

آیا سامسونگ صفحه‌نمایش OLED پوستی را تجاری‌سازی خواهد کرد؟

طبق گفته‌ی سامسونگ، این پوشش مانند بخشی از پوست احساس می‌شود و برای اندازه‌گیری داده‌های بیومتریک هنگام خواب یا ورزش کاربرد دارد؛ همچنین می‌توانید داده‌های تناسب اندام خود را بدون اتصال به دستگاه خارجی، روی نمایشگر OLED بررسی کنید.

محقق اصلی پروژه، یان جون یون، می‌گوید: «تکنولوژی جدید سامسونگ را می‌توان برای استفاده در زمینه‌های پزشکی برای بزرگ‌سالان، کودکان و نوزادان و همچنین بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص استفاده کرد.»

حسگر کششی سامسونگ همچنین اندازه‌گیری پیوسته ضربان قلب را با درجه حساسیت بالا در مقایسه با حسگر‌های پوشیدنی موجود امکان‌پذیر می‌کند. البته هنوز تحقیقات سامسونگ در مراحل اولیه است و محققان باید روی وضوح OLED، قابلیت کشش و دقت حسگر‌ها کار کنند. پس از آن، احتمال تولید انبوه این پوشیدنی ممکن خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات