فیلم انعطاف‌پذیر پاناسونیک و آینده ابزارهای پوشیدنی

چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴
مطالعه 2 دقیقه
برای آنکه ابزارهای پوشیدنی بتوانند به صورت جدی وارد زندگی ما شوند حتما باید تحمل کش آمدن، فشرده شدن و تحمل فشار‌‌‌های ناشی از حرکات بدن را داشته باشند چرا که در غیر این صورت احتمالا مدارهای الکتریکی آن‌‌‌ها خیلی زود دچار مشکل خواهد شد. تاکنون نیز روش‌‌‌های زیادی برای این منظور ارائه شده که پلیمر انعطاف پذیر، شفاف و نرم تولیدی پاناسونیک یکی از آنها است.
تبلیغات

فیلم پلیمری پاناسونیک می‌‌تواند تا ۲۵ برابر طول خود کش بیاید و پس از رها شدن نیز به ابعاد اصلی خود برگردد ضمن اینکه از آن جایی که این رزین به صورت گرماپخت است، پس از پخت شدن به وسیله‌‌‌ی حرارت، دیگر تغییر شکلی در اثر گرما پیدا نخواهد کرد و از مقاومت گرمایی-ابعادی خوبی برخوردار است. همچنین مقاومت این ماده برابر تنش‌‌‌های محیطی در اثر کشش و رها شدن پیوسته نیز بسیار عالی است و می‌‌توان آن را از بهترین نمونه‌‌‌های عرضه شده تا به امروز دانست.

الکترودهای شفاف این فیلم نیز از جنس نانولوله‌‌‌های کربنی ساخته شده است که به رزین به خوبی چسبیده‌اند و بر‌خلاف صفحات ایندیوم اکساید (ITO) که معمولا برای ساخت صفحات شفاف به کار می‌‌رود به هیچ وجه دچار ترک و شکستگی نمی‌‌شوند و تحت هر شرایطی رسانش خود را حفظ می‌‌کنند.

در بین این دو الکترود نیز مداری از جنس خمیر نقره ساخته شده از نقره‌‌‌ و ماده‌‌‌ای از جنس رزین قرار گرفته است که کاملا انعطاف پذیر است و حتی پس از کشیده شده نیز رسانش خود را حفظ می‌‌کند و دچار شکستگی یا قطعی نمی‌‌شود. در نتیجه می‌‌توان از این فناوری در کاربردهای بسیار گسترده‌‌‌ای به ویژه در قطعات مربوط به ابزارهای پوشیدنی همچون حسگرها، نمایشگرها یا حتی ربات‌‌‌ها بهره گرفت، فناوری‌‌‌هایی که مطمئنا شرکت پاناسونیک همچون دیگر رقبا در حال سرمایه گذاری برای توسعه‌‌‌ی هر چه بیشتر آنها است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات