بهترین ساعت‌های هوشمند معرفی شده در نمایشگاه ایفا ۲۰۱۵

چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
مطالعه 15 دقیقه
امسال شاهد رونمایی از ساعت‌های هوشمند متفاوتی بودیم. از هوآوی گرفته تا سامسونگ و موتورولا، هر کدام با یک یا دو ساعت هوشمند در برلین حضور یافتند تا فاز تازه‌ای از رقابت در دنیای ساعت‌های هوشمند را آغاز کنند. اما چه چیزی انتظار ما را می‌کشد؟ آیا بالاخره روز خوش برای ساعت‌های هوشمند فرا خواهد رسید؟ برای آشنایی با بهترین ساعت‌های هوشمند معرفی شده در IFA 2015 با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 شاید در حال حاضر بازار ساعت‌های هوشمند بخاطر برخی ضعف‌های آن‌ها همچون عمر باتری محدود، آن چنان که باید و شاید پرمخاطب و دلچسب نباشد ولی شرکت‌های بزرگ تولید کننده این محصولات نشان داده‌اند که برای بهبود مشکلاتشان سخت در تلاش هستند.  نتیجه چنین تلاشی را در عمر دو روزه باتری ساعت‌هایشان که در IFA امسال رونمایی شده‌اند، یافتیم. از سوی دیگر اندروید ور هم با ایجاد امکان استفاده از وای فای سرعت انتقال اطلاعات و کاربرد ساعت‌های هوشمند را افزایش داده و باعث شده تا ما هم به آینده این گجت‌های جذاب پوشیدنی امیدوارتر باشیم.

در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به بهترین ساعت‌های هوشمندی که در این نمایشگاه معرفی شده است داشته باشیم. در نمایشگاهی که یکی از بزرگترین رویدادهای دنیای فناوری است و سالانه توجه‌های اصحاب رسانه و میلیون‌ها علاقمند و شرکت بزرگ و کوچک را به سوی کشور آلمان و شهر برلین معطوف کرده است، چه چیزی انتظار ما را می‌کشد؟ با هم به برلین رفته‌ایم تا به این سوال پاسخ دهیم. 

موتورولا Moto 360 

موتورولا ایفا امسال را با معرفی موتو ۳۶۰ جدید و  موتو ۳۶۰ اسپرت آغاز کرد. بی اغراق ساعت هوشمند موتورولا همان چیزی است که در یک نگاه دل هر کاربری را می رباید. ساعت هوشمندی کلاسیک با صفحه گرد که قابلیت‌های هوشمند Android Wear را در همان کالبد ساعت‌های کلاسیک ارائه می‌کند. 

New Motorola Moto 360 2015 1

همانطور که در بررسی ویدیویی زومیت هم گفتیم، موتو 360 جدید هم همانند نسل قبلی خود ساعتی جذاب و دوست داشتنی است. نسخه جدید موتو 360 با همان طراحی مشابه نسخه قبلی و در دو اندازه 46 میلیمتری و 42 میلیمتری عرضه می‌شود. موتورولا همچنین موفق شده تا در نسل جدید این ساعت هوشمند، نسبت صفحه‌ی نمایش به کل پنل جلویی را به لطف کاهش حاشیه‌ها بیش از پیش افزایش دهد. بنابراین با ساعت هوشمندی با صفحه نمایش بزرگتر روبرو هستیم که با کمک اندروید ور جدید قابلیت‌های تازه‌ای را نسبت به نسل گذشته ارایه می‌کند.

smartwatches ifa h23

مزیت دیگری که موتورولا با موتو ۳۶۰ به برلین آورده بود، وجود یک کالکشن مخصوص خانم‌ها بود که رنگ بندی‌های ویژه‌ای  را به مجموعه این ساعت افزوده است. به علاوه شما می‌توانید با استفاده از سرویس موتو میکر، ساعت هوشمند خود را به صورت اساسی طبق سلیقه خودتان سفارش دهید. البته این سرویس  در ابتدا در کشورهای آمریکا، مکزیک، انگلستان، آلمان و فرانسه قابل استفاده است. 

موتورولا برای اهالی ورزش هم خبرهای خوشی داشت چرا که آن‌ها در کنار موتور ۳۶۰ (۲۰۱۵) نسخه‌ی جدیدی از ساعت هوشمند خود را با عنوان موتو ۳۶۰ اسپورت معرفی کرده‌اند.  این ساعت هوشمند از قابلیت‌هایی نظیر جی پی اس برخوردار است که با استفاده از آن می‌توان میزان مسافت طی شده را در کنار اطلاعاتی دیگری نظیر سرعت را نیز اندازه‌گیری کرد.

از جمله‌ی قابلیت‌های دیگر موتو ۳۶۰ اسپورت باید به سنسور سنجش ضربان قلب اشاره کرد. تفاوت موتو ۳۶۰ با نسخه‌ی اسپورت در بکارگیری صفحه‌ی نمایش موسوم به AnyLight در نسخه‌ی اسپورت است که خوانایی آن در محیط‌های پرنوری نظیر فضای باز و زیر آفتاب بسیار بالاتر است. موتو ۳۶۰ قادر است تا برای ۳۰ دقیقه در عمق یک متری آب مقاومت کند.

علاقمندان در آمریکا می‌توانند نسل جدید ساعت هوشمند موتورولا را از امروز پیش خرید کنند. براساس اطلاعات ارائه شده قیمت موتو ۳۶۰ (۲۰۱۵) از ۳۰۰ دلار آغاز و تا ۴۳۰ دلار ادامه خواهد داشت. هنوز اطلاعاتی در مورد زمان عرضه‌ی موتو ۳۶۰ اسپورت و همچنین قیمت آن ارائه نشده است.

برای آشنایی بیشتر با زیبای هوشمند موتورولا شما را به تماشای بررسی ویدیویی زومیت از ساعت هوشمند موتورولا که در جریان برگزاری نمایشگاه تهیه شده است،  دعوت می‌کنیم. همچنین شما می‌توانید مقایسه بین ساعت هوشمند موتورولا و ساعت هوشمند سامسونگ را نیز از اینجا ببینید.

 Gear S2 و Gear S2 Classic و Gear Sport سامسونگ

سامسونگ امسال هم به رسم سال‌های گذشته با لشکری از محصولات متنوع هوشمند و با دست پر به نمایشگاه IFA آمده بود. Gear S2  و  Gear S2 Classic در کنار Gear Sport  نسل جدید ساعت‌های سامسونگ را تشکیل داده‌اند که  بعد از شایعات  فراون در آستانه برگزاری IFA معرفی شدند. 

Samsung Gear S2 Classic

گیر اس ۲ ضخامتی ۱۱.۴ میلی‌متری دارد که می‌توان آن را کمی ضخیم‌تر از ساعت هوشمند هواوی خواند. از جمله‌ی قابلیت‌های اصلی این ساعت هوشمند می‌توان به حاشیه‌ی چرخان آن در کنار گواهی IP68 اشاره کرد. نسخه‌ی اسپورت گیر اس ۲ در رنگ خاکستری تیره با بند سیلیکونی مشکی و ترکیب بدنه‌ی نقره‌ای با بند سیلیکونی سفید در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. مدل کلاسیک نیز با ظاهر مشکی و بند چرمی به بازار عرضه خواهد شد.

نکته قابل توجه در رابطه با نسل جدید ساعت‌های سامسونگ،‌آن است که آن‌ها  از سیستم عامل اختصاصی سامسونگ یعنی تایزن به جای اندروید ور بهره می‌برند. یکی دیگر از بزرگ‌ترین ویژگی و تفاوت‌های این ساعت‌ها با نسل قبلی، از نظر قابلیت‌های ارتباطی گیر اس ۲ است که به مواردی نظیر وای فای، بلوتوث و NFC مجهز شده است. همچنین نسخه‌ای از این ساعت هوشمند به قابلیت ارتباط با شبکه‌های 3G از طریق e-SIM برخوردار است.

از جمله‌ی مشخصات فنی این ساعت هوشمند باید به پردازنده‌ی دو هسته‌ای با فرکانس یک گیگاهرتز، ۵۱۲ مگابایت حافظه‌ی رم و ۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی اشاره کرد. همانطور که اشاره کردیم صفحه‌ی نمایش ۱.۲ اینچی این ساعت هوشمند از نوع سوپر امولد بوده و رزولوشن آن نیز ۳۶۰ در ۳۶۰ پیکسل است.

Samsung Gear S2 Classic 1

از دیگر ویژگی‌های این ساعت وجود حاشیه‌های چرخان صفحه نمایش است که مدتی قبل‌تر شایعه شده بود. بدین ترتیب با چرخاندن دایره حاشیه صفحه نمایش ساعت می‌توانید از قابلیت‌های جدید سیستم عامل  مثل رفتن به بخش‌های مختلف منو بهره مند شوید. به علاوه در سمت راست نیز دو دکمه فیزیکی به عنوان دکمه بازگشت و دکمه خانه وجود دارد که کار کردن با ساعت را راحت‌تر میکند. در کل سامسونگ روی رابط کاربری و راحتی استفاده از این ساعت تلاش بسیاری کرده است که آن را به یک ساعت هوشمند معقول و مناسب تبدیل می‌کند.

در زمینه عمرباتری نیز سامسونگ بهبودهای قابل توجهی را در این نسخه نسبت به نسل قبلی صورت داده است.باتری مورد استفاده در هر دو نسخه ۲۵۰ میلی آمپر ساعت ظرفیت داشته و می‌توان از آن بدون نیاز به شارژ برای دو تا سه روز استفاده کرد. نمونه‌ی 3G به یک باتری ۳۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز شده که با بهره‌گیری از آن می‌توان تا دو روز ساعت هوشمند را بدون نیاز به شارژ استفاده کرد. شما می‌توانید مقایسه کامل بین این ساعت و نسل قبلی‌اش را از اینجا ببینید. 

همچنین قیمت و زمان عرضه این خانواده نیز مشخص شد. از لحاظ قیمت و زمان عرضه، گیر اس ۲ و گیر اس ۲ کلاسیک در اکتبر ۲۰۱۵ به بازار عرضه خواهند شد. گیر اس ۲ با قیمت ۳۷۹ یورو در بازار آلمان و ۳۴۹ یورو در سایر بازار‌ها به فروش خواهد رسید. گیر اس ۲ کلاسیک نیز برچسب قیمت ۴۴۹ دلاری خواهد داشت. هنوز اطلاعاتی در خصوص قیمت گیر اس ۲ با قابلیت اتصال به شبکه‌های 3G در دست نیست. انتظار می‌رود این ساعت هوشمند پس از عرضه‌ی گیر اس ۲ روانه‌ی بازار شود.

برای آشنایی بیشتر و دقیق‌تر با ساعت هوشمند سامسونگ شما را به تماشای نگاه نزدیک زومیت از این ساعت در نمایشگاه IFA دعوت می‌کنیم. برای خواندن بررسی اولیه این ساعت نیز، به نگاه نزدیک زومیت  مراجعه کنید. همچنین می‌توانید بررسی بیشتری از دلایل مقبولیت این ساعت را در این مقاله مطالعه کنید.

Huawei Watch

The Huawei Watch 2

غول بزرگ چینی که این روزها با سرعت سرسام آوری در حال فتح بازار موبایل است، با معرفی Huawei Watch به صورت رسمی وارد رقابت بازار ساعت‌های هوشمند شد. ساعت هوشمند هوآوی به معنای واقعی قرار است یک گجت لوکس باشد و با برچسب قیمت بالا و مرغوبیتی که همراه دارد، از همین حالا رقیب اندرویدی ساعت هوشمند اپل(حداقل در برچسب قیمتی) محسوب می‌شود.  هوآوی دقت زیادی را در القای حس لوکس و درجه یک بودن این کالا به کار برده است. صفحه دایره‌ای 42 میلی متری، دکمه فیزیکی اصلی در امتداد ساعت ۲ قرارگرفته است، بدنه ضد خش و استفاده از دو لایه کریستال یاقوت کبود در کنار استیل ضد زنگ سرمادیده 316L همگی شواهدی برای این موضوع هستند.

The Huawei Watch

این ساعت از پردازنده اسنپدراگون ۴۰۰ به همراه ۵۱۲ مگابایت حافظه رَم در آن تعبیه شده است. هواوی همکاری نزدیکی با گوگل برای اطمینان از بهترین عملکرد ساعت خود داشته است، زیرا مشتریان دستگاه ۷۹۹ دلاری انتظاری جز این را از محصول خود ندارند. این ساعت با ۴۰ طرح مختلف قابل سفارش خواهد بود. باتری 300 میلی آمپر ساعتی بر روی کاغذ طول عمر 2 روز را تامین می‌کند و همچنین در 75 دقیقه به طور کامل شارژ می‌شود. مکانیزم شارژ آن نیز مشابه اپل واچ است و کافی است ساعت را روی هاب مغناطیسی مربوطه قرار دهید.

The Huawei Watch 1

ساعت هوشمند هوآوی در وهله اول بیشتر از  این که بخواهد به عنوان یک گجت هوشمند باشد، سعی کرده به عنوان یک ساعت عمل کند، اما این دلیل نمی شود که در بخش فنی حرفی برای گفتن نداشته باشد.  صفحه نمایش  AMOLED این ساعت  با رزولوشن ۴۰۰ در ۴۰۰ پیکسل و تراکم  پیکسلی ۲۸۶ پیکسل در هر اینچ، رکوردها را بین ساعت‌های هوشمند فعلی شکسته است. همچنین اتصال وای فای و بلوتوث نیز در این دستگاه وجود دارد که بتوانید در هر شرایطی از وضعیت دستگاه خود مطلع شوید.سنسورهای هوآوی واچ را نیز ژیروسکوپ، شتاب‌سنج، فشار سنج و سنسور اندازه گیری ضربان قلب تشکیل می‌دهند.

برای آشنایی کامل با ساعت هوشمند هوآوی شما را به تماشای نگاه نزدیک زومیت از این ساعت در نمایشگاه IFA دعوت می‌کنیم. 

Asus Zenwatch 2

یکی دیگر از ساعت‌های هوشمند جذابی که در سال گذشته معرفی شد، ساعت هوشمند ایسوس بود. حالا امسال شاهد رونمایی نسل دوم این ساعت‌ هستیم. 

Asus ZenWatch 2

Zenwatch 2 در دو مدل عرضه خواهد شد. مدل اول هم اندازه نسل پیشین این ساعت‌ها و دارای صفحه نمایش ۱.۶۳  اینچی و رزولوشن ۳۲۰  در ۳۲۰  پیکسل و قیمت ۱۹۰ دلاری  است. مدل دوم نیز اندکی کوچکتر و  دارای رزولوشن ۱.۴۵  اینچ و رزولوشن ۲۸۰  در ۲۸۰ پیکسل است و قیمتی معادل ۱۷۰ دلار دارد.  از نظر سخت افزاری، هر دو این مدل‌ها دارای پردازشگر اسنپدارگون ۴۰۰  و ۵۱۲  مگابایت RAM به همراه 4 گیگابایت حافظه داخلی  هستند و از بلوتوث نسخه ۴.۱ نیز پشتیبانی خواهند کرد. همچنین مدل بزرگتر دارای باتری 400 میلی آمپر بر ساعتی و مدل کوچکتر از باتری 300 میلی آمپر ساعتی است. ایسوس مدعی است ساعت‌های هوشمند جدید این شرکت دو روز دوام باتری داشته و در عرض ۳۶ دقیقه تا ۵۰ درصد شارژ می‌شوند. شارژ دستگاه نیز توسط متصل کننده آهنربایی بوده و تنها 36 دقیقه برای رسیدن شارژ دستگاه به 50 درصد لازم است.

Asus ZenWatch 2 1

زن واچ ۲ در سه رنگ خاکستری، نقره‌ای و طلائی عرضه شده و به کاربر اجازه‌ی انتخاب از بین بند ساعت‌های مختلف را خواهد داد. کمپانی تایوانی اعلام کرده است که زن واچ ۲ از مهر ماه سال جاری روانه‌ی بازار خواهد شد.

آلکاتل Go Watch 

آلکاتل با معرفی یک ساعت هوشمند، رسما وارد رقابت ساعت‌های هوشمند سال شد. آلکاتل در ساعت هوشمند GO WATCH از قابلیت‌هایی نظیر ضد آب، ضد ضربه و ضد گرد و غبار بودن استفاده کرده است.

ساعت GO WATCH

این ساعت هوشمند با وجود اینکه مبتنی بر اندروید ور نیست، اما با گوشی‌های اندروید و آی او اس به خوبی کار می‌کند. همچون بسیاری از ساعت‌های هوشمند، گو واچ نیز قادر است اعلانیه‌های مربوط به پیام‌ها، تماس‌های دریافتی، ایمیل و وضعیت آب و هوا را بصورت اعلانیه در اختیار کاربر قرار دهد. ظاهر ساعت را می‌توان به همراه بند‌های آن تغییر داد.

یکی از قابلیت‌های این ساعت اندازه‌گیری احساست است که با فشار دادن کلید تعبیه شده، این فاکتور از طریق سنسورهای ضربان سنج، ارتفاع سنج و شتاب سنج محاسبه می‌شود. از جمله‌ی مشخصات فنی گو واچ باید به صفحه‌ی نمایش ۱.۲۲ اینچی با رزولوشن ۲۴۰ در ۲۴۰ به شکل دایره، پردازنده‌ی مبتنی بر Cortex-M4 با فرکانس ۱۸۰ مگاهرتز و باتری ۲۲۵ میلی آمپر ساعتی اشاره کرد.

دیگر ساعت‌های هوشمند معرفی شده در IFA 2015:

امسال علاوه بر تولیدکنندگان بزرگ، نام‌های نیمه آشنای دیگر نیز رقابت ساعت‌های هوشمند را تشکیل داده‌اند. از جمله دیگر ساعت‌های هوشمند معرفی شده امسال می‌توان به ساعت هوشمند Runtastic Moment Moment  اشاره کرد. این ساعت هوشمند محصول شرکت Runtastic است که به تازگی به مالکیت شرکت آدیداس در آمده است و این اولین محصول آن‌ها بعد از فروش این شرکت است. نکته مهم در رابطه با ساعت‌های هوشمند Runtastic ساعت بودن آن‌هاست و قابلیت‌های ورزشی‌شان! یعنی اینکه آن‌ها قرار نیست آن‌ها یک گجت کاملا هوشمند باشند و قرار است نقش یک ساعت آنالوگ را با تعدادی از قابلیت‌های هوشمند پرکنند. بدین ترتیب با یک ساعت هوشمند ورزشی با امکانات زیاد و عمر باتری بسیار طولانی (حدود ۶ ماه با یک باتری سکه‌ای ساعت) روبرو هستیم.

ساعت Runtastic

 از جمله سنسورهای به کار رفته در این ساعت می‌توان به سنسور قدم شمار، ثبت مقدار فعالیت، کالریهای سوخته شده و سنسور سیکل‌های خواب اشاره کرد. اما وجه تمایز این ساعت با محصولات مشابه، امکان بردن آن به زیر آب تا عمق ۹۱.۴۴ متری است که بدین ترتیب آن را به یک گجت ضد آب برای شنا تبدیل می‌کند. البته این محصول هنوز قابلیت ردگیری شنای شما را ندارد؛ ولی شرکت سازنده میگوید که احتمال دارد که این قابلیت را اضافه کند.

نکته‌ی قابل تمایز دیگر این ساعت در عمر باتری آن است. این ساعت با یک باتری سکه‌ای چیزی حدود ۶ ماه دوام می‌آورد. همچنین اتصال و ارسال اطلاعات از ساعت به تلفن هوشمند نیز از طریق بلوتوث و با کمک اپلیکیشن مخصوص صورت می‌گیرد.

این دستگاه همچنین دو سری قیمت دارد. سری Fun و Basic که دارای بدنه فلزی ضد زنگ و بند سیلیکونی  و چرمی مشکی و با قیمت ۱۳۰ دلار به فروش می‌رسد و مورد متفاوت آن‌ها بزرگتر بودن صفحه‌ی ساعت است. مدل‌های Elite Moment و Moment Classic نیز با قیمت ۱۸۰ دلار عرضه می‌شوند و دارای بدنه طلایی، طلایی رزی (مسی کم رنگ) و نقره‌ای هستند.

tom tom spark product photos 3

تام تام نیز ساعت‌های سری اسپارک را در ایفا ۲۰۱۵ معرفی کرد. در جریان نمایشگاه ایفا ۲۰۱۵ شرکت TomTom از ساعت Spark رونمایی کرد که مجهز به GPS و حافظه داخلی ۳ گیگابایتی است که می‌تواند حدود ۵۰۰ آهنگ را در خود ذخیره کند و کاربر در هنگام دویدن و ورزش به این آهنگ‌ها گوش دهد. برای گوش دادن به موسیقی هم می‌توانید از هدفون‌های بلوتوثی استفاده کنید. البته بصورت پیش فرض میکس ۳۰ دقیقه‌ای از آهنگ های انرژی‌زا که انگیزه ورزش و دویدن را بیشتر می‌کنند در این ساعت ارائه شده است که توسط شرکتی در لندن که بطور اختصاصی بر روی موسیقی‌های مربوط به رقص فعالیت می‌کند گلچین شده است.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

سری ساعت‌عای اسپارک شامل ۶ مدل است و همه این مدل ها دارای ویژگی‌هایی نظیر GPS، پایش فعالیت‌های روزانه (قدم‌ها، مسافت طی شده، کالری‌های سوزانده شده، دقیقه‌های فعالیت)، پایش خودکار خواب، بلوتوث برای ارتباط با گوشی‌های هوشمند و البته ضدآب بودن در حدی که بتوانید از ساعت در زیر دوش حمام یا در استخر استفاده کنید. تام تام اعلام کرده است که تا پایان سال ۲۰۱۵ مدلی که اعلانات گوشی هوشمند و البته پاش مداوم ضربان قلب را اعلام می‌کند به بازار عرضه خواهد کرد.مدل Spark Cardio فقط سنسور اپتیکال ضران قلب دارد علاوه بر ویژگی‌های ذکر شده در بالا دارد. مدل Spark Music سنسور ضربان قلب ندارد ولی ۳ گیگابایت حافظه داخلی برای آهنگ‌های مورد علاقه کاربر دارد.

TomTom Spark Cardio + Music با قیمت ۱۹۰ پوند برای پیش خرید در انگلستان عرضه شده است و از اول ماه اکتبر در آمریکا نیز با قیمت ۲۴۹ دلار عرضه می‌شود.

در بین ساعت‌های هوشمند بزرگ، یک محصول مرتبط با اپل واچ نیز معرفی شد. کمپانی ادیشین در جریان ایفا ۲۰۱۵ یک جا کلیدی را با نام Apple Watch Charging Power bank به نمایش گذاشته که در واقع یک پاوربانک در قالب جا کلیدی برای شارژ ساعت هوشمند اپل واچ است.  

غایب بزرگ نمایشگاه امسال

جای خالی شرکت‌های بزرگی همچون ال‌جی در بین ساعت‌های هوشمند معرفی شده در نمایشگاه امسال خالی بود. در حالی که تایوانی‌ها و کره‌ای‌ها و چینی‌ها هر یک نماینده‌ای را به آلمان فرستاده بودند، جای خالی ال‌جی و ساعت هوشمندش احساس می‌شد. در واقع بعد از معرفی ساعت لوکس G Watch Urbane ال‌جی، بسیاری انتظار رونمایی از نسخه جدید این ساعت در نمایشگاه برلین را داشتند. به هر صورت هنوز هم دیر نشده است و شاید ال جی منتظر رونمایی بقیه و فرصتی بهتر برای رو کردن آنچه تاکنون پرورانده‌، بوده  است. 

کدام یک از ساعت‌های امسال رقابت را پیروز خواهد شد؟

 تا به اینجای کار مهره‌های بزرگ بازار دست پر به بازار آمده‌اند و با ایجاد تغییرات قابل توجه در نسل جدید محصولاتشان، نظر مثبت بسیاری را به خود جلب کرده‌اند. نظر شما چیست؟ آیا ساعت‌های هوشمند جدید موفق به جلب نظر شما شده‌اند؟ کدام یک از ساعت‌های هوشمند معرفی شده را به عنوان یک رقیب موفق برای اپل واچ می‌دانید؟ به نظر شما کدام یک از ساعت‌های هوشمند فعلی موفق به جلب کاربران بیشتری خواهد شد؟نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

اخبار و مقالات مرتبط با IFA 2015 را دنبال کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات