هوآوی واچ، دوئل کمپانی چینی برای ورود به بازار آمریکا
هوآوی در جریان برگزاری کنگرهی جهانی موبایل، از ساعت هوشمند خود رونمایی کرد. این کمپانی که بسیاری آن را با تولید تجهیزات مربوط به انواع زیرساخت شبکههای مخابراتی میشناسند، اولین ساعتهوشمند خود را با عنوان هوآوی واچ به بارسلون آورد. این ساعتهوشمند از فرمفکتور گرد بهره میبرد که آن را تا حدودی شبیه به سایر ساعتهایهوشمند موجود در بازار از قبیل موتو ۳۶۰، جی واچ آر الجی و سایر ساعتهایهوشمند گرد کرده است. کمپانی چینی دقیقا یک هفته پیش از آنکه اپل ساعتهوشمند خود، اپلواچ را روانهی بازار کند، نسخهی دیگری از پیادهسازی یک ساعتهوشمند را در قالب کلاسیک با استفاده از اندروید ور معرفی کرد.
معرفی ساعتهوشمند از جانب کمپانی چینی هوآوی که در زمینهی تولید سختافزارهای مورد نیاز برای راهاندازی شبکههای اینترنتی و مخابراتی مورد استفاده قرار میگیرد، یک تغییر بزرگ است. شاید جالب باشد تا بدانید که برخی از کاربران در کشورهای غربی حتی نمیتوانند نام هوآوی را نیز به درستی تلفظ کنند. اگرچه هوآوی در سالهای اخیر تلاشهای بسیاری را برای ورود به بازارهای غربی انجام داده، اما تقریبا این تلاشها موفقیتی را برای این کمپانی به همراه نداشته است. با این حال به نظر میرسد امسال شرایط بسیار تغییر خواهد کرد، چراکه ساعتهوشمند این کمپانی پتانسیل بالایی دارد و میتواند نقش تاثیرگذاری در رساندن نام برند هوآوی به گوش جهانیان داشته باشد. هوآوی حتی در حوزهی ورزش و اسپانسرینگ تیمهای ورزشی نیز سرمایهگذاری کرده که میتوان به تیم آرسنال و چند تیم در لیگهای ورزشی آمریکا اشاره کرد.
ریچارد یو، مدیر عامل هوآوی در این خصوص میگوید:
ما در تلاشیم تا تصویر ذهنی کاربران از برند هوآوی را تغییر دهیم. هدف ما شناساندن بیشتر برند هوآوی در اقصی نقاط جهان است.
یو معتقد است که برند هوآوی در مقایسه با سایر کمپانیهای چینی نظیر شیائومی، در سطح جهانی شناخته شدهتر است. از نظر یو شیائومی یک برند بسیار سطح پایین برای افرادی است که در بازارهای در حال توسعه زندگی میکنند.
طراحی و توسعهی ساعتهوشمند هوآوی توسط بن نورتون (Ben Norton) انجام شده که پیش از این برای برند Fossil در آمریکا و Emperio Armani در سوئیس را برعهده داشته است. نورتون در خصوص طراحی ساعتهوشمند هوآوی میگوید:
من این شانس را داشتم تا یک ساعتهوشمند طراحی کنم و در فرآیند طراحی این ساعت نیز ایدهی طراحی یک ساعتهوشمند با ظاهری شبیه به ساعتهای کلاسیک در ذهن من و هم قطارانم بود. ما اعتقاد داشتیم که کاربران یک ساعت واقعی با ظاهری شبیه به یک ساعت کلاسیک میخواهند.
مدیرعامل هوآوی: "ساعتهوشمند سامسونگ به قدری زشت بود که کسی تمایلی به خرید و استفاده از آن نداشت"
هوآوی کاملا از مواضع نوروتون پشتیبانی میکند. یو در تایید سخنان نورتون میگوید: «سامسونگ پیش از این ساعتهوشمند خود را معرفی کرد، اما این محصول به قدری زشت بود که کسی تمایلی به خرید و استفاده از آن نداشت.»
هوآویواچ در دستهی محصولاتی همچون ساعتهای کالوین کلین یا آرمانی قرار میگیرد که بصورت روزمره استفاده میشوند
وی در مورد ساعتهوشمند اپل نیز اظهار نظر کرده است. یو طراحی اپلواچ را خوب میداند، اما معتقد است که طراحی ساعتهوشمند اپل سنتی و کلاسیک نیست. به اعتقاد یو طراحی ساعتهوشمند هوآوی وجه تمایز این محصول با سایر رقبای موجود در بازار است. یو این سبک طراحی را مورد علاقهی مردم و در احترام به سنتها میداند.
ساعتها معمولا در کنار اینکه یک وسیله به منظور بهرهگیری از قابلیتهای خاصی هستند، یک کالای زینتی نیز شمرده میشوند. هوآوی واچ را میتوان یک ساعتهوشمند با ظاهری کلاسیک خواند، اما این محصول فاکتورهای یک کالای لوکس را ندارد. طراحی مینیمال و ساده، این ساعتهوشمند را به گزینهای تبدیل کرده که میتوان آن را با کت و شلوار یا لباس اسپورت و روزانه استفاده کرد. نورتون به این موضوع اشاره کرده که این محصول در دستهی ساعتهای کالوین کلین یا آرمانی قرار میگیرد که بصورت روزمره استفاده میشوند. بهنظر میرسد قراردادن ساعتهایهوشمند در میان محصولاتی که میتوان بصورت روزمره از ان استفاده کرد، نگرش صحیحی است. ساعتهایهوشمند دیگری از جمله پبل یا موتو ۳۶۰ هنوز به اندازهای از کیفیت دست نیافتهاند که ارزش پرداخت مبلغ تعیین شده را داشته باشند. ساعتهوشمند هوآوی با استفاده از یک طراحی ساده و مینیمال و استفاده از یاقوت کبود روی صفحهی نمایش، حس استفاده از یک ساعت کلاسیک را در کاربر القا میکند.
یو در خصوص این ساعتهوشمند میگوید: «اگر این محصول ارزان باشد و حس یک سطح پایین را به کاربر القا کند، کسی به سراغ آن نخواهد رفت.»
نسخهای از هوآوی واچ با بهرهگیری از طلای ۱۸ یا ۲۴ عیار تولید خواهد شد که ماژولهای مورد استفاده در آن نیز برای پیشگیری از کهنگی و خراب شدن، بصورت قابل تعویض خواهند بود
هوآوی هنوز قیمت مشخصی را برای ساعتهوشمند خود تعیین نکرده است، اما براساس گفتههای نورتون و یو، این کمپانی قیمت معقولی را برای ساعت خود در نظر خواهد گرفت. این ساعتهوشمند تا ماه ژوئن روانهی بازار نخواهد شد و یو به این موضوع اشاره کرده که در این بازهی زمانی وی میزان فروش و استقبال از اپلواچ را زیر نظر خواهد گرفت. یو به این موضوع اشاره کرده که هوآوی درصدد فروش ساعتهای هوشمند خود در فروشگاههای ساعت فروشی معمولی است و حتی برنامههایی را نیز به منظور عرضهی نسخهی گرانتر در سر میپروراند. برای مثال میتوان به نسخهای از ساعت با بهرهگیری از طلای ۱۸ یا ۲۴ عیار اشاره کرد که ماژولهای مورد استفاده در آن نیز برای پیشگیری از کهنگی و خراب شدن، بصورت قابل تعویض طراحی خواهند شد.
یکی دیگر از فاکتورهای مهم در ساعتهایهوشمند، سایز است. نورتون سایز انتخاب شده توسط هوآوی را بسیار دقیق خوانده و به این موضوع اشاره میکند که این انتخاب اندازهی ۴۲ میلیمتری، پتانسیل موفقیت این محصول را افزایش داده است. وی به محصولات سایر کمپانیها نظیر کالوین کلین و امگا اشاره کرده و ساخت ساعتها در این سایز را توسط کمپانیها یک استاندارد خوانده است. وی همچنین به این نکته نیز اشاره کرده که شماری از بانوان نیز به استفاده از ساعتهایی با سایز بزرگ علاقه دارند. وی به موتو ۳۶۰ نیز اشاره کرده که اندازهی آن ۴۶ میلیمتر است. وی لفظ جالبی را نیز به کار برده و از ساعتهوشمند موتورولا به مثابه بستن یک سیدی روی دست یاد کرده است.
نورتون طراحی بیش از ۴۰ ظاهر متنوع برای نمایش ساعت را نیز یکی از نقاط قوت برای فروش محصول هوآوی خوانده است. وی در این خصوص میگوید:
بهعنوان شخصی که تجربهی کار در زمینهی تولید ساعتهای کلاسیک را دارا است، فریم، رنگ و حتی اعداد نمایش داده شده نیز اهمیتی مشابه قاب مورد استفاده برای ساعت دارند. به خاطر کیفیت بالای صفحهی نمایش مورد استفاده در هوآوی واچ، ما قادریم جزئیات هر شماره را روی ساعت به خوبی نمایش دهیم. کیفیت بالای صفحهی نمایش در کنار امکان اعمال تغییرات در آنچه که ساعت نمایش میدهد، دست ما برای طراحی را بازتر کرد.
اگرچه کیفیت صفحهی نمایش هوآوی واچ خوب و مناسب است، اما ماژول مورد استفاده در این محصول بالاخره یک صفحهی نمایش است.
شاید سختترین مرحله برای فروش و همهگیر کردن یک ساعتهوشمند، مجاب کردن کاربران به استفاده از آن و جایگزین کردن ساعتهای کلاسیک با ساعتهایهوشمند باشد. هوآوی واچ نیز مبتنی بر اندروید ور توسعه یافته است. براساس گزارشهای منتشر شده فروش ساعتهایهوشمند مبتنی بر اندروید ور در سال ۲۰۱۴ میلادی ۷۲۰٫۰۰۰ دستگاه بوده است. شاید ورود اپلواچ به بازار همچون سایر محصولات تولید شده توسط این کمپانی بتواند تغییراتی را در بازار ایجاد کند، در مقابل تمایل کاربران برای خرید ساعتهایهوشمند مبتنی بر اندروید وِر نیز ابهاماتی وجود دارد. با وجود داشتن رقبایی بزرگ در اکوسیستم اندروید ور، هواوی توانست خود را متمایز نشان دهد و توجه دوستداران ساعت هوشمند را به برند خود جلب کند.
هوآوی این محصول را برای شناختهشدن بیش از پیش نام خود در بازارهای غربی در نظر گرفته است. نام این کمپانی آخرین بار بهعنوان یک کمپانی که برای امنیت ملی آمریکا خطرناک است، توسط دولتمردان آمریکا به زبان رانده شده است. البته تحقیقات در این زمینهی نتیجهای نداشته و حتی افشاگریهای اسنودن مشخص کرده که آژانس امنیت ملی آمریکا درصدد جاسوسی از هوآوی بوده است. ورود به بازار آمریکا برای کمپانیهای چینی بسیار دشوار است، اما هوآوی در تلاش است تا با اتکا به گوگل وارد بازار گوشیهایهوشمند آمریکا شود.
هوآوی گوشیهایهوشمند خود را در آمریکا با اندروید خالص عرضه خواهد کرد. این اقدام بدین منظور صورت میپذیرد تا اطمینان کاربران از نظر مشکلات امنیتی جلب شود، چراکه قرار دادن یک رابط کاربری، میتواند شایعات در خصوص احتمال جاسوسی از طریق اپلیکیشنهای خاص را تشدید کند.
هوآوی موفق شد با معرفی ساعتهوشمند خود نظر بسیاری را به سمت خود جلب کند. در صورتی که حتی هوآوی نتواند از ساعتهوشمند خود برای شناساندن برند هوآوی در بازارهایی نظیر آمریکا بهرهمند شود، با این حال باید تلاشهای این کمپانی چینی را که در زمینهی ساخت تجهیزات مخابراتی فعال است، برای ورود به بازار گوشیهایهوشمند و گجتهای پوشیدنی به فال نیک گرفت.
نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا هوآوی روش خوبی را برای ورود به بازارهای غربی انتخاب کرده؟ در صورت شکست هوآوی، سرنوشت این کمپانی و سایر برندهای چینی در بازار آمریکا چگونه خواهد بود؟ آیا هواویواچ توان رقابت با اپلواچ را دارد؟