چرا مردم برای خرید محصولات اپل صف می‌کشند؟

شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۹
مطالعه 6 دقیقه
دو روز پیش در خبری به شما اطلاع دادیم که ممکن است اپل برنامه مخصوص معرفی محصولات پوشیدنی در مهر ماه را رها کند و به معرفی ساعت هوشمند iWatch در کنفرانس ۹ سپتامبر و در کنار آیفون ۶ بپردازد. البته احتمال اینکه اپل از دو نسخه آیفون ۶ پرده‌برداری کند نیز وجود دارد. بعد از این خبر مهم، شاید چند ساعت بیشتر طول نکشید که ال‌جی و سامسونگ هر دو ساعت‌های هوشمند جدید خود را معرفی کردند. آیا این موضوع تصادفی بود؟
تبلیغات

امروز در زومیت خواندید که اپل قصد ندارد ساعت هوشمند خود را تا سال ۲۰۱۵ راهی بازار کند. از زمانی که شایعه عرضه ساعت هوشمند اپل به گوش رسید بسیاری از کمپانی‌ها نسبت به عرضه ساعت‌های هوشمند خود اقدام کردند. ساعت‌هایی که بسیاری از آن‌ها بیشتر شبیه به یک نمونه‌ی اولیه و مفهومی هستند تا یک محصول بالغ! سامسونگ طی یک سال آخر چندین گجت پوشیدنی را وارد بازار کرده که هر کدام در واقع یک بروز رسانی نسبت به نسل قبلی به شمار می‌روند. در برخی از شرایط نیز شاهد تغییرات اساسی و مهم بوده‌ایم.

کره‌ای‌ها بالافاصله پس از انتشار امکان معرفی iWatch به همراه iPhone 6 دست بکار شدند و حتی قبل از شروع کنفرانس‌های خود در IFA نسبت به معرفی ساعت‌های هوشمند جدید خود اقدام کردند. من فکر می‌کنم سامسونگ و ال‌جی به کانون توجه‌ای نیاز داشتند که حتما قبل از شروع کنفرانس IFA آن را بدست بیاورند. اما مشکل به این نیاز به توجه، ختم نمی‌شود و عمیق‌تر به نظر می رسد. این دو شرکت کره‌ای دیروز در اقدامی عجیب و قبل از کنفرانس IFA 2014 فقط ساعت‌های هوشمند خود را معرفی و عرضه کردند. با این حساب آیا مشتریان و مصرف کنندگان در این میان نقش موش آزمایشگاهی را بازی می‌کنند؟ اینطور که مشخص است بله. این دو شرکت به سرعت در حال باز تولید محصولات خود هستند. طرفداران واقعی هر دو شرکت حالا در بد مخمصه‌ای بین محصولات پی در پی این شرکت‌ها افتاده‌اند. من و شما مصرف کنندگان و طرفداران گجت‌های مختلف زمانی که به آینده نگاه می‌کنیم و قصد خرید این محصولات را داریم، وقتی می‌بینیم آن‌ها نمی‌توانند نیاز‌های ما را بر طرف کنند و بسیار سریع جای خود را به نمونه‌ای بهتر از خود می‌دهند و در نتیجه آن محصولی که ما به تازگی خریده‌ایم خیلی سریع از مد افتاده و قدیمی می‌شود، از تصمیمی که گرفته‌ایم سخت پشیمان خواهیم شد.

LG-G-Watch-Android-Wear-8

نویسنده مقاله می‌گوید: «من در ماه ژوئن یک ساعت هوشمند G Watch ال‌جی را خریدم، که فکر می‌کنم بدترین تصمیم خرید من در طی چند سال گذشته باشد. صفحه نمایش این دستگاه افتضاح است، عمر باتری دستگاه بسیار کم است  و کل دستگاه انگار به یکدیگر وصله پینه شده است. من حتی دیگر این ساعت را نمی‌‌بندم و به جای آن یک ساعت آنالوگ را ترجیح می‌دهم. رویای من داشتن یک ساعت هوشمندی مبتنی بر اندروید Wear است و من مطمئنم با گذشت زمان بسیار بهتر خواهد شد. اما هدف من از این گفته سرزش کردن نرم‌افزار این ساعت‌ها نبود بلکه منظور دقیق من شیوه ساخت، عملکرد و طراحی این محصول است.»

حالا بعد از گذشت دو ماه که ال‌جی دست به عرضه G Watch برده، دیروز  شاهد معرفی یک ساعت صفحه کاملا گرد با نام G Watch R بودیم که این ساعت مجهز به بدنه‌ای فلزی، طراحی بسیار شیک‌تر و صفحه نمایش P-OLED است که صفحه آن حتی در زیر نور مستقیم آفتاب نیز قابل مشاهده است. اما چر این محصول اولین ساعت هوشمندی نبود که ال‌جی به بازار می‌آورد؟ سامسونگ در همین بین ششمین ساعت هوشمند خود را معرفی کرده است. آخرین ساعت سامسونگ با نام Gear S درست شبیه به Gear Fit، Gear 2 و Gear 2 Neo سیستم عامل تایزن را اجرا می‌کند. Gear S که سامسونگ معرفی کرده تفاوت‌های زیادی با نسل‌های پیشین دارد، صفحه نمایش  این ساعت زیباست و حتی توانایی دریافت و گرفتن تماس‌های تلفنی بدون نیاز داشتن به گوشی هوشمند نیز با Gear S فراهم است. با این حال، شش ساعت هوشمند؟! سامسونگ فکر می‌کند چه تعداد از مردم واقعا این ساعت‌ها را با این سرعت سریع تهیه می‌کنند؟

پیداست که هر دو شرکت کره‌ای قصد دارند با محصولات خود بازار را اشباع کنند و سهم اولیه بازار را از آن خود کنند و بعد از آن به خود ببالند که جزء اولین‌های این صنعت بوده‌اند زمانی که اصلا ساعت هوشمندی به نام iWach اپل وجود نداشته است. مشکل دیگری که به شدت در چشم می‌زند، هماهنگ نبودن این ساعت‌ها با توانایی‌های بالقوه‌ای است که کمپانی‌های سازنده آن‌ها در اختیار دارند و می‌توانند بسازند. بگذارید کمی به این موضوع فکر کنیم که چه می‌شد اگر شرکتی مثل سامسونگ تمام این وقتی که صرف تولید ۶ ساعت هوشمند کرده را برای یک ساعت می‌گذاشت، یک ساعت فوق‌العاده با ارزش تولید نمی شد؟ اگر ال‌جی ساعت G Watch را در تیر ماه عرضه نمی‌کرد و بیشتر بر روی G Watch R وقت می‌گذاشت، به جای آن بهترین محصولی که می‌توانست را عرضه نمی‌کرد؟ راه و روند درست تولید باید اینگونه باشد، اما نیست.

iWatch-C

معمولا  مردم در این مانده‌اند که چرا اپل همچنان یک برند برتر در بازار است و چرا مشتریان اختصاصی دارد که برای خرید محصولات تولیدیش صف‌های بلند می‌کشند. به این خاطر است که اپل هیچگاه دست به چنین صف تولیدات نابالغ نمی‌زند. قصد ندارم اپل را یک قهرمان تولید کننده محصولات تکنولوژی جلوه دهم و ممکن است ساعت هوشمند iWatch نیز زمانی که رونمایی می‌شود افتضاح باشد؛ اما هیچگاه ندیده‌ام که اپل هر دو ماه یک بار محصولاتی را سر هم بندی کند و عرضه آن را یکی پس از دیگری شروع کند. جالب اینجاست در کانون توجه بودن شرکت اپل در سال جاری میلادی به این خاطر است که تا این موقع سال این شرکت هنوز حتی یک محصول را رونمایی یا عرضه نکرده است. چرا عرضه نکردن محصولات متعدد می‌تواند یک شرکت را تا این حد در کانون توجه مردم قرار دهد و همه بازار را تحت تاثیر خود بگذارد؟

iWatch-C-Martin-Hajek-026

احتمالا کسانی که چند وقت پیش ساعت هوشمند G Watch ال‌جی را تهیه کرده‌اند، جواب این سوال را خوب می‌دانند.چون آن‌ها وقتی دیروز تصاویر ساعت هوشمند جدید G Watch R را دیده‌اند، حس کسی را پیدا کرده‌اند که با مشت به صورت‌شان کوبیده شده باشد. بسیاری از افرادی که از همان ابتدا اقدام به خرید ساعت‌های ال جی و سامسونگ کرده‌اند به این دو شرکت اعتماد داشته‌اند، به تولید محصولات خوب توسط این کمپانی‌ها در همان زمان نیز اعتماد داشته‌اند، اما حالا نگه داشتن آن ذهنیت درباره محصولات متعدد این دو کمپانی کره‌ای که ممکن است برای رقابت با رقبای خود محصولاتی را زیر آستین پنهان کنند و ناگهان به عنوان برگ برنده بیرون بکشند واقعا سخت شده است.

G-Watch-vs-Gear-Live-Android-Wear-3-1280x853

در نهایت نمی‌توان کاهش سرعتی برای این دو شرکت مطرح کره‌ای متصور بود، سامسونگ و ال‌جی حتی در برابر یکدیگر نیز در حال جنگ هستند و به هم رحمی نمی‌کنند. اما اگر آی واچ بتواند موفق ظاهر شود و مردم نیز برای داشتن آن به جای G Wach R یا محصولات Gear، صف‌های طولانی بکشند، شایدبالاخره این کمپانی‌ها متوجه شوند که مشکل کار کجاست.

شما در این باره چطور فکر می‌کنید سیاست کره‌ای‌ها مبتنی بر تولید چندین مدل محصول در فاصله زمانی کم که شاید بالغ نشده‌ باشند را ترجیح می‌دهید یا سیاست دیگر که در آن هر سال یک محصول بالغ و کامل عرضه می‌شود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات