یک قرن با ساعت‌های هوشمند در قالب تصاویر

شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
با وجود دو ساعت اندروید وِر موجود در بازار و ساعت هوشمند دایره‌ای شکل موتو 360 که طراحی جدیدی را در این حوزه به نمایش گذاشته است، گجت‌های پوشیدنی کم کم جای خود را در بین کاربران باز می‌کنند. در ادامه به سیرتاریخی این ساعت‌ها از گذشته تاکنون می‌پردازیم.
تبلیغات

اگر بسیاری از ما هنوز تمایلی به استفاده از Gear Live، G Watch یا Pebble نداریم، به این معنی نیست که مفهوم ساعت هوشمند، ایده‌ای جدید است. در واقع، بسته به تعریفی که شما از هوشمند بودن دارید، گجت‌های زیادی در طول قرن بیستم پا به عرصه ظهور گذاشته‌اند که علاوه بر نمابش زمان، برخی قابلیت‌های دیگر را نیز ارائه داده اند. در ادامه به معرفی مختصر این گجت‌ها می‌پردازیم.

1- Ticka Watch Camera، 1905

01

در واقع تیکا بیشتر یک دوربین جاسوسی بود که در قالب یک ساعت به مشتریان عرضه می‌شد. تیکا یکی از نخستین مثال‌های ساعت‌هایی است که علاوه بر زمان، قابلیت‌های دیگری نیز داشته‌اند.

2-Pulsar P1، 1972

hss-storage-midas-dd1a08c20eceb5c58527857b61ca46ef-200403156-1

با معرفی پولسار پی 1 که در سال 1972 معرفی شد، ساعت‌ها پا به عرصه دیجیتال گذاشتند. این ساعت اولین ساعت LED بود که وارد بازار می‌شد و به جای عقربه‌های متحرک از یک مکانیزم الکترونیکی استفاده می کرد. سازندگان آن از نظر جنس مواد به کار رفته در آن هم چیزی کم نگذاشتند و مدل اصلی آن با طلای 18 عیار و به قیمت 2100 دلار (معادل قیمت یک خودرو در آن زمان) به بازار عرضه شد. در بالا، تصویر نسخه ساده‌تر این ساعت یعنی P2 را می‌بینیم که در فیلم جیمز باند Live and Let Die نیز از آن استفاده شد.

3- Seiko Data-2000، 1983

seikod2000-1

ساعت دیجیتالی که به همراه یک صفحه کلید عرضه می‌شد. فقط به بسته‌بندی زیبای آن توجه کنید. ساعت و صفحه‌ کلید بصورت وایرلس با هم ارتباط داشتند. این ساعت دو حافظه با قابلیت ذخیره‌سازی 1000 کاراکتر داشت.

4- ساعت پنی در کارآگاه گجت (1983)

pennyinspectorgadgetwatch-1

ساعت مورد استفاده پنی در کارتون کارآگاه گجت در واقع نمایانگر شور و شوق موجود در دهه 80 برای ساعت‌های مچی کامپیوتری بود. پنی از این ساعت برای در ارتباط بودن و مراقبت از عمویش استفاده می‌کرد. اما بیایید کمی در مورد آن فکر کنیم. این قابلیت ما را به یاد ساعت جدید ال‌جی یعنی KizoN می‌اندازد که برای مراقبت از فرزندان طراحی شده است.

5- Junghans Mega 1، 1990

201401junghans-mega1-watchbk-1

Junghans Uhren، بزرگترین تولیدکننده ساعت آلمان، اولین ساعتی در دنیا که بوسیله امواج رادیویی تنظیم می‌شد را به بازار عرضه کرد. این ساعت قادر بود تا با دریافت سیگنال‌هایی از طریق آنتن موجود در خود، زمان را بطور فوق‌العاده دقیق نمایش دهد.

6- IBM WatchPad، 2000

ibm

شرکت آی‌بی‌ام ابتدا مدلی از یک ساعت را طراحی کرد که لینوکس روی آن نصب بود، بلافاصله با تکامل این مدل، آن را با نام Watchpad به بازار عرضه کرد. این ساعت حاصل یک همکاری مشترک بین آی‌بی‌ام و غول ساعت‌ساز ژاپن سیتیزن بود. اگرچه تولید این ساعت در سال 2002 متوقف شد ولی این ساعت مجهز به ویژگی‌هایی بود که در زمان خود بسیار جلوتر از فناوری‌های آن دوره بود. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به قابلیت کنترل PC از طریق بلوتوث و سنسور اثر انگشت برای امنیت بیشتر در این ساعت اشاره کرد.

7- Microsoft SPOT، 2004

132316829220

اگر چیزی از اولین وسیله ابتکاری مایکروسافت که در چارچوب لوازم شخصی هوشمند مایکروسافت (SPOT) ساخته شد، به یاد نمی‌آورید، چندان مقصر نیستید. این ساعت با همکاری Fossil و Suunto ساخته شد. ردموندی‌ها ساعتی ساختند که اطلاعاتی از قبیل قیمت سهام را نمایش می‌داد. علاوه بر آن این ساعت قابلیت همگام‌سازی (سینک) با اوت‌لوک را نیز داشت.

8- LG GD910 Watch Phone، 2009

lg-gd910

ال‌جی مدعی است که این ساعت، نخستین ساعت دنیا است که قابلیت پشتیبانی از 3G و تماس ویدیویی را دارد. این ساعت با استقبال خوبی در بازار مواجه نشد ولی شاید اولین نمونه‌ای از ساعت های هوشمندی بود که امروزه می‌شناسیم. این ساعت قابلیت‌هایی مانند صفحه‌نمایش لمسی، سیستم تشخیص صدا برای برقراری تماس را در اختیار داشت. البته در همین زمان سامسونگ نیز نمونه‌ای مشابه از ساعت با قابلیت برقراری تماس را به بازار ارائه داد که دارای سیستم تشخیص صدا برای برقراری تماس بود.

9- Pebble، 2012

pebble2f0a6577

این ساعت تبدیل به پروژه کیک استارتری شد که بیشترین سرمایه را در تاریخ این سایت جذب کرد. یک نسخه‌ی نازک‌تر و بسیار زیباتر از این ساعت با نام Pebble Steel در سال 2014 ساخته شده است.

10- Samsung Galaxy Gear, 2013

xl samsung-galaxy-gear-apps2

در اواخر سال 2013، سامسونگ ساعت هوشمند گلکسی گیر خود را با قابلیت S Voice و تعداد محدودی نرم‌افزار معرفی کرد. این ساعت هوشمند تنها با گلکسی نوت 3 وگلکسی نوت 10.1 سازگار بود.

11- Qualcomm Toq, 2013

qualcomm Toq

ساعت هوشمند ساخت کوالکام که از قابلیت ماندگاری بالای باتری بهره برده و در فضای باز و زیر نور خورشید هم صفحه نمایش آن کاملا واضح و خوانا است. طراحی این ساعت بسیار چشم‌نواز است و هنوز هم در دو رنگ سفید و سیاه با قیمت 250 دلار در وبسایت کوالکام به فروش می‌رسد.

12- Android Wear, 2014

IMG 1677

گوگل با معرفی پلت‌فرم نرم‌افزاری مخصوص گجت‌های پوشیدنی، روح تازه‌ای در کالبد ساعت‌های هوشمند دمید.در حال حاضر جی واچ ال‌جی و گیر لایو سامسونگ دو ساعت اندروید وِر بازار هستند و در ماه‌های پیش رو موتو 360 موتورولا نیز به جمع آنها اضافه می‌شود.

پس از این ساعت‌ها نیز از ساعتی که در انتظار حضورش در بازار هستیم یعنی آیواچ می‌توانیم نام ببریم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات