واچ فیس گلکسی واچ ۴ کلاسیک

بررسی گلکسی واچ 4 کلاسیک سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
مطالعه 20 دقیقه
گلکسی واچ 4 سامسونگ با سیستم عامل جدید مبتنی بر Wear OS و حسگر بسیار دقیق BIA برای سنجش درصد چربی بدن، در حال حاضر بهترین ساعت هوشمند اندرویدی بازار است. با بررسی گلکسی واچ 4 همراه زومیت باشید.
تبلیغات

هفت سال طول کشید تا به اینجا برسیم؛ به لحظه‌ای که بالاخره رقیبی جدی برای اپل واچ پیدا شود. ساعت‌های هوشمندی که مبتنی بر سیستم عامل Wear OS هستند، نظیر گوگل، فسیل و موبووی هنوز با اکوسیستم تقریباً بی‌عیب و نقص watchOS اپل فاصله زیادی دارند؛ تا اینکه سامسونگ سرانجام تصمیم گرفت پا پیش بگذارد و به پلتفرم اسمارت واچ‌های دنیای اندروید سروسامان بدهد.

نتیجه‌ی همکاری سامسونگ و گوگل توسعه‌ی سیستم‌عامل جدیدی مبتنی‌بر Wear OS است که برخی از ویژگی‌های خوب گوگل و بسیاری از ویژگی‌های سیستم‌عامل اختصاصی سامسونگ موسوم به تایزن را در بطن خود دارد. حالا گلکسی واچ ۴ سامسونگ تنها ساعت هوشمندی به‌حساب می‌آید که این سیستم عامل را اجرا می‌کند؛ دستگاهی که با وجود برخی محدودیت‌ها، آینده‌ی هیجان‌انگیزی را برای نسل‌های بعدی اسمارت واچ‌های اکوسیستم اندروید رقم می‌زند.

سیستم عامل گلکسی واچ 4 ترکیبی از Wear OS گوگل و تایزن سامسونگ است

استفاده از سیستم‌عامل جدید Wear OS تنها موردی نیست که سامسونگ برای توسعه‌ی گلکسی واچ 4 در آن پیش قدم شده است؛ این ساعت هوشمند از حسگر ارزیابی ترکیب بدن‌ (BIA) بهره می‌برد که در حال حاضر تنها در ترازوهای هوشمند به‌کار می‌رود؛ گلکسی واچ 4 نخستین ساعت هوشمند دنیا به‌حساب می‌آید که به شما امکان می‌دهد درصد چربی بدن خود را تنها از روی مچ دستتان مشاهده کنید.

ساعت هوشمند گلکسی واچ ۴ کلاسیک از سوی شرکت دیجی سرویس برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته بود.

آیا گلکسی واچ 4 سامسونگ برای کاربران گوشی‌های اندرویدی می‌تواند معادل اپل واچ برای کاربران آیفون باشد؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال با بررسی گلکسی واچ ۴ همراه باشید.

بررسی ویدیویی گلکسی واچ ۴

تماشا در یوتیوب | تماشا در اینستاگرام

طراحی و کیفیت ساخت گلکسی واچ ۴

ساعت‌ هوشمند جدید سامسونگ در دو مدل استاندارد و کلاسیک معرفی شد. مدل استاندارد در دو اندازه‌ی ۴۴ و ۴۰ میلی‌متری و مدل کلاسیک در دو اندازه ۴۶ و ۴۲ میلی‌متری به‌فروش می‌رسد. درحالی‌که مدل کلاسیک تنها در دو رنگ مشکی و نقره‌ای عرضه می‌شود، نسخه‌ی استاندارد تنوع رنگی بیشتری دارد و شامل سبز یشمی و رزگلد نیز می‌شود. از دیگر گزینه‌هایی که هنگام خرید گلکسی واچ 4 روبه‌روی شما قرار می‌گیرد، نسخه‌ی وای فای/بلوتوث و LTE است؛ نسخه‌‌های مجهز به مودم LTE حدود ۵۰ دلار قیمت بیشتری دارد.

گلکسی واچ ۴ کلاسیک روی مچ دست

طراحی گلکسی واچ 4 استاندارد و کلاسیک شباهت بسیار زیادی به نسل‌های پیشین‌شان،‌ گلکسی واچ اکتیو 2 و گلکسی واچ 3 دارد که این موضوع برای آن دسته افرادی که از ظاهر ساعت‌ های هوشمند سامسونگ رضایت کامل داشتند، اتفاق خوبی است. در واقع می‌توان واچ 4 را نسل بعدی واچ اکتیو 2 به‌حساب آورد که در سال ۲۰۱۹ عرضه شد و گلکسی واچ 4 کلاسیک را نیز می‌توان ادامه‌دهنده‌ی راهِ واچ 3 سال پیش دانست.

حاشیه چرخان مدل کلاسیک شاید ارزش پرداخت ۱۰۰ دلار اضافه را نداشته باشد

گلکسی واچ 4 کلاسیک که برای بررسی دراختیار زومیت قرار داشت، ۴۲ میلیمتری، مشکی و بدون پشتیبانی از LTE بود. مدل کلاسیک در هر دو اندازه از جنس فولاد ضدزنگ است که نسبت به بدنه‌ی آلومینیومی نسخه استاندارد گلکسی واچ 4، مقاومت بیشتری دارد.

در سمت راست گلکسی واچ ۴ کلاسیک دو دکمه قرار دارد که علاوه‌بر قابلیت معمول (دکمه‌ی بالایی برای بازگشت به صفحه‌ی اصلی و دکمه‌ی زیرین برای بازگشت به عقب)، از الکترودهایی بهره می‌برد که با حسگر جدید ساعت موسوم به BioActive جفت شده‌اند و قادر هستند جریان الکتریکی خفیفی به بدن بفرستند تا ترکیب بدن را مشخص کنند. به‌خاطر وجود همین الکترودها، طراحی دکمه‌ها در گلکسی واچ 4 بزرگ‌تر و مستطیلی شکل است و با دکمه‌های گرد کرنومتروار گلکسی واچ 3 تفاوت دارد.

کلیدهای گلکسی واچ ۴ کلاسیک

بارزترین ویژگی ظاهری گلکسی واچ 4 کلاسیک، حاشیه‌ی مکانیکی چرخان دور نمایشگر است که با اولین گلکسی واچ معرفی شد و به این ساعت حسی واقعاً کلاسیک و سنتی داد. حاشیه‌ی چرخان در نسخه‌ی استاندارد گلکسی واچ 4 به‌صورت فیزیکی وجود ندارد و تنها به صورت دیجیتالی و لمسی دردسترس خواهد بود. کاربران گلکسی واچ 4 کلاسیک برای دسترسی به بخش‌های مختلف ساعت هوشمند خود می‌توانند در کنار فرامین لمسی (و البته صوتی) از حاشیه‌ی دستگاه نیز استفاده کنند و از صدای کلیک خفیفی که هنگام چرخاندن آن ایجاد می‌شود، حس خوبی بگیرند.

حاشیه‌ی چرخان گلکسی واچ ۴ به‌نوعی به‌عنوان محافظ نمایشگر نیز عمل می‌کند، چون کمی با آن فاصله دارد و ضربه، پیش‌از هر چیز دیگری به همین حاشیه برخورد می‌کند؛ درحالی‌که اگر اپل واچ یا گلکسی واچ 4 استاندارد روی مچتان به جایی برخورد کند، نمایشگر پیش‌از باقی بخش‌های ساعت در خطر خواهد بود.

کار با گلکسی واچ ۴ کلاسیک

حاشیه‌ی چرخان زیبایی کلاسیکی به نسل جدید ساعت هوشمند سامسونگ داده است که در برندهای دیگر کمتر به چشم می‌آید؛ اما این ساعت حتی در مدل ۴۲ میلی‌متری نیز ابعاد بزرگ و وزن قابل توجهی دارد و برجستگی پشت آن باعث می‌شود با کمی فاصله روی مچ دست قرار بگیرد. از طرفی، حاشیه‌ی لمسی نسخه‌ی استاندارد هم دقیقاً کار حاشیه‌ی مکانیکی را انجام می‌دهد. حتی شاید فراموش کنید چنین حاشیه‌ای دور نمایشگر وجود دارد و از روی عادت سراغ همان سوایپ‌های لمسی بروید؛ به‌همین خاطر احتمالاً از نظر برخی افراد، وجود چنین حاشیه‌ای و جنس فولاد ضدزنگ بدنه، ارزش ۱۰۰ دلار اضافه را نداشته باشد و خرید واچ 4 استاندارد آلومینیومی با حاشیه‌ی لمسی‌اش از لحاظ قیمت انتخاب منطقی‌تری باشد.

اندازه ساعت هنگام خرید اهمیت بیشتری از بود یا نبود حاشیه چرخان و جنس بدنه دارد

در کل، اگر در انتخاب بین مدل استاندارد و کلاسیک گلکسی واچ 4 شک دارید، اندازه‌ی ساعت اهمیت بیشتری از بود یا نبود حاشیه‌ی چرخان و جنس بدنه دارد؛ چراکه مدل ۴۴ و ۴۶ میلی‌متری گلکسی واچ 4 برای مچ‌های باریک بیش از حد بزرگ است و جلوه‌ی زیبایی ندارد؛ البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که مدل‌های کوچک‌تر گلکسی واچ 4 ظرفیت باتری کمتری نسبت به مدل‌های بزرگ تر دارند. درنتیجه، اگر مچ دستتان به گونه‌ای است که هر چهار سایز ساعت روی آن به‌خوبی می‌نشیند، توصیه می‌کنیم برای شارژهی بیشتر سراغ مدل بزرگ‌تر بروید.

بند گلکسی واچ ۴ کلاسیک

گلکسی واچ 4 کلاسیک مشکی با بند سیلیکونی همرنگ در سایز کوچک/متوسط درون جعبه عرضه می‌شود که شاید برای مچ‌های عریض مناسب نباشد. این بند جنس بسیار لطیف و نرمی دارد و در طولانی‌مدت باعث آزردگی پوست و تعریق نمی‌شود. خوشبختانه، بندهای واچ 4 قابل تعویض با تمام بندهای استاندارد ۲۰ میلی‌متری هستند و اگرچه جدا کردن بند نسبتاً آسان است، شاید هنگام متصل‌کردن آن با کمی مشکل روبه‌رو شوید.

گلکسی واچ 4 همچنین با گواهی IP68 و 5ATM عرضه شده و دربرابر گردوغبار و فشار آب تا عمق ۵۰ متر مقاوم است. سامسونگ همچنین ادعا می‌کند که گلکسی واچ 4 استاندارد نظامی آمریکا موسوم به MIL-STD-810G را نیز دراختیار دارد و روی کاغذ دربرابر حوادثی نظیر سقوط و ضربه نیز مقاوم خواهد بود؛ البته توصیه می‌کنیم که هیچ‌گاه به‌دنبال راستی‌آزمایی ادعای سامسونگ در ساعت گران‌قیمتتان نباشید!

در آخر جا دارد به تصمیم سامسونگ به استفاده از موتور هپتیک در گلکسی واچ 4 اشاره کرد که در انتقال ارتعاش و ویبره بسیار بهتر از نسل‌های قبلی عمل می‌کند و تحمل مداوم این ارتعاشات روی مچ دست آسان‌تر شده است.

نمایشگر گلکسی واچ ۴

وجود حاشیه‌ی چرخان در مدل کلاسیک، حدود ۲ میلی‌متر به ابعاد دستگاه افزوده است، اما نمایشگر آن که از گوریلا گلس بهره می‌برد برای دو مدل کوچک‌تر و دو مدل بزرگ‌تر کلاسیک و استاندارد، ابعاد یکسانی دارد.

  • مدل ۴۰ و ۴۲ میلی‌متری: نمایشگر سوپر امولد ۱٫۱۹ اینچی با رزولوشن ۳۹۶ در ۳۹۶ پیکسل
  • مدل ۴۴ و ۴۶ میلی‌متری: نمایشگر سوپر امولد ۱٫۳۶ اینچی با رزولوشن ۴۵۰ در ۴۵۰ پیکسل

تراکم پیکسلی هر دو نمایشگر به‌کاررفته در گلکسی واچ ۴ بسیار زیاد است و می‌توان نتیجه را در پنل سوپر امولد پروضوح با طیف رنگ‌های شفاف، درخشان و کنتراست بسیار بالای ساعت هوشمند سامسونگ مشاهده کرد. نمایشگر ۶۰ هرتزی گلکسی واچ ۴ زاویه‌ی دید فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد. گلکسی واچ ۴ زیر نور شدید آفتاب هم روشنایی و خوانایی بسیار خوبی دارد.

گلکسی واچ ۴ کلاسیک روی مچ دست

نمایشگر گلکسی واچ ۴ به‌قدری درخشان است که شاید وسوسه شوید ساعت‌ها به واچ فیس‌های رنگارنگ آن خیره شوید و از تماشایشان لذت ببرید. این واچ فیس‌ها تنوع زیادی دارند که برخی از واچ‌فیس‌ها به‌صورت پیش‌فرض روی ساعت دردسترس هستند و باقی را می‌توانید از استور سامسونگ یا گوگل پلی دانلود کنید. واچ فیس‌های گلکسی واچ ۴ علاوه‌بر ظاهری جذاب و رنگارنگ، قابلیت شخصی‌سازی دارند و می‌توان به آن‌ها گزینه‌های مختلفی اضافه کرد.

در کل، اگر مثل من از مشکل باریکی بیش از حد مچ دست رنج نمی‌برید، حتماً سراغ نمایشگر ۱٫۳۶ اینچی گلکسی واچ 4 بروید؛ چون هم فضای نمایش بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهد و هم عمر باتری بیشتری دارد.

مشخصات فنی و عملکرد گلکسی واچ ۴

گلکسی واچ 4 استاندارد بدنه‌ی آلومینیومی دارد؛ اما مدل کلاسیک از بدنه‌ای فولادی بهره می‌برد که نسبت به آلومینیوم مقاوم‌تر و البته کمی سنگین‌تر است. مدل ۴۲ میلی‌متری کلاسیکی که در زومیت بررسی شد، با وزن ۴۶٫۵ گرمی‌، حدود ۲۰٫۶ گرم از مدل ۴۰ میلی‌متری این ساعت سنگین‌تر است. مدل ۴۶ میلی‌متری که بزرگ‌ترین اندازه‌ی گلکسی واچ ۴ کلاسیک به‌شمار می‌آید، وزن به ۵۲ گرم می‌رسد که در مقایسه با مدل ۴۴ میلی‌متری اپل واچ 6، ۱۵٫۵ گرم سنگین‌تر است.

تا سال گذشته، تمام اسمارت واچ‌های سامسونگ به همان پردازنده‌ی دو هسته‌ای Exynos 9110 مجهز بودند که برای اولین بار با گلکسی واچ در سال ۲۰۱۸ معرفی شد؛ اما این بار کره‌ای‌ها سراغ تراشه‌ی قوی‌تری برای اسمارت واچ خود رفته و تمام مدل‌های گلکسی واچ 4 را به تراشه‌ی ۵ نانومتری جدید Exynos W920 مجهز کرده‌اند.

تراشه گلکسی واچ 4 به مراتب از نسل‌های پیشین قوی‌تر است

گلکسی واچ 4 از لحاظ رم و حافظه نیز نسبت به واچ 3 پیشرفت زیادی تجربه می‌کند. رم ۱٫۵ و حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۶ گیگابایتی این اسمارت واچ نسبت به قبل به‌ترتیب ۱٫۵ و ۲ برابر شده‌اند؛ البته از حافظه‌ی ۱۶ گیگابایتی دستگاه، ۸ گیگابایت دراختیار سیستم عامل و اپلیکیشن‌های پیش‌فرض قرار دارد که اپلیکیشن‌ها تنها ۳۰۰ مگابایت فضا اشغال کرده‌اند. ۸ گیگابایت فضای خالی باقی‌مانده برای نصب اپلیکیشن‌های دلخواه و ذخیره آهنگ‌های موردنظر کافی به نظر می‌رسد.

حسگرهای گلکسی واچ 4 شامل سنسور ویژه‌ای موسوم به BioActive، شتاب‌سنج، بارومتر، ژیروسکوپ، سنسور ژئومغناطیس و سنسور نور است که انرژی نور را به جریان الکتریکی تبدیل می‌کند.

حسگر BioActive یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های گلکسی واچ 4 است که ارزش خرید آن را بالا می‌برد. این حسگر که در پشت و مرکز ساعت قرار دارد، هنگام فعال‌بودن نور سبز رنگی ساطع می‌کند، در واقع ترکیبی از سه حسگر اپتیکال اندازه‌گیری ضربان قلب، حسگر ECG برای برای تشخیص اختلال در ریتم ضربان قلب و حسگر کاملاً جدید BIA برای ارزیابی ترکیب بدن‌ است. در بخش سلامتی بیشتر با قابلیت جذاب و بدیع گلکسی واچ 4 آشنا خواهید شد.

حسگر های گلکسی واچ ۴ کلاسیک

گلکسی واچ 4 از LTE (در برخی مدل‌ها)، بلوتوث ۵٫۰، وای فای 2.4+5GHz و قابلیت NFC برای پرداخت همراه پشتیبانی می‌کند و مجهز به GPS داخلی و روش‌های مسیریابی جایگزین نظیر گلوناس و گالیلئو است.

گلکسی واچ 4 با اندروید ۶٫۰ و بالاتر سازگاری دارد و نمی‌توان آن را با آیفون جفت کرد. یکپارچه‌سازی اسمارت واچ با اکوسیستم گلکسی و سایر گوشی‌های اندرویدی نیز بسیار خوب صورت گرفته است؛ برای مثال، وقتی روی گوشی جفت‌شده اپلیکیشنی نصب می‌کنید که نسخه‌ی سازگار با ساعت هوشمند دارد، این اپلیکیشن به‌طور خودکار روی واچ دانلود و نصب می‌شود. تمام تنظیمات مهم و کاربردی نظیر Do Not Disturb، شماره‌های مسدود شده و ساعت جهانی هم بین ساعت و گوشی بدون مشکلی همگام‌سازی می‌شود.

سیستم عامل گلکسی واچ ۴

بدون شک بزرگ‌ترین تغییری که در گلکسی واچ 4 نسبت به نسل‌های قدیمی‌تر ساعت‌های هوشمند سامسونگ مشاهده می‌کنیم، سیستم عامل آن است که برخلاف سابق که مبتنی بر OS اختصاصی سامسونگ موسوم به تایزن (Tizen) بود، حالا از ترکیبی از سیستم عامل Wear OS گوگل بهره می‌برد؛ تغییر بزرگی که البته شاید آنچنان به چشم بسیاری از کاربران قدیمی گلکسی واچ آن نیاید.

واچ فیس گلکسی واچ ۴ کلاسیک

جدیدترین نسخه‌ی Wear OS، توسط سامسونگ، گوگل و فیت بیت، شرکت تحت مالکیت گوگل، با نام One UI Watch 3 توسعه یافته و اولین ساعت هوشمندی که افتخار اجرای این سیستم عامل ترکیبی را دارد، گلکسی واچ 4 سامسونگ است. کره‌ای‌ها از چندین سال پیش از سیستم عامل اختصاصی خود در اسمارت واچ‌هایش بهره برده و حالا تصمیم گرفته‌اند در رابطه با گلکسی واچ 4 رویکرد متفاوتی را در پیش بگیرند و با گوگل وارد همکاری شوند.

گلکسی واچ 4 برخلاف نسل‌های قبل با آیفون سازگار نیست

هدف از همکاری سامسونگ و گوگل این بود که سرانجام نوعی سیستم عامل یکپارچه برای اسمارت واچ‌های اندرویدی توسعه یابد تا هم کاربران اندرویدی یکپارچگی موجود بین iOS و watchOS اپل را تجربه کنند و هم توسعه‌دهندگان تشویق شوند برای این پلتفرم اپلیکیشن‌های بیشتری تولید کنند. هم تایزن و هم Wear OS در حال حاضر از محدودیت تعداد اپلیکیشن رنج می‌برند و به گواه تاریخ، وقتی سیستم عاملی با مشکل کمبود اپلیکیشن روبه‌رو می‌شود، خیلی زود به سرنوشت ویندوز فون دچار شده و از صحنه‌ی رقابت حذف می‌شود. حالا هم البته طول خواهد کشید تا اپلیکیشن‌های جدیدی برای سیستم عامل One UI Watch 3 توسعه یابد، اما آنچه که هم اکنون دردسترس قرار دارد، بسیار امیدوارکننده است.

پیش از آنکه وارد جزئیات Wear OS 3 شویم، لازم است بار دیگر گوشزد کنیم که گلکسی واچ 4 برخلاف نسل‌های قبلی و تمام ساعت‌های هوشمند مبتنی بر Wear OS تنها با گوشی‌ های اندرویدی جفت می‌شود و صاحبان آیفون حداقل در حال حاضر نمی‌توانند از این اسمارت واچ استفاده کنند. به گفته‌ی گوگل، محدودیت یادشده از سمت سامسونگ اعمال شده و معلوم نیست آیا ساعت‌های مبتنی بر Wear OS آینده همچنین محدودیتی را داشته باشند یا خیر. البته احتمالاً ناسازگاری گلکسی واچ 4 با آیفون برای برخی معضل چندان بزرگی به نظر نیاید، چون به‌ندرت پیش می‌آید کاربر اپل بخواهد ساعت هوشمندی غیر از اپل واچ داشته باشد.

گوگل پلی روی گلکسی واچ ۴ کلاسیک

معضل مهم‌تر این است که دو قابلیت‌ ردیاب سلامت گلکسی واچ 4، یعنی ECG و سنجش فشار خون، تنها برای گوشی‌های سامسونگ و آن هم در چند کشور خاص که برای فعال شدن آن گواهی پزشکی صادر کرده‌اند، دردسترس قرار دارد و در حال حاضر این دو قابلیت در ایران فعال نیست.

اگر از طرفداران گلکسی واچ‌های نسل‌های قبل باشید، مشکلی با سیستم عامل جدید گلکسی واچ 4 نخواهید داشت و احساس غریبی نخواهید کرد. در واقع، اگر نمی‌دانستید سیستم عامل گلکسی واچ 4 مبتنی بر Wear OS است، شاید فکر می‌کردید هنوز با همان سیستم عامل تایزن سامسونگ سروکار دارید! بی‌شک رفتن سامسونگ سراغ Wear OS اقدام بزرگ و بدیعی به‌حساب می‌آید و حالا گلکسی واچ همان‌قدر با گوشی‌های اندرویدی سازگاری دارد که اپل واچ با آیفون؛ اما هنوز می‌توان سلطه‌ی سامسونگ را به‌وضوح در اکثر بخش‌های گلکسی واچ 4 حس کرد.

پشتیبانی گلکسی واچ 4 از سیستم عامل Wear OS گوگل بدین مفهوم است که حالا می‌توانید از تمام اپلیکیشن‌های سازگار با اسمارت واچ موجود در گوگل پلی استفاده کنید؛ اما همان‌طور که گفته شد، ادغام آن‌ها به صورت صددرصدی نیست و هنوز هم بسیاری از قابلیت‌های کلیدی گلکسی واچ 4 تنها با اپلیکیشن‌های اختصاصی سامسونگ کار می‌کند و حتماً باید اکانت سامسونگ داشته باشید. در واقع می‌توان گفت Wear OS 3 هم بخشی از اکوسیستم گوگل و هم تاحدودی جدا از آن است.

رابط کاربری و اپلیکیشن های گلکسی واچ ۴

از بسیاری از جهات، Wear OS 3 بیشتر شبیه تایزن است تا Wear OS. اولین تفاوت فاحش بین گلکسی واچ 4 با سایر دستگاه‌های مبتنی بر Wear OS، به اپلیکیشن همراه گوشی بازمی‌گردد. تمام ساعت‌های هوشمند مبتنی بر Wear OS و Android Wear قبل از آن، برای راه‌اندازی اولیه از اپلیکیشن همراه گوگل استفاده می‌کنند که برای تغییر واچ فیس و بعضی تنظیمات نیز به کار برده می‌شود.

نرم افزار گلکسی واچ ۴ کلاسیک روی گوشی

گلکسی واچ 4 اولین ساعت هوشمند مبتنی بر Wear OS به‌حساب می‌آید که برای راه‌اندازی به دانلود و نصب اپلیکیشن Galaxy Wearable نیاز دارد که برای گلکسی واچ‌های قبلی و سایر محصولات هوشمند سامسونگ استفاده می‌شد؛ البته این خبر خوبی است؛ چراکه اپلیکیشن Galaxy Wearable از بسیاری جهات از اپلیکیشن Wear OS عملکرد بهتری دارد. به کمک Galaxy Wearable می‌توانید واچ فیس را شخصی‌سازی کنید یا اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی اسمارت واچ را به‌روزرسانی یا حذف کنید.

اگر قبلا تجربه‌ی کار با Wear OS را داشته‌اید، رابط کاربری گلکسی واچ 4 برایتان آشنا خواهد بود؛ در عین حال، اگه گلکسی واچ داشته‌اید و به سیستم‌عامل تایزن عادت دارید، تغییر زیادی را در گلگسی واچ 4 احساس نخواهید کرد. سوایپ پایین از بالای صفحه پنل تنظیمات سریع را باز می‌کند که شامل گزینه‌های مختلفی نظیر فعال کردن وای فای، بلوتوث و قابلیت صفحه‌نمایش همیشه‌روشن می‌شود. سوایپ به بالا از گوشه‌ی پایین، اپلیکیشن‌های نصب‌شده را نشان می‌دهد. با سوایپ به سمت راست می‌توانید فهرست اعلان‌ها را ببینید. سوایپ به سمت چپ هم تایل‌ها یا همان ویجت‌ها را نشان می‌دهد. در هر صفحه‌ای که بودید، می‌توانید با فشار دادن دکمه بالایی در سمت راست ساعت به واچ فیس برگردید.

اعلانات روی گلکسی واچ ۴ کلاسیک

گلکسی واچ 4 با ۲۲ اپلیکیشن پیش‌فرض به‌فروش می‌رسد که از این تعداد تنها دو اپلیکیشن، یعنی گوگل مپس و گوگل پلی استور محصول شرکت گوگل و باقی، اپلیکیشن‌های اختصاصی سامسونگ هستند؛ به‌همین خاطر نباید از گلکسی واچ 4 انتظار سیستم‌عامل یکپارچه‌ای برای گوشی‌های اندرویدی داشته باشید که قابلیت‌های گوگل در آن در اولویت قرار دارند؛ به‌عنوان مثال، قابلیت پرداخت همراه پیش‌فرض ساعت از سرویس Samsung Pay استفاده می‌کند. برای پیامک فرستادن باید از Samsung Messages استفاده کرد و اپلیکیشن ردیاب سلامتی به جای Google Fit، اپلیکیشن Samsung Health است.

دستیار صوتی گلگسی واچ 4 بیکسبی سامسونگ است و خبری از گوگل اسیستنت نیست

به‌لطف گوگل پلی، می‌توان اپلیکیشن‌های دیگری از جمله Youtube Music را دانلود و جایگزین اپ‌های پیش‌فرض گلکسی واچ کرد؛ اما در چند مورد کاربران با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند؛ برای مثال دستیار صوتی ساعت، بیکسبی سامسونگ است و فعلاً خبری از گوگل اسیستنت نیست. بیکسبی قدرت بالایی در تشخیص فرمان‌های انگلیسی دارد؛ اما دامنه‌ی پاسخ‌دهی بسیار محدودتری نسبت به گوگل اسیستنت دارد. حتی وقتی از بیکسبی درباره‌ی گوگل اسیستنت پرسیدیم، با جواب‌های بی‌ربط روبه‌رو شدیم؛ البته کره‌ای‌ها می‌گویند که در حال همکاری با گوگل هستند تا گوگل اسیستنت را به گلکسی واچ 4 اضافه کنند، اما برای این اتفاق تاریخی تعیین نکرده‌اند.

هنگام شخصی‌سازی واچ فیس‌ها در اپلیکیشن Galaxy Wearable، با گزینه‌های بسیاری روبه‌رو می‌شوید که شاید برای بار اول کمی گیج‌کننده باشد. به‌طور معمول، هر واچ فیس اجازه می‌دهد شکل عقربه‌ها را تغییر دهید، از بخش مونوگرام، کلمه‌ای را که در بالای صفحه‌نمایش دیده می‌شود، عوض کنید یا از بین فهرست طولانی complicationها، تا سه قابلیت مختلف نظیر نمایش باتری، کنترل موسیقی، تعداد گام‌ها یا ضربان قلب را به واچ فیس اضافه کنید. تمام این قابلیت‌ها هم آیکون مینیمال و جذاب مخصوص به خود را دارند.

یکی از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض گلکسی واچ 4، اپلیکیشن‌ Samsung Health Monitor است که اگر گوشی شما سامسونگ نباشد، هنگام باز کردن آن به شما می‌گوید که گوشی متصل نیست؛ چراکه Health Monitor تنها ازطریق گلکسی استور و برای گوشی‌های سامسونگی دردسترس قرار دارد. اپلیکیشن دیگری که برای گوشی‌های غیر سامسونگی کار نمی‌کند، Camera Controller برای کنترل شاتر دوربین است.

تایپ با گلکسی واچ ۴ کلاسیک

جدا از محدودیت‌های سامسونگی، استفاده از گوگل مپس تجربه‌ی بسیار خوشایندی به کاربر ارائه می‌دهد. گلکسی واچ 4 مجهز به GPS داخلی است و هر بار روی گوشی مسیری را در گوگل مپس شروع می‌کنید، اپلیکیشن آن بلافاصله و به‌طور خودکار در اسمارت واچ باز می‌شود و شروع به مسیریابی می‌کند. این قابلیت برای کسانی که از دوچرخه‌سواری در مسیرهای ناشناخته لذت می‌برند، می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

گلکسی واچ 4 مانند نسل قبلی این ساعت از کیبورد T9 بهره می‌برد که می‌توان به کمک آن از داخل خود ساعت پیام نوشت و ارسال کرد؛ البته شاید برای بسیاری از افراد تایپ کردن با کیبورد بسیار کوچک ساعت سخت باشد؛ اما به‌هرحال خوب است که این قابلیت برای افرادی که مشکلی با این قضیه ندارند، وجود دارد. کیبورد از تمام ایموجی‌های اندروید و تایپ فارسی به‌طور کامل پشتیبانی می‌کند و برای سهولت تایپ، فهرستی از کلمات پیشنهادی فارسی را نیز به کاربر نشان می‌دهد.

قابلیت‌های سلامتی گلکسی واچ ۴

امروزه افراد زیادی دنبال ساعت یا دستبندهای هوشمندی هستند که بتواند وضعیت سلامتی آن‌ها را در لحظه ردیابی و ثبت کند؛ سامسونگ نیز روی این قضیه به‌شدت مانور داده است.

سامسونگ در گلکسی واچ 4 از سنسور ۳ در یک جدیدی موسوم به BioActive رونمایی کرد که در واقع تراشه‌ای است که کار سه حسگر مختلف را یک‌جا انجام می‌دهد: حسگر اپتیکال ‌ضربان قلب که در اکثر مچ‌بندهای سلامت از جمله می بند 6 شیائومی وجود دارد؛ حسگر سنجش ECG برای تشخیص اختلال در ریتم ضربان قلب که برای اولین بار در اپل واچ 4 رونمایی شد و سامسونگ از آن در گلکسی واچ 3 استفاده کرد و حسگر ارزیابی ترکیب بدن‌ (BIA) که برای اولین بار در یک ساعت هوشمند به کار می‌رود.

چربی بدن با گلکسی واچ ۴ کلاسیک

درواقع وجود حسگر BIA برگ برنده‌ی گلکسی واچ 4 به‌حساب می‌آید؛ قابلیتی که پیش‌تر تنها در ترازوهای هوشمند موجود بود و حتی اپل هم با تمام نوآوری‌ها و پیشتازی‌های خود هنوز سراغ این قابلیت نیامده است.

گلکسی واچ 4 ترکیب بدن را با استفاده از تکنیکی به نام تحلیل امپدانس بیوالکتریک (BIA) اندازه‌گیری می‌کند که طی آن، جریان الکتریکی ضعیفی به بدن فرستاده می‌شود. این حسگر درواقع میزان آب در بدن را محاسبه می‌کند، چراکه جریان الکتریکی در بافتی که درصد آب بیشتری دارد، سریع‌تر حرکت می‌کند. ازآنجاکه میزان آب در چربی کمتر از ماهیچه است، این تکنیک می‌تواند میزان چربی موجود در بدن فرد را تخمین بزند.

حسگر BIA برای سنجش درصد چربی بدن برگ برنده گلکسی واچ 4 است

برای استفاده از قابلیت BIA، گلکسی واچ ابتدا از شما می‌خواهد وزن و قد خود را وارد کنید تا درصد چربی بدن شما را در مقایسه با شاخص توده‌ی بدنی (BMI) ارائه دهد. سپس باید دو انگشت میانی دست را روی دو دکمه‌ی سمت راست نمایشگر قرار دهید به‌طوری‌که انگشت‌ها با پوست دست برخوردی نداشته باشند. حالت یادشده را به مدت ۱۵ ثانیه حفظ کنید تا حسگر درصد چربی بدن را محاسبه کند. به گفته‌ی سامسونگ، حسگر گلکسی واچ ۴ در این ۱۵ ثانیه، ۲۴۰۰ نقطه داده را ضبط می‌کند.

اما سؤال مهمی که پیش می‌آید این است که اندازه‌گیری حسگرهای گلکسی واچ ۴ تا چه حد دقیق عمل می‌کنند؟ جواب: بسیار دقیق!

مقایسه‌ی پایش گلکسی واچ 4 با دستگاه تشخیص ترکیب بدن تخصصی ۶ هزار دلاری InBody 270 دقت بسیار بالایی را نشان داد؛ برای مثال، شاخص توده‌ی بدنی (BMI) در گلکسی واچ ۲۰٫۱ و در InBody 270 تنها یا یک صدم اختلاف، ۲۰٫۲ اندازه‌گیری شد. یا چربی بدن ۱۲٫۴ درصد در گلکسی واچ 4 در InBody معادل ۱۲٫۵ درصد محاسبه شد. باقی اندازه‌گیری‌ها را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

دستگاه / پارامترها

شاخص توده بدنی

چربی بدن

توده چربی

توده عضلانی

میزان متابولیسم پایه

گلکسی واچ 4 سامسونگ

۲۰٫۱

۱۲٫۴ درصد

۱۴٫۵ پوند

۵۵٫۴ پوند

۱۳۷۵ کیلوکالری

InBody 270

۲۰٫۲

۱۲٫۵ درصد

۱۴٫۶ پوند

۵۷٫۳ پوند

۱۳۷۸ کیلوکالری

برای استفاده از قابلیت‌های سلامت سنجش فشار خون و ECG که برای فعال شدن، از نهادهای نظارتی هر کشور نیاز به گواهی پزشکی معتبر دارند، باید گلکسی واچ را با گوشی سامسونگ جفت کرد؛ چون داده‌های این دو قابلیت را اپلیکیشن Samsung Health Monitor جمع آوری می‌کند که فقط در اپ استور گلکسی موجود است و گوشی‌های اندرویدی دیگر به آن دسترسی ندارند. دلیل تصمیم سامسونگ مشخص نیست، چراکه سایر پوشیدنی‌هایی که قابلیت سنجش ECG دارند، از جمله Fitbit Sense، با هر اپلیکیشن سلامتی که از گوگل پلی دانلود کنید، سازگار هستند. علاوه بر این، این دو قابلیت در برخی از کشورها از جمله ایران دردسترس نیست.

اینکه قابلیت‌های سنجش فشار خون و ECG برای کاربران ایرانی دردسترس نیست، شاید خرید این اسمارت واچ را برای کسانی که گوشی سامسونگ ندارند، توجیه نکند؛ اما به جز دو قابلیت یادشده، سایر گزینه‌های سلامت برای هر گوشی اندرویدی دردسترس قرار دارد؛ از جمله پایش ضربان قلب، اکسیژن خون (SpO2)،‌ پایش استرس، ردیاب خواب با قابلیت تشخیص خروپف،‌ یادآوری تحرک و همین حسگر ارزیابی ترکیب بدن‌ (BIA) که اطلاعاتی نظیر درصد چربی، میزان متابولیسم پایه، توده عضلانی و درصد آب بدن را مشخص می‌کند.

ECG روی گلکسی واچ ۴ کلاسیک

میزان دقت پایش‌های سلامت گلکسی واچ 4 با دستگاه‌های تخصصی چندهزار دلاری برابری می‌کند

اندازه‌گیری‌های حسگر BIA اگرچه تا حدود زیادی دقیق است، شاید ذهن افراد را درگیر وزن‌شان کند و باعث ایجاد وسواس در آن‌ها شود. به همین خاطر شاید بهتر باشد که در استفاده از آن زیاده‌روی نکنید. از طرفی، سامسونگ هشدار می‌دهد زنان باردار و افرادی که در بدن خود ضربان‌ساز مصنوعی قلب دارند، از سنسور BIA استفاده نکنند.

گلکسی واچ 4 از ۹۵ مدل مختلف ورزشی پشتیبانی می‌کند که برخی از آن‌ها نظیر دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا و استفاده از دستگاه قایقرانی به‌طور خودکار فعال می‌شود. اکثر این حالت‌ها اطلاعات نسبتاً دقیقی ارائه می‌دهند، اگرچه گام‌شمار ساعت گاهی تعداد گام‌ها را کمی بیشتر از میزان واقعی نشان می‌داد. در کل، ساعت هوشمند سامسونگ برای افرادی که اهل ورزش و باشگاه بدنسازی هستند، می‌تواند دستگاه بسیار کاربردی و باارزشی باشد.

باتری گلکسی واچ ۴

گلکسی واچ 4 مورد بررسی در زومیت، مدل کلاسیک ۴۲ میلی‌متری بود که از باتری ۲۴۷ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد. مدل‌های کوچکتر گلکسی واچ یعنی همین ۴۲ میلی‌متری کلاسیک و ۴۰ میلی‌متری استاندارد ظرفیت باتری به مراتب کمتری نسبت به مدل‌های بزرگ‌تر ۴۴ و ۴۶ میلی‌متری (۳۶۱ میلی‌آمپر ساعت) دارند. به همین خاطر، اگر مچ دست‌تان برای هر سایزی مناسب است، برای عمر باتری بیشتر حتماً سراغ مدل ۴۴ و ۴۶ میلی‌متری گلکسی واچ 4 بروید.

سامسونگ برای گلکسی واچ 4 وعده‌ی شارژدهی ۴۰ ساعته می‌دهد؛ اما در عمل و هنگام استفاده‌ی معمول چنین عددی واقعاً رویایی است. در تست ما، درحالی‌که بلوتوث و وای‌فای مدام فعال بود و چند مورد تست پایش سلامتی انجام شد و GPS هم برای چند دقیقه فعال بود، درحالیکه صفحه‌نمایش همیشه روشن نبود، میزان شارژ در ۸ ساعت به ۴۰ درصد رسید. با این حساب می‌توانید یک روز کامل از اسمارت واچ خود استفاده کنید و آخر شب آن را به شارژ بزنید تا برای روز دیگر آماده باشد.

شارژر گلکسی واچ ۴ کلاسیک

برای عمر باتری بیشتر حتماً سراغ مدل ۴۴ و ۴۶ میلی‌متری گلکسی واچ 4 بروید

شارژر گلکسی واچ 4 از نوع بی‌سیم مبتنی بر WPC است؛ بدین معنی که نمی‌توانید آن را با اکثر شارژرهای بی‌سیم Qi شارژ کنید. خوشبختانه، کره‌ای‌ها کابل شارژر مخصوص گلکسی واچ 4 را در جعبه گذاشته‌اند که فقط نیاز به آداپتور یا درگاه USB دارد. حدود دو ساعت طول خواهد کشید تا گلکسی واچ را از یک تا صددرصد شارژ کنید. قابلیت شارژ سریع برای گلکسی واچ 4 مثل هر اسمارت واچ دیگری موجود نیست، اما می‌توان با نیم ساعت شارژ نصف روز از آن استفاده کرد.

درست است که بسیاری از مچ بندهای سلامتی نظیر می بند 6 شیائومی می‌توانند تا یک هفته شارژدهی داشته باشند، اما اگر آخر شب به برق دسترسی داشته باشید، نیازی نیست به خاطر تفاوت ۴۰ ساعت شارژدهی وعده داده‌شده با یک روز، دغدغه‌ی زیادی داشته باشید؛ البته اگر مثل من هربار شارژ به زیر ۳۰ درصد می‌رسد، ناخودآگاه استرس می‌گیرید، ممکن است عمر باتری گلکسی واچ 4 در اندازه‌های کوچک‌تر برایتان آزاردهنده باشد و مجبور شوید استفاده از قابلیت‌های ساعت را برای ذخیره بیشتر باتری کاهش دهید.

جمع‌بندی: آیا گلکسی واچ 4 سامسونگ رقیب قدری برای اپل واچ است؟

اگر در حال حاضر در جستجوی بهترین اسمارت واچ برای گوشی اندرویدی خود هستید، گلکسی واچ 4 سامسونگ از بسیاری از جهات آن چیزی است که می‌خواهید. این ساعت هوشمند تفاوت چشمگیری با نسل قبلی خود ندارد و آنچنان که انتظار می‌رفت، از تمام ظرفیت‌های سیستم عامل Wear OS گوگل برای یکپارچه‌سازی اکوسیستمی مناسب تمام گوشی‌های اندرویدی بهره نمی‌برد؛ بااین‌حال، سامسونگ در این مسیر پیش‌قدم شده و به احتمال زیاد در آینده پشتیبانی بیشتری از اپلیکیشن‌های اندرویدی سازگار با ساعت‌های هوشمند خواهیم دید.

سیستم‌عامل توسعه‌یافته‌ی سامسونگ و گوگل اگرچه هنوز شباهت زیادی به تایزن دارد، این موضوع به خودی خود اتفاق بدی نیست و کاربران از عملکرد سریع و رابط کاربری مینیمال و آشنای گلکسی واچ 4 راضی خواهند بود. علاوه بر این، دسترسی به گوگل مپس و پلی استور برای دانلود اپلیکیشن‌ خبر خوشایندی برای بسیاری از کاربران اندرویدی خواهد بود.

حاشیه‌ی چرخان مکانیکی جذابیت خاصی به گلکسی واچ 4 کلاسیک می‌دهد که نظیر آن را در هیچ ساعت هوشمند دیگری به جز گلکسی واچ‌های قدیمی نخواهید یافت؛ اما شاید از نظر برخی، ارزش ۱۰۰ دلار اضافه‌ای را که باید بابت آن پرداخت کرد، نداشته باشد. این ساعت هوشمند از قابلیت‌های سلامتی متعدد و بسیار دقیقی بهره می‌برد که متأسفانه برخی از آن‌ها تنها برای گوشی‌های سامسونگ دردسترس قرار دارد. گلکسی واچ 4 فعلاً با گوشی‌های آیفون نیز سازگار نیست و ممکن است هرگز سازگار نشود.

باتری گلکسی واچ 4 در مدل ۴۴ و ۴۶ میلی‌متری ظرفیت بیشتری دارد و می‌تواند تا دو روز دوام بیاورد؛ اما در مدل‌های کوچک‌تر و با استفاده‌ی معمول تنها می‌تواند برای یک روز کافی باشد.

در کل اگر گوشی شما سامسونگ است، گلکسی واچ 4 بهترین ساعت هوشمندی به‌حساب می‌آید که می‌توانید در حال حاضر خریداری کنید؛ اما اگر از گوشی اندرویدی دیگری استفاده می‌کنید، باید در نظر داشته باشید که برخی از قابلیت‌های این ساعت احتمالاً برای شما دردسترس نباشد. دارندگان آیفون هم فعلاً باید کلا از خرید این ساعت چشم‌پوشی کنند.

ساعت هوشمند گلکسی واچ ۴ کلاسیک از سوی شرکت دیجی سرویس برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته بود.

نکات مثبت

  • وجود حسگر جدید BioActive برای سنجش درصد چربی بدن
  • قابلیت دانلود اپلیکیشن از گوگل پلی
  • پشتیبانی کیبورد از زبان فارسی و تمام ایموجی‌های اندروید
  • نمایشگر سوپر امولد با کنتراست بالا، روشنایی و زاویه دید فوق‌العاده
  • واچ فیس‌های متعدد، زیبا و با قابلیت شخصی‌سازی
  • حاشیه چرخان کلاسیک دور نمایشگر
  • یکپارچگی رضایت‌بخش با اکوسیستم گلکسی و سایر گوشی‌های اندرویدی

نکات منفی

  • قیمت زیاد
  • نامناسب برای مچ‌های باریک
  • ناسازگاری با آیفون
  • نبود برخی قابلیت‌ها در گوشی‌های غیرسامسونگی
  • شارژدهی نسبتاً کم باتری در مدل‌های کوچک‌تر
  • عدم پشتیبانی از گوگل اسیستنت
  • دردسترس نبودن قابلیت ECG و سنجش فشار خون برای کاربران ایرانی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات