بررسی هواوی واچ فیت

یک‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
هواوی واچ فیت را می‌توان ساعت هوشمندی با تمرکز بر فعالیت‌های ورزشی، شارژدهی طولانی‌مدت و طراحی زیبا همراه‌با برچسب قیمتی مناسب دانست. با بررسی این ساعت همراه زومیت شوید.
تبلیغات

هم‌اکنون شش سال از زمان معرفی نخستین ساعت هوشمند هواوی می‌گذرد و حال اگر بگوییم که چینی‌ها در زمینه‌ی تولید این گجت‌های پوشیدنی پرطرفدار به بلوغ کافی دست یافته‌اند، بی‌راه نگفته‌ایم. ساعت‌های هوشمند هواوی عموما از ظاهری جذاب، ویژگی‌هایی کاربردی برای ورزشکاران و شارژدهی بسیار خوب بهره‌مند هستند؛ اما ضعف‌هایی نیز در بخش‌های مختلف دارند که توجه نکردن به آن‌ها می‌تواند منجربه یک خرید نادرست شود.

واچ فیت، جدیدترین ساعت هوشمند هواوی به‌شمار می‌رود که درمقایسه‌با سایر ساعت‌های هوشمند این شرکت، ظاهر و مشخصات متفاوتی دارد. هواوی ادعا می‌کند که واچ فیت می‌تواند به‌خوبی نیازهای کاربر را در بخش‌های نمایشگر، رهگیری فعالیت‌های ورزشی و شارژدهی مناسب مرتفع سازد و امکانات فراوانی را به‌ارمغان بیاورد؛ اما آیا ادعای هواوی صحت دارد؟ آیا می‌توان از واچ فیت به‌عنوان گزینه‌ای مناسب یاد کرد؟ در ادامه با بررسی ساعت هوشمند هواوی واچ فیت همراه زومیت باشید.

طراحی هواوی واچ فیت

تابه‌امروز ساعت‌های هوشمند هواوی همگی ظاهری گِرد داشتند؛ اما واچ فیت طراحی متفاوتی دارد. ساعت هوشمند جدید چینی‌ها از قاب مستطیل‌شکلی با فریم پلاستیکی مات بهره می‌گیرد که در سمت راست، میزبان دکمه‌ای برای ورود به منوی اپلیکیشن‌ها و برگشت به صفحه‌ی اصلی است.

واچ فیس ساعت هوشمند هواوی واچ فیت

ظاهر واچ فیت هواوی را نمی‌توان منحصر‌به‌فرد دانست؛ چراکه تقریبا هر فردی در نگاه نخست از آن به‌عنوان نسخه‌ی کشیده‌شده‌ای از اپل واچ یاد می‌کند؛ اما از آن‌جایی که فرم‌فکتورهای ساعت‌های هوشمند به دو شکل دایره‌ای و مربعی محدود می‌شود، به شباهت‌های میان واچ فیت و اپل واچ خرده‌ای نمی‌گیریم و در تفسیر ظاهرش، به واژه‌ی «زیبا» اکتفا می‌کنیم.

کار با ساعت هوشمند هواوی واچ فیت روی مچ دست

در نمای جلویی، به‌لطف حواشی نسبتا باریک، نمایشگر ۱٫۶۴ اینچی حدود ۷۰ درصد از نمای جلویی واچ فیت را در اختیار دارد و در بخش پشتی دستگاه نیز حسگرها، پین‌های شارژ و خارهای بند ساعت به‌چشم می‌خورد. بند سیلیکونی واچ فیت هواوی، جنس خوبی دارد و کاربر می‌تواند به‌لطف وزن کم آن، با آن احساس راحتی داشته باشد. فرایند تعویض بند واچ فیت هواوی ساده است؛ اما خارهای نگهدارنده‌ی بند ظرافت زیادی دارند و اگر حین تعویض بند آسیبی ببینند، چالش‌های فراوانی را برای کاربر به بار می‌آورند؛ بنابراین ترجیح می‌دادیم هواوی شیوه‌ی دیگر و قابل اطمینان‌تری را برای اتصال بند به بدنه‌ی ساعت را با شیوه‌ی کنونی جایگزین می‌کرد.

حسگرهای ساعت هوشمند هواوی واچ فیت در پشت آن
کلید کناری ساعت هوشمند هواوی واچ فیت
شارژر ساعت هوشمند هواوی واچ فیت
بند سیلیکونی ساعت هوشمند هواوی واچ فیت

وزن ساعت هوشمند جدید هواوی ۳۴ گرم با بند و ۲۱ گرم بدون بند است که این وزن سبک، آن را برای استفاده‌های طولانی‌مدت به ساعتی بسیار مناسب تبدیل می‌کند. از طرفی به‌دلیل سادگی طراحی و کوچک‌بودن دکمه‌ها، واچ فیت به آستین لباس گیر نمی‌کند.

صفحه‌نمایش هواوی واچ فیت

واچ فیت از نمایشگر ۱٫۶۴ اینچی امولد با رزولوشن ۴۵۶×۲۸۰ و تراکم ۳۲۶ پیکسل‌براینچ بهره می‌گیرد که کناره‌های آن کمی به‌سوی فریم خمیده شده‌اند. روشنایی نمایشگر رضایت‌بخش است و کاربر را از هرگونه چالشی زیر نور مستقیم آفتاب دور می‌کند. عرض کم نمایشگر گه‌گاه می‌تواند آزاردهنده باشد؛ چراکه با ابعاد مرسوم در ساعت‌های هوشمند فاصله دارد؛ به‌طوری که در نگاه نخست حس‌وحال مچ‌بند هوشمند را بیش‌از ساعت هوشمند به کاربر القا می‌کند.

پایش خواب با ساعت هوشمند هواوی واچ فیت

نخست تصور می‌کردیم که ابعاد کوچک نمایشگر می‌تواند ما را در جابه‌جایی بین منوها دچار چالش کند؛ اما لبه‌های خمیده‌ی محافظ شیشه‌ای نمایشگر، به اجرای ژست‌های حرکتی و اسکرول عمودی/افقی راحت‌تر کمک شایانی می‌کند و تجربه‌ی بهتری درمقایسه‌ی ساعت‌های هوشمندی نظیر واچ جی‌اس پرو آنر با لبه‌های تیز رقم می‌زند. در کنار مزایای لبه‌های خمیده‌ی واچ فیت، می‌توان از شکست نور در آن که منجر به از دست رفتن بخشی از محتوای نمایشی توسط بازتاب نور می‌شود، به‌عنوان یکی از معایبی یاد کرد که در محیط‌های پرنور گاهی می‌تواند آزاردهنده باشد.

واچ فیت هواوی از ویژگی صفحه‌نمایش همیشه روشن نیز بهره می‌برد که طبیعتا فعال‌سازی آن موجب کاهش شارژدهی دستگاه خواهد شد.

نرم‌افزار و رابط کاربری هواوی واچ فیت

واچ فیت هواوی در بخش نرم‌افزار از همان سیستم‌عامل اختصاصی LiteOS بهره می‌برد که پیش‌‌تر در «واچ جی‌تی ۲» دیده بودیم. رویکرد هواوی در توسعه‌ی این سیستم‌عامل، فدا کردن سرعت و روان بودن محیط کاربری برای افزایش شارژدهی بود که باتوجه‌به انتقادهای فراوانی که همواره به شارژدهی ساعت‌های هوشمند وارد است، باعث استقبال برخی کاربران از LiteOS هواوی شد.

هم گام ساعت هوشمند هواوی واچ فیت با گوشی هوشمند

ظاهر محیط کاربری واچ فیت از ساعت‌های هوشمند پیشین هواوی فراتر نمی‌رود. کاربر در همان صفحه‌ی نخست، با کشیدن صفحه از بالا به پایین می‌تواند به مرکز کنترل سریع و با کشیدن آن از پایین به بالا به مرکز اعلانات دریافتی دسترسی داشته باشد. کشیدن صفحه به سمت چپ/راست کاربر را به صفحه‌ی برخی اپلیکیشن‌های دم‌دستی نظیر کنترل موسیقی درحال پخش، وضعیت آب‌وهوا، پایش ضربان قلب، پایش سطح اکسیژن خون و گزارش تعداد گام‌های برداشته‌شده و کالری سوزانده‌شده منتقل می‌کند.

دکمه‌ی کناری ساعت برای انتقال به منوی اپلیکیشن‌ها کاربرد دارد. ازطریق این منو می‌توانید به تمامی اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی واچ فیت دسترسی داشته باشید.

منوی تنظیمات و پایش سطح اکسیژن خون روی ساعت هوشمند هواوی واچ فیت

متأسفانه فقدان قابلیت نصب نرم‌افزارهای متفرقه روی سیستم‌عامل LiteOS، کماکان پاشنه‌ی آشیل ساعت‌های هوشمند هواوی محسوب می‌شود؛ بنابراین اگر پیش‌‌تر از ساعت‌های هوشمند سامسونگ، اپل یا ساعت‌های هوشمندی که از سیستم‌عامل WearOS‌ گوگل بهره می‌بردند استفاده می‌کردید، ممکن است جایگزین کردن ساعت پیشینتان با واچ فیت هواوی، شما را دچار چالش‌های گوناگونی کند.

واچ فیت هواوی امکان اتصال به هردو سیستم‌عامل اندروید و iOS را به‌وسیله‌ی اپلیکیشن Huawei Health را دارد؛ اما متأسفانه کاربران iOS بخشی قابل توجهی از ویژگی‌های ساعت نظیر امکان کنترل پخش موسیقی و استفاده از ساعت به‌عنوان کلید شاتر دوربین را از دست می‌دهند.

اگر از واچ‌فیت در کنار گوشی‌های هواوی استفاده می‌کنید، از دو ویژگی امکان ثبت دوران قاعدگی و امکان استفاده از ساعت به‌عنوان کلید شاتر دوربین گوشی نیز بهره‌مند خواهید بود؛ اما در غیر این صورت، دو قابلیت یادشده را در منوی اپلیکیشن‌ها نخواهید دید.

ارسال پیام متنی با ساعت هوشمند هواوی واچ فیت

واچ‌فیس‌هایی که به‌صورت پیش‌فرض در واچ فیت در اختیار کاربر قرار می‌گیرد، به دوازده عدد و واچ‌فیس‌های صفحه‌ی همیشه روشن به ۶ عدد محدود می‌شود. برای افزایش تعداد واچ‌فیس‌ها، به نرم‌افزار مربوطه در گوشی هوشمندمان مراجعه کردیم؛ متأسفانه دست‌کم در ایران، امکان تغییر واچ‌فیس‌ها وجود نداشت و ظاهرا کاربران ایرانی باید به همان تعداد اندک قانع باشند.

ما برای حل مشکل واچ‌فیس‌ها، نخست در یک گوشی اندرویدی دیتا و کش اپلیکیشن Huawei Health را حذف و مجددا آن را با استفاده از ابزار تغییر IP اجرا کردیم؛ برخلاف زمانی‌که با آی‌پی ایران وارد اپلیکیشن شدیم، این‌بار نرم‌افزار از ما Region و ورود به حساب Huawei ID را درخواست کرد که ما با استفاده از موقعیت UK، به حساب هواوی وارد شدیم. پس از اتمام فرایند لاگین در حساب هواوی، این‌بار بخشی برای تغییر واچ‌فیس گجت‌های پوشیدنی هواوی اضافه شد که پیش‌‌تر در زمانی‌که بدون تغییر IP‌ نرم‌افزار را اضافه کرده بودیم به آن دسترسی نداشتیم.

عملکرد و شارژدهی هواوی واچ فیت

برخلاف تصورمان هواوی برای واچ فیت از تراشه‌ی DK3.5+ST به‌جای Kirin A1 استفاده کرده است. متأسفانه اطالاعات کاملی از تراشه‌ی موردبحث در اختیار نداریم؛ اما بنابر ادعای هواوی، DK3.5+ST می‌تواند عملکرد بهتری از خود در مقایسه‌با Kirin A1‌ به‌نمایش گذارد. هرچند که به‌دلیل محدودیت‌ ساعت‌های هوشمند، نمی‌توانیم ادعای هواوی را به‌طور دقیق بررسی کنیم؛ اما در استفاده‌های کاربری، لگ کمتری درمقایسه‌با واچ جی‌تی ۲ هواوی و واچ جی‌اس پرو آنر تجربه کردیم.

کنترل موسیقی روی ساعت هوشمند هواوی واچ فیت

هواوی مدعی است که باتری ۱۲۰ میلی‌آمپر ساعتی‌اش می‌تواند تا ۱۰ روز برای استفاده‌های روزمره و هفت روز برای استفاده‌های سنگین برای کاربر شارژدهی داشته باشد و در حالت GPS می‌تواند تا ۱۲ ساعت همراه کاربر باشد. در بررسی‌های ما، شارژدهی واچ فیت فاصله‌ی چندانی با ادعاهای هواوی نداشت و ما توانستیم در استفاده‌ی سنگین از ساعت، حداقل ۵ روز آن را بدون‌نیاز به شارژ مجدد همراه خود داشته باشیم.

ناگفته نماند که ما توانستیم به کمک کابل شارژ درون جعبه‌ی واچ فیت، آن را در کمتر از ۲۰ دقیقه از صفر به صد درصد برسانیم. سرعت شارژ واچ فیت در این مدت زمان کم، واقعا کم‌نظیر است.

ویژگی‌های ورزشی و سلامتی هواوی واچ فیت

تمرکز هواوی بر ویژگی‌های ورزشی و سلامتی واچ فیت، از همان ابتدا انتظارمان از آن را تا حد قابل توجهی افزایش داد. ساعت هوشمند جدید هواوی از حسگرهای گوناگونی شامل ژیروسکوپ، شتاب‌سنج و تشخیص ضربان قلب اپتیکال بهره‌مند است.

به‌صورت پیش‌فرض در تمام مدتی که واچ فیت را در دست دارید، ساعت به پایش ضربان قلب و میزان استرس مشغول است و اگر مدت‌زمان طولانی از جایی بدون تحرک نشسته باشید، ساعت به شما هشدار می‌دهد تا با کمی حرکت، از سلامتی خود محافظت کنید.

پایش ضربان قلب روی ساعت هوشمند هواوی واچ فیت

زمانی‌که کاربر ورزشی را شروع می‌کند، پس از حدود ۱۰ دقیقه، ساعت درقالب یک سؤال از کاربر درخواست می‌کند نوع ورزش از بین دو حالت Outdoor و Indoor مشخص کند تا فعالیت ورزشی را ثبت کند. تعداد فعالیت‌هایی که واچ فیت پشتیبانی می‌کند به ۹۶ عدد می‌رسد که از تنوع بسیار زیاد آن خبر می‌دهد. طی بررسی‌های ما، واچ فیت هواوی در ثبت فعالیت‌های ورزشی دقت مناسبی دارد و می‌تواند خیال شما را از این بابت راحت کند.

هواوی برای مواقعی که کاربر برای انجام فعالیت ورزشی به اطلاعات بیشتری نیاز دارد، «مربی شخصی» را به‌عنوان راهکار ارائه می‌دهد. صرفا باید از بین ۱۲ تمرین ساعت یکی را به دلخواه انتخاب کنید و سطح توانایی خود برای اجرای آن‌ها را نیز مشخص کنید. هواوی انیمیشن‌هایی از یک کاراکتر درحال ورزش را برای درک ساده‌ی زمان و شیوه‌ی انجام فعالیت انتخاب‌شده قرار داده است که می‌تواند تجربه‌ی بسیار خوبی از انجام فعالیت‌های ورزشی را برای شما رقم بزند.

در بطن واچ فیت هواوی، یک GPS‌ داخلی به‌کار رفته است تا ساعت اتکای کمتری به گوشی هوشمند داشته باشد؛ بنابراین اگر گوشی هوشمندتان را یک گجت مزاحم برای راحت‌تر ورزش کردن می‌دانید، می‌توانید فقط با پوشیدن واچ فیت بدون حضور گوشی موبایل، به فعالیت‌های ورزشی بیرونی‌تان بپردازید؛ البته اگر از طرفداران گوش دادن به موسیقی در حین ورزش کردن باشید، همچنان به گوشی هوشمند وابسته خواهید بود؛ چراکه امکان Import موسیقی به حافظه‌ی ذخیره‌سازی ساعت وجود ندارد تا با اتصال هندزفری به ساعت ازطریق بلوتوث، موسیقی را بدون نیاز به گوشی هوشمند پخش کنید.

جمع‌بندی

اگر بخواهیم بررسی هواوی واچ فیت را جمع‌بندی کنیم، باید آن را را ساعت هوشمندی با ظاهر جذاب، متمرکزبر فعالیت‌های ورزشی، شارژدهی خوب و بدنه‌ای پلاستیکی و سبک می‌دانیم؛ البته ساعت هوشمند جدید هواوی چندان بدون نقص نیست، چینی‌ها می‌توانستند با بهبود برخی موارد نظیر رفع محدودیت‌های نرم‌افزاری سیستم‌عامل LiteOS و عریض‌تر کردن نمایشگر، واچ فیت را به ساعت هوشمند بهتری بدل سازند.

ساعت هوشمند هواوی واچ فیت روی مچ دست

واچ فیت به‌لطف گستره‌ی وسیع فعالیت‌های ورزشی، برای علاقه‌مندان ورزش نیز می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. به‌ویژه اگر برای ورزش کردن به یک مربی شخصی نیاز داشته باشید. از طرفی شاید شارژدهی واچ فیت به‌اندازه‌ی واچ GS پرو آنر نباشد؛ اما باتوجه‌به ابعادش، شارژدهی رضایت‌بخشی دارد و شارژ کامل باتری آن نیز وقت چندانی از شما نخواهد گرفت.

هواوی واچ فیت را در چهار رنگ صورتی، سبز، نازنجی و مشکی و با برچسب قیمتی معقولی روانه‌ی بازار کرده است. اگر علاوه‌بر ورزش، به طراحی مینیمال نیز علاقه‌مندید و از اتصال دائم ساعت به شارژ نیز بیزار هستید، واچ فیت می‌تواند گزینه‌ی جذابی برای شما باشد؛ اما اگر وابستگی زیادی به نرم‌افزارهای متفرقه دارید، از آیفون استفاده می‌کنید، کنترل برخی کارها از ساعت برای شما اهمیت زیادی دارد و ساعت هوشمندی با نمایشگر بزرگ‌تر می‌خواهید، به سایر گزینه‌های موجود در بازار هم نگاهی داشته باشید.

نکات مثبت

  • عملکرد خوب نمایشگر
  • طراحی جذاب
  • ویژگی‌های سلامتی متعدد و کاربردی
  • شارژدهی و سرعت شارژ بالا

نکات منفی

  • ابعاد کوچک‌تر از حد استاندارد
  • مکانیزم آسیب‌پذیر اتصال بند به ساعت
  • محدودیت‌های نرم‌افزاری LiteOS
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات