ناسا با هدست واقعیت مجازی، سلامت روان فضانوردان را بهبود می‌دهد

جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
فضانورد در فضا در حال دست تکان دادن برای دوربین
واقعیت مجازی؛ راهی برای تجربه‌ی فضا برای ساکنان زمین و ابزاری در خدمت فضانوردان واقعی برای حفظ سلامت روان.
تبلیغات

فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) ماه‌ها و شاید سال‌ها در انزوا سر می‌کنند؛ با اینکه در اوایل، خیره‌شدن به ستارگان بی‌شمار نفس‌ را در سینه حبس می‌کند، ادامه‌یافتن این تئاتر تاریکیِ بی‌پایانِ فضایی می‌تواند روی سلامت روان ساکنان اثر منفی بگذارد.

به همین دلیل، شرکت HTC با همکاری کلینیک‌ مجازی XRHealth و شرکت مهندسی Nord Space مدل‌هایی ویژه از هدست واقعیت مجازی VIVE Focus 3 را برای کمک به تقویت روحیه‌ی فضانوردان در طول مأموریت‌های طولانی به ISS ارسال می‌کند.

نرم‌افزار و سخت‌افزار هدست برای مقابله با اثرات ریزگرانش دستکاری شده‌اند

بر اساس بیانیه‌ی ناسا، VIVE Focus 3 مجهز به فناوری‌ جدید ردیابی با دوربین و حسگرهایی داخلی است که حرکات چشم کاربر را با هدف ارزیابی بهتر وضعیت سلامت روان او رهگیری می‌کنند. علاوه‌بر آن، هدست‌ مورد بحث برای حفظ سلامت روان در مدار زمین از طریق واقعیت‌های مجازی، از نرم‌افزار‌هایی خاص بهره می‌گیرد.

آندریاس موگنسن، فضانورد دانمارکی، اولین شخصی خواهد بود که در طول مأموریت ۶ ماهه‌اش به عنوان فرمانده‌ی ایستگاه فضایی از این سیستم VR استفاده می‌کند. این فناوری به فضانوردانی چون او اجازه می‌دهد تا با دوستان، خانواده و محیط‌های زمینی که دلتنگشان می‌شوند، تعامل داشته باشند.

به کار انداختن هدست‌ها درون ایستگاه فضایی نیازمند شاهکار‌های مهندسی قابل‌ توجهی بود؛ چرا که بخش‌های بسیاری از آن‌ها از جمله دوربین‌ها و حسگرهای حرکتی، برای استفاده در گرانش معمولی کالیبره شده‌ بودند. مهندسان مجبور شدند تا با ساز‌وکار‌هایی این فناوری را برای ردیابی حرکات و تثبیت تراز در گرانش نزدیک به صفر و در نتیجه جلوگیری از حالت تهوع و سرگیجه‌ی کاربر تطبیق دهند.

شاید بپرسید پس اینترنت پر‌سرعت مورد نیاز را از کجا می‌آورند؟ با اینکه قبلاً سرعت اینترنت در ایستگاه فضایی به سرعت اینترنت دایل‌آپ تنه می‌زد؛ اما با پیشرفت‌های اخیر، ساکنان آن می‌توانند با سرعت حدود ۶۰۰ مگابیت‌بر‌ثانیه‌ای به کاربران اینترنت در آمریکا با میانگین سرعت ۱۳۵ مگابیت‌بر‌ثانیه فخر بفروشند. این سرعت برای سنگین‌ترین برنامه‌های واقعیت‌‌مجازی نیز کافی است.

پس از مدت‌های طولانی زندگی در خلاء، یک پیاده‌روی مجازی در جنگل‌های سرسبز یا خیابان‌های آشنای شهر و هم‌چنین دیدن عزیزان، می‌تواند تا حدی برای این پیش‌قراولان فضایی آرامش عاطفی ایجاد کند. با این حال، هنوز از زمان دقیق رسیدن این هدست‌های HTC VIVE Focus 3 به ایستگاه فضایی خبری در دست نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات