اپل از سال‌ها قبل برای رونمایی هدست واقعیت ترکیبی خود زمینه‌چینی کرده است

شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
پوشیدن عینک واقعیت مجازی توسط تیم کوک
آیا اپل در رویداد ۱۵ خرداد محصول جدیدی مانند هدست واقعیت ترکیبی را معرفی می‌کند یا تنها به معرفی نسل‌های جدید دستگاه‌های قبلی می‌پردازد؟
تبلیغات

انتظار می‌رود که اپل هدست واقعیت ترکیبی خود را که مدت‌ها در مورد آن حرف زده و شایعات زیادی نیز از آن وجود دارد، در رویداد WWDC 2023 معرفی کند. البته ممکن است این موضوع برای عده‌ای تعجب‌آور باشد زیرا حرف زدن در مورد این هدست در رویداد WWDC 2017 و معرفی نشدن آن تا به امروز، برخی کاربران را به این فکر انداخت که خبر مذکور شایعه‌ای بیش نیست!

تکنولوژی ARKit اپل

زمانی که اپل چارچوب واقعیت افزوده ARKit خود را معرفی کرد، به توسعه‌دهندگان مختلف کمک کرد تا تجربیات همه‌جانبه‌ای را در گوشی‌های آیفون و تبلت‌های آیپد ایجاد کنند. ARKit در سال‌های بعد آنقدر مورد توجه اپل قرار گرفت که بسیاری از آخرین سخنرانی‌های زنده خود را به معرفی و نمایش قابلیت‌های جدید AR اختصاص داد.

اپل با تأکید بر این ابزارها، اهمیت فناوری واقعیت افزوده را به عنوان بخشی از آینده پلتفرم‌های خود اعلام کرد. نرم افزار و سیستم‌عامل آیفون و آیپد تنها چیزی نیست که برای آینده واقعیت افزوده طراحی شده است. سخت‌افزار این دستگاه‌ها نیز به‌طور مشابهی مجهزتر شدند تا به‌عنوان ابزارهای کارآمدی در دنیای واقعیت افزوده خدمت کنند.

با معرفی Face ID و ویژگی Animoji (که بعداً به Memoji تغییر یافت)، اپل شروع به ارتقای آیفون برای قابلیت‌های AR کرد. در بخش داخلی و سخت‌افزاری این دستگاه‌ها، اپل موتور عصبی آیفون را طوری طراحی کرد که واقعیت افزوده را به‌راحتی مدیریت و پردازش کند. دوربین اصلی آیفون‌ها حتی به حسگرهای اختصاصی LiDAR مجهز شدند، درست مانند ماه‌نوردهایی که در سطح ماه حرکت می‌کنند یا ماشین‌های بدون راننده‌ای که به اتفاقات محیط اطراف خود آگاه هستند.

حتی به‌روزرسانی سخت‌افزاری‌ای در تبلت‌های آیپد پرو وجود داشت که به‌طور کامل روی افزودن اسکنر LiDAR در دوربین پشتی متمرکز بود. این به‌روزرسانی مطمئناً به فوکوس و تشخیص عمق عکس‌های پرتره کمک شایانی می‌کرد اما برنامه‌های مخصوصی نیز برای تزئین اتاق شما با مبلمان مجازی یا امتحان کردن عینک بدون داشتن آن، برای سیستم‌عامل iOS توسعه یافته بود.

قرار دادن مبل مجازی در گوشی اپل

آنچه از ابتدا مشخص بود این است که تکنولوژی ARKit به طور کامل برای تجربیات همه‌جانبه از طریق آیفون و آیپد در نظر گرفته نشده، زیرا صفحه‌نمایش گوشی برای اینکه کاربر را در دنیایی دیگر غوطه‌ور کند بسیار کوچک است و وزن تبلت آنقدر سنگین است که نمی‌تواند برای مدت طولانی مورد استفاده قرار بگیرد.

با اینکه بسیاری از تجربه‌های واقعیت افزوده وجود دارد که به‌وضوح برای کاربران لذت‌بخش هستند، اما آیا این بدان معنا است که همه به تکنولوژی‌های AR و VR به اندازه کافی اهمیت خواهند داد که هدست آینده اپل را به موفقیت برساند؟ واکنش‌ها به واقعیت افزوده در آیفون و آی‌پد، شاید آن‌طوری که اپل انتظارش را داشت نبود.

از مثال‌های جالب واقعیت افزوده، طراحی موشک‌های فضاپیما در اتاق نشیمنتان یا ملاقت با دایناسور تی‌رکس، آن هم بدون سفر در زمان بوده که در زمان معرفی خود، کاربران زیادی را به خود مشغول کرد و فضاسازی‌های چالش‌برانگیزی را از خود نشان داد.

ساخت دایناسور با واقعیت مجازی

برای توسعه ARKit در هدست آینده اپل، این شرکت APIها و ابزارهایی را برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده است که می‌توان از آن‌ها برای ساخت اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده بهره برد. ردیابی حرکات، تشخیص صحنه، حسگر نور و ادغام دوربین‌ها، همگی ابزارهایی بوده که برای توسعه و معرفی اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده ضروری هستند؛ زیرا دنبال کردن اتفاقاتی که در دنیای واقعی رخ می‌دهد، یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که همراه با تکنولوژی ARKit معرفی شد.

AR Quick Look یکی دیگر از فناوری‌هایی محسوب می‌شود که پیش‌تر به آن اشاره شد. این فناوری همان چیزی است که ابزارهای AR برای قرار دادن اشیای مجازی در محیط واقعی اطراف شما از آن استفاده می‌کنند. مقیاس‌بندی صحیح این اشیا و به خاطر سپردن موقعیت آن‌ها نسبت به دستگاه شما، به واقعی‌تر شدن آن‌ها کمک زیادی می‌کند.

با گذشت چندین سال از معرفی تکنولوژی ARKit، این فناوری روزبه‌روز بهتر شد و با دریافت آپدیت‌های کوچک و بزرگ، امکانات بیشتری به آن اضافه شد. انتظار می‌رود که فناوری استفاده‌شده در هدست واقعیت ترکیبی جدید اپل، بسیار قوی‌تر از آن چیزی باشد که تاکنون در دیگر محصولات اپل دیده‌ایم.

هدست واقعیت ترکیبی جدید اپل قرار است که در روز دوشنبه، ۱۵ خرداد ماه در رویداد WWDC 2023 معرفی شود که ما در زومیت به‌طور زنده تمامی اتفاقات و محصولات معرفی‌شده در این رویداد را پوشش خواهیم داد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات