هدست واقعیت ترکیبی اپل بزرگ‌ترین میراث رهبری تیم کوک خواهد بود

یک‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
مطالعه 5 دقیقه
تیم کوک / Tim Cook در داخل لوگو اپل Apple
هدست واقعیت ترکیبی اپل اولین محصولی است که به‌طور کامل در دوران رهبری تیم کوک ساخته می‌شود و اهمیت زیادی برای مدیرعامل باارزش‌ترین شرکت دنیا دارد.
تبلیغات

پس از مدت‌ها انتظار، اپل احتمالاً هدست واقعیت ترکیبی خود را قبل از فرا رسیدن تابستان ۱۴۰۲ رونمایی می‌کند. این محصول از جوانب زیادی برای اپل اهمیت دارد، اما آن‌طور که فایننشال تایمز می‌نویسد، هدست واقعیت ترکیبی برای شخص تیم کوک نیز دستگاه بسیار پر اهمیتی است.

تیم کوک که به‌عنوان مدیرعامل، سرشناس‌ترین چهره‌ی اپل محسوب می‌شود، با رونمایی هدست واقعیت ترکیبی میراث مهمی از دوران رهبری خود بر جای می‌گذارد. هدست واقعیت ترکیبی گجتی هیجان‌انگیز است که به عقیده‌ی برخی از کارکنان اپل، می‌تواند در آینده به رقیب آیفون تبدیل شود.

اپل هفت سال است که روی هدست واقعیت ترکیبی کار می‌کند، یعنی دو برابر طولانی‌تر از آیفون

اپل هفت سال است که روی هدست واقعیت ترکیبی کار می‌کند (دو برابر طولانی‌تر از آیفون) و مطابق ادعای افشاگران خوش‌سابقه، این محصول در همایش WWDC 2023 که اواسط خرداد ۱۴۰۲ برگزار می‌شود رونمایی خواهد شد.

هدست واقعیت ترکیبی محصولی سرنوشت‌ساز برای تیم کوک است. این هدست اولین پلتفرم رایانشی جدیدی است که کل فرایند توسعه‌ی آن در دوران رهبری کوک انجام شده. آیفون، آیپد و حتی اپل واچ همگی محصولاتی بودند که استیو جابز، هم‌بنیان‌گذار فقید اپل، با اعضای تیمش روی آن‌ها کار کرد. جابز در سال ۲۰۱۱ درگذشت.

رشد اپل در دوران رهبری تیم کوک خیره‌کننده بوده و ارزش بازار این شرکت از ۳۵۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ به حدوداً ۲٫۴ تریلیون دلار رسیده است.

تیم کوک / Tim Cook مدیرعامل اپل Apple از نیم رخ

با وجود عرضه‌ی موفق اپل واچ در سال ۲۰۱۵ و ایرپاد در سال ۲۰۱۶، بسیاری از منتقدان گفته‌اند که اپل دست از خلق نوآوری برداشته و همچنان درحال کسب سود از ایده‌های قدیمی است. اپل واچ و ایرپاد باعث شده‌اند که درآمد واحد لوازم جانبی اپل به ۴۱ میلیارد دلار برسد.

یکی از کارمندان سابق اپل که در تیم محصول این شرکت حضور داشته می‌گوید تیم کوک و اعضای تیمش برای عرضه‌ی هدست واقعیت ترکیبی «به‌شدت تحت فشارند.» این کارمند سابق اپل می‌گوید عرضه‌ی هدست در سال‌های اخیر بارها به تعویق انداخته شده است.

تیم کوک و اعضای تیمش برای عرضه‌ی هدست واقعیت ترکیبی «به‌شدت تحت فشارند»

چند منبع آگاه که به دلیل محرمانه بودن اطلاعات نخواسته‌اند نامشان فاش شود، می‌گویند از زمان آغاز پروژه‌ی تولید هدست واقعیت ترکیبی، تاریخ رونمایی این محصول همواره موضوعی تنش‌زا بوده است.

تیم عملیاتی اپل در تلاش است مدل اول هدست را که طراحی شبیه عینک اسکی دارد و تماشای ویدیوهای سه‌بعدی و چت با آواتارهای واقع‌گرایانه‌ی فیس‌تایم را امکان‌پذیر می‌کند، روانه‌ی بازار کند. با این‌حال تیم طراحی صنعتی اپل به تیم عملیاتی توصیه کرد که صبر کنند تا تولید مدل سبک‌تر عینک اپل از نظر فنی امکان‌پذیر شود. اکثر تحلیلگران عقیده دارند که ساخت این عینک سبک چند سال دیگر طول خواهد کشید.

تیم کوک / Tim Cook مدیرعامل اپل خوشحال دست به سمت بالا

فایننشال تایمز به نقل از منابع آگاه می‌گوید تیم کوک با حمایت از جف ویلیامز، مدیر ارشد عملیاتی اپل، بر عرضه‌ی هدست واقعیت ترکیبی در سال ۲۰۲۳ تأکید کرده است. درحالی‌که اعضای تیم طراحی صنعتی به تعویق هرچه بیشتر تاریخ رونمایی هدست اصرار می‌کردند، تیم کوک با دیدگاه آن‌ها مخالفت کرد.

تا همین چند سال پیش کمتر کسی در داخل اپل می‌توانست با خواسته‌های تیم طراحی این شرکت مخالفت کند. با این‌حال از زمان جدایی جانی آیو از اپل، ساختار داخلی این شرکت متحول شده و اکنون تیم طراحی گزارش کار خود را برای جف ویلیامز ارسال می‌کند.

در دوران رهبری تیم کوک، کنترل تیم عملیاتی بر روند توسعه‌ی محصولات بیشتر شده است

جانی آیو که اکنون شرکتی اختصاصی دارد، یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های اپل بود و روی طراحی بسیاری از محصولات این شرکت تأثیر مستقیم داشت.

یکی از مهندسان سابق اپل می‌گوید در دوران رهبری تیم کوک، کنترل تیم عملیاتی بر روند توسعه‌ی محصولات بیشتر شده است. قبلا تیم طراحی جایگاه بسیار مستحکمی داشت، اما اکنون وضعیت فرق کرده. تیم کوک تا قبل از تبدیل شدن به مدیرعامل اپل، مدیر عملیاتی این شرکت بود.

اپل اکنون تیم هیئت‌مدیره‌ی ۱۲ نفره دارد. چهار نفر از اعضای این تیم قبلا در حوزه‌ی عملیاتی فعالیت می‌کردند. در همین حین هیچ فردی به‌عنوان جایگزین جانی آیو انتخاب نشده است. پس از جدایی آیو، نقش او به دو نفر سپرده شد که یکی از آن‌ها به‌زودی قرار است اپل را ترک کند.

موفقیت یا شکست هدست واقعیت ترکیبی اپل آثار گسترده‌ای روی شهرت تیم کوک به‌عنوان یکی از ثابت‌قدم‌ترین رهبران صنعت فناوری خواهد گذاشت. باوجوداین انتظار می‌رود که هدست اپل در نسل اول فروش نسبتاً کمی تجربه کند. منابع آگاه می‌گویند اپل فروش یک میلیون واحدی را در سال اول عرضه پیش‌بینی کرده که بسیار کمتر از فروش آیفون در سال اول است.

دستگاه واقعیت ترکیبی پیچیده‌ی اپل که مجموعه‌ای از دوربین‌ها و نمایشگرهای پروضوح خواهد داشت، احتمالاً با قیمت حدوداً ۳٬۰۰۰ دلار به بازار می‌آید؛ یعنی سه برابر گران‌تر از هدست متا کوئست پرو. این قیمت باعث می‌شود افراد زیادی توانایی خرید هدست اپل را نداشته باشند.

لبخند تیم کوک / Tim Cook در کنار مک بوک ایر M2 در اپل پارک

درآمد سالانه‌ی سه میلیارد دلاری از طریق هدست، بخش بسیار کوچکی از کل درآمد اپل را تشکیل می‌دهد. این شرکت سال گذشته نزدیک‌ به ۴۰۰ میلیارد دلار درآمد به جیب زد.

اپل معمولاً رویکردی محتاطانه در قبال ورود به بازارهای جدید دارد و چند سال پس از آغاز فعالیت، بخش قابل‌توجهی از بازار را تحت سلطه‌ی خود درمی‌آورد. منابع آگاه می‌گویند با وجود پیش‌بینی فروش یک میلیون واحدی، اپل برای بازاریابی گسترده‌ی هدست واقعیت ترکیبی آماده می‌شود. یکی از تحلیلگران مؤسسه‌ی مورگان استنلی می‌گوید بازار معمولاً آثار بلندمدت محصولات و خدمات نرم‌افزاری جدید اپل را دست‌کم می‌گیرد.

اپل سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون آیفون می‌فروشد و مطابق آمار تخمینی، سال گذشته ۵۰ میلیون ساعت هوشمند عرضه کرده است. فروش یک میلیون هدست واقعیت ترکیبی باعث می‌شود اپل ۱۰ درصد از سهم بازار هدست‌ها را در اختیار بگیرد. بر اساس آمار مؤسسه‌ی CCS Insight، سال گذشته کمتر از ۱۰ میلیون هدست واقعیت ترکیبی در سراسر جهان فروخته شدند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات