تحلیلگران ناظر بر بازار: در حوزه واقعیت ترکیبی، تمام نگاه‌ها به اپل خواهد بود

چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
یکی از مؤسسه‌های ناظر بر بازار می‌گوید استراتژی فعلی متا در بازار واقعیت مجازی جواب‌گو نیست و هنگام عرضه‌ی هدست واقعیت ترکیبی اپل در سال ۲۰۲۳ تمام نگاه‌ها به این شرکت خواهد بود.
تبلیغات

مؤسسه‌ی IDC که روی بازار نظارت می‌کند، در گزارش جدیدی می‌گوید در‌صورتی‌که متا، شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام و واتساپ، استراتژی‌های خودش را تغییر ندهد، احتمالاً نمی‌تواند در حوزه‌ی واقعیت ترکیبی در نقش رقیبی توانمند برای سایر شرکت‌ها ظاهر شود.

IDC در گزارشش نگاهی جامع به بازار محصولات واقعیت مجازی انداخته است. جیتش اوبرانی، مدیر تحقیقات IDC، می‌گوید متا مشغول تزریق پول به پروژه‌ی متاورس است و استراتژی این شرکت برای فروش محصولات ارزان‌ به کاهش سودآوری منتهی می‌شود و نمی‌تواند در بلندمدت جواب‌گو باشد.

به‌گفته‌ی Ars Technica، مینگ‌چی کو، تحلیلگر شناخته‌شده‌ی حوزه‌ی اپل، ماه گذشته‌ی میلادی نگرانی مشابهی درباره‌ی استراتژی‌های شرکت مارک زاکربرگ مطرح کرده بود. مینگ‌چی کو می‌گوید متا اقداماتی برای کاهش سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی واقعیت مجازی انجام خواهد داد تا فرصت ویژه‌ای برای اپل و سایر شرکت‌های علاقه‌مند به واقعیت مجازی ایجاد شود. کو نیز مشابه با IDC می‌گوید برنامه‌ی متا برای فروش هدست‌های واقعیت مجازی با ضرر پایدار نخواهد بود.

براساس داده‌های مؤسسه‌ی IDC، متا در‌حال‌حاضر ۹۰ درصد از سهم بازار هدست‌های واقعیت مجازی را دراختیار دارد. برند Pico شرکت ByteDance با ۴٫۵ درصد از سهم بازار با فاصله‌ی زیاد در رتبه‌ی دوم جای گرفته است. میزان عرضه‌ی هدست‌های واقعیت مجازی در فصل اول ۲۰۲۲ رشد سالانه‌ی ۲۴۱٫۶ درصدی تجربه کرد. زنجیره‌ی تأمین بسیاری از صنایع در سال ۲۰۲۱ با مشکلاتی جدی مواجه شد و این موضوع باعث شده است آمار عرضه در فصل اول ۲۰۲۲ بیشتر از حد انتظار به‌چشم بیاید.

یکی از اعضای مؤسسه‌ی IDC می‌گوید هنگام عرضه‌ی اولین هدست واقعیت ترکیبی اپل در سال آینده‌ی میلادی، همه‌ی نگاه‌ها به این شرکت خواهد بود. انتظار می‌رود هدست واقعیت ترکیبی اپل بسیار گران‌تر از هدست‌های امروزی متا باشد و به‌طور‌کلی میانگین قیمت فروش هدست‌ها را در سراسر جهان افزایش دهد.

IDC می‌گوید هدست اپل در ابتدا با استقبال گروه نسبتاً کوچکی از طرفداران این شرکت روبه‌رو خواهد شد. این یعنی نباید انتظار داشته باشیم که آمار عرضه‌ی نسل اول هدست اپل بیشتر از محصولاتی مثل Oculus Quest 2 متا باشد. هدست سال ۲۰۲۳ اولین قدم اپل برای حضور بلندمدت در بازار هدست‌های واقعیت ترکیبی است. بسیاری از کارشناسان در ماه‌های اخیر گفته‌اند اپل به‌مرور‌زمان قیمت محصولات واقعیت ترکیبی را کاهش خواهد داد و در‌نهایت، سراغ عرضه‌ی عینک واقعیت افزوده نیز خواهد رفت.

اپل و متا، تنها شرکت‌های علاقه‌مند به حوزه‌ی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده نیستند؛ زیرا آمازون در ماه‌های اخیر استخدام نیروهای جدیدی را شروع کرده است تا ازطریق توانایی‌های آنان محصولی پیشرفته با تکیه بر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بسازد. همچنین، گفته می‌شود گوگل به‌دنبال تولید هدست و سیستم‌عامل واقعیت افزوده‌ی جدیدی است.

از قرار معلوم هدست واقعیت ترکیبی اپل در ماه‌های اخیر برای اعضای هیئت‌مدیره‌ی این شرکت به‌نمایش درآمده است. در ابتدا انتظار می‌رفت شرکت کوپرتینویی در رویداد WWDC به‌صورت اولیه از این هدست پرده‌برداری کند؛ اما در‌نهایت WWDC بدون اشاره به هدست واقعیت ترکیبی به‌پایان رسید. هدست موردانتظار اپل تا پیش از پایان امسال رونمایی می‌شود و باید منتظر عرضه‌ی آن در سال آینده‌ی میلادی باشیم.

براساس شایعه‌ها، هدست واقعیت ترکیبی اپل سبک‌تر و راحت‌تر از سایر هدست‌هایی است که امروزه به بازار عرضه می‌شوند. این هدست به ۱۵ دوربین، دو صفحه‌نمایش 4K میکرو OLED، پردازنده‌ی قدرتمند هم‌سطح با پردازنده‌های خانواده‌ی M، فناوری پایش حرکات چشم، پشتیبانی از حرکات دست، صدای فراگیر و... مجهز خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات