فیفا برای افزایش دقت داوران جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال از هوش مصنوعی استفاده می‌کند

سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
فیفا ازطریق حسگری پیشرفته در داخل توپ «الرحله» و ۱۲ دوربینِ نصب‌شده در زیر سقف ورزشگاه‌ قصد دارد به داوران جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال برای تصمیم‌گیری درباره‌ی آفساید کمک کند.
تبلیغات

فیفا، نهاد بین‌المللی حاکم بر ورزش فوتبال، در بیانیه‌ای اعلام کرده است که قصد دارد در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ از دوربین‌های مبتنی‌بر فناوری هوش مصنوعی برای کمک به داوران به‌منظور تصمیم‌گیری درباره‌ی آفساید استفاده کند. به‌گزارش ورج، سیستم نیمه‌خودکاری که فیفا طراحی کرده است، شامل حسگری در داخل توپ «الرحله» است که در هر ثانیه ۵۰۰ بار موقعیت توپ در زمین را برای دستگاه‌هایی مخصوص ارسال می‌کند.

فیفا همچنین ۱۲ دوربین پیشرفته در زیر سقف ورزشگاه‌ها تعبیه می‌کند. این دوربین‌ها با بهره‌گیری از فناوری یادگیری ماشین، ۲۹ نقطه از بدن بازیکنان را رهگیری می‌کنند. داده‌های به‌دست‌آمده ازطریق حسگر و دوربین‌ها با‌هم ترکیب می‌شوند. اگر بازیکن در موقعیت آفساید باشد، هشداری خودکار ایجاد و برای داورانی ارسال می‌شود که در داخل اتاقی مخصوص نشسته‌اند. داوران تصمیم هوش مصنوعی را بررسی و جزئیات آن را به داور اصلی مسابقه اعلام می‌کنند.

فیفا می‌گوید این روند تنها در چند ثانیه انجام می‌شود و به‌لطف سیستم جدید می‌توان تصمیم درباره‌ی آفساید را در زمانی سریع‌تر و با دقت بیشتر انجام داد. داده‌های تولیدشده‌ی دوربین‌ها و حسگر داخل توپ به تولید خودکار انیمیشن‌هایی مخصوص منتهی می‌شود. این انیمیشن‌ها روی نمایشگرهای موجود در ورزشگاه و شبکه‌های تلویزیونی به‌نمایش درمی‌آیند تا همه‌ی تماشاگران بفهمند که چرا داور تشخیص داده است که باید اعلام آفساید کند.

سیستم نیمه خودکار فیفا برای رهگیری بدن بازیکنان در جام جهانی 2022

این نخستین‌باری نیست که رشته‌های ورزشی از هوش مصنوعی و صنعت فناوری برای کمک به داوران استفاده می‌کنند. فیفا پیش‌تر فناوری VAR (کمک‌داور ویدئویی) را معرفی کرده است و هم‌اکنون از آن استفاده می‌کند. سیستم VAR که در جام جهانی ۲۰۱۸ نیز استفاده شد، به داوران کمک می‌کند تصمیمات مهم خود را ازطریق مانیتورهایی ویژه صحت‌سنجی کنند.

پیرلوئیجی کولینا، داور سابق و رئیس کمیته‌ی داوران فیفا، در بیانیه‌ای مطبوعاتی می‌گوید سیستم جدید به داوران امکان می‌دهد تصمیماتی سریع‌تر و دقیق‌تر بگیرند. او در‌ادامه‌ی بیانیه، روی این موضوع تأکید می‌کند که حتی با وجود استفاده از این سیستم، همچنان انسان تصمیمات نهایی بازی را می‌گیرد، نه ربات‌ها: «به من گفته‌اند که فردی این سیستم را آفساید رباتی نامیده است. این سیستم چنین چیزی نیست. داوران و کمک‌داوران همچنان مسئول تصمیم‌گیری در زمین بازی هستند.»

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا می‌گوید: «این فناوری نقطه‌ی اوج سه سال تحقیق و آزمایش اختصاصی برای ارائه‌ی بهترین شرایط به تیم‌ها و بازیکن‌ها و طرفدارهای فوتبال است و فیفا به‌خاطر این دستاورد به خود افتخار می‌‌کند. ما مشتاقانه منتظریم تا همه‌ی دنیا مزایای سیستم نیمه‌خودکار تشخیص آفساید را در جام جهانی ۲۰۲۲ ببینند.»

مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال در کشور قطر برگزار می‌شود و تیم ملی ایران نیز در این بازی‌ها حضور دارد. این نخستین‌باری است که جام جهانی در کشوری عربی برگزار می‌شود. برای کاهش اثرهای ناشی از گرمای زیاد قطر، مسئولان فوتبال تصمیم گرفتند جام جهانی ۲۰۲۲ را به‌جای تابستان در پاییز برگزار کنند. چهار بازی اول جام جهانی ۲۰۲۲ در روز ۳۰ آبان ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. در آن روز، ایران برابر انگلستان و ایالات متحده برابر ولز صف‌آرایی می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات