مایکروسافت و متا به‌همراه ده‌ها شرکت دیگر مجمعی برای تعیین استانداردهای متاورس تشکیل دادند

چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
مایکروسافت، متا و ده‌ها شرکت و سازمان دیگر مجمعی تشکیل داده‌اند تا استانداردها و اصطلاحات لازم برای متاورس را تعیین کنند. نام اپل در بین این شرکت‌ها دیده نمی‌شود.
تبلیغات

مایکروسافت، اپیک گیمز، متا (شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام) و ۳۳ شرکت و سازمان دیگر به‌تازگی کارگروهی برای تعیین استاندارد باز متاورس تشکیل داده‌اند. این گروه که مجمع استانداردهای متاورس نام دارد قرار است استانداردهایی باز و تعامل‌پذیر برای واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، سیستم‌های اطلاعات مکانی و فناوری سه‌بعدی تعیین کند.

براساس گزارش ورج به نقل از بیانیه‌‌ای مطبوعاتی، مجمع استانداردهای متاورس قرار است روی «پروژه‌های عملیاتی و کاربردی» نظیر رویدادهای هکاتون و تولید ابزارهایی برای حمایت از استانداردهای مشترک متمرکز باشد. این مجمع همچنین قصد دارد «اصطلاحاتی هماهنگ و یک‌دست» برای حوزه‌ی متاورس را در بین مردم جا بیندازد. بسیاری از افراد هنوز درباره‌ی ماهیت متاورس با هم اتفاق نظر ندارند.

افزون‌بر شرکت‌های نام‌برده، بنیان‌گذاران مجمع شامل شرکت‌ها و سازمان‌های باسابقه نظیر کنسرسیوم وب جهان‌گستر، انویدیا، کوالکام، بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی و یونیتی و شرکت‌های جدیدتری مثل Lamina1 (یک استارتاپ فعال در حوزه‌ی پرداخت بر بستر بلاک‌چین) می‌شود.

در فهرست شرکت‌هایی که در مجمع استانداردهای متاورس نقش دارند، نام‌های بزرگی چون اپل دیده نمی‌شود. اپل مدت‌ها است روی فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی کار می‌کند و به احتمال بسیار زیاد در آینده‌ای نه‌چندان دور هدست واقعیت ترکیبی نیز معرفی خواهد کرد.

شرکت‌های Niantic و Roblox که سابقه‌ی توسعه‌ی بازی و دنیاهایی مجازی در کارنامه دارند نیز در فهرست شرکت‌ها دیده نمی‌شوند. ممکن است پس از آغاز به‌‌ کار رسمی مجمع استانداردهای متاورس، تعداد اعضای آن افزایش پیدا کند. تا پیش از پایان سال جاری میلادی اولین جلسات مربوط به این مجمع برگزار خواهد شد.

مجمع استانداردهای متاورس در بیانیه‌ای مطبوعاتی می‌گوید: «رهبران صنعت گفته‌اند پتانسیل متاورس وقتی به بهترین شکل درک می‌شود که این فناوری برپایه‌ی استانداردهای باز توسعه پیدا کند. ایجاد متاورسی باز و فراگیر در مقیاس گسترده نیازمند مجموعه‌ای از استانداردهای باز تعامل‌پذیر خواهد بود.»

«متاورس» اصطلاحی جامع برای اشاره به دنیاهای مجازی، فناوری واقعیت افزوده و فناوری واقعیت مجازی است و بسیاری از زیرشاخه‌های آن هم‌اکنون دارای مجامعی برای تعیین استانداردها هستند. شماری از اعضای این گروه‌ها نیز در مجمع استانداردهای متاورس عضو شده‌اند.

ایجاد مجمعی برای تعیین استاندارد باز لزوماً به این معنی نیست که شرکت‌هایی مثل مایکروسافت، اپیک گیمز و متا به‌دنبال خلق دنیایی مجازی و به‌هم‌پیوسته مثل وب جهان‌گستر هستند (برای نمونه اپیک گیمز از بازی محبوب خود یعنی فورتنایت به‌عناون متاورسی خودکفا یاد می‌کند). تعیین استاندارد باز می‌تواند به توسعه‌دهندگان کمک کند تا محتواهای خود را به‌سادگی برای پلتفرم‌های مختلف بسازند. این استانداردها همچنین باعث می‌شوند کاربران بتوانند داده‌های مدنظر خود را از یک سرویس به سرویسی دیگر وارد کنند.

مجمع متشکل‌ از مایکروسافت، متا و شرکت‌های دیگر مشخصاً علاقه دارد به توسعه‌ی متاورس به‌عنوان حوزه‌ای مشترک و یکپارچه رسمیت ببخشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات