در طرح پاد‌های خودران هیوندای، دنیای آینده کاملاً رباتیک است

دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
هیوندای در طرح مفهومی Mobility of Things، آینده‌ای را به تصویر کشیده که در آن همه‌چیز، از قفسه‌ی کتاب گرفته تا اتوبوس‌ها، به‌وسیله‌ی ربات‌ها هدایت می‌شوند.
تبلیغات

هیوندای با معرفی طرح مفهومی «پویایی همه‌چیز»‌ (Mobility of Things) در نمایشگاه CES امسال، دنیایی را به تصویر کشید که در آن همه‌چیز، از گل‌و‌گیاه خانگی گرفته تا قفسه‌ی کتاب‌ها، آمبولانس‌ها و اتوبوس‌ها، همگی از این قابلیت آینده‌نگرانه بهره می‌برند.

دانگ جین هیون، رئیس آزمایشگاه رباتیک هیوندای، در معرفی Mobility of Things گفت طیف چیزهایی که می‌توانند به کمک این تکنولوژی مبتنی بر هوش مصنوعی، رباتیک شوند؛ «نامحدود» است.

هدف ما این است که فناوری رباتیک تمام تحرکات افراد را به عهده بگیرد و دستگاه‌های مبتنی بر این تکنولوژی برای برقراری ارتباط، جا‌به‌جایی و انجام کارها به‌طور خودمختار با یکدیگر در ارتباط باشند.
طرح مفهومی mobility of things

هیوندای مشغول توسعه‌ی دو استاندارد متفاوت برای تحقق بخشیدن به ایده‌ی Mobility of Things است؛ اولی پلتفرمی ماژولار به نام Plug and Drive یا PnD است که سخت‌افزار مربوط به فرمان، موتور الکتریکی و سیستم تعلیق را با هم ترکیب کرده؛ همچنین دومی پلتفرم Drive and Lift یا (DnL) است که می‌تواند اجسام را بالا یا پایین بکشد. با ترکیب این دو پلتفرم ماژولار با ربات چهارچرخ MobED که ماه گذشته معرفی شد، می‌توان طیف وسیعی از اجسام را، از میز گرفته تا ظروف و سیستم‌های جابه‌جایی افراد، به‌طور خودمختار به حرکت در آورد.

هیون در معرفی ماژول PnD گفت:

ماژول PnD می‌تواند خود را مطابق با نیازهای انسان سازگار کند و گسترش دهد؛ چون در دنیای آینده، دیگر شما نیستید که وسایل را جابه‌جا می‌کنید؛ بلکه وسایل در اطراف شما در‌ حال حرکت هستند. PnD اشیایی را که به‌طور معمول بی‌حرکت هستند، به حرکت در‌می‌آورد؛ همین قابلیت است که ایجاد تغییر در هر فضایی را در لحظه ممکن می‌کند.
ربات MOBED هیوندای

در ویدئویی که هیوندای از این طرح مفهومی نشان داد، زن مسنی را می‌بینیم که عصایش را از دست یک ربات می‌گیرد و بعد سوار یک «پاد» که کابین شخصی کوچکی است، می‌شود که فقط به اندازه‌ی یک نفر جا دارد. این کابین متحرک او را در سطح شهر جابه‌جا می‌کند و بعد وارد «شاتل مادری» می‌شود که در آن چند کابین دیگر وجود دارند؛ شبیه اتوبوسی که مسافران به‌جای نشستن در صندلی‌های معمولی، در کابین‌های مخصوص خود نشسته‌اند و هیچ تماسی با افراد دیگر ندارند.

طرح مفهومی شاتل روباتیک هیوندای

هیوندای ایده‌ی پاد‌های متحرک را به‌عنوان راه‌حلی برای کمک به افراد مسن یا کم‌توان مطرح کرده، اما نمی‌توان جنبه‌های دیستوپیایی و کمی دلهره‌آور آن را نادیده گرفت. احتمالاً برای بسیاری از افراد، تصور اتوبوس رباتی که مسافران انسان آن در کابین‌های بسیار کوچک محبوس شده‌اند، ترسناک است.

به‌هر‌حال، باید منتظر ماند و دید آیا باور هیوندای به رسیدن روزی که طرح رباتیک آن در دنیای واقعی به کار گرفته شود، خوش‌بینانه‌ است یا تا سال‌های آینده همچنان در حد یک طرح مفهومی باقی خواهد ماند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات