نسل دوم هدست واقعیت ترکیبی اپل می‌تواند دارای وزن بسیار کم و سیستم باتری بازطراحی شده باشد

چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
به‌گفته مینگ‌چی کو، دومین نسل هدست واقعیت ترکیبی اپل می‌تواند شامل تغییرات درخورتوجهی در مؤلفه‌هایی همچون کاهش وزن دستگاه و شاژدهی باشد؛ بخش‌های بسیار مهمی که یکی از نقاط ضعف هدست‌های کنونی بازار محسوب می‌شوند.
تبلیغات

اپل تاکنون هیچ دستگاه HMD (نصب‌شده-روی-سر) مبتنی‌بر فناوری واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی رونمایی نکرده و پیشبرد فرایند توسعه را در سطح آزمایشگاهی مغتنم دانسته است. بااین‌حال، همواره بازار شایعات در این زمینه بسیار داغ بوده و به‌نظر می‌رسد که این روند تمامی ندارد؛ چراکه اکنون جزئیاتی نیز از دومین نسل آن منتشر شده و این در حالی است که اپل هیچ بیانیه رسمی‌ای را حتی از نسل نخست آن منتشر نکرده است.

مینگ‌چی کو، تحلیلگر نام‌آشنای محصولات اپل در جدیدترین گزارش خود خطاب به سرمایه‌گذاران ادعا می‌کند که اپل در حال کار روی نسل دوم هدست واقعیت ترکیبی با طراحی سبک‌تر، سیستم باتری جدید و پردازنده سریع‌تر است.

به‌طور کلی، انتظار می‌رود اپل نسل اول دستگاه مبتنی‌بر واقعیت ترکیبی (MR) خود را در انتهای سال ۲۰۲۲ رونمایی کند. کو پیش‌تر گزارش داده بود که این دستگاه دارای پردازنده‌ای با قدرت محاسباتی در سطح کامپیوترهای مک و به‌طور مستقل از آیفون قابل استفاده خواهد بود. از قرار معلوم، اپل برنامه‌ریزی برای نسل دوم هدست یادشده را آغاز کرده است و احتملا این محصول را در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ روانه بازار خواهد کرد.

بهبودهای نسل دوم شامل وزن سبک‌تر، طراحی ارگونومیک‌تر، سیستم باتری و پردازنده بهبودیافته نسبت به مدل اول است. کو همچنین جزئیات جدیدی را در مورد نسل اول هدست مذکور به اشتراک گذاشته و ادعا می‌کند که وزن آن در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم خواهد بود و ظاهرا می‌تواند به‌طور یکپارچه بین AR و VR سوئیچ کند تا یک تجربه هدست نوآورانه ارائه دهد.

تحلیلکر یادشده قبلا گفته بود که اپل چندین نمونه‌ی اولیه از هدست واقعیت ترکیبی را با وزن ۲۰۰ الی ۳۰۰ گرم مورد بررسی و آزمون‌وخطا قرار داده است؛ اما اگر اپل بتواند مشکلات فنی را حل کند، وزن نهایی هدست می‌تواند تنها ۱۵۰ گرم (۰٫۳۳ پوند) باشد که بسیار سبک‌تر از دستگاه‌های VR موجود است. برای درک بهتر این موضوع، باید به این نکته اشاره کرد که هدست هزار دلاری Valve Index VR، بیش از پنج برابر بیشتر از هدست اپل وزن دارد.

احتمالا این مشخصات به نسل دوم هدست واقعیت ترکیبی اپل مربوط می‌شود. تا پیش‌ازاین، یکی از چالش‌های بزرگ اپل در فرایند توسعه‌ی دستگاه‌های قابل نصب‌ روی سَر (HMD)، وزن سنگین آن‌ها بیان می‌شد؛ اگر هدست سنگین باشد، استفاده از آن در طولانی‌مدت بسیار دشوار خواهد بود و باعث خستگی سَر کاربر می‌شود. پیش‌بینی می‌شود اپل برای تحقق این امر، از پارچه به‌جای پلاستیک سنگین در قاب و فریم دستگاه استفاده کند.

انتظار می‌رود اولین هدست واقعیت افزوده اپل یک محصول تا حدودی خاص باشد که عمدتا برای توسعه‌دهندگان با تمرکز بر ارتباطات، مصرف رسانه و بازی طراحی شده است. مینگ‌چی کو معتقد است که خط تولید هدست‌های اپل در نهایت می‌تواند ظرف ۱۰ سال آینده جایگزین گوشی‌های آیفون شود. یکی از قابلیت‌های مهم هدست واقعیت ترکیبی اپل بهره‌گیری از فناوری ردیابی چشم است که به‌عنوان وسیله‌ای برای تشخیص فرامین ورودی کاربر استفاده می‌شود.

گفته می‌شود هدست واقعیت ترکیبی اپل از یک فرستنده و گیرنده‌ی ویژه برای تشخیص حرکات چشم، چشمک زدن و اطلاعات فیزیکی مرتبط استفاده خواهد کرد. به گفته‌ی صاحب‌نظران صنعت، به‌زودی ردیابی چشم مهم‌ترین فناوری رابط انسان و ماشین برای پوشیدنی‌های مبتنی بر فناوری AR و VR خواهد بود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات