هوش مصنوعی نمی‌تواند مخترع باشد؛ چون انسان نیست!

سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس قوانین ایالات متحده، نمی‌توان نام یک دستگاه دارای هوش مصنوعی را به‌عنوان مخترع ثبت کرد؛ زیرا انسان نیست.
تبلیغات

لازم نیست نگران انقلاب هوش مصنوعی علیه انسان‌ها باشید؛ زیرا هنوز حتی نمی‌تواند در ایالات متحده آمریکا به‌عنوان مخترع یک پتنت معرفی شود.

لئونی بریکما، قاضی فدرال آمریکا، در هفته جاری حکمی صادر کرد که طبق قوانین فعلی نمی‌توان در ایالات متحده آمریکا نام یک هوش مصنوعی را به‌عنوان مخترع ذکر کرد. این پرونده توسط استفان تالر مطرح شد که عضو پروژه مخترع مصنوعی (Artificial Inventor Project) است. در واقع پروژه مذکور یک ابتکار بین‌المللی است که استدلال می‌کند باید به هوش مصنوعی اجازه داده شود هنگام ثبت پتنتی که خود خلق کرده است، نامش را به‌عنوان مخترع ثبت کند و از لحاظ قانونی صاحب آن شود.

به گزارش گیزمودو، تالر از اداره ثبت اختراعات و کالاهای تجاری ایالات متحده آمریکا شکایت کرد؛ زیرا درخواست‌های ثبت اختراع وی را رد کرده بود. دلیل رد شدن پتنت‌های مذکور این بود که وی هوش مصنوعی با نام DABUS را به‌عنوان مخترع نوع جدیدی از چراغ چشمک‌زن و محفظه نوشیدنی اعلام کرده بود. اداره مذکور با ارسال پاسخ‌های مختلف به مدت چند ماه به تالر توضیح داد که نام یک دستگاه نمی‌تواند به‌عنوان مخترع ذکر شود. در واقع به اعتقاد این آژانس، دستگاه ابزاری است که مردم برای ایجاد پتنت‌ها و اختراعات خود از آن استفاده می‌کنند.

بریکما تشخیص داد که اداره مذکور قوانین مربوط به ثبت اختراع را به‌درستی اجرا می‌کند. در آخرین تغییرات اعمال‌شده در قانون ثبت اختراع، کنگره به‌صراحت مخترع را به‌عنوان یک «فرد» مشخص کرده است. همچنین در این قانون، یک مخترع با استفاده از کلماتی مانند «خودش» (herself/ himself) یاد می‌شود. همه این موارد نشان می‌دهد که مخترع باید انسان باشد.

تالر معتقد بود اداره ثبت اختراعات باید شواهدی مبنی بر اینکه کنگره نمی‌خواهد سیستم‌های هوش مصنوعی را از مخترع بودن مستثنا کند ارائه بدهد. بریکما این ادعا را نیز رد کرد.

علاوه بر این، قاضی مذکور اظهار داشت که ماهیت مخترع قبلاً در دادگاه‌های فدرال مورد بررسی قرار گرفته است و آن‌ها اعلام کرده‌اند که شرکت‌ها و ایالت‌ها نمی‌توانند مدعی یک پتنت شوند.

تالر سعی کرد استدلال کند که دادگاه باید به تصمیم کنگره برای ایجاد سیستمی که «نوآوری را تشویق می‌کند» احترام بگذارد. وی می‌گوید:

اجازه ثبت اختراعاتی که توسط هوش مصنوعی خلق شده‌اند، منجر به نوآوری بیشتر می‌شود. این امر با بالا بردن ارزش اختراعات ثبت‌شده، باعث تشویق توسعه هوش مصنوعی می‌شود که قادر به تولید خروجی‌های قابل ثبت بیشتری است. در مقابل، حفاظت نکردن از اختراعات ایجادشده توسط هوش مصنوعی، باعث تضعیف سیستم می‌شود.

اما تالر در این بحث نیز خوش‌شانس نبود. بریکما گفت این مورد ملاحظات سیاسی است؛ بنابراین باید توسط کنگره مورد بررسی قرار بگیرد و دادگاه‌ها حق دخالت ندارند. در نهایت باید به این مسئله اشاره کرد که اداره ثبت اختراع قصد ندارد نقش هوش مصنوعی در تولید اختراعات جدید را نادیده بگیرد.

رایان ابوت، استاد حقوقی که بر پروژه مخترع مصنوعی نظارت می‌کند، به بلومبرگ گفت این گروه تجدید نظر خواهد کرد.  بریکما تمام استدلال‌های پروژه را مورد بررسی قرار داده؛ اما نگفته است هرگز نمی‌توان هوش مصنوعی را به‌عنوان مخترع ذکر کرد. وی در این باره می‌گوید:

با پیشرفت فناوری، ممکن است زمانی بیاید که هوش مصنوعی به درجه‌ای از پیچیدگی برسد که بتواند معانی پذیرفته‌شده اختراع را حفظ کند؛ اما زمان آن هنوز فرا نرسیده و در صورت رسیدن، این به عهده کنگره است که تصمیم بگیرد چگونه می‌خواهد دامنه قانون ثبت اختراع را گسترش بدهد.

نظر شما همراهان زومیت چیست؟ آیا روزی خواهد رسید که بتوان به‌طور رسمی از مخترع‌هایی با هوش مصنوعی استفاده کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات