اپل پتنتی با موضوع لنز قابل تنظیم برای اپل گلس ثبت کرده است

یک‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
عینک واقعیت افزوده‌ اپل ممکن است به کمک لنز قابل تنظیم، اشیاء AR و VR را به شکل طبیعی و واقع‌بینانه‌تر نشان دهد تا کاربر را در دنیای خود غوطه‌ور کند.
تبلیغات

در گذشته اپل بارها ایده‌هایش برای لنزهای خودتنظیم قابل استفاده در اپل گلس را به ثبت رسانده است. معمولا اغلب این ایده‌ها بر یک اصل واحد متمرکز بوده‌اند و آن این است که با استفاده از تنظیم خودکار و تعویض شکل لنزها، عینک واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی نیازی به لنز اضافه نداشته باشند؛ اما اکنون اپل در رویکردی متفاوت، ایده‌ی لنز خودتنظیم را برای کمک به تمامی کاربران (صرف ‌نظر از دید آن‌ها) به ثبت رسانده است که با بهبود تصاویر باعث جلوگیری از حواس‌پرتی کاربر می‌شود.

اختراع ثبت‌شده در اداره‌ی ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده با عنوان «سیستم نمایش با تنظیمات نوری» مجموعه اهداف اپل برای نحوه‌ی تغییر لنز به‌منظور نمایش بهتر اجسام AR و VR را شامل می‌شود که در بعضی مباحث فنی، پیچیده اما کاربردی به ‌نظر می‌رسد. غول فناوری کوپرتینو در مستندات اختراع به این نکته اشاره می‌کند که دستگاه‌های الکترونیکی گاهی اوقات دارای اجزای نوری قابل تنظیم هستند. برای مثال، دستگاه‌های الکترونیکی پوشیدنی مانند دستگاه‌های قابل نصب روی سَر (هدست‌ها) ممکن است شامل نمایشگرهایی برای نمایش محتوای تولیدشده در کامپیوتر باشد که با محتوای دنیای واقعی ترکیب و پوشانده می‌شود.

سیستم پیشنهادی اپل برای ارائه‌ی مطلوب محتوا می‌تواند دارای یک مؤلفه‌ی نوری قابل تنظیم در راستا با زمینه‌ی دید کاربر باشد. به‌عنوان مثال تنظیم روشنایی اشیاء واقعی در شرایطی که کاربر محتوای تولیدشده در کامپیوتر را مشاهده می‌کند و روی اجسام واقعی به‌وسیله‌ی لایه‌ای مجازی پوشانده شده است.

در سیستم‌های کنونی در برخی مواقع که کارت‌های اطلاعاتی مبتنی بر واقعیت افزوده برای کاربران به نمایش درمی‌آید، روشن‌تر بودن محیط اطراف باعث حواس‌پرتی آن‌ها می‌شود. اکنون اپل راه‌ حلی برای این موضوع در نظر گرفته است و احتمالا اپل گلس می‌تواند ویژگی درک نور محیط اطراف کاربر و تنظیم آن متناسب با اشیاء AR و VR داشته باشد. سیستم مذکور اگر بتواند روشنایی یا تاریکی منظره‌های دنیای واقعی را - که از طریق آن دیده می‌شود - تنظیم کند، باعث می‌شود عینک واقعیت افزوده تصویری پایدار و ثابت ارائه دهد.

اپل ادعا می‌کند هنگام استفاده از اجزای سازنده‌ی نور قابل تنظیم در دستگاه‌های الکترونیکی، چالش‌هایی ایجاد می‌شود. برای مثال، اجزای نوری قابل تنظیم برای دستگاه‌های قابل نصب روی سَر (HMD) ممکن است بیش از حد حجیم یا سنگین باشند و برخی از آن‌ها می‌توانند اثرات شکست نور یا سایر اثرات نامطلوب را که باعث ایجاد مصنوعات مرئی می‌شوند، نشان دهند.

اپل برای رفع این مشکلات پیشنهاد می‌کند از ماده‌ی «قابل تنظیم الکتریکی» استفاده شود که می‌تواند شامل ماده‌ی رسانای شفاف مانند اکسید قلع ایندیم و الگویی از شیارهای تقسیم‌شده باشد. شیارها برای تهیه‌‌ی ماده‌ی شفاف رسانا، باید همراه‌ با ناهمسانگردی الکتریکی پیکربندی شده باشند؛ به‌طوری که مقاومت ورق ماده‌ی رسانای شفاف در جهات مختلف متفاوت باشد. مکانیزم یادشده این امکان را فراهم می‌کند تا مدارهای کنترل بتوانند ولتاژ را روی مؤلفه‌ی نوری قابل تنظیم کنترل کنند.

لنزهای یادشده به‌طور خاص تحت کنترل نرم‌افزار تنظیم می‌شوند و هر لنز را می‌توان در درجه‌ی متفاوتی تنظیم کرد. به‌عنوان مثال این سیستم می‌تواند در ایجاد تصویر برای یک محفظه‌ی چشم چپ یا دست راست استفاده شود؛ بنابراین یک لنز ممکن است درواقع دید کاربر را در مقایسه با یک شیء به نفع نمایش اطلاعات مسدود کند و لنز دیگری نمایی از دنیای واقعی ارائه دهد که متناسب با روشنایی تنظیم شده است. ممکن است تصاویر از  چپ و راست دستگاه به مکان‌هایی در مرکز آن منتقل شوند که با محفظه‌ی چشم چپ و راست تراز شده‌اند.

اپل به‌صورت هفتگی اختراعات بی‌شماری ثبت می‌کند. ثبت اختراع نشان‌دهنده‌ی موضوعات مورد علاقه‌ی تحقیق و توسعه شرکت‌ها محسوب می‌شود؛ اما تضمین‌کننده‌ی ارائه آن در محصول یا خدمات آینده به‌حساب نمی‌آید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات