اپل به دنبال کاهش وزن هدست‌ واقعیت افزوده است

شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
اپل قصد دارد با توسعه فناوری هدایت موج نوری، ساخت هدست واقعیت افزوده سبک‌تر را ممکن و استفاده از آن‌ را ساده‌تر کند.
تبلیغات

راهنمای امواج (موج‌بَر) ساختاری است که نور را به مسیر دیگر منتقل و در نهایت آن‌ را هدایت می‌کند. در دستگاه‌های واقعیت افزوده، از این مکانیزم معمولا برای مسیریابی اطلاعات گرافیکی از منبع خروجی به صفحه‌نمایش در جلوی چشم کاربر استفاده می‌شود.

در اختراع جدید اپل با عنوان «آرایه‌ی پیکسل تعبیه‌شده در مدار مجتمع فوتونیکی (PIC)» غول فناوری کوپرتینو روشی برای سیستمی که در زیر بستر PIC قرار دارد، ترسیم و از ساطع‌کننده‌های نور و راهنماهای موج برای نمایش اطلاعات در دستگاه الکترونیک نوری استفاده می‌کند.

اختراع یادشده بسیار فنی‌تر از اکثر موارد مشابه است و روی فناوری اساسی و فرمول‌های ریاضی مرتبط با سیستم تمرکز دارد. در هیچ بخشی از پرونده‌ی این اختراع به استفاده از آن برای دستگاه‌ پوشیدنی، گوشی هوشمند یا دیگر ‌محصولات مصرفی اشاره نشده است؛ اما به نظر می‌رسد تمرکز اپل به کوچک‌سازی پروژکتورها برای کاربردهای بصری معطوف شده باشد که به یک مولد پیکسل فشرده و کارآمد برای تولید طیف نور مرئی نیاز دارد.

پتنت جدید اپل مرتبط با فناوری موج‌بَر

اپل خاطرنشان می‌کند که یک دستگاه الکترونیکی نوری می‌تواند شامل حداقل سه ساطع‌کننده‌ی نور باشد که روی یک لایه قرار گرفته‌اند. راهنمای موج روی این بستر می‌تواند آن نور را به‌عنوان ورودی دریافت و به‌صورت آدیاباتیک، آن‌ را به خروجی هدایت کند.

PIC می‌تواند شامل اتصال‌دهنده‌های جهت‌دار باشد که می‌تواند برای انتقال ریزش‌های اپتیکال در طول موج‌های مختلف استفاده شود. برای مثال، یک اتصال‌دهنده‌، نور سبز را از لیزر سبز به یک سیستم راهنمای امواج (Waveguides) منتقل می‌کند که می‌تواند نور آبی را نیز از لیزر آبی حمل کند و بعد از اتمام این فرایند، هدایت‌کننده‌ی نور پرتویی را در بر خواهد گرفت که شامل اجزای نور قرمز، سبز و آبی است. رنگ و شدت خروجی واقعی را می‌توان با تعدیل ساطع‌کننده‌های منفرد یا با استفاده از میراگرهای نوری متغیر خارجی (VOA) تعدیل کرد. این فرایند می‌تواند در همان PIC پیاده‌سازی و تلفیق شود.

اپل ادعا می‌کند که چندین مجموعه از ساطع‌کننده و اتصال‌دهنده‌ها می‌توانند با هم ترکیب شوند و یک موتور سبک چندپیکسلی یکپارچه تولید کنند. این اختراع برنامه‌ی اپل درباره‌ی محصولات آینده‌‌اش را نشان نمی‌دهد؛ اما مانند دیگر فناوری‌های هدایت نور، در محصولات واقعیت افزوده (AR) یا دستگاه‌های واقعیت ترکیبی (MR) کاربرد دارد.

در اختراع‌های قبلی صریحا گفته شده است که می‌توان از راهنمای امواج برای سبک کردن و متعادل نگه داشتن دستگاه‌های قابل نصب روی  سَر استفاده کرد. یک اختراع دیگر در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که اپل ممکن است در حال کار روی سیستم هدایت نور دیگری باشد که به‌ جای استفاده از صفحه‌های نمایشگر، شامل آینه و لیزرها می‌شود؛ البته باید به این نکته اشاره کرد که بسیاری از دستگاه‌های مبتنی بر فناوری AR مانند Magic Leap از فناوری مبتنی بر هدایت امواج نور استفاده می‌کنند و گزارش شده که اپل در جریان CES سال گذشته، با تأمین‌کنندگان این نوع فناوری و سایر سازندگان اجزای AR دیدار کرده است.

اپل به‌صورت هفتگی اختراعات بی‌شماری ثبت می‌کند. ثبت اختراع نشان‌دهنده‌ی موضوعات مورد علاقه‌ی تحقیق و توسعه شرکت‌ها محسوب می‌شود؛ اما تضمین‌کننده‌ی ارائه آن در محصول یا خدمات آینده به‌حساب نمی‌آید. اما چند سالی است که گفته می‌شود اپل در حال کار روی نوعی عینک واقعیت افزوده و یک هدست واقعیت مجازی یا واقعیت ترکیبی است و در گمانه‌زنی‌های اخیر، از آن با نام احتمالی اپل گلس (Apple Glass) یاد می‌شود.

گفته می‌شود اولین نمونه از محصولات AR اپل با قیمت ۴۹۹ دلار در سال ۲۰۲۲ از راه خواهند رسید. گزارش‌های مختلف و پرونده‌های ثبت اختراع متعدد به‌نوعی این موضوع را اثبات می‌کنند و نشان می‌دهند اپل برای عرضه‌ی این نوع از محصولات بسیار مصمم است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات