سامسونگ نمایشگر هدست VR با تراکم ۱۰ هزار پیکسل بر اینچ میسازد
اگر از طرفداران هدست واقعیت مجازی سؤال کنید، به تراکم پیکسل کمِ نمایشگر این نوع هدست اشاره میکنند. تراکم پیکسل کم باعث میشود کاربران روی نمایشگر، نقطههایی مشاهده کنند که فاصله میان پیکسلها هستند. حالا به نظر میرسد این مشکل در آینده توسط سامسونگ و دانشگاه استنفورد حل خواهد شد. سامسونگ و دانشگاه استنفورد نوعی نمایشگر OLED تولید کردهاند که تراکم آن به ۱۰,۰۰۰ پیکسل بر هر اینچ میرسد. این مقدار بالاتر از تراکم تقریبا تمام صفحات نمایشی است که درحال حاضر وجود دارد. این میزان تراکم پیکسل در هدست Oculus Quest 2 هم دیده نمیشود.
این تکنولوژی جدید برای انتشار نور سفید، از فیلمی نازک در بین صفحات منعکسکننده استفاده میکند؛ یک لایه نقره و یک لایه منعکسکننده فلزی با شیارهایی در ابعاد نانو. این تکنولوژی باعث میشود قسمتهای منعکسکننده اجازه نشان دادن یک رنگ خاص به پیکسلها بدهند. این طراحی برای نمایشگرهایی با تراکم پیکسلی بالا به کار میرود؛ تراکمی بسیار بالاتر از آن چیزی که امروزه در صفحه OLED گوشیهای هوشمند شاهد آن هستیم. تکنولوژی جدید سامسونگ و دانشگاه استنفورد روی میزان روشنایی نمایشگر تأثیر نمیگذارد و با میزان روشنایی صفحهنمایش OLED تلویزیونها یکسان است.
این ویژگیها در نهایت منجر به ایجاد نمایشگری با کیفیت بسیار بالا میشود که هرچه چشم خود را به آن نزدیک کنید، خبری از «اثرِ درِ صفحه» یا تشخیص پیکسلها بهصورت مجزا نخواهد بودکه این نمایشگرها را برای ساخت هدست واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) به گزینهای ایدهآل تبدیل میکند. ممکن است هنوز سالها با عرضهی تجاری این تکنولوژی فاصله داشته باشیم و نیاز به قدرت پردازشی بالا، سدی در راه آن باشد؛ اما نکتهی مهم این است که سامسونگ با نمونهی آزمایشی این صفحهنمایش ثابت کرد تکنولوژی اولد دیگر مانعی برای رسیدن به تراکم پیکسل بالا نخواهد بود.
سامسونگ در حال حاضر روی نمایشگری در اندازه کامل کار میکند که میزان تراکم پیکسلی آن ۱۰ هزار پیکسل بر هر اینچ است. تنها سؤال این است که کی میتوانیم چنین نمایشگری را مشاهده کنیم.
نظرات