اپل پتنتی برای ردیابی حرکت چشم در هدست واقعیت مجازی ثبت کرد

یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ظاهرا اپل روش‌های مختلف تشخیص حرکت چشم برای استفاده در هدست‌ واقعیت مجازی خود را آزمایش می‌کند که از مدت‌ها پیش شایعات فراوانی در مورد آن منتشر شده است.
تبلیغات

اپل می‌خواهد هنگام استفاده کاربر از هدست‌ واقعیت مجازی، حرکت چشمانش را زیر نظر بگیرد و خیره شدن او به بخشی از محتوای واقعیت مجازی را تشخیص دهد.

اختراعی که به‌تازگی توسط اپل با عنوان «سیستم ردیابی چشم» ثبت شده است، روشی را نشان می‌دهد که در آن حرکت چشم کاربر درحالی‌که بسیار نزدیک به صفحه نمایش هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده قرار گرفته است، تشخیص داده می‌شود. این فناوری اکنون در برخی هدست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما مبتنی بر دوربین و حسگرهای مادون قرمز یا استفاده از آیینه ۹۰ درجه است که هر دو روش‌ فضای زیادی اشغال می‌کنند و موجب می‌شوند هدست‌های موجود ابعادی بزرگ و فضای خالی زیادی در جلو داشته باشند.

در روش اپل از آینه‌ی داغ استفاده می‌شود که امواج مادون قرمز را بازتاب می‌کند. به این ترتیب این امواج از طریق یک فرستنده به سمت آینه ارسال و از آینه بازتاب می‌شود و به چشم می‌رسد. سپس امواج بازگشتی از چشم از همان مسیر برمی‌گردد و به دوربین ردیابی چشم می‌رسد.

به این ترتیب می‌توان فرستنده و دوربین مادون قرمز را زیر یا در کنار چشم و اطراف هدست قرار داد تا فاصله صفحه نمایش تا چشم کاهش یابد و با کم شدن فضای خالی، ابعاد هدست کوچک‌تر و فشار کمتری به سر وارد شود. در این روش هیچ قطعه‌ای در مسیر دید کاربر قرار نمی‌گیرد و تصویر به‌صورت شفاف‌تر قابل دیدن خواهد بود.

اضافه کردن ردیاب چشم به هدست‌ واقعیت مجازی و واقعیت افزوده چند مزیت برای آن‌ها در پی خواهد داشت؛ هدست می‌تواند با دانستن این‌که کاربر به کدام قسمت تصویر نگاه می‌کند، تصمیم بگیرد چه تصویری نمایش بدهد تاکاربر تصویری عمیق‌تر و واقعی‌تر ببیند.

هدست اپل

از سوی دیگر این فناوری می‌تواند امکان ارائه رابط کاربری مبتنی بر اشاره با چشم را فراهم آورد. برای مثال در بازی، محتوای محیط می‌تواند با توجه نقطه‌ای که کاربر به آن نگاه می‌کند نشان داده شود. این فناوری همچنین میزان گشودگی مردمک چشم و بسته بودن چشم را نیز تشخیص دهد.

این اختراع جدید اپل که سه‌شنبه هفته گذشته منتشر شد، ۱۹ اکتبر ۲۰۱۷ (۲۵ مهر ۱۳۹۶) به ثبت رسیده بود. البته اپل و دیگر شرکت‌ها ایده‌های مختلفی در اداره اختراعات و علایم تجاری آمریکا ثبت می‌کنند که بسیاری از آن‌ها هیچ‌گاه تجاری نمی‌شوند؛ بنابراین انتشار این اختراع به معنی استفاده از آن در هدست واقعیت مجازی یا سایر محصولات و خدمات اپل نخواهد بود.

از سویی دیگر، این اختراع جدیدترین نسخه از اختراعات ثبت‌شده اپل در زمینه هدست‌ واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است. اپل تابستان سال گذشته از ARKit برای iOS رونمایی کرد و از آن زمان توسعه‌دهندگان را به نوشتن اپلیکیشن برای آن تشویق می‌کند؛ اما هنوز هیچ سخت‌افزار تجاری برای آن معرفی نشده است. برخی از شایعات حاکی از آن هستند که هدست مجهز به واقعیت افزوده اپل ممکن است سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شود.

هدست اپل

تیم کوک، مدیر عامل اپل، پاییز سال گذشته اعلام کرد که در حال حاضر فناوری لازم برای ساخت هدستی که کیفیت مناسبی ارائه دهد وجود ندارد و ضعف‌های جدی در ساخت نمایشگر و سخت‌افزار لازم برای این هدست‌ها موجود است. به گفته‌ی وی، ارائه تجربه عالی برای کاربر مهم‌تر از اول بودن در بازار است و هشدار می‌دهد:

محصولی که شما زودتر از موعد در بازار می‌بینید، چیزی نیست که هیچ‌یک از ما را راضی کند و قطعا بیشتر کاربران از داشتن آن راضی نخواهند بود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات