5 دروغی که فروشندگان تلویزیون تحویل مشتری می‌دهند

شنبه ۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۳
مطالعه 4 دقیقه
یک قانون بزرگ و اساسی در خرید هر کالایی وجود دارد: هیچ وقت به صحبت‌های فروشنده اعتماد نکنید! این بدین معنا نیست که تمام صحبت‌های فروشندگان اشتباه است و اطلاعات ارائه شده توسط آن‌ها غیرکاربردی است، اما در حقیقت فروشندگان به‌دنبال فروش کالایی هستند که سود بیشتری برای آن‌ها داشته باشد و منفعت شما در آخرین اولویت آن‌ها است. در ادامه با 5 دروغ رایجی که فروشندگان تلویزیون برای ترقیب مشتری به خرید کالا به زبان می‌آورند، آشنا خواهید شد.
تبلیغات

فروشندگان تلویزیون برای ایجاد اشتیاق در مشتری بعضا دروغ‌های بزرگی را به زبان می‌آورند، البته این بدین معنا نیست که تمام فروشندگان تلویزیون انسان‌های بدی هستند. بسیاری از آن‌ها اصطلاحات اشتباه را باور کرده‌اند و به‌عنوان مثال ایمان دارند که کنتراست داینامیک یا فرکانس بالاتر باعث بهبود تصویر می‌شود. بعضی نیز می‌دانند که معیارهای کیفیت تصویر اینها نیستند اما برای فروش کالای خود مجبور به ارائه اطلاعات اشتباه به کاربر می‌شوند.

پیش از ادامه مطلب پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به مقاله «۱۶ اصطلاح گیج کننده در مورد صفحه‌نمایش و تلویزیون به همراه معانی آن‌ها» بیاندازید.

این تلویزیون دارای نسبت کنتراست یک به میلیارد است

نه این جمله درست نیست. تمام تولیدکنندگان تلویزیون نسبت کنتراست تصویر را به دروغ اعلام می‌کنند. حتی یک تولیدکننده هم وجود ندارد که نسبت واقعی کنتراست تصویر را منتشر کند. پس هرگز به اعداد و ارقام ارائه شده توسط فروشنده و تولید کننده در مورد کنتراست تصویر توجه نکنید. اعدادی که به‌عنوان کنتراست تصویر ارائه می‌شوند در واقع نسبت کنتراست داینامیک تصویر هستند که هیچ تأثیری روی کیفیت تصویر ندارد. کنتراست واقعی تصویر یا Native Contrast عدد مهم و قابل تاملی است که به دلیل پایین بودن آن، توسط تولیدکنندگان ارائه نمی‌شود. در حقیقت هرچه کنتراست واقعی تصویر بالاتر باشد بهتر است اما ازآنجاکه تولیدکنندگان اطلاعات مربوط به کنتراست واقعی تصویر را منتشر نمی‌کنند، شما هم نباید به این اعداد توجه کنید. در دنیای واقعی تلویزیون‌های پلاسما معمولاً کنتراست بالاتری نسبت به LCD و LED ها دارند، البته تلویزیون‌های LED LCD TV های گران‌قیمت مانند Elite Sharp، Sony HX950 و LG LM9600 که مجهز به تاریکی موضعی هستند، نیز کنتراست بسیار بالا و مناسبی دارند و با پلاسماها رقابت می‌کنند.

کیفیت صدای این تلویزیون بهتر از باقی است

«ببینید این تلویزیون کیفیت صدای بسیار بهتری نسبت به آن تلویزیون دارد!» نه این جمله درست نیست، هیچ کدام از تلویزیون‌های HDTV کیفیت صدای خوبی ندارند. جمله درست این است که این تلویزیون صدایش به بدی دیگری نیست! به دلیل باریکی تلویزیون‌های فلت پنل، هیچ کدام مجهز به اسپیر مناسب نیستند و نمی‌توانند کیفیت مناسبی را ارائه کنند و برای اینکه کیفیت صدای مناسبی داشته باشید باید یک سینمای خانگی مجزا خریداری کنید. پس کیفیت صدای تلویزیون‌های فلت پنل تفاوت بسیار کمی با یکدیگر می‌کنند و همگی از نظر کیفیت صدای خروجی در سطح بسیار پایینی قرار دارند.

تلویزیون‌‌ها خیلی زود آسیب می‌بینند گارانتی تلویزیون خود را افزایش دهید

مورد دیگری که احتمالاً در هنگام خرید به شما گفته می‌شود در مورد گارانتی و آسیب پذیری شدید تلویزیون‌ها است. به‌همین‌دلیل، به شما پیشنهاد افزایش مدت زمان گارانتی یا خرید تلویزیون با گارانتی طولانی‌تر داده می‌شود. اما حقیقت چیز دیگری است و تلویزیون‌های Flat Panel معمولاً کیفیت ساخت مناسبی داشته و طول عمر آن‌ها نیاز بسیار بالا است به‌همین‌دلیل، پرداخت هزینه بیشتر برای افزایش مدت گارانتی توصیه نمی‌شود.

LED TVها بهترین کیفیت تصویر را دارند

این جمله اشتباه است. ابتدا باید بانید که چیزی تحت عنوان LED TV وجود ندارد! تمام LED TVها همان تلویزیون‌های LCD هستند که LEDها به جای لامپ‌های فلورسنت قدیمی، وظیفه ایجاد نور در پشت پنل را دارند. در واقع نام کامل تلویزیون‌های LED یا LED TVها، LED LCD TV است. LEDها نسبت به فلورسنت مصرف کمتری دارند و در مدل‌های گران‌قیمت LED LCD TVها کنترل بهتری روی نور پنل وجود دارد که منجر به ارائه تصاویر با کیفیت تر نسبت به LCDها می‌شود. اما در بسیاری از شرایط کیفیت پلاسما ها بهتر از LED LCD TVها است. پلاسما رنگ مشکی را عمیق‌تر نمایش داده و کنتراست تصویر بالاتری نیز دارند. اگر بخواهید یک LED TV با کیفیت پلاسما داشته باشید باید دو یا سه برابر قیمت تلویزیون پلاسما هزینه کنید. البته پلاسما هم معایب خاص خود را نیز دارند مثلا پلاسماها معمولاً ضخیم‌تر، سنگین‌تر، پرمصرف‌تر از LEDها هستند و دمای بیشتری نیز ایجاد می‌کنند.

اگر کیفیت صدا و تصویر بالاتری می‌خواهید حتماً باید نوع خاص و گران‌قیمت کابل HDMI را تهیه کنید

باور کنید که تفاوت بین کابل‌های HDMI ده هزار تومانی با 100 یا 300 هزار تومانی تقریباً صفر است مخصوصا اگر طول کابل و فاصله بین پخش‌کننده و تلویزیون کمتر از 3 متر باشد. پس هرگز بابت کابل HDMI گران‌قیمت هزینه نکنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات