معرفی تلویزیون ایکس ویژن سری ۸ [با معرفی ویدیویی]

سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
تلویزیون هوشمند 4K ایکس ویژن سری ۸ مدل 65XTU835 با قابلیت پخش ویدئوهای 4K، اسپیکرهای قدرتمند و زاویه دید گسترده، برای محیط‌های نسبتاً بزرگ با مبلمان عریض مناسب است. برای آشنایی با این محصول همراه زومیت باشید.
تبلیغات

شرکت مادیران برند ایکس‌ویژن را در سال ۱۳۸۵ با هدف تولید تلویزیون‌هایی با برچسب قیمتی مناسبت‌تر نسبت به رقبای خارجی معرفی کرد؛ اما تلویزیون‌های ساخت این شرکت به‌مرور زمان وارد دنیای سیستم‌های هوشمند شدند و با مجهز شدن به قابلیت پخش 4K و بسیاری از قابلیت‌های دیگر، حالا مولفه‌هایی به جز برچسب قیمت اقتصادی برای رقابت در بازار نفس‌گیر تلویزیون دارند.

مادیران با عرضه‌ی تلویزیون ۶۵ اینچی سری ۸ ایکس‌ویژن سراغ برچسب قیمتی نسبتاً بالایی رفته است، این تلویزیون از وضوح 4K بهره می‌برد، رنگ‌های شفاف و زنده‌ای را با سطح روشنایی خوب به‌نمایش می‌گذارد و به‌لطف بهره‌گیری از پنل IPS زاویه‌ی دید گسترده‌ای ارائه می‌دهد.صرف‌نظر از موارد یادشده، تلویزیون ۶۵ اینچ ایکس‌ویژن، سیستم صوتی رضایت‌بخشی دارد و تجربه‌ی قابل‌قبولی از یک سیستم هوشمند مبتنی‌بر سیستم‌عامل اندروید را ارائه می‌دهد. مادیران تلویزیون XTU835 را علاوه‌بر ابعاد ۶۵ اینچ، در مدل‌های ۵۰ و ۵۵ اینچ نیز تولید می‌کند.

معرفی ویدیویی تلویزیون ایکس ویژن سری ۸

طراحی و درگاه‌های تلویزیون ایکس ویژن سری ۸

طراحی تلویزیون هوشمند ایکس ویژن سری ۸ مدل 65XTU835 با فریم و پایه‌های فلزی و نوار پارچه‌ای لبه‌ی پایین که سیستم صوتی دستگاه را زیر خود دارد، بسیار شکیل و مدرن به‌نظر می‌رسد. روی نوار پارچه‌ای پایینی لوگوی X.VISION و واژه‌ی PureSound به‌چشم می‌خورد که مورد دوم به سیستم صوتی به‌کاررفته در تلویزیون 65XTU835 اشاره می‌کند. قاب پشتی تلویزیون مانند عموم تلویزیون‌ها جنسی پلاستیکی دارد، ضخامت تلویزیون در نیمه‌ی پایینی که قطعات تلویزیون از جمله اسپیکرها را در خود جای داده، کمی بیشتر از نیمه‌ی بالایی است.

پایه تلویزیون ایکس ویژن سری ۸

پایه‌‌های فلزی و خاکستری تلویزیون هوشمند ایکس ویژن در گوشه‌های انتهایی به آن پیچ می‌شود که با توجه به ابعاد بزرگِ ۲۶۰ × ۹۲۰ × ۱۴۴۰ میلی‌متری و وزن ۱۹ کیلوگرمی دستگاه، انتخاب معقولی به‌حساب می‌آید. این پایه‌ها به‌لطف شکل ظاهری و جنس محکم‌شان می‌توانند به‌خوبی تلویزیون ۶۵ اینچی ایکس ویژن را روی سطح نگه دارند، به‌طوری‌که در تکان‌های عادی خطر افتادن تلویزیون وجود ندارد.

پشت تلویزیون ایکس ویژن سری ۸

تلویزیون ایکس ویژن سری ۸ در سه سایز ۵۰، ۵۵ و ۶۵ اینچی عرضه شده که علاوه‌بر تفاوت در ابعاد، در برخی از ویژگی‌ها نیز با یکدیگر متفاوت هستند؛ این موضوع در برچسب قیمتی آن‌ها تفاوت محسوسی ایجاد کرده است. به‌عنوان مثال، مدل ۶۵ اینچی که برای معرفی دراختیار زومیت قرار داده شد، از پنل IPS بهره می‌برد که در دو نوع مدل دیگر به چشم نمی‌خورد؛ پنل‌های IPS درمقایسه‌با نمونه‌های LCD دیگر، زاویه‌ی دید عریض‌تری ارائه می‌دهند.

پورت های تلویزیون ایکس ویژن سری ۸

مدل ۶۵ اینچی تلویزیون ایکس‌ویژن تعداد پورت بیشتری را درمقایسه‌با مدل‌های کوچک‌تر دارد. این مدل در مجموع ۱۰ پورت از جمله ۲ درگاه USB 3.0 و USB 2.0، خروجی صدای دیجیتال SPDIF (از نوع اپتیکال)، سه درگاه HDMI (مجهز به قابلیت ARC)، ورودی کامپوزیت (از نوع مینی و همراه با کابل تبدیل یک به ۳)، خروجی هدفون، ورودی آنتن و LAN برای اتصال به شبکه کابلی بهره می‌برد که البته چون تلویزیون از نوع هوشمند است، امکان اتصال به باند ۲٫۴ گیگاهرتز شبکه‌‌ی وای‌فای نیز وجود دارد. تمام پورت‌ها در پشت و سمت راست دستگاه قرار دارند. تلویزیون ۶۵ اینچی سری ۸ ایکس‌ویژن برای دریافت کانال‌های داخلی تیونر دیجیتال DVB-T2 نیز در بطن خود دارد.

کیفیت تصویر تلویزیون ایکس ویژن سری ۸

تلویزیون هوشمند ایکس ویژن سری ۸ مدل 65XTU835 از پنل LED با سیستم نوردهی Edge-lit و چیدمان IPS بهره می‌برد. تصمیم مادیران به استفاده از چیدمان IPS به جای VA باعث شده است تا این تلویزیون دارای زاویه‌ی دید گسترده‌ای باشد؛ یکنواختی رنگ مشکی و سطح کنتراست تلویزیون نیز در حد معقولی قرار دارد. در نقطه‌ی مقابل، پنل‌های VA زاویه‌ی دید محدودتر و یکنواختی مشکی بهتری ارائه می‌دهند. به همین خاطر، 65XTU835 برای محیط‌های بزرگ با مبلمان عریض مناسب خواهد بود؛ چرا‌که تماشای صفحه‌نمایش در زوایای مختلف باعث کاهش طراوت و درخشندگی رنگ‌ها نمی‌شود.

پنل تلویزیون هشت‌بیتی است، رزولوشن معادل ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل یا 4K UHD دارد و از نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی بهره می‌برد. نکته‌ای که باید در مورد تماشای محتوای 4K با تلویزیون‌های ۶۵ اینچی مد نظر داشته باشید، حفظ فاصله‌ی ۱٫۲ تا ۲٫۵ متری از تلویزیون است. اگر از فاصله‌ای بیشتر از ۲٫۵ متر به نمایشگر نگاه می‌کنید، متوجه تفاوت بین محتوای 4K و 1080p نخواهید شد. در نظر داشته باشید که قابلیت پخش محتوای 4K از درگاه‌های HDMI شماره‌ی ۲ و ۳ تلویزیون 65XTU835 وجود دارد که برای فعال‌سازی آن باید از بخش تنظیمات مربوط به HDMI، حالت Enhanced format را انتخاب کنید.

رابط کاربری تلویزیون ایکس ویژن سری ۸

نقطه قوت دیگر تلویزیون ۶۵ اینچی سری ۸ ایکس‌ویژن روشنایی بسیار خوب آن است. به گفته‌ی مادیران، نمایشگر تلویزیون ۶۵ اینچی ایکس ویژن سری ۸ از روشنایی ۳۶۰ نیت بهره می‌برد که این موضوع هنگام بررسی تصاویر کاملاً سفید نسبتاً محسوس بود. تلویزیون ایکس ویژن همچنین از فناوری MEMC برای روان‌سازی حرکت ویدئوهایی با نرخ فریم پایین پشتیبانی می‌کند.

تلویزیون 65XTU835 از بین فرمت‌های HDR تنها از HDR10 روی پورت USB پشتیبانی می‌کند، با پخش محتوای HDR، تلویزیون در صورت نیاز، به‌صورت خودکار روشنایی را افزایش می‌دهد. حالت‌های تصویر هم شامل استاندارد، داینامیک، فیلم، اسپرت و شخصی است که با وارد شدن به هر کدام و انتخاب تنظیمات پیشرفته (Advanced settings) می‌توانید موارد مختلفی نظیر میزان روشنایی، کنتراست، موشن، رنگ و شفافیت را به‌دلخواه تغییر دهید.

صدا و تجربه صوتی تلویزیون ایکس ویژن سری ۸

تلویزیون 65XTU835 ایکس ویژن سری ۸ همان‌طور که از لبه‌ی پایینی صفحه‌نمایش مشخص است، از سیستم صوتی PureSound با توان خروجی ۱۲ وات برای هر یک از دو اسپیکر استفاده می‌کند که توانسته تا حدی صدای شفاف و فراگیری را ارائه دهد.

بلندی صدای اسپیکر‌های تلویزیون بسیار بالا است، به حدی که برای اتاق‌های نشیمن شاید حتی نیاز به ساندبار نیز نباشد. بااین‌حال، تجربه‌ی صدا در فرکانس میانی رو به بالا با بلندی صدای ۶۰ تا ۱۰۰ گاهی ممکن است با نویز همراه باشد؛ برای تجربه‌ی کیفیت مطلوب صدا، بلندی را روی ۴۰ تا ۵۰ تنظیم کنید.

لوگوی پیور ساند تلویزیون ایکس ویژن سری ۸

ازآنجاکه 65XTU835 از فناوری صدای فراگیر (surround) پشتیبانی نمی‌کند، پخش‌کننده‌ی خود تلویزیون قادر به پخش صدای ویدئوهایی با فرمت DTSX نیست. بااین‌حال، می‌توانید این نوع ویدیوها را با اپلیکیشن VLC که قابل دانلود و نصب در محیط تلویزیون است، بدون مشکل پخش کنید.

65XTU835 از فرمت‌های پخش ویدئو H.265 و H.264 در کنار فرمت‌های رایج دیگری نظیر MPEG4 و AV1 پشتیبانی می‌کند و موسیقی با فرمت‌های MP3، HE-AAC، LPCM و AC3 نیز از این دستگاه قابل پخش است. در ضمن می‌توانید نوع پخش صدا را بسته به نحوه‌ی قرار گرفتن تلویزیون روی میز تنظیم کنید.

مشخصات فنی و نرم‌افزار تلویزیون ایکس ویژن سری ۸

تلویزیون ۶۵ اینچی سری ۸ ایکس‌ویژن طبق گفته شرکت سازنده از پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای با هسته‌های ۱۶۰۰ مگاهرتزی Cortex A55 بهره می‌برد. واحد گرافیکی این دستگاه هوشمند Mali-G31 است که برای برطرف کردن نیاز روزانه کاربر عملکرد مناسبی دارد. این تلویزیون همچنین از ۲ گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی با ۱۱ گیگابایت فضای آزاد بهره می‌برد.

تلویزیون ۶۵ اینچی 65XTU835 از سیستم‌عامل مبتنی‌بر اندروید 10 بهره می‌برد. این دستگاه به گوگل پلی دسترسی ندارد، اما دارای استور مخصوص به خود است که قابلیت دانلود و نصب اپلیکیشن‌های مختلفی از جمله دیجی کالا، دیوار، کافه بازار، کروم، اسپاتیفای و اینستاگرام را دارد. ازآنجاکه سیستم عامل 65XTU835 اندروید تی وی نیست، اپلیکیشن‌های یادشده در نسخه‌ی موبایل عرضه شده‌اند. هنگام وب‌گردی نیز وب‌سایت‌ها به‌طور پیش‌فرض در نسخه موبایل نمایش داده می‌شوند که برای تجربه‌ی بهتر، باید نسخه‌ی دسکتاپ آن‌ها را درخواست کرد.

در تلویزیون ۶۵ اینچی از برنامه‌ی پیش‌فرضی برای مدیریت فایل‌ها خبری نیست؛ اما می‌توان با دانلود و نصب ES File Explorer از استور خود تلویزیون به اطلاعات حافظه‌ی ذخیره‌سازی و هاردهای اکسترنال متصل، دسترسی پیدا کرد. امکان برقراری تعامل بین تلویزیون با گوشی هوشمند از جمله آیفون نیز فراهم است.

کنترل تلویزیون تلویزیون ایکس ویژن سری ۸

تلویزیون هوشمند 65XTU835 با یک ریموت کنترل با ابعاد بزرگ برای مصارف عادی و یک ریموت بلوتوثی کوچک‌تر موسوم به Air Mouse برای وب‌گردی و تجربه‌ی تلویزیون هوشمند به‌فروش می‌رسد. هر دو ریموت از باتری استفاده می‌کنند که دو جفت از آن‌ها در جعبه موجود است. از قابلیت‌های ریموت کنترل می‌توان به امکان ضبط محتوای نمایش‌ داده شده، ضبط برنامه‌های تلویزیونی از گیرنده‌ی دیجیتال و دسترسی سریع به استور اپلیکیشن‌ها اشاره کرد.

ریموت های تلویزیون ایکس ویژن سری ۸

برای جفت کردن ریموت بلوتوثی با تلویزیون لازم است دکمه OK و خانه را با هم فشار دهید. این کنترلر در تشخیص حرکت کنترل و نمایش نشانگر عملکرد مناسبی دارد؛ اما گاهی هنگام فشار دادن کلید OK گاهی با تأخیر همراه است. نبود چرخ اسکرول مانند آنچه در مجیک ریموت ال‌جی وجود دارد، تجربه‌ی وب‌گردی را کمی با مشکل روبه‌رو می‌کند؛ اما در کل کار کردن با ریموت راحت و واکنش نشانگر به حرکت دست رضایت‌بخش ارزیابی می‌شود.

جمع‌بندی

تلویزیون هوشمند ۶۵ اینچی ایکس ویژن مدل 65XTU835 به لطف پنل IPS با زاویه دید گسترده، روشنایی بسیار خوب نمایشگر، ابعاد عریض و سیستم صوتی PureSound با حجم صدای زیاد برای اتاق‌های نسبتاً بزرگ با مبلمان عریض مناسب است. پخش ویدئوهای 4K نیز عملکرد بسیار رضایت‌بخشی دارد. سیستم عامل اندروید ۱۰ این تلویزیون امکان وب‌گردی و استفاده از اپلیکیشن‌های اندرویدی را فراهم می‌کند؛ اگرچه نبود گوگل پلی دسترسی به مجموعه بزرگ‌تری از اپلیکیشن‌ها و دریافت به‌روزرسانی‌های سریع‌تر را محدود کرده، استور اختصاصی تلویزیون امکان دانلود و نصب بسیاری از اپلیکیشن‌‎های کاربردی را دراختیار کاربر قرار می‌دهد و به‌روزرسانی‌ها نیز ازطریق App Update ممکن است.

لوگوی ایکس ویژن

در نظر داشته باشید که برچسب قیمتی مدل ۶۵ اینچی تلویزیون نسل ۸ ایکس ویژن به‌خاطر برخی تفاوت‌ها از جمله پنل IPS، روشنایی بالاتر و تعداد پورت بیشتر نسبت به دو مدل دیگر بالاتر است. در کل، 65XTU835 تجربه‌ی قابل‌قبولی از تلویزیون هوشمند ارائه می‌دهد و برای اتاق‌های بزرگ و افراد علاقه‌مند به تماشای محتوای 4K با طیف رنگ‌های شفاف و باطراوت مناسب ارزیابی می‌شود.

شما می‌توانید برای مشاهده لیست قیمت تلویزیون ایکس ویژن و مقایسه مشخصات آن‌ها با رقبا از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات