معرفی تلویزیون هوشمند 55 اینچی زلموند [با معرفی ویدیویی]

سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
مطالعه 11 دقیقه
تلویزیون هوشمند زلموند مدل ZL-55SF6263 مبتنی‌بر اندروید تی‌وی ۹ تجربه رضایت‌بخشی از تلویزیونی هوشمند با برچسب قیمتی معقول ارائه می‌دهد. برای آشنایی با این محصول، همراه زومیت باشید.
تبلیغات

بازار تلویزیون در چند سال اخیر ازلحاظ قیمت و تکنولوژی دستخوش تحولات بسیاری بوده است. حالا از یک طرف انواع جدیدتری از نمایشگرها با پنل‌های مختلف و رزولوشن 4K جایگزین نمایشگرهای 1080p شده‌اند و از طرف دیگر تلویزیون‌های هوشمند با قابلیت نصب و اجرای اپلیکیشن و وب‌گردی، تجربه منحصر‌به‌فرد و کاملاً متفاوتی از آنچه از تلویزیون انتظار می‌رود، به کاربران ارائه می‌دهند. در ابتدا از شما دعوت می‌کنیم تا نگاهی به معرفی ویدیویی این تلویزیون داشته باشید.

مقاله‌ی پیش‌رو در تاریخ ۱۳ مهر ۱۴۰۰ با افزودن معرفی ویدیویی تلویزیون زلموند به‌روز شد.

معرفی ویدیویی تلویزیون زلموند

تماشا در آپارات

امروزه، اگرچه مدل‌های بالارده 4K با قیمتی حدود نیمی از آنچه چند سال پیش عرضه می‌شد، در بازارهای جهانی فروخته می‌شوند، این طیف قیمت متأسفانه همچنان از توان خرید کاربران زیادی خارج است. در‌این‌بین، برخی سازندگان سعی کردند با حذف برخی قابلیت‌ها و حفظ برخی دیگر و جایگزینی قابلیت‌های پرزرق‌و‌برقی نظیر پنل OLED با نسخه‌های ساده‌تر، تجربه کم‌وبیش مشابهی از تلویزیون هوشمند را به کاربر عرضه کنند.

لوگو تلویزیون زلموند Zelmond

تلویزیون هوشمند زلموند Zelmond با نمایشگر LCD با وضوح تصویر 4K و سیستم‌عامل اندروید تی‌وی ۹، می‌تواند برای آن دسته از کاربرانی انتخاب مناسبی باشد که به‌دنبال تجربه تلویزیون هوشمند 4K با برچسب قیمت معقول هستند.

طراحی و درگاه‌های تلویزیون زلموند

تلویزیون هوشمند زلموند با فریم و پایه‌های فلزی، اما با نیمه پایینی و پشت پلاستیکی و حاشیه‌های مشکی و باریک اطراف نمایشگر از جلوه ظاهری مناسبی برخوردار است. پایه‌ فلزی و خاکستری زلموند ساختار محکمی دارد و با ارتفاع نسبتاً مناسبی تلویزیون را روی سطح نگه می‌دارد. این تلویزیونقابلیت اتصال به دیوار از‌طریق مانت VESA را نیز دارد.

پورت های HDMI تلویزیون زلموند Zelmond

تلویزیون زلموند در مدل‌های ۳۲ اینچی LED HD، مدل ۴۳ اینچی LED FHD، مدل ۴۳ اینچی Smart TV FHD، مدل ۵۰ اینچی LED FHD، مدل ۵۰ اینچی Smart TV 4K و مدل ۵۵ اینچی Smart TV 4K عرضه می‌شود. ما برای معرفی مدل ۵۵ اینچی Smart TV 4K را دراختیار داشتیم که با نام ZL-55SF6263 اخیراً وارد بازار شده است. همه مدل‌های زلموند از گیرنده دیجیتال داخلی نیز برای استریم کانال‌های تلویزیونی بهره می‌برند.

پورت‌های تلویزیون زلموند Zelmond

در نسخه ۵۵ اینچی تلویزیون زلموند و در پشت آن، در‌مجموع ۲ درگاه USB 2.0، درگاه اپتیکال برای اتصال ساندبار، ۲ درگاه ورودی HDMI 1.4a، درگاه ورودی کارت صوتی کامپیوتر، درگاه HDMI MHL/2، درگاه آنتن، درگاه اتصال کابل LAN، جک هدفون، جک ورودی کارت صوتی کامپیوتر و جک‌های ورودی Y/Pb/Pr و AV در حالت کامپوننت موجود است. تلویزیون هوشمند زلموند قابلیت اتصال به باند ۲٫۴ گیگاهرتز شبکه‌های Wi-Fi را نیز برای اتصال بی‌سیم به اینترنت یا استریم محتوا دراختیارتان قرار می‌دهد.

کیفیت تصویر تلویزیون زلموند

تلویزیون هوشمند ۵۵ اینچی زلموند از پنل LCD با چیدمان عمودی یا VA بهره می‌برد. نمایشگرهای LCD در این رده معمولاً یکی از دو نوع پنل IPS یا VA استفاده می‌کنند که هریک برتری‌ها و محدودیت‌های خاص خود را دارد. برای مثال، پنل IPS زاویه دید فوق‌العاده، اما کنتراست ضعیف و یکنواختی مشکی متوسطی دارد؛ در‌حالی‌که پنل VA زاویه دید محدود با کنتراست و یکنواختی مشکی بسیار مناسبی ارائه می‌دهند. پنل تلویزیون با رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل یا 4K UHD با نرخ نوسازی (Refresh Rate) مرسوم ۶۰ هرتزی عرضه شده که برای تلویزیونی در این رده‌ کاملاً مناسب است.

نکته‌ای که درباره تلویزیون‌های 4K باید به آن توجه کنید، این است که در ابعاد ۵۵ اینچ و برای تجربه لذت‌بخش محتوای 4K باید در فاصله بین ۱ تا ۲ متر از تلویزیون قرار داشته باشید؛ چرا‌که در فاصله‌های کمتر از یک متر، پیکسل‌ها به‌چشم می‌خورند و در فاصله‌های بیش از ۲ متر، متوجه تفاوت فاحشی بین محتوای 4K و 1080p نخواهید شد؛ بنابراین، تلویزیون‌های ۵۵ اینچی 4K مانند زلموند برای فضاهای محدود مناسب هستند و اگر قصد دارید از فاصله‌ای دورتر به تماشای تلویزیون بنشینید، خرید تلویزیون 4K به‌نوعی هزینه اضافی محسوب می‌شود.

کیفیت تصویر تلویزیون زلموند Zelmond

تلویزیون زلموند به‌موجب استفاده از پنل VA، زاویه دید محدودی دارد؛ یعنی اگر به صفحه نمایشگر از زاویه‌ای بیش از ۲۵ تا ۳۰ درجه نگاه کنید، با افت طراوت و درخشندگی رنگ‌ها روبه‌رو خواهید شد. ازاین‌رو، این تلویزیون برای اتاق‌های نشیمن با صندلی‌های محدود مناسب‌تر است؛ اما درمقابل، به‌کارگیری پنل VA در نمایشگر زلموند باعث شده کنتراست تصویر با‌‌توجه‌‌به برچسب قیمتی محصول، رضایت‌بخش به‌نظر برسد. تلویزیون زلموند رنگ مشکی را نیز با عمق و یکنواختی خوبی نمایش می‌دهد.

در بحث کنتراست و عمق رنگ مشکی، پنل‌های OLED همواره عملکرد بسیار بهتری از پنل‌های LCD دارند و نوردهی یکنواخت‌تری ارائه می‌دهند؛ زیرا در آن‌ها هرکدام از پیکسل‌ها مستقل‌ از پیکسل‌های دیگر، قابلیت کم‌نور، روشن یا خاموش‌‌شدن دارند. در تلویزیون زلموند همان‌طور‌که از پنل LCD آن انتظار می‌رود، از «کنتراست بی‌نهایت» خبری نیست و هنگام نمایش محتوای روشن با پس‌زمینه مشکی، نظیر زیرنویس فیلم‌ها، هاله‌ای دور آن ایجاد می‌شود. با‌این‌حال، روشنایی این تلویزیون برای اتاق‌های نشیمن با فضای محدود مناسب است.

تلویزیون زلموند روی کاغذ از برخی فرمت‌های HDR نظیر HDR10 و HLG پشتیبانی می‌کند؛ اما با‌‌‌توجه‌‌به رده و برچسب قیمتی آن، نباید انتظار تجربه واقعی از HDR را داشت؛ چرا‌که تجربه HDR به‌معنی واقعی کلمه، تنها در تلویزیون‌های میان‌رده و بالارده اتفاق می‌افتد که از روشنایی بسیار زیادی برخوردار‌‌‌ند.

در بخش تنظیمات حالت تصویر، حالت کاربر، استاندارد، پویا و ملایم وجود دارد که می‌توان برخی از قابلیت‌های آن‌ها را مطابق با سلیقه تنظیم کرد. برای مثال، در حالت کاربر می‌توانید میزان روشنایی و کنتراست و اشباع رنگ (saturation) را به‌دلخواه تغییر دهید. در پنل کاربری این تلویزیون نیز، حالت‌های تصویر دیگری از‌جمله Game وجود دارد که انتخاب آن‌ها تغییر محسوسی در تصویر ایجاد نکرد و به‌نظر می‌رسد باگ‌هایی دارد که انتظار می‌رود در به‌روزرسانی‌های آینده برطرف شود.

صدا و تجربه صوتی تلویزیون زلموند

بلندی صدای اسپیکر‌های تلویزیون زلموند راضی‌کننده و برای مصارف روزانه و پخش فیلم در فضاهای ۸۰ تا ۹۰ متری و حتی کمی بیشتر کاملاً مناسب است. کیفیت صدای خروجی در فرکانس‌های میانی و پایین مناسب ارزیابی شد؛ اما در فرکانس‌های بالا با افت کیفیت روبه‌رو می‌شود.

اگر قصد دارید هنگام تماشای فیلم در ابعاد ۵۵ اینچ و با رزولوشون 4K تجربه سینمایی هیجان‌انگیزتری داشته باشید، مطمئناً بسنده‌کردن به اسپیکر‌های داخلی تلویزیون پاسخ‌گوی این نیاز نخواهد بود و لازم است از سیستم صوتی جداگانه‌ای استفاده کنید. خوشبختانه تلویزیون زلموند به درگاه اپتیکال مجهز است که اتصال ساندبار را ممکن می‌کند.

پشت تلویزیون زلموند Zelmond

تلویزیون زلموند از چهار حالت صدای کاربر، استاندارد، موسیقی و سینما پشتیبانی می‌کند که هر‌یک تنظیمات مختص به خود را دارد. برای مثال، در حالت کاربر می‌توان مقادیر بیس و صدای زیر را مطابق با سلیقه تنظیم کرد.

مدل ۵۵ اینچی تلویزیون زلموند طبق گفته شرکت سازنده به پردازنده‌‌‌‌ هشت‌هسته‌‌ای مجهز است؛ اما در بررسی ما، پردازنده Cortex A55 آن با چهار هسته ۱۱۰۰ مگاهرتزی شناسایی شد. واحد گرافیکی Mali 470 نیاز روزانه کاربر را برطرف می‌کند؛ اما نمی‌توان برای تجربه بازی فوق‌العاده‌ای روی آن حساب باز کرد. این مدل از تلویزیون زلموند با ۲ گیگابایت حافظه رم و ۴ گیگابایت حافظه‌ ذخیره‌سازی عرضه می‌شود که از این مقدار تقریباً ۳ گیگابایت در‌دسترس قرار دارد.

یکی از دغدغه‌های کاربران هنگام خرید تلویزیون، پشتیبانی از انواع فایل‌های تصویری و صوتی با فرمت‌های مختلف رایج است تا تجربه بی‌دردسر و لذت‌بخشی از تماشای فیلم و موسیقی به‌دست آید. در این زمینه، تلویزیون زلموند با پشتیبانی از کدک‌های رایجی چون H.265 و H.264 عملکرد مقبولی دارد.

نرم‌افزار و رابط کاربری تلویزیون زلموند

تلویزیون هوشمند زلموند در هر سه مدل با سیستم‌عامل اندروید تی‌وی ۹ روانه‌ بازار شده است و پس از نخستین اتصال به اینترنت، به‌روزرسانی به حجم تقریباً ۸۰۰ مگابایت دریافت خواهد کرد که در پس‌زمینه بدون مشکلی انجام می‌شود.

پشتیبانی تلویزیون زلموند از سیستم‌عامل اندروید تی‌وی بدین‌معنی است که تجربه کاربری لذت‌بخش‌تری درمقایسه‌با تلویزیون‌های مبتنی‌بر اندروید عادی خواهید داشت. در این سیستم‌عامل، کار با اپلیکیشن‌های اختصاصی و بهینه‌شده برای تلویزیون بسیار ساده‌تر است و رابط کاربری به‌مراتب بهتری را شاهد خواهید بود.

مرورگر تلویزیون زلموند Zelmond

اپلیکیشن‌های پیش‌فرض تلویزیون زلموند شامل EShareServer برای برقراری تعامل بین تلویزیون با گوشی هوشمند یا تبلت، Screen Mirroring یا نسخه اپلی آن به نام iMirror برای به‌نمایش‌درآوردن محتوای گوشی روی صفحه‌نمایش تلویزیون، یوتیوب، مرورگر کروم، گوگل پلی و TV Store برای دانلود اپلیکیشن‌های دلخواه و اپلیکیشن Media Player برای مدیریت فایل‌ها است که در محیطی مینیمال و زیبا امکانات متنوعی در‌اختیار کاربر قرار می‌دهد.

در بخش اپلیکیشن‌های پیشنهادی، می‌توانید چندین اپلیکیشن محبوب ایرانی نظیر آپارات و نماوا و فیلیمو (بهینه‌شده برای تلویزیون‌های اندروید تی‌وی)، کافه‌بازار و دیجی‌کالا را مشاهده کنید. با نصب اپلیکیشن تلوبیون هم، می‌توانید کانال‌های داخلی را از شبکه وای‌فای دریافت کنید؛ البته تلویزیون زلموند برای دریافت کانال‌های داخلی به گیرنده دیجیتال DVB-T2 نیز مجهز شده است که ویژگی مناسبی برای آن به‌شمار می‌رود.

رابط کاربری تلویزیون زلموند Zelmond
رابط کاربری تلویزیون زلموند Zelmond

اپلیکیشن‌های دلخواه دیگر، نظیر نتفلیکس یا اسپاتیفای را می‌توانید از‌طریق TV Store یا گوگل‌پلی دانلود و نصب یا آن‌ها را در اینترنت و از‌طریق مرورگر کروم این تلویزیون جستجو کنید. تجربه وب‌گردی در تلویزیون زلموند با استفاده از ماوس بلوتوثی کنترل از راه دور آن راضی‌کننده است. به‌علاوه در پشت این ماوس، کیبوردی وجود دارد که از تایپ فارسی نیز پشتیبانی می‌کند.

در محیط کاربری تلویزیون زلموند، قابلیت گوگل اسیستنت برای دریافت فرامین صوتی به‌چشم می‌خورد؛ اما به‌نظر نمی‌رسد ریموت کنترل به میکروفون مجهز باشد؛ در‌نتیجه این قابلیت در عمل برای این تلویزیون در‌دسترس نیست.

ریموت کنترل تلویزیون زلموند

تلویزیون هوشمند زلموند با یک ریموت کنترل برای مصارف عادی و یک ماوس‌وکیبورد بلوتوثی برای تجربه تلویزیون هوشمند عرضه می‌شود. از قابلیت‌های ریموت کنترل می‌توان به امکان ضبط محتوای نمایش‌‌داده‌شده و عقب‌گرد کوتاه برای مشاهده محتوا (Time Shift) اشاره کرد.

ماوس بلوتوثی زلموند که در سمت دیگر آن کیبوردی شامل ۴۵ کلید با قابلیت تایپ انگلیسی و فارسی وجود دارد، از نوع کنترل‌های موسوم به Air Mouse است که نشانگر ماوس به حرکت دست کاربر واکنش نشان می‌دهد و در صفحه‌نمایش حرکت می‌کند. ریموت کنترل از یک جفت باتری AAA استفاده می‌کند که در جعبه موجود است و ماوس و کیبورد همراه آن را باید با کابلی شارژ کرد که آن هم در جعبه وجود دارد. این کار را می‌توان از‌طریق یکی از درگاه‌های USB پشت تلویزیون نیز انجام داد.

ریموت کنترل هوشمند تلویزیون زلموند Zelmond

ماوس تلویزیون درکنار بلوتوث (۴.۲)، از اتصال مادون قرمز (اینفرارد) نیز پشتیبانی می‌کند. در حالت مادون قرمز، قابلیت‌های محدودی دراختیار کاربر قرار می‌گیرد و برای استفاده کامل از دستگاه، باید آن را از‌طریق بلوتوث با تلویزیون جفت کنید. مراحل جفت‌کردن ماوس و تلویزیون به‌طور جداگانه در دفترچه راهنمای ماوس بلوتوثی توضیح داده شده است. برای این کار، باید کلید OK و کلید خانه ماوس را به‌مدت ۳ ثانیه فشار دهید تا چراغ LED چشمک بزند. سپس، تلویزیون وارد مرحله تنظیمات می‌شود و می‌توانید با انتخاب گزینه بلوتوث و نام دستگاه (Fs007)، ماوس را با تلویزیون جفت کنید.

نکته‌ای که باید درباره ریموت بلوتوثی مدنظر قرار دهید، این است تا وقتی که صفحه اصلی آن به‌سمت شما باشد، صفحه‌کلید پشت آن غیرفعال است و هنگام کار با صفحه‌کلید، صفحه اصلی که مربوط به حرکت نشانگر است، غیرفعال می‌شود. کار با ماوس بلوتوثی زلموند نسبتاً راحت است و تشخیص حرکت کنترل و نمایش نشانگر عملکرد مناسبی دارد. سرعت ماوس نیز به‌طور پیش‌فرض کارخانه روی درجه دو قرار داده شده است؛ اما امکان افزایش آن تا درجه چهار وجود دارد.

ریموت کنترل تلویزیون زلموند Zelmond
کیبورد تلویزیون زلموند Zelmond

از‌آنجا‌که در ریموت کنترل بلوتوثی تلویزیون از کلیدهای ناوبری لمسی و کنترل حرکتی (مشابه مجیک ریموت ال‌جی) خبری نیست، احتمالاً هنگام وب‌گردی و اسکرول‌کردن دچار سردرگمی شوید. قابلیت اسکرول‌کردن در این ریموت با فشار‌دادن دکمه Fn فعال می‌شود که فهمیدن این موضوع از دفترچه راهنما ممکن است کمی گیج‌کننده باشد.

جمع‌بندی

تلویزیون ۵۵ اینچی زلموند مدل ZL-55SF6263 تجربه رضایت‌بخشی از تلویزیون هوشمند مبتنی‌بر اندروید تی‌وی با قابلیت پخش 4K را ارائه می‌دهد. از مزیت‌های تلویزیون زلموند می‌توان به طراحی مناسب با حاشیه‌های بسیار باریک اطراف نمایشگر، پشتیبانی از مجموعه‌ای از درگاه‌ها از‌جمله درگاه اپتیکال برای اتصال ساندبار، پنل VA با کنتراست عالی، رزولوشن 4K، حجم صدای مناسب برای اتاق نشیمن، فرستنده دیجیتال برای دریافت کانال‌های داخلی، پشتیبانی از کدک‌های رایجی چون H.265 و H.264 برای پخش فیلم و سیستم‌عامل اندروید تی‌وی ۹ اشاره کرد.

تلویزیون زلموند

تلویزیون هوشمند زلموند رابط کاربری آسان و مینیمالی دارد و به‌لطف ماوس بلوتوثی و کیبوردی که از تایپ انگلیسی و فارسی پشتیبانی می‌کند، می‌توان انتظار تجربه وب‌گردی مناسبی را از آن داشت. در کل، اگر به‌دنبال تجربه تلویزیون هوشمند با برچسب قیمتی معقول هستید، تلویزیون ۵۵ اینچی زلموند می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای باشد. برای مشاهده قیمت این تلویزیون، می‌توانید به وب‌سایت زلموند مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات