تلویزیون‌های Neo QLED سامسونگ چگونه سطح جدیدی از تجربه بصری خلق کرده‌اند

دوشنبه ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
قصد داریم نگاهی داشته باشیم به فناوری‌هایی که تلویزیون‌های Neo QLED سامسونگ به کاربران و علاقه‌مندان محصولات شرکت کره‌ای ارائه می‌دهند.
تبلیغات

اغلب توسعه‌دهندگان تلویزیون به دنبال کیفیت تصویر عالی هستند؛ اما طراحان و مهندسان تلویزیون‌های سری Neo QLED سامسونگ، تمرکز خود را روی ارائه سطح جدیدی از تجربه بصری و پشت سر گذاشتن مرزهای قدیمی این حوزه گذاشتند. هدفی که باعث شد تلویزیونی با جدیدترین و پیشرفته‌ترین قابلیت‌ها در دسترس کاربران قرار بگیرد.

تلویزیون‌های Neo QLED از زمان رونمایی رسمی تاکنون موفق به دریافت تأییدیه‌ها و گواهینامه‌هایی شده‌اند که پیش از این تلویزیون دیگری نتوانسته است به آن‌ها دست پیدا کند. دریافت تأییدیه‌هایی مثل عملکرد برتر گیمینگ (Gaming TV Performance) و مراقبت چشم (Eye Care) از مؤسسه معتبر VDE بخشی از این موفقیت‌ها هستند. این تلویزیون‌ها همچنین مورد توجه رسانه‌های معتبر حوزه اقتصاد و فناوری جهان قرار گرفتند که با تمجید از کیفیت تصویر چشم‌نواز، نوآوری‌های صوتی و طراحی به‌روز آن‌ها، بالاترین امتیاز خود را به سری Neo QLED سامسونگ اختصاص دادند.

در ادامه ماجرای طراحی و ساخت تلویزیون Neo QLED را از زبان سازندگان آن می‌خوانیم.

مهندسان شرکت سامسونگ

آغاز

نوآوری‌های تلویزیون سامسونگ Neo QLED با ساخت و توسعه Quantum Mini LED کلید خورد. این فناوری منبع نور جدید تلویزیون و ارتفاع آن تنها یک‌چهلم LED‌-های معمولی است . مهندسان سامسونگ موفق شدند اندازه LED را تا حد یک ذره بسیار کوچک کاهش بدهند و یک لایه ریز در ابعاد میکرو روی آن کشیدند که نور را داخل LED به‌صورت یکنواخت پخش می‌کند و در نتیجه، این چیپ می‌تواند به‌صورت مستقل نور را تولید و پخش کند. این LED-های جدید، اختلالات و نویزهای فناوری‌های قبلی را برطرف و کمک می‌کنند نمایشگر تصویری طبیعی و روان ارائه بدهد.

مین‌هون لی، یکی از مهندسان حاضر در پروژه ساخت تلویزیون Neo QLED، می‌گوید: «در تلویزیون‌هایی که از LED معمولی استفاده می‌کنند، یک لنز اضافه در بالای LED قرار می‌گیرد تا نور را به اطراف بتاباند؛ بنابراین در سری Neo QLED تمرکز اصلی ما روی LED جدیدی بود که به‌طور مستقل نور را پخش کند. Quantum Mini LED نسبت به مدل‌های قبلی کوچک‌تر است و نیازی به لنز اضافه ندارد و همین به ما این امکان را می‌دهد تا LED-های بیشتری در کنار هم قرار بدهیم.»

به دلیل اینکه ارتفاع Quantum Mini LED تنها یک‌چهلم LED-های قبلی بود، مهندسان برای تولید آن‌ها با مشکلات زیادی رو‌به‌رو بودند. تجهیزات مناسب برای کار با این LED-های ریز در دسترس نبود و همین موضوع، فرایند تولید را بسیار پیچیده و سخت کرده بود.

کی‌هون لی، یکی دیگر از مهندسان حاضر در پروژه ساخت تلویزیون Neo QLED، می‌گوید: «علاوه بر مشکل کوچک بودن Quantum Mini LED، محل دقیق ورود برق به LED و هماهنگی هزاران عنصر اطراف آن باید مشخص می‌شد. در اینجا تخصص و تجربه سامسونگ در تولید نمایشگر micro LED به کمک آمد و توانستیم با استفاده از این تجربیات، بر مشکلات غلبه کنیم.»

ارائه جزئیات: ماتریس کوانتوم

جزئیات ماتریس کوانتوم در تلویزیون‌های جدید سامسونگ

فناوری نوردهی محلی (Local dimming) راهکاری است که با بهینه‌سازی مقدار روشنایی تصویر در هر نقطه و براساس روشن یا کم‌نور بودن تصاویر، کیفیت تصویر را ارتقا و نزدیک‌ترین تصویر به واقعیت را نمایش می‌دهد. افزایش کنتراست روی صفحه ضمن نمایش تصاویری زنده و طبیعی، به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند.

سامسونگ مدت طولانی است که از فناوری Local dimming استفاده می‌کند و با تحقیق و مطالعه روی این فناوری توانسته است آن را بهبود و توسعه بدهد. تلویزیون‌های Neo Quantum سامسونگ به نسخه تکامل‌یافته فناوری Local dimming مجهز شده‌اند که ماتریس کوانتوم نام دارد.

به کمک این فناوری، تلویزیون‌‌های Neo QLED روشنایی را تا ۱۲ بیت و در ۴۰۹۶ مرحله افزایش می‌دهند و به این ترتیب بخش‌های تاریک، تاریک‌تر و بخش‌های روشن، روشن‌تر دیده خواهند شد و تجربه‌ای دقیق‌تر و فراگیرتر به کاربر منتقل خواهد شد. فناوری ماتریس کوانتوم قادر به نمایش رنگ‌ها در ده‌ها سطح مختلف بدون نشت نور (Blooming) است. مثلا اگر در حال انجام بازی‌ ویدئویی باشید، می‌توانید دشمنان درون غاری تاریک را به‌راحتی ببینید و تشخیص بدهید.

جزئیات ماتریس کوانتوم

مین‌هون لی در این مورد می‌گوید: «دامنه روشنایی که چشم انسان قادر به دیدن آن است، دامنه دینامیک نامیده می‌شود. در فناوری ماتریس کوانتوم، نور تا سطح ۴۰۹۶ افزایش می‌یابد که به معنای به حداکثر رسیدن دامنه دینامیک است.»

به گفته لی، چشم انسان بسیار حساس است به همین دلیل در ساخت این فناوری به گونه‌ای عمل شده تا هرکدام از رنگ‌ها به جای ترکیب شدن با بقیه، نقش خود را ایفا کند. فناوری ماتریس کوانتوم برق اضافه را که در بخش‌های تاریک صفحه‌نمایش بی‌استفاده می‌ماند، به بخش‌های روشن‌تر صفحه می‌رساند تا روشنایی به حداکثر برسد. به کمک این موضوع، در تلویزیون‌های Neo QLED روشنایی به رقم قابل توجه ۴ هزار نیت رسیده است.

ویژگی‌های تلویزیون های جدید سامسونگ

فناوری ماتریس کوانتوم علاوه بر کنترل دقیق Quantum Mini LED، منبع نور را برای هر محتوا به‌طور جداگانه کنترل و بررسی می‌کند. در واقع ماتریس کوانتوم با تجزیه و تحلیل دقیق منبع محتوای در حال پخش، کاری می‌کند که کاربران بتوانند تجربه‌ای واقعی، طبیعی و لذت‌بخش از تصاویر داشته باشند.

برای مثال اگر در صحنه‌ای از فیلم نیاز به ایجاد حداکثر حس عمق باشد، این فناوری با تمرکز نور روی جسمی که در جلوی آن قرار دارد، با تاریک کردن زمینه تصویر، به آن عمق می‌بخشد. این فناوری، پدیده‌ای متفاوت و فراتر از خاموش و روشن کردن ساده چراغ است.

ارتقا پردازنده Neo Quantum

تلویزیون جدید سامسونگ با پنل NEO QLED

هنگامی که نوبت به لذت بردن از بهترین تجربه بصری برسد، کیفیت تصویر محتوا به اندازه داشتن یک نمایشگر سطح بالا مهم است. مهندسان سامسونگ برای اینکه مطمئن شوند کاربران تلویزیون Neo QLED از بالاترین کیفیت تصویر بهره می‌برند، پردازنده پیشرفته و مجهز به هوش مصنوعی Neo Quantum را طراحی کرده‌اند. با وجود این پردازنده و حتی اگر منبع اصلی تصاویر وضوح بالایی ندشته یا سرعت اینترنت کاربران پایین باشد، Neo QLED قادر است آن را به بهترین کیفیت ارتقا بدهد.

این پردازنده با استفاده از ۱۶ مدل مختلف شبکه عصبی که هر کدام با استفاده از فناوری یادگیری عمیق و هوش مصنوعی آموزش دیده‌ است، می‌تواند بدون توجه به کیفیت اصلی تصویر، تصاویری با کیفیت 4K یا 8K به شما تحویل بدهد.

بونگ‌گئون لی، از اعضای تیم سازنده Neo QLED، در مورد این پردازنده می‌گوید: «عملکرد پردازنده Neo Quantum به این شکل است که، ابتدا ویژگی‌های ویدئو مورد نظر را تجزیه و تحلیل می‌کند؛ سپس بهینه و مناسب‌ترین شبکه عصبی از میان ۱۶ شبکه موجود برای ارتقا تصویر انتخاب می‌شود. در واقع هر کدام از ۱۶ شبکه عصبی موجود قادر به ایفای نقش خاصی است تا پردازنده راحت‌تر بتواند جزئیات دقیق را روی ویدئو اعمال کند.»

به گفته لی، روش پردازنده برای ارتقا تصویر و پر کردن جای پیکسل‌ها، دقیق‌تر و پیشرفته‌تر شده است. به‌طور معمول تولیدکنندگان تلویزیون برای سازگار کردن تصویر با نمایشگر محصولات خود از روش‎‌هایی مانند استفاده از اطلاعات پیکسل‌های هم‌جوار استفاده می‌‎کنند که در نهایت موجب تار شدن تصویر نهایی و افت کیفیت آن می‎‌شود.

اما با پردازنده Neo Quantum برای پر کردن جای پیکسل‌ها از تجزیه و تحلیل دقیق شبکه عصبی استفاده می‌شود تا به واقعی‌ترین شکل ممکن تصویر ارتقا پیدا کند. استفاده از الگوی هوشمند این امکان را به تلویزیون می‌دهد تا صرف‌ نظر از کیفیت ویدئو ورودی (SD، HD، FHD، 4K) بهترین راهکار ممکن برای ارتقا اجرا شود.

تلویزیون Neo QLED

مهندسان شرکت سامسونگ

ابعاد همیشه یکی از مهم‌ترین عوامل در تصمیم کاربران برای خرید تلویزیون بوده است. به همین دلیل مهندسان و طراحان در زمان ساخت Neo QLED اعتقاد داشتند که «بزرگ‌تر، بهتر است». این رویکرد در ساخت تلویزیون هم به کار رفت.

بونگ‌گئون لی، در مورد ابعاد تلویزیون می‌گوید: «در گذشته برخی از افراد احساس خوبی نسبت به تلویزیو‌ن‌های بزرگ نداشتند؛ چرا که همه پیکسل‌ها با وضوح و شفافیت دیده نمی‌شد و تجربه بصری ناخوشایندی ایجاد می‌کرد. اما در تلویزیون‌های Neo QLED فناوری به اوج خود رسیده است و این اجازه را می‌دهد تا کاربران بهترین کیفیت تصویر را در صفحه‌نمایش بزرگ تلویزیون خود مشاهده کنند.»

تمامی این قابلیت‌ها باعث شده است سری Neo QLED سامسونگ دوره جدیدی در حوزه سرگرمی‌ خانگی آغاز کند و تجربه بصری لذت‌بخش و هیجان‌انگیزی به تمامی خانه‌ها بیاورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات