آیا QNED نام مناسبی برای تلویزیون‌های جدید ال جی است؟

پنج‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
تلویزیون‌های mini LED جدید ال‌جی در نام خودشان عبارت QNED را یدک می‌کشند. اما QNED به چه معنا است؟
تبلیغات

با منسوخ‌شدن تلویزیون‌های CRT و پلاسما، تلویزیون‌های فعلی موجود در بازار تقریبا همگی از نوع LCD یا OLED هستند. تلویزیون‌هایی که در بازار با نام تلویزیون LED به‌فروش می‌رسند نیز درواقع LCD هایی هستند که نور زمینه‌ی آن‌ها ازطریق چراق‌های LED تأمین می‌شود. درواقع سازندگان تلویزیون به‌جای عبارت LED Backlight LCD از نام LED استفاده می‌کنند که به‌نوعی گمراه‌کننده است.

از آن‌جایی که الجی برای مدت زیادی تقریبا تنها تولید کننده‌ی تلویزیون‌های OLED بازار بود و تلویزیون‌های این شرکت معمولا کیفیت بالاتری از بسیاری تلویزیون‌های LCD موجود ارائه می‌دادند، نام این تکنولوژی با نام شرکت کره‌ای و «کیفیت بالاتر نسبت به LCD» در ذهن خریداران گره خورد.

همین موضوع باعث شد تا سامسونگ از چندین سال پیش تصمیم بگیرد برای تلویزیون‌های LCD خود که از فناوری نقاط کوانتومی (Quantum Dot) بهره می‌برند، از نام QLED استفاده کند. پیش از این در زومیت در مقاله‌ای با نام «QLED دربرابر OLED؛ نام‌های مشابه، تکنولوژی‌های کاملا متفاوت» به بررسی این موضوع که چرا استفاده از این نام گمراه‌کننده است پرداختیم.

ال‌جی به‌تازگی از تلویزیون‌های مینی LED خود با نام خانواده‌ی QNED Mini LED TV رونمایی کرده است و به‌عقیده‌ی دیجیتال ترندز، به‌نظر می‌رسد این بار ال‌جی تصمیم گرفته است از نامی استفاده کند که بیشتر جنبه‌ی تبلیغاتی و بازاریابی دارد، نه فنی. این موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم ال‌جی پیش‌تر به‌دفعات از سامسونگ به خاطر انتخاب نام QLED و گمراه‌کننده بودن این نام انتقاد کرده بود؛ اما اکنون سیاستی مشابه در پیش گرفته است.

سیاست نام‌گذاری

دنیای فناوری پر از کلمات اختصاری است و فهمیدن تمامی آن‌ها کار راحتی محسوب نمی‌شود. به‌طور معمول یک سری عبارت اختصاری ویژه وجود دارند که معنایشان در گذر زمان دست‌خوش تغییر نمی‌شود. همین موضوع باعث می‌شود محصولات مختلف را به شکلی درست با یکدیگر مقایسه کنیم. برای مثال اگر سونی و بوز بگویند هدفون‌شان دارای فناوری ANC است، می‌دانیم هردوی آن‌ها به فناوری «حذف نویز فعال» (Active Noise Cancellation) اشاره می‌کنند. با دانستن این موضوع، سؤال اصلی در ذهن ما ایجاد می‌شود: کدام هدفون ANC بهتری دارد؟

همین موضوع را باید بتوان به دنیای تلویزیون‌ هوشمند تعمیم داد. اکنون که ال‌جی، ویزیو (Vizio)، سونی و فیلیپس فرایند تولید تلویزیون‌ مبتنی بر فناوری OLED را آغاز کرده‌اند، نباید هیچ شک و شبهه‌ای درباره‌ی معنای واقعی OLED وجود داشته باشد؛ حتی درصورتی‌که تلویزیون‌ های OLED شرکت‌های مختلف از لحاظ کیفیت تصویر خروجی تفاوت‌هایی محسوس با یکدیگر داشته باشند. در واقع آنچه به آن اهمیت می‌دهیم، OLED بودن تلویزیون‌ است.

با همه‌ی این‌ها استفاده‌ی ال‌جی از عبارت QNED باعث ایجاد سردرگمی زیادی می‌شود. دلیل اصلی این است که پیش‌تر تعریفی برای عبارت QNED ارائه شده؛ اما وقتی ال‌جی از QNED استفاده می‌کند، به‌طور کامل به معنای اصلی عبارت QNED وفادار نیست.

QNED چیست

تا پیش از رونمایی سری جدید تلویزیون‌های مینی LED ال‌جی، QNED مخفف عبارت Quantum Nano Emitting Diodes به معنای «دیودهای نورده نانوی کوانتومی» بود. تلویزیون QNED فناوری نسل بعد برای نمایشگرها محسوب می‌شود که می‌تواند از لحاظ تئوری تمامی مزایای فناوری‌های OLED و QLED را در نمایشگری واحد ارائه دهد. QNED برای دستیابی به این هدف، سراغ استفاده از LED در ابعاد نانو به‌عنوان منبع نور می‌رود.

خودرو مک لارن مشکی روی تلویزیون ال جی 55UH65200

اگر تلویزیون‌های QNED Mini LED ال‌جی واقعا از LED در ابعاد نانو استفاده می‌کردند، شاهد اتفاقی بسیار مهم در صنعت تلویزیون بودیم؛ اما تلویزیون‌های جدید ال‌جی از LED نانو استفاده نمی‌کنند.

ال‌جی تاکنون نگفته QNED در نام تلویزیون‌های جدیدش مخفف چه عبارتی است؛ اما می‌دانیم که قطعا کلمه‌ی Nano در عبارت نهایی یافت نمی‌شود. احتمالا حرف Q در QNED ال‌جی به فناوری کوانتوم دات و حرف N به فناوری نانوسل (NanoCell) این شرکت برای نمایشگرهای LCD اشاره می‌کند. ازطرفی فعلا نمی‌توانیم حدس بزنیم که ED در QNED مخفف چیست.

استراتژی پیش‌گیرانه

سؤالی که پیش می‌آید این است که شرکتی مثل ال‌جی چرا باید عمدا از عبارتی برای توصیف محصولات جدیدش استفاده کند که پیش‌تر تعریف مشخصی برای آن ارائه شده است؟ آن هم در شرایطی که عبارتِ استفاده‌شده برای تلویزیون‌های ال‌جی، در معنای واقعی به کار نمی‌رود.

موردی که قطعا تأثیر مهمی روی تصمیم نهایی ال‌جی گذاشته، بازاریابی و تمایل ال‌جی به استفاده از کلمات جدید است. در شرایط امروز، تنها ال‌جی است که تلویزیون QNED می‌سازد؛ همین موضوع باعث می‌شود بسیاری از کاربران بدون توجه به مفهوم اصلی QNED، سراغ خرید محصولات جدید ال‌جی بروند.

سامسونگ روی تلویزیون‌ QNED واقعی کار می‌کند

بااین‌حال دلیل دیگری نیز می‌توان برای تصمیم ال‌جی مطرح کرد. آن‌طور که گزارش‌های اخیر می‌گویند، سامسونگ از مدتی پیش در سکوت خبری کار روی تلویزیون‌ QNED واقعی را آغاز کرده است؛ یعنی تلویزیونی که از LED نانو استفاده می‌کند. احتمالا تا حداقل دو سال دیگر قرار نیست شاهد عرضه‌ی تلویزیون‌ واقعی QNED به بازار باشیم؛ بااین‌حال ال‌جی با استفاده از عبارت QNED در نام نهایی تلویزیون‌هایش (QNED Mini-LED TV) عملا تمام توجهات این حوزه را به خود جلب کرده است تا اعلام کند پیش از سامسونگ توانسته تلویزیون QNED بسازد.

اگر سامسونگ نهایتا موفق به تولید تلویزیون QNED واقعی شود، سخت است تصور کنیم که بخواهد در نام آن‌ها از عبارت QNED استفاده کند. ال‌جی ‌اکنون در حال تولید QNED-هایی است که فناوری کاملا متفاوتی نسبت‌به QNED واقعی دارند.

فراموش نکنیم که قیمت تلویزیون OLED بالاتر از دیگر فناوری‌های پنل است.

ال‌جی می‌تواند بهتر از این‌ عمل کند

نمی‌توانیم ساده‌لوحانه به موضوع بنگریم. همگی به‌خوبی می‌دانیم که صنعت تلویزیون‌ هوشمند بسیار رقابتی و طبیعی است که شرکت‌های بزرگی نظیر ال‌جی و سامسونگ بخواهند همواره دستِ بالاتر را داشته باشند. اما به این موضوع نیز اعتقاد داریم که استراتژی فعلی ال‌جی در بلندمدت جواب نمی‌دهد. شاید ال‌جی در کوتاه‌مدت به دستاوردهای مهمی از طریق تلویزیون‌های QNED خود برسد، اما زمانی‌که QNED واقعی به بازار بیاید، ممکن است ال‌جی دچار مشکل شود.

امروزه مقایسه‌ی فناوری‌هایی مثل OLED و QLED کار ساده‌ای محسوب می‌شود؛ زیرا همه‌ی شرکت‌ها معنای واحدی برای OLED و QLED تعریف کرده‌اند. اما وقتی شرکت‌ها تصمیم به تغییر معنای عبارت‌ها می‌گیرند، کاربران به‌شدت دچار سردرگمی می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات