سامسونگ جدیدترین تلویزیون‌های QLED را با رزولوشن‌های 4K و 8K برای بازار آمریکا معرفی کرد

یک‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
سامسونگ‌، از تولیدکنند‌ه‌های پیش‌گام تلویزیون‌های QLED، جدیدترین محصولات خود را با رزولوشن 4K و 8K برای بازار ایالات متحده معرفی کرد.
تبلیغات

سامسونگ جدیدترین دستاوردهای خود را در تلویزیون‌های QLED به‌ نمایش گذاشت که بحث و انتقادهای فراوانی را برای شرکت کره‌ای به‌همراه داشت. آن‌ها بالاترین قابلیت‌های حرفه‌ای محصولات جدید را تنها در نسخه‌های 8K ارائه می‌کنند. اولین نشانه‌ها از تصمیم شرکت در نمایشگاه CES 2020 دیده شد. در آن رویداد، سامسونگ هیچ تلویزیون 4K مناسب برای بدنه‌ی بازار معرفی نکرد؛ درعوض شاهد رونمایی تعداد زیادی محصول 8K از شرکت کره‌ای بودیم. اکنون آن‌ها با رونمایی محصولات جدید برای بازار آمریکا، بار دیگر برنامه‌ی خود را برای تمرکز هرچه بیشتر روی رزولوشن 8K اثبات کردند.

نسخه‌های حرفه‌ای تلویزیون‌های QLED سامسونگ محدود به رزولوشن 8K هستند و نسخه‌های 4K تفاوت زیادی با محصولات سال گذشته‌ی دسته‌ی Q80R ندارند. به‌عنوان مثالی از برتری، می‌توان به قابلیت HDMI 2.1 اشاره کرد که تنها در نسخه‌های 8K عرضه می‌شود. به‌علاوه، ظاهرا نسخه‌های 4K مناطق نوردهی کمتری هم نسبت به نسل قبل دارند. کره‌ای‌ها در نسخه‌های جدید تنها ۱۰۰ منطقه‌ی نوردهی را لحاظ کرده‌اند، درحالیکه محصولات سال ۲۰۱۹ دارای ۵۰۰ منطقه‌ی نوردهی بودند. البته اعداد ارائه‌شده، آنالیز سرویس FlatpanelsHD بوده‌اند و خود شرکت، هیچ اطلاعاتی از تعداد مناطق نوردهی ارائه نمی‌کند.

تلویزیون‌های QLED 8K سامسونگ در انواع متنوعی برای بازار آمریکا معرفی شدند. خانواده‌ی Q950TS مهم‌ترین رونمایی امسال بودند که در ابعاد ۶۵ و ۷۵ و ۸۵ اینچ به بازار عرضه می‌شوند. گران‌ترین تلویزیون این خانواده، با برچسب قیمتی حدود ۱۳ هزار دلار به بازار عرضه می‌شود. البته خود سامسونگ هنوز اطلاعات دقیقی از قیمت و زمان عرضه‌ی همه‌ی محصولات ارائه نکرده است.

خانواده‌ی QLED 8K، خانواده‌ی پرچم‌دار هستند که با رزولوشن ۴،۳۲۰ در ۷،۶۸۰ و فناوری FALD، حداکثر کیفیت HDR را به کاربر ارائه می‌کنند. سامسونگ ادعا می‌کند که فناوری نوردهی جدید، حداکثر نوردهی محصولات را نسبت به نسخه‌های سال گذشته، ۲۰ درصد افزایش داده است. خانواده‌ی Q950TS همچنین کنتراست بهتری را هم به کاربر ارائه می‌کنند و همچنین به فناوری زاویه‌ی دید التراواید هم مجهز هستند که سال گذشته معرفی شد. سامسونگ همچنین می‌گوید که مدل‌های جدید،‌شفافیت و دقت رنگ و کیفیت HDR بالاتری دارند. فراموش نکنید که شرکت کره‌ای مانند همیشه از فرمت‌های HDR10 و HLG و +HDR10 پشتیبانی می‌کند، اما خبری از فرمت Dolby Vision نیست.

تلویزیون QLED سامسونگ

محصولات جدید سامسونگ برای کارایی‌های گیمینگ هم قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارند. تلویزیون‌های QLED از هر دو فناوری AMD FreeSync و Nvidia G-Sync پشتیبانی می‌کنند. آن‌ها همچنین مجهز به قابلیتی موسوم به Game Multi-View هستند که امکان بازی کردن در کنار تماشای تلویزیون را در حالت تصویر در تصویر ممکن می‌کند. در بخش دیگر قابلیت‌ها، لگ ورودی حدود ۱۰ میلی‌ثانیه عنوان می‌شود.

سامسونگ، تلویزیون‌های QLED جدید را با طراحی منحصر به‌فرد و حاشیه‌ی بسیار کم عرضه می‌کند که تنها ۱۵ میلی‌متر ضخامت دارند. درنتیجه تلویزیون‌ها روی دیوار شبیه به نقاشی‌های بدون حاشیه هساند. شرکت کره‌ای برای به حداقل رساندن سیم‌کشی‌ها و بخش‌های دیگر که موجب کاهش زیبایی محصولات می‌شوند، جعبه‌ی OneConnect را ارائه می‌کند که در پایین تلویزیون و خارج از دید نصب می‌شود. همان‌طور که گفته شد، خانواده‌ی جدید از HDMI2.1 تا رزولوشن 8K 60HZ و 4K 120 HZ پشتیبانی می‌کند.

مشکل اصلی تلویزیون‌های 8K، کمبود محتوای 8K است. محصولات جدید سامسونگ برای حل این مشکل با یک موتور مقیاس‌دهی مجهز به شبکه‌ی عصبی عرضه می‌شوند که از پردازنده‌ی Quantum Processor 2.0 8K بهره می‌برد. البته مقیاس‌دهی محتوا راهکاری عالی برای رسیدن به کیفیت 8K نیست، اما به‌هرحال هنوز فاصله‌ی زیادی تا مرسوم شدن محتوا با آن کیفیت داریم. درواقع هنوز بسیاری از تولیدکنند‌‌ه‌های محتوا در آمریکا و اروپا حتی محتوای 4K هم در حجم مناسب تولید نمی‌کنند.

خانواده‌ی Q950TS در بخش قابلیت‌های صوتی به مجموعه‌ی اسپیکر 4.2.2 مجهز هستند که از Object Tracking Sound یا OTS هم پشتیبانی می‌کند. با بهره‌مندی از این قابلیت، جلوه‌های صوتی دقیقا از محل اصلی سوژه از تلویزیون پخش می‌شوند. درصورت ترکیب تلویزیون‌ها با ساندبارهای سری Q سال ۲۰۲۰ سامسونگ، علاوه بر تقویت صدا، باز هم می‌توانید از قابلیت OTS لذت ببرید.

تلویزیون QLED سامسونگ

سامسونگ در دسته‌ی 8K خانواده‌ی دیگری به‌نام Q900TS را هم در آمریکا عرضه می‌کند که در ابعاد ۶۵ و ۷۵ و ۸۵ اینچی به فروش می‌روند. ترکیب خانواده، شباهت زیادی به Q950TS دارد، اما از لحاظ طراحی، خانواده‌ی دوم دیگر بدون حاشیه نیست و به OneConnect مهم مجهز نخواهد بود.

خانواده‌ی دیگر، به‌نام Q800T معرفی شد که آن هم طراحی بدون حاشیه‌ی Infinity Screen نداشته و باوجود مجهز بودن به FALD، تقاط نوردهی کمتری دارد. به‌علاوه، محصولات این خانواده حداکثر نوردهی کمتری نسبت به خانواده‌های دیگر دارند (دو هزار نیت دربرابر سه هزار نیت). سیستم مدیریت کابل آن‌ها نیز متفاوت از OneConnect است. خانواده‌ی Q800T در ابعاد ۶۵ و ۷۵ و ۸۲ اینچ به بازار آمریکا عرضه خواهد شد.

بیشترین قابلیت‌ها در نسخه‌های 8K عرضه می‌شوند

خانواده‌ی محصولات 4K جدید سامسونگ، با سری پرچم‌دار Q90T شروع می‌شوند که در ابعاد ۵۵، ۶۵، ۷۵ و ۸۵ اینچ به بازار عرضه می‌شوند. محصولات خانواده‌ی مذکور مجهز به FALD هستند، اما همان‌طور که گفته شد نقاط نوردهی کمتری دارند و به‌جای HDMI 2.1 از HDMI 2.0 پشتیبانی می‌کنند.

تلویزیون‌های Q90T هم مانند نسخه‌های 8K، از قابلیت مقیاس‌دهی مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کنند که با یادگیری عمیق تقویت می‌شود. چنین قابلیتی باتوجه به اینکه اکثر محتوای تولیدشده در آمریکا هنوز کیفیت 1080p دارد، منطقی به‌نظر می‌رسد. از قابلیت‌های دیگر محصولات جدید سامسونگ می‌توان به بازدهی بهتر نوردهی منطقه‌ای و زاویه‌ی دید التراواید اشاره کرد که در ترکیب با پشتیبانی از فرمت +HDR10 مجموعه‌ی جذابی را برای کاربر به‌همراه دارد. هیچ‌یک از تلویزیون‌های 4K جدید سامسونگ با طراحی بدون حاشیه عرضه نمی‌شوند، اما به‌هرحال حاشیه‌های بسیار باریکی دارند. خانواده‌ی پرچم‌دار 4K، به قابلیت‌های دیگر همچون OTS و Q-Symphony شبیه به نسخه‌های 8K مجهز خواهد بود.

گالری تصاویر تلویزیون‌های QLED سامسونگ

تلویزیون QLED سامسونگ
تلویزیون QLED سامسونگ
تلویزیون QLED سامسونگ
تلویزیون QLED سامسونگ
تلویزیون QLED سامسونگ
تلویزیون QLED سامسونگ
تلویزیون QLED سامسونگ
تلویزیون QLED سامسونگ
تلویزیون QLED سامسونگ
تلویزیون QLED سامسونگ
تلویزیون QLED سامسونگ
تلویزیون QLED سامسونگ
تلویزیون QLED سامسونگ
تلویزیون QLED سامسونگ
تلویزیون QLED سامسونگ
تلویزیون QLED سامسونگ
تلویزیون QLED سامسونگ
تلویزیون QLED سامسونگ
تلویزیون QLED سامسونگ
تلویزیون QLED سامسونگ

خانواده‌ی بعدی، Q80T نام دارد که ارزان‌ترین محصولات QLED با قابلیت FALD در آن عرضه می‌شوند. حداکثر نوردهی در محصولات این خانواده به ۱،۵۰۰ نیت می‌رسد که کمتر از خانواده‌ی Q90T است. در موارد دیگر، شاهد قابلیت‌های مشابه هستیم. تلویزیون‌های Q80T در ابعاد ۴۹، ۵۵، ۶۵، ۷۵ و ۸۵ اینچ به بازار عرضه می‌شوند.

ارزان‌ترین تلویزیون‌های جدید QLED سامسونگ در خانواده‌های Q60T و Q70T با ابعادی از ۴۳ تا ۸۵ اینچ به بازار آمریکا عرضه می‌شوند. آن‌ها مجهز به قابلیت FALD نیستند، اما فناوری اختصاصی دیگر سامسونگ موسوم به Dual LED edge-lighting در این محصولات وجود دارد. سیستم مذکور، دمای رنگ نور پس‌زمینه را به‌گونه‌ای بهینه‌سازی می‌کند که براساس محتوای تصویر، گرم یا سرد شود. درنهایت، کنتراست و زاویه‌ی دید بهتری ایجاد می‌شود. حداکثر نوردهی در محصولات Q70T به ۵۰۰ نیت می‌رسد. ارزان‌ترین تلویزیون‌های سامسونگ، مجهز به قابلیت OTS نیستند و حاشیه‌های ضخیم‌تری هم دارند.

همان‌طور که گفته شد، سامسونگ هیچ اطلاعات کاملی از قیمت تلویزیون و تاریخ عرضه‌ی تلویزیون‌های QLED جدید منتشر نکرد. البته می‌توان تخمین زد که ارزان‌ترین نسخه با ابعاد ۴۳ اینچ به‌قیمت ۵۳۰ دلار عرضه شود و گران‌ترین نسخه‌های خانواده‌ی Q950TS هم برچسب قیمتی ۱۳ هزار دلار داشته باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات