نتفلیکس انتخاب خط داستانی Black Mirror را به کاربران می‌سپارد

چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶
مطالعه 4 دقیقه
نتفلیکس قصد دارد به بینندگان اجازه دهد تا خط داستانی سریال Black Mirror، برعهده خودشان باشد.
تبلیغات

شبکه پخش خانگی نتفلیکس در نظر دارد به بینندگانش، اجازه‌ی انتخاب خط داستانی یک قسمت از سریال یا فیلم را بدهد. این شرکت احتمالاْ اولین قسمت از این پروژه را قبل از پایان امسال عرضه خواهد کرد. البته این پروژه همچنان مخفی است.

آینه سیاه (Black Mirror)، سریال آنتولوژی علمی-تخیلی و برنده جایزه‌ی امی شبکه نتفلیکس است که فصل پنجم آن دسامبر امسال پخش می‌شود. محبوبیت این سریال بیشتر به علت پرداخت آن به مسائل و مشکلات اجتماعی مرتبط با فناوری است. بینندگان در یکی از قسمت‌های فصل آتی این سریال، امکان انتخاب مسیر داستانی دلخواه را خواهند داشت.

ورود به برنامه‌های انتخاب داستانی نشانگر این است که Netflix قصد سرمایه‌گذاری بزرگی را روی فرم جدیدی از سرگرمی دارد که به‌عنوان تلویزیون تعاملی (interactive TV) شناخته می‌شود. این شرکت با گسترش کسب‌وکار خود در سرتاسر جهان، به دنبال راه‌های جدیدی برای جذب مشتریان است. با ترکیب عناصر بازی‌های ویدیویی و تلویزیون سنتی، معجونی حاصل می‌شود که می‌تواند بر تعدادی از سریال‌ها اعمال شود.

تجارب قبلی نتفلیکس

نتفلیکس پیش از این، با ارائه‌ی تمام قسمت‌های یک سریال به‌طور همزمان، تغییری در مدل تجاری تلویزیون ایجاد کرد. با این حال این شرکت تا به امروز، برای تغییر و تحول برنامه‌ها یا روش نمایش آن‌ها دستاورد بزرگی نداشته‌ است. نتفلیکس همچنان مانند سایر شبکه‌های تلویزیونی، سیت‌کام‌های ۲۵ دقیقه‌ای، مستندهای چندساعته و فیلم‌های دوساعته منتشر می‌کند.

نتفلیکس انتشار چند قسمت از برنامه‌های انیمیشنی مخصوص کودکان با قابلیت انتخاب خط داستانی را شروع کرده‌ است. در چند دقیقه‌ی ابتدایی «Puss in Book»، بیننده باید انتخاب کند که گربه‌ی داستان با یک خدا بجنگد یا یک درخت. پس از تماشای یک خط داستانی، بیننده می‌تواند برگشته و سناریوهای دیگر را نیز تماشا کند.

نتفلیکس همچنین قصد عرضه‌ی سریال انیمیشنی جدیدی مبتنی بر بازی ویدیویی محبوب ماینکرفت (Minecraft) را دارد. شرکت Telltale Games که در حال همکاری با نتفلیکس روی این سریال بود، اخیراً بیشتر کارکنان خود را اخراج کرده‌ است. اما این نمایش تقریبا آماده شده‌ است و تا پایان امسال عرضه می‌شود.

بازی‌های ویدیویی

قسمت جدید آینه سیاه اولین آزمایش نتفلیکس در زمینه‌ی برنامه‌های تعاملی لایو اکشن (live-action)، و اولین برنامه تعاملی مخصوص مخاطبین بزرگسال است. شرکت کالیفرنیایی Los Gatos، قراردادی برای اجرای حداقل یک پروژه لایو اکشن دیگر بسته و در حال مذاکره برای پروژه‌های بعدی است.

دو مورد از این پروژه‌ها، اقتباس‌هایی از بازی‌های ویدیویی هستند. البته نتفلیکس برخلاف گزارش‌های اخیر، برنامه‌ای برای انتشار بازی‌های ویدیویی ندارد.

Black Mirror

این نوع جدید از روایت داستان می‌تواند روند تولید و قرارداد را پیچیده کند. چنین محصولاتی نیازمند فیلمنامه‌ و فرآیند ساخت طولانی‌تری هستند تا تمامی سناریوها پوشش داده شود. همچنین دستمزد نویسندگان و تولیدکنندگان نیز بالاتر می‌رود.

چارلی بروکر، روزنامه‌نگار سابق، آینه‌ی سیاه را در سال ۲۰۱۱ برای شبکه ۴ تلویزیون بریتانیا خلق کرده و ۴ فصل را برای این سریال به همراه آنابل جونز، برنامه‌ریزی کرد. نتفلیکس در سال ۲۰۱۵ حقوق تمامی قسمت‌های قبل و فصل‌های آینده این سریال را تصاحب کرد.

۲ فصل از ۴ فصل قبلی آینه‌سیاه از جمله فصل ۴، در ماه دسامبر عرضه شدند. تولید فصل ۵ این سریال نیز امسال شروع شده بود.

پیچیدگی

شاخه‌های مختلف خط داستانی آینه سیاه قطعاً از برنامه کودکان پیچیده‌تر خواهد بود؛ اما این موضوع مانعی برای نتفلیکس محسوب نمی‌شود. تجربه‌ی مشتری در نتفلیکس، مهم‌ترین اصل است. از تست کیفیت شبکه‌های موبایل در بمبئی گرفته تا تحقیق درباره ترجیح زیرنویس یا دوبله در بزریل، همه نشان از اهمیت این موضوع نزد نتفلیکس دارد.

تولیدکنندگان تلویزیون تعاملی با سرمایه‌گذاری روبه‌رشد نتفلیکس در این حوزه، به روزهای خوش امیدوارند. HBO، سرسخت‌ترین رقیب نتفلیکس، اولین محصول تعاملی خود را چندی پیش منتشر کرد؛ نسخه بلندتر از موزائیک (Mosaic) به کارگردانی استیون سودنبرگ (Steven Soderbergh).

امروزه بینندگان تلویزیون، رای‌های زیادی به کاندیداهای برنامه‌هایی مثل «American Idol» و «The Voice» داده‌اند؛ پس برنامه‌های تلویزیونی که مخاطبان را درگیر صحنه‌های خود کند، احتمالاْ نظر مردم را به سمت خود جلب می‌کند.

البته این موضوع به‌گفته‌ی جیم اکو، مدیر اجرایی شرکت تولیدکننده‌ی محصولات تعاملی اکو (Eko)، ممکن است تغییر کند. دسترسی محدود به اینترنت پرسرعت، گسترش صفحات لمسی و بازی‌های تعاملی، عرصه را بر تولیدات تعاملی تنگ کرده‌ است. طبق گفته آقای اکو، «هم‌اکنون بهترین زمان برای تبدیل تلویزیون تعاملی به یک تجربه‌ی اصلی است».

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا این ایده را جذاب می‌دانید؟ نقطه نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات