ال‌جی در مورد رزولوشن برخی تلویزیون‌های 4K خود دروغ می‌گوید

جمعه ۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
بعد از پنهان کاری‌های اپل در رابطه با کاهش قدرت پردازنده‌ی گوشی‌های آیفون به‌دلیل فرسوده شدن باتری‌ آن‌ها، حالا مشخص شده که شرکت ال‌جی نیز در مورد رزولوشن واقعی برخی تلویزیون‌های ساخت این شرکت دروغ می‌گوید.
تبلیغات

اگر شما نیز تاکنون مانند بیشتر مردم محتوایی بیش از رزولوشن 720P یا 1080P با تلویزیون ال جی خود تماشا نکرده‌اید، احتمالاً هرگز متوجه نشده‌اید که کیفیت تلویزیون‌های LCD 4K سال ۲۰۱۷ ال‌جی، نظیر مدل‌های UJ6600 UJ7700 ،SJ8000 و سایر مدل‌های مشابه با آن چیزی که ال‌جی اعلام می‌کند متفاوت هستند.

اگر تلویزیون‌هایی که در بالا گفته شد را در کنار دیگر تلویزیون‌های 4K با برندهای دیگر قرار دهید و محتوای 4K یا رزولوشن 2160p در آن پخش کنید متوجه شماری از کمبود‌ها خواهید شد. در این مدل از تلویزیون‌های ال‌جی جزئیات به‌اندازه‌ی لازم شارپ نیستند و روی‌هم‌رفته کیفیت تصویر در حد 4K نیست.

این موضوع چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ یک دلیل برای آن وجود دارد، آن‌ هم اینکه تلویزیون شما فقط طبق گفته‌ی ال‌جی 4K است. توسط انواع آزمایش‌ها که ساده‌ترین آن‌ها ازطریق چشم خود انسان است متوجه خواهید شد که در حقیقت کیفیت تلویزیون‌های نام‌برده 2.8k است نه 4K. این مدل از تلویزیون‌های ال‌جی در حقیقت از آغاز تولید همیشه با این رزولوشن ارائه شده‌اند. رسانه‌ها اولین‌بار کمی بیش از یک‌سال پیش زمانی متوجه این موضوع شدند که یکی از کاربران آن‌ها در مورد این مشکل ابراز نگرانی می‌کند و رسانه‌های مورد نظر بعد از انجام آزمایش‌هایی متوجه صحت این موضوع می‌شوند.

کاملاً به ساب‌پیکسل مربوط است

امروزه اکثر مردم درباره‌ی RGB شنیده‌اند و اکثر آن‌ها احتمالاً می‌دانند با ترکیب این رنگ‌ها می‌توان همه‌ی انواع دیگر رنگ‌ها را ساخت. تلویزیون‌ها نیز به این شیوه کار می‌کنند؛ این فناوری شدت ساب‌پیکسل‌های قرمز، سبز و آبی که هر پیکسل را تشکیل می‌دهند، تغییر می‌دهد تا رنگ مورد نظر را خلق کند.

بیشتر تلویزیون‌های 4K UHD در هر ردیف ۳۸۴۰ پیکسل دارند که هر کدام متشکل از سه ساب‌پیکسل استاندارد RGB با مجموع ۱۱۵۲۰ ساب‌پیکسل هستند. اما با برخی پیاده‌سازی‌ها روی این ویژگی، می‌توان به روشنایی و کنتراست مورد نظر دست یافت. بعضی از سازندگان پنل تلویزیون برای افزایش روشنایی، ساب‌پیکسل چهارمی اضافه می‌کنند که سفید رنگ است: RGBW (قرمز، سبز، آبی، سفید)

بدین‌ترتیب ۳۸۴۰ پیکسل که هر کدام شامل چهار ساب‌پیکسل هستند؛ یک قرمز، یک سبز، یک آبی و یک سفید، مجموع ۱۵۳۶۰ ساب‌پیکسل را تشکیل می‌دهند. برخلاف برخی از LCD‌های ال‌جی این شرکت در تلویزیون‌های OLED خود از این شیوه (چهار ساب‌پیکسل) استفاده می‌کند.

تلویزیون OLED ال‌جی

تلویزیون‌های OLED ال‌جی گران‌قیمت هستند، اما کیفیت فوق‌العاده‌ای دارند و به لطف استفاده از ساب‌پیکسل اضافی، RGBW 4K UHD واقعی را ارائه می‌دهند. البته تعدادی از تلویزیون‌ها LCD ال‌جی نیز از RGBW کاهنده استفاده می‌کنند اما 4K واقعی نیستند

به شیوه‌ای که ال‌جی LCD‌های RGBW را تولید می‌کند، همچنان تغییری در تعداد ساب‌پیکسل‌ها به‌وجود نمی‌آید و همان ۱۱۵۲۰ ساب‌پیکسل RGB هستند؛ اما هر ساب‌پیکسل چهارم به رنگ سفید تغییر کرده است. ابه این دلیل گروه‌ها، پیکسل‌ها یا نقاط تمام رنگی ممکن ۲۸۸۰ ساب‌پیکسلی RGBW متمایز در هر ردیف می‌شود، که به آن RGBW کاهنده گفته می‌شود. به هر شیوه‌ای که محتوای 4K را، حتی توسط چشمان خود، با این آرایش پیکسلی مشاهده کنید حداکثر رزولوشن 2.88K خواهد بود.

بخریم یا نخریم

تلویزیون‌های UJ6300 ،UJ6500 ،UJ7700 ،UJ8800 یا سایر نمونه‌های مشابه، تلویزیون‌های بدی نیستند حتی نمی‌توان گفت نباید آن‌ها را خرید. این مدل‌ها با محتوای 720P و 1080P در این محدوده‌ی قیمت بسیار عالی به‌نظر می‌رسند؛ اما باید بدانید آن‌‌ها 4K UHD نیستند.

یک آزمایش ساده با ذره‌بین برای اینکه تشخیص دهید تلویزیون شما از RGBW کاهنده استفاده می‌کند یا خیر، وجود دارد. یک عکس کاملاً سفید را روی صفحه‌ی تلویزیون نمایش دهید. به کمک ذره‌بین به‌راحتی مشاهده می‌کنید که آیا پیکسل چهارم سفید است یا خیر. اگر مشاهده کردید که آن‌ها در گروه‌های چهارتایی قرار ندارند و موقعیت رنگ سفید در هر ردیف در گروه تغییر می‌کند؛ بنابراین رزولوشن 2.8K با RGBW کاهنده است. مانند عکس زیر:

ساب‌پیکسل کاهنده

نتیجه

اگر شما دوست دارید محتوای 4K UHD که احتمالاً سال آینده به بلوغ خواهد رسید را تماشا کنید پس باید نمونه‌های دیگری غیر از نمونه‌های گفته شده در این مقاله را خریداری کنید، البته باید توجه داشته باشید که ویژگی‌های آن‌ها تحریف نشده باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات