استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان طاسی

یک‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
هنگامی که استفاده از سلول‌های بنیادین برای درمان بیماری‌ها شروع شد تقریبا شکی نداشتم که روزی خواهد رسید که این سلول‌ها به کار افراد طاس خواهند آمد! هر چند دیر اما نهایتا گویا داشنمندان نیز به چنین فکری افتاده‌اند. هم اکنون پژوهشگران توانسته‌اند راهی بیابند که از سلول‌های بنیادی بالغ افراد بتوان تعداد زیادی سلول بنیادی فولیکل مو تولید کنند. این پژوهش که به گفته‌ی محققان آن اولین در دنیا محسوب می‌شود در همکاری بین دانشگاه Pennsylvania و بنیاد فناوری New Jersey توانسته روشی را توسعه دهد که می‌توان با آن سلول‌های بنیادی بالغ را به سلول‌های بنیادی اپیتلیال تبدیل کنند.
تبلیغات

با افزودن سه ژن به سلول‌های پوست انسان (سلول‌هایی که با نام فیبروبلاست پوست شناخته می‌شوند و در لایه‌ی میانی پوست زنگی می‌کنند و وظیفه‌ی ساخت بافت بهم پیوسته را بر عهده دارند) این تیم از پژوهشگران توانسته اند آن‌ها را به سلول‌های بنیادی iPSCs) induced pluripotent stem cells) تبدیل کنند. سلول‌های iPSCs این قابلیت را دارند که می‌توانند به هر نوع سلولی تبدیل شوند که در این پژوهش تبدیل آن‌ها به سلول‌های اپیتلیال با موفقیت همراه بود.

با کنترل دقیق زمان رسیدن فاکتورهای رشد به این سلول‌ها پژوهشگران توانستند تا در طی 18 روز 25 درصد سلول‌ها بنیادی iPSCs را به سلول‌های اپیتلیال EpSCs تبدیل کنند. با مخلوط کردن این سلول‌ها با سلول‌های القایی فولیکل پوست موش‌ها و قرار دادن آن‌ها در پوست موش‌ها سلول‌های اپیدرم و فولیکل انسانی در آن‌ها تولید شد.

به گفته دکتر Xu :

این نخستین باری است که میزان قابل توجهی از سلول‌های بنیادی اپیتلیال قادرند بخش‌های اپیتلیال فولیکل موی انسان را تولید کنند. ضمن اینکه می‌توان از این روش برای کاربردهایی همچون درمان زخم ها، صنایع آرایشی و بازسازی موی سر بهره برد.
hair-follicle

با وجود تمام این پیشرفت‌ها هنوز برای رسیدن به درمان‌های انسانی یک دهه فاصله وجود دارد. در حقیقت برای بازسازی کامل موی یک فرد نه تنها به سلول‌های اپیتلیال بلکه به نوعی دیگر از سلول‌های بنیادی به نام dermal papillae نیز نیاز است. تاکنون یکی از مشکلات بر سر راه درمان طاسی حل شده است ولی بخش دیگر که شامل سلول‌های dermal papillae می‌شود هنوز به پژوهش‌های بیشتری نیاز دارد.

نکته‌ی مثبتی که در این بین وجود دارد این است که بنابر گزارش‌های دانشگاه توکیو می‌توان برای بازسازی فولیکل‌های مو سلول‌های dermal papilla را کشت داد و به همراه سلول‌های بنیادی اپیتلیال از آن‌ها استفاده کرد، بنابراین می‌توان به موفقیت این روش و درمان نهایی طاسی بسیار امیدوار بود.

نتایج پژوهش‌های این گروه در نشریه‌ی Nature Communications به چاپ رسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات