چرا فروش کسب و کار PC سونی، یک موقعیت مناسب برای مایکروسافت خواهد بود؟

شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۶
مطالعه 4 دقیقه
شایعات صحت داشتند؛ تنها یک روز پس از حدس و گمان‌ها در خصوص عاقبت بخش کامپیوترهای شخصی سونی، این کمپانی کسب و کار شناخته شده با برند وایو خود را به یک بنگاه سرمایه‌گذاری ژاپنی واگذار نمود. از دیروز تا کنون، تحلیل‌گران در حیطه‌ی کامپیوترهای شخصی در حال بررسی این مساله بوده‌اند که فروش این بخش توسط سونی چه تاثیری بر بازار کامپیوترهای شخصی خواهد گذاشت.
تبلیغات

 اغلب بر سر این موضوع توافق وجود دارد که کسب و کار PC سونی، در دریای بزرگ دیگر حیطه‌های فعالیتی این شرکت در حال غرق شدن بود. برخی نیز این رخداد را متاثر از کاهش فروش جهانی PCها می‌دانند؛ می‌توان گفت هیچ کدام از این دو تفکر اشتباه نیستند و این اقدام از هر دو مساله به یک میزان تاثیر پذیرفته است.

آنچه بیشتر از این مساله جالب توجه است، تفکر اغلب افراد در خصوص بد بودن نتایج اقدام سونی در خروج از بازار PC برای مایکروسافت است. بر اساس این تفکر انتظار می‌رود که با در نظر گرفتن همه‌گیر شدن تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند، فروش PCها حال و روز بدتری پیدا کند. امروزه دیگر اغلب افراد ترجیح می‌دهند با استفاده از تبلت یا اسمارت‌فون خود نسبت به انجام کارها اقدام کنند. این یک شیوه‌ی نگرش است که در ابتدا به ذهن می‌آید، اما این موضوع جنبه و زاویه دیگری نیز دارد: در حقیقت فروش کسب و کار PC سونی، برای مایکروسافت عالی خواهد بود.

surface-pro-2-in-purple-1

مساله از آنجا نشات می‌گیرد که اغلب کاربران به PCها بعنوان سیستم‌های سطح پایین که کارهای ضروری را انجام می‌دهد نگاه می‌کنند. این کاربران بیشتر به PC بعنوان محصولاتی نظیر Acer و HP می‌نگرند که تلاش دارند یک سیستم ارزان قیمت قابل حمل با موس و کیبرد برای کاربران عادی تولید کرده و به فروش برسانند. نکته‌ای که معمولا فراموش می‌شود این است که VAIO سونی تولید سیستم‌های سطح بالا را در دستور کار خود داشته است. این محصولات اغلب بالای 800 دلار قیمت دارند و استراتژی تعیین شده برای آن‌ها، ترکیبی از ابزار و هنر بوده است. در اصل سونی تصمیم داشته که وایو، همانند مک برای اکوسیستم ویندوز باشد.

از قضا، این رویکرد دقیقا همان برنامه‌ای است که مایکروسافت برای سری سرفیس خود دارد. درک این موضوع نیاز به تلاش زیادی ندارد، مایکروسافت در تلاش است که با سری سرفیس خود، کاربرانی را که قصد پرداخت کمی مبلغ اضافه بابت امکانات و تجهیزات بالاتر و بهتر را دارند به سمت خود جذب نماید. مدیرعامل سابق مایکروسافت یعنی استیو بالمر، در یکی از آخرین مصاحبه‌های خود با ZDNET به صراحت این موضوع را بیان می‌کند. بالمر می‌دانست که اعلام خبر تولید سرفیس، به هیچ عنوان برای شرکای سخت‌افزاری مایکروسافت قابل هضم نیست؛ اما او به این دلیل تصمیم به اجرای چنین پروژه‌ای گرفت که تصور می‌کرد اپل در حیطه‌ی کامپیوترهای رده-بالا مایکروسافت را ناتوان کرده است. مایکروسافت بر این عقیده بود که شرکای سخت‌افزاری این شرکت، در سرمایه‌گذاری و رقابت در حیطه‌ی سیستم‌های سطح بالا مشکل دارند.

آنچه امروز شاهد آن هستیم، استدلال مایکروسافت برای وجود سرفیس را به خوبی توجیه می‌نماید؛ مایکروسافت با ارائه سیستم High-End اختصاصی خود به کاربران، به نحو بسیار موثرتری قادر خواهد بود که تجربه‌ی منحصر به فرد کار با PCها را برای کسانی که حاضر به پرداخت هزینه‌ی آن هستند فراهم نماید. وضعیت مالی سونی سال‌ها است که زیر سوال قرار دارد و کسب و کار کامپیوترهای شخصی VAIO در زمان حضور خود در سال‌های اخیر چندان پول‌ساز نبوده و خوش ندرخشیده است.

در هر صورت سونی تنها برند VAIO را واگذار می‌کند، اما برنامه بر این است که مالک جدید این برند، ابتدا بازار ژاپن را مد نظر داشته باشد و تمامی نشانه‌ها نیز دلالت بر این امر دارد که سازنده‌ی جدید، محصولی برای ارائه به بازارهای بزرگ جهانی، حداقل در آینده‌ی نزدیک ندارد. با ناپدید شدن تولیدات VAIO، مایکروسافت احتمالا این موقعیت را خواهد داشت که سهم بسیار بیشتری از فضای بازار PCهای سطح بالا را از آن خود کند. به لطف دیگر فعالیت‌های تجاری مایکروسافت، این شرکت می‌تواند برای مدتی صنعت PCهای سطح بالا را بدون ایجاد سود در کوتاه مدت پشتیبانی نماید. در اصل فروش کسب و کار کامپیوترهای شخصی سونی، برای مایکروسافت موقعیتی فراتر از عالی خواهد بود.

به نظر می‌رسد تصمیم مایکروسافت به تولید سخت‌افزار سرفیس، و نیز پیش‌بینی‌هایی که از نحوه‌ی حرکت بازار انجام داده بود، همگی در عرض یک روز تایید شده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات