گوگل در حال کار بر روی یک محیط کمینه برای اجرای بهینه‌تر اپلیکیشن‌های کروم است

پنج‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل در حال کار بر روی ایجاد یک محیط اجرای کمینه است که از طریق آن، اپلیکیشن‌های کروم بتوانند بدون نیاز به اجرای کامل پروسه‌ی سنگین کروم، اجرا شوند. این پروژه که در حال حاضر app_shell نامیده می‌شود در مرحله‌ی آزمایشی به سر می‌برد؛ اما هدف مشخص این برنامه، کاهش میزان منابع مورد استفاده برای اجرای اپلیکیشن‌های کروم است.
تبلیغات

 این اطلاعات، از طریق بررسی کدهای برنامه و با دیدن بخشی با عنوان "App Shell] Add README]" بدست آمده است که ما را به فایل Readme این برنامه هدایت می‌کند. اطلاعات موجود در این فایل نیز بسیار مختصر بوده؛ اما ترجمه‌ی آن به شرح زیر است.

#معرفیapp_shell یک پروژه‌ی آزمایشی به منظور ایجاد یک محیط کمینه (Minimal) نظیر content_shell است. هدف، اجرای یک برنامه‌ی v2 و نیز تغذیه حداکثری APIهای chrome.* extension بدون نیاز به اجرای کل پروسه‌ی کروم است.app_shell در حال حاضر تنها در سیستم‌عامل کروم پشتیبانی می‌شود.#نحوه اجراapp_shell –app=/path/to/extension

به نظر می‌رسد گوگل همچنان به برنامه‌هایی که بصورت بومی برای پلتفرم‌های گوناگون اندروید و iOS و نیز ویندوز، لینوکس و مک منتشر می‌کند راضی نیست و قصد دارد با جداسازی کامل کروم از کروم اپ‌ها، تنها API ضروری آن را نگاه دارد تا توسعه‌دهندگان بتوانند نسبت به توسعه‌ی وب اپلیکیشن‌هایی که از نظر سرعت قادر به رقابت با برنامه‌های بومی پلتفرم باشد، اقدام نمایند. برای کسانی که اطلاع ندارند، اپلیکیشن‌های کروم، تحت زبان‌های HTML، جاوا اسکریپت و CSS نوشته می‌شوند که خارج از مرورگر و به حالت آفلاین نیز قابلیت اجرا دارند. همچنین این برنامه‌ها، به APIهای ویژه‌ای دسترسی دارند که سایر Web Appها فاقد آن هستند. به بیان دیگر، این اپلیکیشن‌ها، شیوه‌ی خاص گوگل برای از بین بردن محدودیت‌های وب بعنوان یک پلتفرم است که ممکن است روزی منجر به محو‌شدن استراتژی "مرورگر بعنوان سیستم‌عامل" این کمپانی باشد.

این مسأله به اندازه‌ی کافی روشن است که اگر گوگل بتواند پشتیبانی از app shell را به سیستم‌عامل کروم بیاورد، مدتی بعد آن را به مرورگر کروم نیز وارد خواهد کرد. این روالی است که گوگل تا به حال نسبت به آن پایبند بوده است. شما هم‌اکنون نیز می‌توانید کروم اپ‌ها را بدون نیاز به باز نمودن صفحه‌ی مرورگر، در ویندوز، مک و لینوکس به اجرا درآورید که البته پروسه‌ی کامل کروم در پس‌زمینه برای فعالیت این برنامه‌ها فعال خواهد شد. بزودی شاهد تغییر این حالت خواهیم بود و این اپلیکیشن‌ها بسیار بهینه‌تر از گذشته عمل خواهند کرد. در حال حاضر گوگل از هر گونه پاسخگویی و یا اظهار نظری در این مورد خودداری نموده است.

بسیاری معتقد هستند که Web appها در آینده، مرز توسعه‌ی نرم‌افزار میان پلتفرم‌ها را از میان برمی‌دارند و مزیت نرم‌افزاری این پلتفرم‌ها از بین می‌رود. برخی سیستم‌عامل‌ها نظیر فایرفاکس به کلی بر همین اپلیکیشن‌ها تکیه داشته و با رویکرد خود، همه چیز را متکی بر وب می‌داند. اوبونتو نیز بخشی از تمرکز خود را بر روی یکپارچه‌سازی این نوع از برنامه‌ها با محیط بومی دسکتاپ قرار داده است. به نظر می‌رسد گوگل نیز از این شیوه برای غالب نمودن پلتفرم کروم خود بر ویندوز مایکروسافت استفاده می‌نماید. آیا فکر می‌کنید گوگل در دستیابی به هدف خود موفق خواهد بود؟ شما آینده‌ی Web appها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات