تنها نکته‌ی منفی اکوسیسم اندروید، افزایش نسخه‌های غیرگوگلی اندروید است

سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
براساس یکی از آخرین گزارش‌های منتشر شده توسط مؤسسه‌ی تحقیقاتی ABI، هرچند اندروید در سه‌ ماهه‌ی آخر سال 2014 به سیستم‌عامل غالب تلفن‌های‌هوشمند تبدیل شده است، اما این مسأله کنترل اکوسیستم اندروید را برای گوگل بیش از پیش سخت‌تر خواهد کرد.
تبلیغات

این گزارش علت این کاهش کنترل را افزایش نسخه‌های غیر گوگلی اندروید عنوان کرده است؛ چراکه با افزایش استفاده از نسخه‌های غیر منطبق بر گوگل‌پلی، غول جستجو، بخشی از درآمد خود را از بخش کسب درآمدهای تبلیغاتی از طریق تلفن‌های‌هوشمند اندروید از دست می‌دهد.

براساس گزارش منتشر شده توسط ABI، در سه‌ماهه‌ی چهارم سال 2013 میلادی، 280 میلیون تلفن‌هوشمند به بازار عرضه شده است که 77 درصد از این تلفن‌های‌هوشمند جزء خانواده‌ی ابزارهای اندرویدی هستند. اما نکته‌ی جالب توجه این گزارش در مورد 221.5 میلیون تلفن‌هوشمند اندرویدی است که به بازار عرضه شده‌اند؛ چراکه 71.1 میلیون از ابزار‌های اندرویدی مورد نظر از سیستم‌عامل اندروید غیر گوگلی استفاده می‌کنند.

این آمار بدین معنا است که یک سوم از تلفن‌های‌اندروید عرضه شده در سه‌ماهه‌ی چهارم سال 2013 میلادی، فاقد اپلیکیشن‌های پیش‌فرض گوگل هستند که روی سایر تلفن‌های‌هوشمند نصب می‌شود.

در مقایسه با آمار سال 2012، شاهد رشد عرضه‌ی ابزارهای‌ اندرویدی غیر گوگلی بوده‌ایم؛ چراکه در سه‌ماهه‌ی چهارم سال 2012 میلادی، 146.7 میلیون ابزار اندرویدی به بازار عرضه شده بود که 116.7 میلیون دستگاه از ابزارهای مورد نظر جزء نسخه‌های گوگلی بوده‌اند.

تلفن‌های‌هوشمند مجهز به اندروید غیرگوگلی، 25 درصد از کل تلفن‌های‌هوشمند عرضه شده در سه‌ماهه‌ی چهارم سال 2013 میلادی را به خود اختصاص داده‌اند. شاید ذکر این نکته خالی از لطف نباشد تا بدانید که این ابزار‌ها بیشترین رشد را داشته‌اند. تلفن‌های‌هوشمند اندوریدی غیرگوگلی به لطف افزایش فروش در کشورهای آسیایی همچون چین و هند، رشدی 137 درصدی را به خود دیده‌اند. تلفن‌های‌هوشمند اندرویدی نیز که از نسخه ی گوگلی استفاده می‌کنند با رشدی 29 درصدی مواجه شده‌اند که با کسر نسخه‌های غیرگوگلی، 52 درصد از کل تلفن‌های‌هوشمند عرضه شده را به خود اختصاص داده است.

تلفن‌های‌هوشمند اندرویدی غیرگوگلی، به‌منزله‌ی گنجینه‌ی ارزشمندی برای گوگل هستند؛ چراکه این تلفن‌های‌هوشمند استفاده از سرویس‌های گوگل را که در کشور چین در دسترس نیست، ممکن ساخته‌اند که تأثیر خوبی در درآمد گوگل دارند.

اکوسیستم iOS و ویندوزفون نیز با 18 و 4 درصد از سهم تلفن‌های‌عرضه شده، جایگاه دوم و سوم را در سه‌ماهه‌ی چهارم به خود اختصاص داده‌اند. اپل با 51 میلیون و تلفن‌های‌هوشمند ویندوزفونی با 10.9 میلیون دستگاه، جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات