گزارش عملکرد مالی نوکیا در سه ماهه چهارم ۲۰۱۳: کاهش فروش تلفن‌های لومیا

یک‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۸
مطالعه 2 دقیقه
نوکیا گزارش عملکرد مالی خود در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۳ را منتشر نموده و خبر از کاهش فروش تلفن‌های هوشمند داده است. در این فصل میزان فروش تلفن‌های هوشمند نوکیا ۳۳ درصد کاهش یافته و از ۸.۸ میلیون دستگاه در سه ماهه سوم به ۸.۲ میلیون دستگاه در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۳ رسیده است. این در حالی است که رقبای نوکیا در فصل تعطیلات آخر سال فروش بیشتری را نسبت به سه ماهه سوم تجربه نموده‌اند.
تبلیغات

اما خبر خوشحال کننده برای نوکیا آن است که قرارداد این شرکت با مایکروسافت به زودی نهایی می‌شود و دیگر نیازی نیست که نگران سرمایه گذاری باشند و غول نرم‌افزاری دنیا احتمالا تجارت نوکیا را گسترش خواهد داد.

نوکیا در حال حاضر ۹۰ درصد از بازار تلفن‌های هوشمند ویندوزی فونی را تحت کنترل خود دارد، اما کل اکوسیستم ویندوز فون مایکروسافت هنوز در مقابل iOS و اندروید حرفی گرفتن ندارد.

از سال ۲۰۱۱ که نوکیا فروش محصولات سری لومیا را آغاز نموده حدود ۴۴ میلیون دستگاه تلفن هوشمند در این خانواده به فروش رسیده است که کمتر از فروش یک فصل آیفون اپل و کمتر از فروش سه هفته تلفن‌های هوشمند مبتنی بر اندروید است.

وقتی توافق مایکروسافت و نوکیا نهایی شود، از نوکیا فعلی چیزی جز یک سرویس نقشه دیجیتالی و تجهیزات شبکه باقی نخواهد ماند. بخش شبکه نوکیا نیز که روزی پردرآمد بود با کاهش ۲۲ درصدی فروش در سال ۲۰۱۳ روبرو شده است و همین عامل باعث مبهم‌شدن بیشتر آینده نوکیا می‌شود. این بخش نوکیا در مجموع ۲۰ میلیون دلار سود را برای شرکت به همراه داشته است.

با تمام این تفاسیر نوکیا در سه ماهه چهارم سال 2013 ضرر نداده و سود اندکی را بدست آورده است. این کمپانی فلاندی در سه ماهه چهارم سال 2013 توانست ۲۴۸ میلیون دلار سود را بدست آورد که به موجب آن به هر سهم ۶ سنت تعلق خواهد گرفت. این در حالی است که این کمپانی فلاندی در همین فاصله زمانی در سال گذشته، سود ۴۰۲.۴ میلیون دلاری یا ۸ سنت برای هر سهم را تجربه نموده بود. درآمد این کمپانی در فصل پایانی سال 2013  نیز۴.۷ میلیارد دلار بوده که نسبت به درآمد ۶.۹ میلیارد دلاری درسال ۲۰۱۳ حدود ۲۱ درصد کاهش داشته است.

متاسفانه در گزارشی که پیش‌تر در باره عملکرد مالی نوکیا در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۳ منتشر نمودیم، اطلاعات غیر دقیقی ارایه کردیم و از این بابت از شما کاربران عزیز، پوزش می‌طلبیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات