گوگل و شبکه‌های اجتماعی؛ امکان ارسال ایمیل از طریق گوگل‌پلاس ممکن شد [بروزرسانی]

یک‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
در آستانه‌ی سال نوی میلادی مطلبی در زومیت منتشر شد که در آن به انعکاس گفته‌های اریک‌اشمیت در مورد برنامه‌‌های پیش‌روی گوگل و موفقیت‌ها و اشتباهات این کمپانی پرداختیم. اریک‌اشمیت در این گفته‌ها، به اشتباه گوگل در مورد شبکه‌های اجتماعی اذعان کرد. اما گویا اریک‌اشمیت منظوری دیگر از اشتباه داشت؛ چراکه تصمیم اخیر گوگل مبنی بر امکان ارسال ایمیل از طریق گوگل‌پلاس به نظر اشتباهی دیگر می‌آید.
تبلیغات

گوگل هم‌اکنون امکانی را فراهم کرده است که از طریق آن تمامی افراد حاضر در گوگل‌پلاس که شامل افراد حاضر در دایره‌ی دوستان شما شده یا خارج از آن هستند، قارند تا فقط با از طریق وارد کردن نام شما که از آن در گوگل‌پلاس استفاده می‌کنید، ایمیلی را برای شما ارسال کنند.

از این پس در زمان ارسال ایمیل و وارد کردن آدرس گیرنده، نام افراد حاضر در دایره‌ی شما نیز به شما پیشنهاد داده خواهد شد. هرچند کاربران قادرند تا با استفاده از امکانات قرار گرفته این امکان را غیرفعال نمایند. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کنیم که ارسال ایمیل از طریق افراد ناشناس به منزله‌ی اطلاع آن‌ها از آدرس ایمیل شما نیست. بلکه این افراد فقط نامی را که در گوگل‌پلاس استفاده می‌کنید، در قسمت ارسال به وارد نموده‌اند.

در هر صورت می‌توان این حرکت را نیز گامی اشتباه در این راستا عنوان کرد.

اریک‌اشمیت اظهار کرد که بزرگترین اشتباه گوگل عدم توجه به رشد روزافزون شبکه‌های اجتماعی بوده است.

اشمیت در سال 2014 در گفتگویی با بلومبرگ به پیش‌بینی آینده پرداخت که در ادامه نقبی به آن خواهیم زد:

بزرگترین اشتباهی که ما در گذشته مرتکب شدیم، عدم پیش‌بینی رشد فزاینده‌ی شبکه‌های اجتماعی است و این اشتباهی است که ما دوباره آن را تکرار نخواهیم کرد. در دفاع از این غفلت می‌توانیم سرگرم بودن به توسعه‌ی سایر سیستم‌ها را عنوان کرد که فرصت تحلیل و پیش‌بینی آینده را برای ما ناممکن کرده بود. اما ما باید در این وادی نیز حضور می‌داشتیم و من مسئولیت این غفلت بزرگ را بر عهده می‌گیرم.

در ادامه نگاهی به تحلیل و پیش‌بینی کارشناس وب‌سایت GigaOM خواهیم کرد. شاید گوگل در این فکر باشد که با توجه به کاربران میلیونی سرویس‌هایی چون جیمیل، تقویم‌گوگل و اسناد گوگل، می‌توان از این پتانسیل بالا استفاده کرد و با ایجاد سرویسی که تمثیلی از یک شبکه‌ی اجتماعی است، رقیبی جدی برای سایر سرویس‌های موجود ساخت. اما مطمئنا این سرویس هیچ‌یک از تجربیات سابق گوگل -شامل اورکات، ویو، گوگل‌پلاس- نخواهد بود.

اشتباهی که اشمیت از آن سخن به میان آورده است چیست؟ آیا این مساله فقط در گذشته رخ داده است؟ گوگل نه‌تنها در گذشته، بلکه هم‌اکنون نیز در حال تکرار این اشتباه است.

به‌جای استخراج سرویسی از ترکیب محصولات دیگر گوگل که می‌تواند شامل جیمیل، تقویم گوگل و اسناد گوگل باشد، این کمپانی در حال تلاشی بیهوده و سرمایه‌گذاری دیگری روی گوگل‌پلاس است که می‌توان آن را اشتباه بزرگ دیگری در ادامه‌ی تصمیم‌گیری‌های نادرست گوگل خواند. هرچند گوگل این حرکت را بهبود بزرگی برای این سرویس خوانده‌ است.

امروز شاهد خبری در مورد امکان ارسال ایمیل از طریق گوگل‌پلاس هستیم که در این‌صورت، امکان ارسال ایمیل توسط اشخاصی که پیش از این آدرس ایمیل دیگران را نداشتند، فراهم شده است. عملکرد این تصمیم همچون یک چاقوی دو لبه خواهد بود، نتیجه‌ی آن را می‌توان هم از منظر مثبت و هم از دیدگاه منفی و زیان‌آور آن مورد بررسی قرار داد. شاید این امر موجب تسهیل در ارسال ایمیل شود؛، هرچند در نقطه‌ی مقابل، تبدیل به یک ابزار دیگر برای ارسال ایمیل‌های اسپم خواهد بود که آن را بدل به کابوس کاربران خواهد کرد.

جان‌گروبر در این مورد می‌گوید:

این یک اشتباه بزرگ است. گوگل باید ساختار این سیستم را تغییر دهد.

این تصمیم اقدام دیگری در راستای وادار کردن کاربران به استقاده از گوگل‌پلاس است.

شاید پس از گذشت مدتی، بسیاری از کاربران گوگل، عطای سرویس‌های مناسب و کاربردی گوگل را به‌دلیل این تصمیم اشتباه، به لقای آن‌ها بخشیده و بار سفر از گوگل ببندند.

بروزرسانی؛ آموزش غیرفعال کردن امکان ارسال ایمیل از طریق گوگل‌پلاس:

اگر علاقه‌ای به دریافت ایمیل از افراد ناشناس ندارید، می‌توانید روش زیر را برای غیرفعال کردن ویژگی جدیدی که گوگل به ترکیب گوگل‌پلاس و جیمیل افزوده است، انجام دهید.

  • وارد حساب کاربری جیمیل خود شوید، روی علامت چرخ‌دنده‌ی موجود در منتهی‌الیه بالا و سمت راست کلیک کرده و تنظیمات را از منوی مربوط انتخاب کنید.
  • در تب اصلی صفحه‌ی مربوط به تنظیمات، بخشی با عنوان +Email via Google را یافته و لیست بازشونده‌ در مقابل آن را باز کرده و گزینه‌ی مدنظر خود را انتخاب کنید که شامل Anyone on Google+، Extended Circles، Circles یا No One است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات