یک کارمند کوالکام: تراشه 64 بیتی A7 اپل، تولید کنندگان تراشه را به وحشت انداخته است

سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۹
مطالعه 3 دقیقه
چند ماه پیش، هنگامی که کمپانی اپل از اولین تراشه 64 بیتی A7 به همراه  آیفون 5s خود پرده برداشت، دیگر تولیدکنندگان نیز به سرعت عکس العمل نشان دادند و برخی آن را حقه تبلیغاتی برشمردند و سامسونگ و کوالکام نیز اعلام نمودند در حال کار بر روی تراشه 64 بیتی هستند. حال براساس اخباری که از درون کوالکام به بیرون درز کرده، مشخص شده که عرضه پردازنده A7، یک زلزله در کوالکام به پا کرده است.
تبلیغات

«دن لیون»، مقاله‌نویس مشهور در وب‌سایت HubSpot در تازه‌ترین مقاله خود نوشته که تراشه A7 اپل باعث رخ دادن زلزله چند ریشتری در مجموعه کوالکام شده است. وی در بخشی از مقاله خود از قول یکی از کارمندان کوالکام که نخواسته نامش فاش شود نوشته:

تراشه 64 بیتی جدید اپل، کوالکام را به طور کامل به تکاپو انداخته است. البته این موضوع تنها به کمپانی ما اختصاص ندارد، بلکه تمامی رقبای ما نیز وضعیت مشابهی را تجربه می‌کنند.

وی در ادامه می‌گوید:

ما کاملا غافلگیر شده‌ایم؛ از آن‌جا که پیش‌بینی به وقوع پیوستن چنین کاری را از جانب اپل نمی‌کردیم، به همین دلیل آمادگی مقابله با آن را نیز نداشتیم. البته باید این نکته را متذکر شوم که در حال حاضر تفاوت چندانی میان تراشه‌های 32 و 64 بیتی وجود ندارد و تقریبا اکثر نرم‌افزارها نیز برای کار کردن در معماری 64 بیتی بهینه نشده‌اند. اما موضوع کارایی در اینجا در اولویت آخر کاربران قرار دارد. چون در حال حاضر یک دستگاه (آیفون 5S) مجهز به این نوع پردازنده است، کاربران نیز مایل به داشتن گوشی‌هایی هستند که مجهز به تراشه‌های 64 بیتی باشند.
مقاله‌های مرتبط:

    این کارمند ناشناس کوالکام در مورد فناوری تراشه‌های 64 بیتی در صنعت گوشی‌های هوشمند ادامه می‌دهد: «نقشه راه برای استفاده از فناوری 64 بیتی، تنها به اپل خلاصه نمی‌شود، در حال حاضر تمامی تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند مایل هستند تا از این تراشه‌ها در محصولات خود استفاده کنند. البته توسعه این فناوری قرار نبود تا مدت‌ها پیگیری شود و واقعا هم نیازی به انجام چنین کاری نبود، اما اقدام اپل در معرفی این محصول، واقعا ضربه مهلکی را به ما وارد کرد. این کار اپل، وحشت را به جان صنعت ما انداخته است.»

    اپل پس از بکار گیری A7 در آیفون 5s، نسخه بهینه شده آن را در  آیپد ایر و آیپد مینی رتینا نیز بکار برد.

     هر دو کمپانی سامسونگ و کوالکام اعلام کرده‌اند که نسل بعدی پردازنده‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند بر اساس معماری 64 بیتی خواهد بود. استفاده از تراشه 64 بیتی در گوشی آیفون 5S و به طبع تغییر کلی معماری پلتفرم iOS تاثیر چندانی بر عملکرد بسیاری از اپلیکیشن‌های مخصوص این سیستم عامل نگذاشته است، زیرا توسعه دهندگان آن‌ها هنوز اقدام برای بهینه سازی اپلیکیشن‌های خود برای کار در معماری جدید ننموده‌اند. اما، برخی از توسعه دهندگان که اپلیکیشن‌های خود مانند Djay و Vjay را برای کار در پلتفرم جدید بهینه کرده‌اند، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را از نقطه نظر سرعت اجرا و عملکرد کلی اپلیکیشن شاهد بوده‌اند.

    کوالکام چندی پیش با معرفی پردازنده 64 بیتی Snapdragon 410 نشان داد که نه تنها SoCهای گران قیمت این شرکت از معماری 64 بیتی پشتیبانی خواهند کرد، بلکه پردازنده ارزان قیمت مخصوص تلفن‌های میان رده نیز 64 بیتی خواهند شد.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات