تیم‌کوک: اپل 15 استارت‌آپ خلاق را در سال مالی 2013 مال خود کرد

سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۸
مطالعه 3 دقیقه
کمپانی‌های بزرگ فعال در عرصه‌ی فناوری‌های روز، علاوه بر داشتن آزمایشگاه‌های عظیم تحقیقاتی، به‌دنبال خرید شرکت‌های نو‌آور کوچک هستند، تا با خرید آن‌ها، دستاوردهای این استارت‌اپ‌ها را مال خود کرده و از فناوری‌های آن‌ها در محصولات و سرویس‌های خود بهره ببرند.‎ اپل نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه به بررسی تعدادی از شرکت‌هایی خواهیم پرداخت که تحت تصاحب اپل در‌آمده‌اند.
تبلیغات

امروز اپل گزارش مربوط به عملکرد مالی خود را در سه‌ ماهه‌ی سوم سال 2013 منتشر کرد. تیم‌کوک طی مراسمی که در طول آن به ارائه این گزارش پرداخت، در مورد نکات جالب توجه دیگری همچون ارائه‌ی دسته‌ی جدیدی از محصولات و همچنین سیاست‌های اپل در مورد آیفون 5C سخن گفت. همچنین وی از سیاست‌های خرید شرکت‌های دیگر توسط اپل پرده برداشت.

تیم‌کوک در طی این جلسه اعلام کرد که اپل در طول سال مالی 2013 توانسته است ۱۵ خرید استراتژیک را انجام دهد که رکورد جدیدی برای این شرکت به‌شمار می‌رود، چراکه براساس این ارقام، اپل در فاصله‌ی هر سه تا چهار هفته یک شرکت را مال خود کرده است.

در ادامه به بررسی تعدادی از این خرید‌ها خواهیم پرداخت که تا حدودی سمت‌وسو و گرایش تولیدات بعدی اپل را مشخص می‌کنند. حوزه‌ی کاری این شرکت‌ها یا به‌نوعی استارت‌آپ‌ها، بازه‌ی متنوعی را شامل می‌شود که از جمله‌ی آن می‌توان به کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی موقعیت‌یابی اشاره کرد.

  • WiFiSLAM: این شرکت که عمر دو ساله‌ دارد، راه‌حل‌هایی را برای اپلیکیشن‌های موبایل توسعه داده است که براساس آن محل گوشی کاربر را در یک ساختمان از طریق امواج Wi-Fi ردیابی می‌کند.
  • Embark: Embark یک کمپانی کوچک و نوپا در دره‌ی سیلیکون است که اپلیکیشن‌های متنوعی را برای شناسایی راه‌های عبور و مرور و همچنین مسیریابی از طریق مترو، اتوبوس و ... برای اندروید و iOS ارائه داده است. لازم به‌ذکر است که این شرکت اطلاعات خوبی را در مورد مسیر‌ها و محور‌های مواصلاتی شهر‌های بزرگی همچون نیویورک، سانفرانسیسکو و شیکاگو دارد.
  • HopStop: یک شرکت نوپا و تازه تاسیس که اپلیکیشن‌های رایگانی را برای اندروید و iOS ارائه داده است که اطلاعات خوبی را در مورد مسیر‌های رفت‌وآمد از قبیل مترو، اتوبوس، قطار، تاکسی، پیاده‌راه و مسیرهای دوچرخه در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
  • Locationary: این سرویس که توسط یک استارت‌اپ کانادایی توسعه داده شده است، از الگوی داده‌کاوی و جست‌وجوی هوشمند اطلاعات که Saturn to collect نام‌گرفته، استفاده می‌کند. این سرویس اطلاعات زیادی را از سراسر جهان جمع‌آوری کرده و با حذف اطلاعات قدیمی، یکی از مشکلات اساسی در مورد جست‌وجوی اطلاعات موجود در مورد کسب‌وکار محلی را کاهش می‌دهد.
  • AlgoTrim: اپلیکیشن توسعه داده شده توسط این شرکت قادر است تا حجم تصاویر موجود در گوشی را برای نمایش سریع‌تر کاهش داده و به‌نوعی فشرده سازد تا علاوه بر نمایش سریع آن‌ها، انرژی کمتری نیز صرف تماشا و ویرایش تصاویر شود.
  • Cue: موسسان این شرکت اپلیکیشنی را با نام Cue طراحی کرده‌اند که به‌عنوان یک منشی ایفای نقش می‌کند. این اپلیکیشن با ترکیب حساب‌های کاربری شما در گوگل، تقویم گوگل، فیس‌بوک و سایر سرویس‌های پشتبانی شده، اطلاعات حاصل از این سرویس‌ها را جمع‌آوری کرده و تحت یک قالب واحد، کاربر را از آنچه که در شبکه‌های اجتماعی، فعالیت‌های روزانه و ... رخ داده است، مطلع می‌کند.
  • Passif Semiconductor: این کمپانی که فعالیت‌های خود را بصورت مخفیانه انجام می‌دهد، چیپ‌های ارتباطی بسیار کم‌مصرفی را برای مصارفی چون مانیتور کردن فاکتور‌های سلامتی و زیستی طراحی می‌کند که شامل چیپ‌های کم‌مصرف Bluetooth LE می‌شود.
  • Macha.tv: یک سرویس ارائه‌ی پیشنهادات که نتایج را براساس ترکیب یافته‌ها از سرویس‌هایی همچون Netflix، iTunes، Hulu و Amazon به کاربر نمایش می‌دهد.

اما شاید این سوال نیز برای شما مطرح شده باشد که بزرگترین و کوچکترین شرکت خریداری شده کدامیک از موارد ذکر شده است؟ آیا می‌توان با توجه به زمینه‌ی کاری این کمپانی‌ها، راهی را که اپل در پیش گرفته، حدس زد؟ نظر شما چیست؟ یافته‌ها و نظرات خود را با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات